Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Kalorilaskuri + Hypoxi.
Toimii varmasti.
Ole 16 tuntia syömättä ja sitten 8h aikana syöt kohtuudella mitä nyt sitten syötkin. Toista.
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Juo kaksi lasia vettä ennen joka kerta, kun laitat mitään (ruokaa) suuhusi.
Vesi huuhtelee kuona-aineet kropastasi ja laittaa aineenvaihdunnan liikkeelle.
Kaksi lasia raikasta vettä vatsalaukussa estää sinua syömästä ylenmäärin, koska aiheuttavat kylläisen olon.
Vettä ei kannata paljon juoda ennen ruokailua eikä sen jälkeen. Vesi laimentaa vatsahappoja, joka sitten haittaa ruuansulatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiini. Kalorien laskeminen laihdutusvaiheessa, edes jonkun aikaa. Miten muuten tiedät paljonko syöt?
Noiden "laihdutus" kestää kaksi päivää ennen kuin suklaa vie voiton 😄😄😄
Tiesitteko negistelijät, että on olemassa lihavia ihmisiä jotka eivät pidä suklaasta?
Millä ne ovat itsensä lihottaneet?
Syömällä valtavia annoksia ja määriä tavallista, hyvää, suomalaista kotiruokaa.
Mene kauppaan vain täydellä vatsalla. Kaurapuuro täyttää pienillä kaloreilla. Kananmuna pitää nälkää pitkään. Sosekeittoja kannattaa syödä usein.
Lopeta kitudieetti + kehonrääkkäys -yhdistelmä, se ei oikeasti ole kovinkaan monelle kestävä ratkaisu. Mieti mitä terveellistä LISÄTÄ ruokavalioon (kasvikset, kuitua jne) eikä niinkään loputtomia kieltolistoja. Jos olet suklaaholisti niin pyri syömään sitä kohtuulisesti, vaikka muutama pala päivässä. Aloita liikkuminen kevyesti, etsi laji josta pidät aidosti. Pyri parempaan uneen ja arjenhallintaan. Pidä annoskoot kohtuullisina kun syöt, alkoholi minimissä. Ole armollinen itsellesi. Enemmän kuin yksi neuvo, sori.
Yritä löytää joku muu mielihyvän lähde tai koukuttava kiinnostuksen aihe, jotta syömiselle olisi muitakin kuin vain ankeita vaihtoehtoja. Mua koukuttaa luonnonmukaiset kauneudenhoitotekniikat, niitä kun innostuu googlailemaan ja katselemaan YouTubesta ja kokeilemaan itse, niin saa ajatukset irti syömisestä. Joku kananmuna-aamiainen, niin se auttaa pitämään nälän poissa ja mieliteot kurissa. Vettä paljon jos pystyt ja jaksat (Itse en meinaa jaksaa enää sitä jatkuvaa veden lipittänistä...)
Paljon omenoita, ne täyttää vatsaa hyvin. Halpoja ja säilyvät hyvin, niin voi ostaa paljon kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2015 painon puolet enemmän kuin nyt. Ne neuvot, jotka antaisin nyt itselleni olisivat seuraanvalaiset:
1. Kaikista vaikeinta tulee olemaan pyyhkiä vanhat käsityksesi siitä, mitä painonpudotus ja painonhallinta ovat. Audiovisuaalinen mediakulttuuri ja muu ympristö ovat vuosikymmeniä suoltaneet pääosin valheellista käsitystä (massiivinen harha) siitä mitä nämä ovat. Voisi melkein sanoa, että olet imenyt jo äidin maidossa nämä virheelliset käsitykset.
2. Joudut opettelemaan uudestaan niitä taitoja, jotka olet vuosien aikana menettänyt. Nälän erottaminen mieliteoista, ateriarytmin, yms. Muista, että näiden taitojen opetteleminen ei käy hetkessä.
3. Älä yritä keksiä pyörää itse vaan hakeudu parhaiten asiantuntijoiden pakeille (ravitsemusterapeutit ja alan lääkärit). Tämä ei välttämättä ole taloudellisesti halpaa, mutta punnitse se minkä hinnan annat painon kanssa kamppailuun käydyille menetetyille vuosille / vuosikymmenille. Lue lisäksi näiden asiantuntijoiden blogeja ja kirjoja.
Ap tulee huomaamaan, että nämä "asiantuntijat" ovat keskenään eri mieltä ja antavat aivan ristiriitaisia ohjeita.
Miten tuo painojutti tänä kesänä?
Älä lipsu yhtään suunnitellusta ruokavaliosta. Ihmiset eivät ymmärrä kuinka paljon kaloreita on yhdessäkin keksissä tai mehulasissa ja kun niitä kertyy viikon aikana kymmeniä, niin siinä meni dietti.
Joka diettaat tosissaan tai ei sitten ollenkaan. Välimallia ei ole.
Itse onnistuin näin
Liikunta: Tunnin reipas kävely 5 krt viikossa (joskus useammin), sekä
Aamiainen: Rahkaa ja marjoja tai 2 kananmunaa, kahvia
Lounas: Kalaa/lihaa ja salaattia tai parsa/kukkaaalia/parsaa/pinaattia tms vihreää vihannesta
Päivällinen: Sama kuin lounas (jos haluaa, salaattiin voi laittaa feta- tai muuta juustoa, tai avocadoa/tomaattia)
Illallinen: Munakas jossa juustoa /tomaattia /kinkkua /lohta /avocadoa, tee
Ruokajuomana vesi. Välipalaksi sopii rahka, juusto, marjat tai tomaatti (tms) tai Zero cokis. Tässä siis vältetään hiilareita. Alku on vaikea mutta pian tuohon tottuu. Kilot karisevat takuuvarmasti jos vain malttaa jaksaa tarpeeksi kauan.
Noom - sovellus. Todellakin hintansa värtti, jos osaa englantia.
Älä luovuta vaikka ei tuloksia tuliskaan. Päätät että ne kilot lähtee vaikka siihen menis 5vuotta ja päättäväisesti jatkat nii kyllä ne lopulta lähtee.
Se että saat kilot lähtemään pysyvästi tarvitset kokonaisen elämäntapa muutoksen jota pitää noudataa myös dietin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
YKSITTÄISET REPSAHDUKSET EIVÄT PILAA koko loppuelämän kestävää matkaa, vaan kuuluvat normaalina osana elämään.
Tämä on OSALLA laihduttajista ihan sontaa, kuten minulla. Tuollaisesta YHDESTÄ repsahduksesta lähtee KUUKSAUSIEN ahminta/ylensyöminen päälle ja painoa kertyy KYMMENIÄ KILOJA.
Joillekin ne herkut ovat RIIPPUVUUS, jos otat yhden palan niin otat toisenkin palan. Sama tapahtumaketju on tupakassakin, jos otat savut niin otat toisenkin ja kohta poltat jo koko askin!
Eli JOILLAKIN se on joko tai - ja ehdottomasti näin!
Joko syöt herkkuja/poltat TAI et syö herkkuja/polta.
Ihmeellistä, että tupakassa on yleisesti hyväksytty se tosiasia, että tupakka lopetetaan KOKONAAN silloin, kun se ollaan lopettamassa, mutta ylensyöjillä olisi jotenkin OK repsahdella silloin tällöin tai ainakin jättää ne jopa OSAKSI LOPPUELÄMÄN RUOKAVALIOTA.
Repsahdukset kuuluvat lopettamiseen ja irtautumisprosessiin, muuta ne voivat todellakin joillakin PILATA tai ainakin VIIVÄSTYTTÄÄ KUUKAUSIA sitä laidutusmatkaa!
Ruokaa ihminen ei voi jättää kokonaan pois eli RUUAN ylensyöjillä tämä on eri asia, mutta HERKKUJEN ylensyöjillä, kuten minulla, on aivan eri tilanne ja kehottaisinkin yrittämään jättää ne kokonaan pois, jos on yhtään vaara mennä överiksi siitä yhdestä suupalasta ja lopettamaan tuon vähättelymantran hokemisen: "yksittäisistä repsahduksista"!
Herkkuja ei kukaan oikeasti tarvitse. Ovat epäterveellisiä ja täynnä kovaa rasvaa, lisäaineita, e-koodia, suolaa, piilosokeria...
Syö vähemmän. Kyllä ne kilot lähtee kun kulutat enemmän kuin syöt.
Paljonko oot lihonu lisää?
Tuskin onnistunu?
Hitaasti hyvä tulee. Älä luovuta vaikka painonpudotus olisi hidasta ja välillä tulisi takapakkia. Ota tavoitteeksi vaikka painaa edes vähän aina vähemmän kuin kuukausi sitten. Silloin suunta on oikea. Ja jos jossain vaiheessa lihot kilon tai kaksi kun homma karkaa käsistä niin sitten vaan jatkat siitä kuin mitään ei olisi tapahtunut :)
En jaksa lukea koko ketjua, mutta onko ap tullut ketjuun kertomaan kuulumisiaan?
Palstalla on paljon erilaisia tsemppausketjuja laihduttajille, niin olisi joskus kiva lukea pääsivätkö tavoitteisiin.
Leikkaa jalat irti. Paino tippuu varmaan sen parikytkiloa.
Juo kaksi lasia vettä ennen joka kerta, kun laitat mitään (ruokaa) suuhusi.
Vesi huuhtelee kuona-aineet kropastasi ja laittaa aineenvaihdunnan liikkeelle.
Kaksi lasia raikasta vettä vatsalaukussa estää sinua syömästä ylenmäärin, koska aiheuttavat kylläisen olon.