Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Vierailija kirjoitti:
Älä luovuta vaikka tuleekin syötyä herkkuja.
Ei vaikka niitä olisi pari päivääkin putkeen.
Tä? Olisin huolissani tosta. Selkärangaton ajattelee just noin: "ei se ny haittaa jos mä vedän pikkelssit ja baakkelssit parina päivänä - panttaan sit myöhemmin". Sanoisin, että kunnon aamupala + veden juonti aamulla, lounas ja iltapäivällä jotain (yhden kerran) välipalaa, esim. rahkaa + marjoja + banaani. Sitten päivällinen ja kevyt iltapala n. klo 19. Pääateriat ihan normaalia kotiruokaa.
Vettä muistaa juoda n. 1,5L vrk. Veden juonti pieneen nälkään auttaa; voi näet ollakin niin, että olit nälän sijaan janoinen. Jätä pois kaikki lisätty sokeri ja huomaat muutaman viikon päästä, että jo banaani maistuu todella imelältä. Kärsivällisyys palkitaan - oikotietä onneen ei tunnetusti ole.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee liian isoa muutosta kerralla. Yksi iso sudenkuoppa on rasvan ja suolan karsiminen pois. Seurauksena heikko ja vetämätön olo.
Katsoisin, että kaiken lisättyä sokeria sisältävien ruokien syöminen on kyllä se tärkein juttu. Tottakai ihminen tarvii tietyn (pienen) määrän suolaa jaksaakseen. Magnesiumia kannattaa ottaa purkista, välttää lihaskrampit ja aineenvaihdunta pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi kaikki lisätty sokeri ja höttö hiilarit kokonaan pois. Paljon vihreitä kasviksia. Pitkiä rauhallisia kävelylenkkejä, mieluummin metsässä poissa jääkaapin ulottuvilta.
Jos olet nuori elimistö reagoi nopeasti terveisiin elintapoihin.
Just noin, ei se ihmeitä tarvii..kärsivällisyyttä vain..aamulla kiität herätessäsi itseäsi edellisestä onnistuneesta päivästä - se lisää motivaatiota kuin itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maltti on valttia. Kilot kertyneet pikkuhiljaa ja lähtevät pikkuhiljaa. Itse aloitin kesäkuussa elämäntapamuutoksen, minkä myötä tavoite keventyä vajaasta 103:sta kilosta vajaaseen 88 kiloon. Nyt paino noin 93 kiloa ja tilanne alkanut vikkelämmin kuin oletin. Ajallisesti tavoitteeni oli vuodenvaihteessa ja syömisen sekä urheilun osalta tavoite loppuiäksi.
Olet laihtunut kahdessa kuukaudessa 10 kg ja kehuskelet maltilla? Just joo. Itse pääsin tuohon tulokseen päivittäisellä kalorien tarkkailulla kahdeksassa kuukaudessa.
Jos lähtöpaino on 103 kiloa, kilot tippuvat huomattavasti nopeammin alussa. 10 kiloa kahdessa kuukaudessa on noin kilo viikossa ja ihan hyvä tahti tuollaiseen alkupainoon. Tilanne on ihan erilainen sillä, joka yrittää pudottaa vaikka 65 kilosta 60 kiloon. Silloin laihtuminen on hyvin hidasta.
Auttaisko nestemäisen magnesiumin ottaminen päivittäin..se lisää vessassa käymisiä =)
Syö perusterveellistä ruokaa kohtuudella, älä mene liian nälkäisenä nukkumaan. Herkut kokonaan pois. Muista, että liian kova nälkä lisää herkuttelun riskiä. Sopivasti liikuntaa. Jos mahdollista, tilaa ruuat verkosta.
Vastaus kirjoitti:
Syö perusterveellistä ruokaa kohtuudella, älä mene liian nälkäisenä nukkumaan. Herkut kokonaan pois. Muista, että liian kova nälkä lisää herkuttelun riskiä. Sopivasti liikuntaa. Jos mahdollista, tilaa ruuat verkosta.
Ai Foo..tai Wol..-sovellusten kautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee liian isoa muutosta kerralla. Yksi iso sudenkuoppa on rasvan ja suolan karsiminen pois. Seurauksena heikko ja vetämätön olo.
Katsoisin, että kaiken lisättyä sokeria sisältävien ruokien syöminen on kyllä se tärkein juttu. Tottakai ihminen tarvii tietyn (pienen) määrän suolaa jaksaakseen. Magnesiumia kannattaa ottaa purkista, välttää lihaskrampit ja aineenvaihdunta pysyy.
Mantelijauheesta saa magnesiumia, sillä voi korvata myös vehnäjauhot kaikessa muussa, paitsi jos sitkoa tarvii. Spelttijauhoa olen käyttänyt niihin ja toimii hyvin siinäkin. Purkista ei mitään, koska ne pintakäsittelyaineet tekee sairaaksi: sellakasta E904 migreeni ja titaanidioksidista kuulonalenema.
Ihe vaihdoin makeutetut juomat sokerillisiin ja margariinin puhtaaseen voihin. Kasvisöljyt pois.Muuten en ole muuttanut syömistäni ja laihduin puolen vuoden aikana 10 kg. En tästä ala enempää vaahtoamaan mutta sen nyt tiedän että omasta kokemuksestani että makeutusaineet laittavat elimistön sokeriaineen vaihdunnan sekaisin ja väärät kehoon sopimattomat rasvat sekoittavat rasva-aineenvaihdunnan. Elimistömme on viisas ja ja se toimii parhaiten luonnollisilla sinne kuuluville ja tarkoitetulla ruoka aineilla. Vähän kuten se on tässä miljoonien vuosien aikana kehittynyt ja suunniteltu noille luonnollisille aineille. Kun sinne tuuputetaan elmistön mielestä myrkkyjä, niin elimistöön kehittyy tulehdustila ja sen jälkeen ollaan hukassa. Kolesteroli nousee, mieli mustenee, väsyttää, hormonit sekaisin...sellainen pieni tikittävä aikapommi joka vie sinun voimia koko ajan pikku hiljaa. Samoin olisi hyvä jättää höttöviljat pois, syödä täysjyväviljaa jos mahdollista ja jättää valkoinen vilja pois, samoin riisit , pastat jne.
Vierailija kirjoitti:
Sano itsellesi että
I keep my eyes on the price
https://www.ninds.nih.gov/News-Events/News-and-Press-Releases/Press-Rel…
Mitä mieltä tuosta?
Realbutter kirjoitti:
Ihe vaihdoin makeutetut juomat sokerillisiin ja margariinin puhtaaseen voihin. Kasvisöljyt pois.Muuten en ole muuttanut syömistäni ja laihduin puolen vuoden aikana 10 kg. En tästä ala enempää vaahtoamaan mutta sen nyt tiedän että omasta kokemuksestani että makeutusaineet laittavat elimistön sokeriaineen vaihdunnan sekaisin ja väärät kehoon sopimattomat rasvat sekoittavat rasva-aineenvaihdunnan. Elimistömme on viisas ja ja se toimii parhaiten luonnollisilla sinne kuuluville ja tarkoitetulla ruoka aineilla. Vähän kuten se on tässä miljoonien vuosien aikana kehittynyt ja suunniteltu noille luonnollisille aineille. Kun sinne tuuputetaan elmistön mielestä myrkkyjä, niin elimistöön kehittyy tulehdustila ja sen jälkeen ollaan hukassa. Kolesteroli nousee, mieli mustenee, väsyttää, hormonit sekaisin...sellainen pieni tikittävä aikapommi joka vie sinun voimia koko ajan pikku hiljaa. Samoin olisi hyvä jättää höttöviljat pois, syödä täysjyväviljaa jos mahdollista ja jättää valkoinen vilja pois, samoin riisit , pastat jne.
Olemme erilaisia ja miehet laihtuvat helpommin; enemmän lihasta kropassa..lihas kuluttaa enemmän energiaa.
Kuiteskin, erilaiset aineenvaihdunnat johtuen perimästä (=muuten totta) polttavat erilailla eri ainesosia eri ihmisillä. Ja tuosta kolesterolistakin sen verran, että arvot ovat kyllä niin perimää niin perimää! Jos suvussa korkeita arvoja, ei siinä meijerivoi tule kyllä ensimmäisenä mieleen tai sokeriset limsat..yksilöllisiä asioita..se mikä käy yhdelle, ei käy toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mantelijauheesta saa magnesiumia, sillä voi korvata myös vehnäjauhot kaikessa muussa, paitsi jos sitkoa tarvii. Spelttijauhoa olen käyttänyt niihin ja toimii hyvin siinäkin. Purkista ei mitään, koska ne pintakäsittelyaineet tekee sairaaksi: sellakasta E904 migreeni ja titaanidioksidista kuulonalenema.
Eiköhän täysjyvävilja ole paras magnesium-lähde eikä ihmevalmisteet.
Mun neuvoni konkarilta konkarille on, että pidä HAUSKAA projektisi kanssa. Kyse on omasta VALINNASTA. Sinä valitsit, että haluat laihtua ja siihen kuuluu sääntöjen noudattamista, tunteiden käsittelyä ja kaikenlaista. Iloitse valinnastasi ja vahvista valintaasi tuntemalla ylpeyttä hyvästä päätöksestä ja koko matkasta. Mikään asia matkallasi ei tapahdu sinun haitaksi, vaan hyödyksi. Myös silloin, jos paino jonain viikkona nousee. Sinun tulee silloin oppia tilanteesta, eikä suinkaan synkistyä tahi katkaista mielenkiintoista matkaa. Jos projektiisi kuuluu liikunta, harrasta lajeja, joista aidosti pidät. Esim itse käyn pomppimassa trampoliinilla, koska se vaan on niin hauskaa, eikä tarvitse pakottaa itseään liikkumaan. Kun otan lapset mukaan, se on vielä moninverroin hauskempaa.
Pitää tehdä elämäntapamuutoksia ja saada niistä pysyviä. Parasta on aloittaa tai lisätä liikkumista niin silloin ei tarvitse jatkuvasti olla nälässä. Painon pudottaminen nälkiinnyttämällä vie sitä paitsi lihakset kun proteiinista tehdään energiaa.
Pitäisi jaksaa mennä ainakin kaksi kertaa viikossa salille laitteiden tai levytangon kimppuun. Muina päivinä kävelylenkki, hölkkää, pyöräilyä tms. Liikkuminen kannattaa yhdistää myös kaupassa käyntiin ja työmatkoihin jos se on mahdollista.
Syömisen kannalta pienet ateriat useasti päivässä estävät iltasyömistä ja ahmimista. Kannattaa toki miettiä miten energiapitoista ruokaa syö. Viimeinen keino on laihdutuslääke esim. semaglutidi mutta siihen ei saa kela korvausta.
Itse aloitin laihtumaan viime keväänä. Painoa ei tavallaan ole hirveästi liikaa(168cm ja 67kg) mutta kuitenkin olen 5 vuotta sitten ollut 10kg keveämpi. Eikä tuo paino nytkään ole se ratkaiseva tekijä, vaan se, että se kertyy keskivartaloon. Jos tulisi takapuoleen saisi ollakin.
Aloitin laihtumisen lisäämällä liikuntaa roimasti ja tein päivittäin 5-10km lenkkejä kävelen. Ruokatottumuksia en juurikaan muuttanut, sillä en syö sipsejä enkä makeaa tai muutakaan epäterveellistä, mutta leipää kylläkin .
No eihän se paino alkanut pudota. Jossain vauheessa tajusin, että jos en vähennä ruoka-annoksia, en koskaan saa painoa pois. Vaikka liikuin enemmän ja kulutin kaloreita noin 300-600 vuorokaudessa enemmän kuin ennen, tuo vain esti hiljaisen lihomisen.
Pienensin siis ruoka-annoksia ja iltaisin lenkkeilyn päälle söin vain jonkun proteiini rahkan, enkä voileipiä, kuten aikaisemmin olin tehnyt.
Paino alkoi hitaasti putoamaan ja olen ihan tyytyväinen.
Jostakin luin, että ei kannata syödä mitään, missä on 100 gammassa tuotetta yli 150 kaloria. Tämä on hyvä neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin laihtumaan viime keväänä. Painoa ei tavallaan ole hirveästi liikaa(168cm ja 67kg) mutta kuitenkin olen 5 vuotta sitten ollut 10kg keveämpi. Eikä tuo paino nytkään ole se ratkaiseva tekijä, vaan se, että se kertyy keskivartaloon. Jos tulisi takapuoleen saisi ollakin.
Aloitin laihtumisen lisäämällä liikuntaa roimasti ja tein päivittäin 5-10km lenkkejä kävelen. Ruokatottumuksia en juurikaan muuttanut, sillä en syö sipsejä enkä makeaa tai muutakaan epäterveellistä, mutta leipää kylläkin .
No eihän se paino alkanut pudota. Jossain vauheessa tajusin, että jos en vähennä ruoka-annoksia, en koskaan saa painoa pois. Vaikka liikuin enemmän ja kulutin kaloreita noin 300-600 vuorokaudessa enemmän kuin ennen, tuo vain esti hiljaisen lihomisen.
Pienensin siis ruoka-annoksia ja iltaisin lenkkeilyn päälle söin vain jonkun proteiini rahkan, enkä voileipiä, kuten aikaisemmin olin tehnyt.
Paino alkoi hitaasti putoamaan ja olen ihan tyytyväinen.
Jostakin luin, että ei kannata syödä mitään, missä on 100 gammassa tuotetta yli 150 kaloria. Tämä on hyvä neuvo.
Entä keskivartalo, onko lähtenyt montakin cm?
Pieni lautanen ja kävely. Säännöllisyys. Ei auta, jos ei tee näin joka päivä. Karkkipäivät on syytä unohtaa. Ei alkoholistikaan voi pitää ryyppypäivää ilman että lähtee mopo käsistä.
😃 Totta, ehkä on ainakin joskus. Tietysti voi syödä myös ajankuluksi, tv:n ääressä jne. Mutta älä vielä onnittele itseäsi, mielipiteesi on todistetusti kumottu useasti. Et edes voi (ehkä ikinä) ymmärtää, miten moni onnistuu, eikä siinä ole pelkästään kyseessä itsekuri. Mikäli verrataan kaapin uumeniin unohtunutta nomitoimikojetta, joka jäi sitten paketista purkamatta, niin kone on aina kone, mutta ihminen tarvitsee ravintoa pysyäkseen terveenä ja hengissä. Tosimielellä ap:n aloittamalla palstalla kävijät ovat fiksua, maanläheistä, älykästä, arjessa kiinni olevaa porukkaa, jotka ymmärtää kokemusten vaihtoon liittyvät positiiviset puolet. On luonnollista, ettei kaikkea ole tarkoitettu ohjeeksi kaikille, mutta sieltä voi halutessaan poimia itselle sopivia juttuja, mikäli ne kiinnostaa. On tietenkin annettava jokaiselle oma tilansa/vapautensa päättää miten toimia, mutta eihän sellaiset (minä hyvä, minä itse) tyypit edes eksy tämänkaltaiselle ihanalle palstalle. Wautsi, vanha jää taakse pian. Älkää jääkö yksin, tulkaa mukaan keskusteluun :). Terveyttä ja onnellisuutta meille kaikille vuodella 2021 🍷.