Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!

Vierailija
28.08.2020 |

Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.

Kommentit (2329)

Vierailija
601/2329 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä ateriankorvikkeita. Ne eivät pidä nälkää ja ovat tosi huonoja kylläisyyden tuojia. Ei tule sopivan kylläistä oloa vaikka söisi kaikki päivän pussit kerralla. Lisäksi niillä usein rahastetaan. Ei ihminen voi elää ja jaksaa tehdä työtä minimikaloreilla ja nestemäinen juoma ei ole mikään ateria. Aika usein tulee myös haittoja jos kuuri jatkuu pitempään.

Vierailija
602/2329 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele erottamaan kaloritiheä ja vähäkaloriset ruuat. Idea on se, että voit syödä 200 kalorilla kilon kaalia tai kourallisen sipsejä. Kaalista lähtee nälkä, kourallisella sipsejä ei tartte tehdä mitään.

https://www.nytimes.com/interactive/2014/12/22/upshot/what-2000-calorie…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/2329 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, jos joku loukkaantuu tästä. Kysyisin kuitenkin, että miksi syötte niitä ns herkkuja? Esimerkiksi täällä yksi kirjoittaja kertoi laihtuneensa 13 kg kun jätti sipsit ja karkit ja sokerilimut  ym pois. Miksi syötte noita tuotteita, vaikka ne ovat todella lihottavia? Pyydän teiltä asiallisia vastauksia, älkää haukkuko minua, en pilkkaa teitä, vaan haluaisin tietää, miksi toimitte näin?

Hyvä kysymys! Minua myös kiinnostaa tämä. Olen itse normaalin painon rajoissa ja en ole kokenut tarvetta näiden herkkujen syömiseen. Olisi mielenkiintoista saada tietää, mikä ajaa näiden epäterveellisten syömisten äärelle.

Koska tekee mieli. Syön karkkia lähes päivittäin, juon kokista päivittäin mutta kiitos hyvien geenien olen silti timmissä kunnossa ikäisekseni (39v). Urheilen monta kertaa viikossa ja se selittää osaltaan mutta enimmäkseen vahdin määriä. 2 45g suklaapatukkaa ja kokistölkki on normipäivän setti, en kyllä mässäile viikonloppunakaan älyttömiä määriä. Elämä ois ilotonta jos kaikesta pitäis kieltäytyä, kohtuus kunniaan.

Vierailija
604/2329 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä nykyisen ruokavaliosi ongelmakohdat (apuna jokin kalorilaskuri) ja tee sen pohjalta rajauksia. Itse koen että en voi elää ilman suklaata, mutta jotta tyydyttynyttä rasvaa ja hiilareita ei tulisi ylenmäärin poistin ruokavaliosta juustot ja vaaleat leivät.

Eli valitsin suklaan, mutta samalla luovuin pysyvästi juustosta ja höttöleivästä. Toki joskus voi lipsahtaa hyvästä syystä, esim. kyläpaikassa tai juhlissa.

Vierailija
605/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tilanne ap, miten on mennyt?

Vierailija
606/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkiinny. Tänään ei mikään muutu.

Vierailija
607/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele erottamaan kaloritiheä ja vähäkaloriset ruuat. Idea on se, että voit syödä 200 kalorilla kilon kaalia tai kourallisen sipsejä. Kaalista lähtee nälkä, kourallisella sipsejä ei tartte tehdä mitään.

https://www.nytimes.com/interactive/2014/12/22/upshot/what-2000-calorie…

Mä en oikein ymmärrä näitä neuvoja, koska oma kroppani kyllä tietää nimenomaan niitä kalorimääriä. Jos syön vadillisen porkkanoita, olen tunnin päästä huutavan nälkäinen, vaikka tilavuutta oli niin että maha meinasi ratketa. Jos taas syön kolme kananmunaa runsaalla voilla ja juustolla, olen 6 tuntia kylläinen, koska vaikka tilavuus oli pieni, proteiinin ja rasvan yhdistelmä pitää pisimpään kylläisenä. Ruoasta pitääkin saada kaloreita, on melko yleinen syömishäiriön aste puputtaa valtavia määriä lähes kalorittomia kasviksia mahan täytteeksi, vaikka oikeasti kroppa huutaa normaalia, fyysisesti ja henkisesti tyydyttävää ruokaa. T. 12 kiloa nyt laihduttanut, ilman mahan täyttämistä suurella tilavuudella ja silti täysin ilman nälkää

Vierailija
608/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuku paljon.

T. 50 kg laihduttanut

Vierailija
609/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin pois karkin ja jäden ja laihduin vuodessa 5 kiloa tekemättä mitään muuta. Kävelen kyllä paljon, ja myös portaat, koska talossa ei ole hissiä.

Vierailija
610/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudotin 23 kiloa muutamassa kuukaudessa (alku oli nopeaa, sitten ylläpitoa). Osallistuin 8viikkoa.fi -valmennukseen. Kannatti, vaikken nyt enää täysin kyseistä ruokavaliota noudata. Paino ei ole lähtenyt nousemaan silti.

Vierailija
611/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienempiä annoksia, hedelmissäkin on sokeria, jos tekee mieli mässytellä, ota terveellisempi mässy. arkiliikunta, älä punnitse kokoajan itteesi.

vähennä riisit/perunat

Vierailija
612/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta on ihan yliarvostettu laji kun pyritään pysyvään painonhallintaan. Syö vähemmän ja nimenomaan hiilareita vähemmin niin kyllä lähtee.

Vierailija
613/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin pois sipsit, suklaan, jukurtin ja tuoremehun: kiloja lähtee kuin itsekseen! Juuri pienistä asioista tulee jatkuva tasainen kalorien määrä ja niiden poisjättö merkitsee paljon pitkässä juoksussa.

Vierailija
614/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuta itsesi pienempiin ruokamääriin. Ekoina päivinä voi olla nälkä koko ajan, ei haittaa- suuhun riisikakku tai vaikkapa omena aina kun ei kestä enää nälkää. Parissa päivässä nälkä lähti ainakin itselläni häipymään pikkuhiljaa, ja kun vatsa kutistuu itsekseen, eipä tee enää mieli mättöaterioita. 

Oikeastaan mitä vain voi syödä, mutta pieniä määriä. Söin tänään lounaaksi 2 porkkanaa kypsennettynä uunissa, kaverina myös sipuli ja 150g broileria. En jaksanut kaikkea. Myöhemmin jälkkäriksi 30g suklaata, riitti mainiosti sekin. 

Olen syömishäiriötaustainen enkä ole löytänyt aiemmin itselleni sopivaa syömistapaa, jota voisin myös ylläpitää. Koen että nykymalli saa aikaan positiivisen kierteen; kun vatsan totuttaa pienempiin annoksiin, sinne ei mahdu jatkossa isoja aterioita (ainakaan ilman pahoinvointia ym. oireita) -> tulee valittua fiksusti, jos haluaa olonsa pysyvän hyvänä. Kärsin myös IBS:stä, joka ei ole oireillut toistaiseksi juurikaan. Ihmettelen, miksei tästä saa puhua IBS-yhteisössä? Siellä hoetaan vaan että pitää syödä säännöllisesti ja paljon kuitua blaablaa. No juu, sitten on maha pallona ja ripuli lentää aina, kun uskaltautuu ulos...kun syö pieniä määriä kerrallaan (vaikka sitten useinkin), ei tarvitse pelätä tuollaista.

Vierailija
615/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuta itsesi pienempiin ruokamääriin. Ekoina päivinä voi olla nälkä koko ajan, ei haittaa- suuhun riisikakku tai vaikkapa omena aina kun ei kestä enää nälkää. Parissa päivässä nälkä lähti ainakin itselläni häipymään pikkuhiljaa, ja kun vatsa kutistuu itsekseen, eipä tee enää mieli mättöaterioita. 

Oikeastaan mitä vain voi syödä, mutta pieniä määriä. Söin tänään lounaaksi 2 porkkanaa kypsennettynä uunissa, kaverina myös sipuli ja 150g broileria. En jaksanut kaikkea. Myöhemmin jälkkäriksi 30g suklaata, riitti mainiosti sekin. 

Olen syömishäiriötaustainen enkä ole löytänyt aiemmin itselleni sopivaa syömistapaa, jota voisin myös ylläpitää. Koen että nykymalli saa aikaan positiivisen kierteen; kun vatsan totuttaa pienempiin annoksiin, sinne ei mahdu jatkossa isoja aterioita (ainakaan ilman pahoinvointia ym. oireita) -> tulee valittua fiksusti, jos haluaa olonsa pysyvän hyvänä. Kärsin myös IBS:stä, joka ei ole oireillut toistaiseksi juurikaan. Ihmettelen, miksei tästä saa puhua IBS-yhteisössä? Siellä hoetaan vaan että pitää syödä säännöllisesti ja paljon kuitua blaablaa. No juu, sitten on maha pallona ja ripuli lentää aina, kun uskaltautuu ulos...kun syö pieniä määriä kerrallaan (vaikka sitten useinkin), ei tarvitse pelätä tuollaista.

Ja syö niin kauan kunnes nälkä lähtee- ei niin kauan kunnes vatsasi tuntuu täydeltä! Eli aloitat syömisen, ja siinä vaiheessa kun kurina ym. lakkaa eikä ole järjetöntä himoa sitä ateriointia kohtaan enää, stoppi tässä vaiheessa. Joskus se tarkoittaa vain paria lusikallista ruokaa, ja se pitää oppia hyväksymään. 

Vierailija
616/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta makeansyönnistä; kaikki eivät pysty syömään tyyliin paria palaa suklaata kahvin kanssa ja olla tyytyväisiä. Osalla se aiheuttaa himon sokeriherkkuihin, mukaanlukien tyttärelläni. Se tapahtuu aina samalla kaavalla: hän on täysin tyytyväinen terveellisellä ruokavaliolla ilman herkkuja, mutta sitten yhtenä päivänä onkin pieni jälkiruoka tai syö kylässä pullan = loppupäivän marisee että tekee hirveästi mieli makeaa, eikö meillä muka ole mitään kaapissa jne. 

Meillä lauantai on nykyään herkuttelupäivä, arkisin en osta mitään makeaa kaappiin. Jopa kuivahedelmät voivat joskus olla triggeri! 

Vierailija
617/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta makeansyönnistä; kaikki eivät pysty syömään tyyliin paria palaa suklaata kahvin kanssa ja olla tyytyväisiä. Osalla se aiheuttaa himon sokeriherkkuihin, mukaanlukien tyttärelläni. Se tapahtuu aina samalla kaavalla: hän on täysin tyytyväinen terveellisellä ruokavaliolla ilman herkkuja, mutta sitten yhtenä päivänä onkin pieni jälkiruoka tai syö kylässä pullan = loppupäivän marisee että tekee hirveästi mieli makeaa, eikö meillä muka ole mitään kaapissa jne. 

Meillä lauantai on nykyään herkuttelupäivä, arkisin en osta mitään makeaa kaappiin. Jopa kuivahedelmät voivat joskus olla triggeri! 

Se sinun mainitsema "terveellinen" ruoka ei taida olla kuitenkaan niin ravitsevaa. Nuo kertomasi makean himot johtuvat siitä, ettei elimistö saa tarvitsemaansa. Se ei poistu sillä, ettei makeaa osteta tai syödään kuivahedelmiä. Se poistuu ainoastaan sillä, että keholle annetaan sitä ravintoa, mitä se tarvitsee.

Vierailija
618/2329 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. pyytää YHTÄ neuvoa.

ÄLÄ SYÖ niin laihdut.

Vierailija
619/2329 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin pois sipsit, suklaan, jukurtin ja tuoremehun: kiloja lähtee kuin itsekseen! Juuri pienistä asioista tulee jatkuva tasainen kalorien määrä ja niiden poisjättö merkitsee paljon pitkässä juoksussa.

Suklaan voit tehdä itsekin, näet, mitä siihen laitat.

Vierailija
620/2329 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut neuvo, mikä laihdutukseen toimii on tämä: Syö vähemmän kuin energiankulutuksesi on!