Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Mutta eihän nyt ole maanantai..?
Lataa sovellus, johon laitat syömiset ylös.
Ota ruoan jälkeen yksi tai kaksi palaa tummaa suklaa kahvin kassa. Vie makeanhimon.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, jos joku loukkaantuu tästä. Kysyisin kuitenkin, että miksi syötte niitä ns herkkuja? Esimerkiksi täällä yksi kirjoittaja kertoi laihtuneensa 13 kg kun jätti sipsit ja karkit ja sokerilimut ym pois. Miksi syötte noita tuotteita, vaikka ne ovat todella lihottavia? Pyydän teiltä asiallisia vastauksia, älkää haukkuko minua, en pilkkaa teitä, vaan haluaisin tietää, miksi toimitte näin?
Hyvä kysymys! Minua myös kiinnostaa tämä. Olen itse normaalin painon rajoissa ja en ole kokenut tarvetta näiden herkkujen syömiseen. Olisi mielenkiintoista saada tietää, mikä ajaa näiden epäterveellisten syömisten äärelle.
Käy joka aamu vaa'alla ja pidä kirjaa lukemista.
Ota tavoitteeksi, että paino ei nousisi. Sekin on jo aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, jos joku loukkaantuu tästä. Kysyisin kuitenkin, että miksi syötte niitä ns herkkuja? Esimerkiksi täällä yksi kirjoittaja kertoi laihtuneensa 13 kg kun jätti sipsit ja karkit ja sokerilimut ym pois. Miksi syötte noita tuotteita, vaikka ne ovat todella lihottavia? Pyydän teiltä asiallisia vastauksia, älkää haukkuko minua, en pilkkaa teitä, vaan haluaisin tietää, miksi toimitte näin?
Hyvä kysymys! Minua myös kiinnostaa tämä. Olen itse normaalin painon rajoissa ja en ole kokenut tarvetta näiden herkkujen syömiseen. Olisi mielenkiintoista saada tietää, mikä ajaa näiden epäterveellisten syömisten äärelle.
Samasta syystä kuin poltetaan röökiä, juodaan viinaa, käytetään huumeita ja katsotaan hömppäsarjoja. Se tuottaa nautintoa ja on koukuttavaa. Ei kai siihen muuta selitystä oikein ole, sama kuin menisi narkkarille ihmettelemään että miksi piikität kun en minäkään koskaan ole kokenut tarvetta...
Mulle ainoa toiminut keino laihtumiseen on pitää kirjaa syömisistä. Tällä keinolla laihdutin 12 kiloa viidessä kuukaudessa. Lopetin kirjaamisen, mutten ilmeisesti oppinut 5kk aikana MITÄÄN ja kilot tulivat vuodessa takaisin. Loppukesästä ihastuin palavasti ja menetin ruokahaluni ja huomaamatta laihduin kolme kiloa, joten ajattelin siitä innostuneena alkaa jälleen laskea kaloreita. Nyt kuukausi laskemista ja toiset -3 kiloa taas tavoitettu.
En vain tiedä pitääkö mun loppuelämä pitää kirjaa kaloreista vai voisiko tähän mun läskipäähän myös pinttyä opit siitä, miten pitää syödä ja kuinka paljon.
Vähennä kaloreita ilman dieettiä. Pertti Mustajoki, Duodecim 2016. 144 s.
Ole armollinen itsellesi, älä luovu kokonaan mistään ruokalajista, pieni herkku silloin tällöin ei haittaa kokonaisuudessa. Liiku, tee sellaista treeniä mistä nautit. Kävely loistava.
Ei nyt kannata aloittaa, joulu on tulossa ihan just. Ensi vuonna sitten.
osta kotiin vain terveellistä ruokaa niin ei tule herkuteltua. Toimi itselläni ja nyt -10 kg
Joka päivä liikuntaa, ei minään päivänä herkkuja.
Loppuelämän,. Tämä ei ole mikään kuuri.
Näillä kahdella peukalosäännöllä itse onnistuin. Ja kun pitää säännöt kiveen hakattuina, joista ei poiketa niin ei tarvitse vaivata itseään kysymyksillä "ostaisinko tänään jotain hyvää?" tai "viitsisiköhän tänään käydä lenkillä?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut herkunsyöntikausia.
-tupakanpolton lopettaessa
-elämäntilanne, missä ahdisti aivan pirusti ja olin lisäksi todella väsynyt. Tuntui, kuin suklaa olisi auttanut siihen jatkuvaan uupumukseen ja väsymykseen. Järjellä tiedän, että ei auta tietenkään, mutta olin niin syvällä suossa sillä hetkellä, ettei ollut voimia miettiä järjellä, vaan pelkästään tehdä edes jotain, mistä sai hyvän olon, koska en halunnut uudestaan alkaa polttamaan.
Lopetin heti kättelyssä ketjun lukemisen, kun ohjeina oli lopeta laihduttaminen.
Minä lopetin ja nyt on 20 kiloa pudotettavaa täälläkin.
Kyllä niillä hetkellisilläkin tehokuureilla on merkitystä, saa muutaman ylikilon tiputettua, eikä vaan kerää ja kerää.
Itse pudotin 15kg nopeasti vuosia sitten, kun oikeasti tutustuin lihavuuden liitännäissairauksiin, matala-asteisen tulehduksen vaikutuksesta terveyteen (aina lihavilla sanoi kuka kehopositiivisuusaktivisti mitä vain), sekä ylipäätään kaunistelematta myönsin itselleni että epäterveellinen elämä ei ole mitään "hei elä vähän" -joustavuutta tai itsensä rakastamista ja palkitsemista ruualla. Lihavuus ei ole kaunista ja sille on biologiset syyt joista voimme enintään valehdella sosiaaliset hyväksyvät maskit naamalla
Tee jotain mistä sinä tykkäät... jotain sellaista liikuntaa, mistä tulee hyvä mieli.
Alat haluta sitä säännöllisesti, kun alussa vaan tert. Kuulostele itseäsi, kokeile, mikä se olisi.
Sitä vaan alkaa sitten haluamaan enemmän kuin mässytystä tai sohvanpohjaa.
Tee siitä kivasta liikunnasta tapa. Sitten haluat ruveta tukemaan sitä sopivalla ruualla ja ateriarytmillä.
Nauti.
Kuuntele itseäsi.
Mene tänään vähän tepastelemaan pihalle ja aistimaan syysilmaa.
Itse laihduin juuri puolessa vuodessa 20 kg. Talvella paino huiteli yli 80 kilossa ja nyt painan päälle 60 kg, pituutta 166 cm.
Siivoan työkseni ja laihduin siis päivittäisellä hyötyliikunnalla töissä, arkipäivät paastosin, söin ehkä kaksi kertaa päivässä jotain vähäkalorista ruokaa ja viikonloput meni tankatessa rasvaista mättöä siidereineen.
Ei ehkä terveellistä tai suositeltavaa mutta minun kohdallani toimi ja paino pysynyt samassa useamman kuukauden ja nykyään syön ihan normaalisti ja terveellisesti. Alkoholikin jäänyt.
Elämäntapamuutos on ainut keino laihtua. Se on hidasta, mutta varma keino. Minulla kesti monta vuotta saavuttaa normaali paino. Säännöllinen syöminen tärkeää. Aluksi oli tiekempi kuuri, mutta saatuani kiloja pois, pystyn herkuttelemaan. Silloin vähennän muun ruoan määrää. Jumppaan joka päivä vatsalihaksia. Pitkittäislihaksia, vatsan veto sisään ja rentouttaminen vaikka 60 kertaa on jo hyvä alku. Kannattaa tehdä sellaisia jumppatuokioita, joita jaksaa tehdä lopun ikää. Kohdallani kesti aika kauan, että tuloksia alkoi tulla. Mutta nyt olen hoikistunut huomattavasti, olen saanut kehuja ihmisiltä.