Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Muista syödä säännöllisesti ja tarpeeksi .
Vierailija kirjoitti:
Älä laihduta. Uudenlainen syöminen ei perustu kielloille, vaan ruuan koostumuksen muuttamiselle. Terveellisen ja vähärasvaisen kasvisruuan lisääminen auttaa saamaan kuituja ja kylläisyyttä. Perehdy siis kasvisruokaan kunnolla. Iso kulho kasviksia jokaisella aterialla kauniisti värien ja muotojen mukaan aseteltuna on pysyvä elämäntapamuutos. Arkisen liikunnan vähittäinen lisääminen ohjelmaan.
Vähärasvaisen kasvisruuan syöminen on typerää. Ei kukaan nälissään jaksa kovin kauaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maltti on valttia. Kilot kertyneet pikkuhiljaa ja lähtevät pikkuhiljaa. Itse aloitin kesäkuussa elämäntapamuutoksen, minkä myötä tavoite keventyä vajaasta 103:sta kilosta vajaaseen 88 kiloon. Nyt paino noin 93 kiloa ja tilanne alkanut vikkelämmin kuin oletin. Ajallisesti tavoitteeni oli vuodenvaihteessa ja syömisen sekä urheilun osalta tavoite loppuiäksi.
Olet laihtunut kahdessa kuukaudessa 10 kg ja kehuskelet maltilla? Just joo. Itse pääsin tuohon tulokseen päivittäisellä kalorien tarkkailulla kahdeksassa kuukaudessa.
Jos lähtöpaino on 103 kiloa, kilot tippuvat huomattavasti nopeammin alussa. 10 kiloa kahdessa kuukaudessa on noin kilo viikossa ja ihan hyvä tahti tuollaiseen alkupainoon. Tilanne on ihan erilainen sillä, joka yrittää pudottaa vaikka 65 kilosta 60 kiloon. Silloin laihtuminen on hyvin hidasta.
Unohda aamu- tai iltapala, eli pidä vähintään 12 tunnin väli syömisessä jokaisen vuorokauden aikana. Juoda voi normaalisti teetä, kahvia ja/tai vettä. Tehostaa voi pitämällä silloin tällöin 16 tunnin taukoja syömisessä.
Jätä pastat ja riisit vähiin, perunaa ja vihanneksia tilalle. Rasvaa ja eläinproteiineja ei tarvi välttää, pikemminkin päinvastoin. Hiilareitakaan ei tarvi jättää pois, kun malttaa jättää vehnä- ja riisituotteet vähemmälle.
Kaikenlainen yliampuminen haittaa - kohtuus kaikessa johtaa parhaaseen ja kestävään lopputulokseen. Ihminen on kaikkiruokainen, syö siis kaikkea ja muista myös maustaa, monet mausteet aktivoi suolen ja koko kehon elintoimintoja. Hyvän makuinen ruoka saa hymynkareen suupieliin.
Vierailija kirjoitti:
Googleta Whole Foods Plant Based.
Tämä! Ihmisen ei ole tarkoitettu syödä prosessoitua ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi netistä terveellisiä, mutta herkullisia ruokareseptejä, ettei harmita syödä terveellisemmin.
Mikä ihmeen kuvitelma sulla on, että terveesti syöminen harmittaa??
Koska kyllä se voi alussa harmittaa. Varsinkin meitä, joilla on ahmimishäiriö. Ei terveellinen ruoka maistu aluksi hyvältä. Enkä ole ainut, joka on tätä mieltä.
Kävele joka paikkaan. Kävele PALJON! Ja yritä nopeuttaa kävelytahtiasi. Jos voit, niin ala tekemään kevyitä juoksulenkkejä pari kertaa viikossa. Kuntosaliharjoittelu on myös hieno juttu, jos uskallusta löytyy.
Syö vähemmän. Älä syö kahta lämmintä ateriaa päivässä. Lounaaksi esim. leipä+hedelmä/kevyt salaatti.
Preppaa itsellesi ruokaa valmiiksi. Illoille voit pilkkoa vaikka porkkanatikkuja, joita sitten syöt sen perus iltaherkun sijasta. Hedelmiä voit pilkkoa pakkaseen pusseihin aamupalasmoothieita varten vaikka viikoksi eteenpäin. Lounassalaatit kippoihin ja jääkaappiin.
Ota itsellesi uusi ajattelutapa. Kun katsot kaupassa jotain tuotetta niin mieti: "Mitä hyvää tässä on? Onko tämä minun elimistölleni terveellistä?" Kun oikeasti alat ajattelemaan ruoasta eri tavalla niin huomaat että sinun ei ala tekemään edes mieli ostaa mitään mättöä enää.
Tsemppiä laihduttamiseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maltti on valttia. Kilot kertyneet pikkuhiljaa ja lähtevät pikkuhiljaa. Itse aloitin kesäkuussa elämäntapamuutoksen, minkä myötä tavoite keventyä vajaasta 103:sta kilosta vajaaseen 88 kiloon. Nyt paino noin 93 kiloa ja tilanne alkanut vikkelämmin kuin oletin. Ajallisesti tavoitteeni oli vuodenvaihteessa ja syömisen sekä urheilun osalta tavoite loppuiäksi.
Olet laihtunut kahdessa kuukaudessa 10 kg ja kehuskelet maltilla? Just joo. Itse pääsin tuohon tulokseen päivittäisellä kalorien tarkkailulla kahdeksassa kuukaudessa.
Jos lähtöpaino on 103 kiloa, kilot tippuvat huomattavasti nopeammin alussa. 10 kiloa kahdessa kuukaudessa on noin kilo viikossa ja ihan hyvä tahti tuollaiseen alkupainoon. Tilanne on ihan erilainen sillä, joka yrittää pudottaa vaikka 65 kilosta 60 kiloon. Silloin laihtuminen on hyvin hidasta.
Tässä tapauksessa lähtöpaino oli sama ja pudotettavaa kymmeniä kiloja. Enemmän ehkä sitten kertoo syömistottumuksista.
Älä kuuntele muiden neuvoja vaan toimi niinkuin itse tunnet parhaaksi. Taktiikka joka toimii jollain toisella ei välttämättä sovi sinulle. Pidä oma pääsi vaikka söisit ja liikkuisit muiden mielestä väärin.
T: -12kg
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok myös vaan olla tekemättä mitään. Ei joka päivä tarvitse liikkua.
Tämäkö on mielestäsi paras vinkki laihduttajalle?
Tässä nyt muutama vinkki.
Älä ala millekään kuurille jollaisella et halua/pysty olemaan loppuelämääsi. Ennemmin "kaikkea kohtuudella" on hyvä ohjenuora. Sitä suklaatakin vaikka joka päivä kunhan se ei ole levy vaan esim pätkis/jim tms. Toki jos lähtee helposti käsistä niin alkuun varmaan kannattaa olla ilman jos niin helpompaa.
Ja jos tykkäät vaikka marengeista niin syö niitä jos makeanhimo iskee. Tai sellainen minipussi karkkia. Ja hedelmiä!
Jos tulee repsahdus niin se ei tarkoita että koko päivä on pilalla ja sen jälkeen vetää kaikkea kaksin käsin. Sen repsahduksen jälkeen palaa heti ruotuun.
Syö myöskin vain jos on nälkä. Ellet sitten halua loppuelämääsi syödä kello kädessä. Ja älä pitkitä sitä nälkää etrei käy se kuuluisa repsahdus. Ja jos ei ole muuta saatavilla niin ennemmin vaikka se epöterveellinen ja vähän ehkä lihottavakin välipala kuin se että olet vaan syömättä koska se saattaa kostautua iltasyömisenä.
Pilates! Itsellä nyt ei pitkää kokemusta ole mutta ryhti on selvästi parantunut ja pientä habaakin alkaa olemaan. Ja vain sillä että olen pyöritellyt ns golfpalloja. Eli kädet sivuille ja kuvittelet että käsissäsi on golfpallot, kämmenissä siis ja pyörittelet niitä niin että ne kuvitellut pallot pomppii siinä käsillä. Pelkät kämmenet liikkuu ja muu osa käsistä pysyy paikoillaan.
Ja riittää minuutti per suunta päivässä. Itse kyllä pyörittelen niitä muutamankin kerran päivässä. Googlaa Cassie Ho. Tällaiselle sohvaperunalle hyvä kuntoilumuoto.
Tsemppiä!
Täällä toinen laihduttaja :) Painoa lähtenyt nyt viitisentoista kiloa ja toiben samanmoinen vielä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan ok myös vaan olla tekemättä mitään. Ei joka päivä tarvitse liikkua.
Tämäkö on mielestäsi paras vinkki laihduttajalle?
Mitä vikaa?
Aina löytyy hyvä syy juoda yksi olut!
Mä oon laihtunu nyt kahdeksassa kuukaudessa 12kg, tasaisella tahdilla. Ihan elämäntapamuutoksella, kohtuullisilla annoksilla jne. Mutta se, mikä on muuttunut nyt vs kun aikaisemmin olen yrittänyt ja epäonnistunut, on se että olen toivottoman ihastunut! :D Se on vienyt ruokahalun tyystin näiden kuukausien aikana. Kun aikaisemmin yritin kohtuullisia annoksia, niin koko ajan oli nälkä ja lopulta sorruin ylensyöntiin. Nyt ei ole ollut tippaakaan vaikeaa syödä järkevästi, välillä pitää ihan muistuttaa itseään että pitää syödä.
Ihana vapaus jatkuvasta ruoan ajattelusta (korvautunut nyt ihastuksen ajattelulla hehe)
Ja tämä ihastus on vielä sellainen, mitä en voi saada, ja olen asian kanssa täysin ok. Kiitos ihastukselleni elämäntapamuutoksestani :D
Vähän vitsillä siis - hanki saavuttamaton ihastus :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi netistä terveellisiä, mutta herkullisia ruokareseptejä, ettei harmita syödä terveellisemmin.
Koska kyllä se voi alussa harmittaa. Varsinkin meitä, joilla on ahmimishäiriö. Ei terveellinen ruoka maistu aluksi hyvältä. Enkä ole ainut, joka on tätä mieltä.
Joillakin näköjään on kieroutunut kuvitelma terveellisestä syömisestä. Pahoittelen :(
Punaista lihaa ja punttien nostelua!
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt muutama vinkki.
Älä ala millekään kuurille jollaisella et halua/pysty olemaan loppuelämääsi. Ennemmin "kaikkea kohtuudella" on hyvä ohjenuora. Sitä suklaatakin vaikka joka päivä kunhan se ei ole levy vaan esim pätkis/jim tms. Toki jos lähtee helposti käsistä niin alkuun varmaan kannattaa olla ilman jos niin helpompaa.
Ja jos tykkäät vaikka marengeista niin syö niitä jos makeanhimo iskee. Tai sellainen minipussi karkkia. Ja hedelmiä!Jos tulee repsahdus niin se ei tarkoita että koko päivä on pilalla ja sen jälkeen vetää kaikkea kaksin käsin. Sen repsahduksen jälkeen palaa heti ruotuun.
Syö myöskin vain jos on nälkä. Ellet sitten halua loppuelämääsi syödä kello kädessä. Ja älä pitkitä sitä nälkää etrei käy se kuuluisa repsahdus. Ja jos ei ole muuta saatavilla niin ennemmin vaikka se epöterveellinen ja vähän ehkä lihottavakin välipala kuin se että olet vaan syömättä koska se saattaa kostautua iltasyömisenä.
Pilates! Itsellä nyt ei pitkää kokemusta ole mutta ryhti on selvästi parantunut ja pientä habaakin alkaa olemaan. Ja vain sillä että olen pyöritellyt ns golfpalloja. Eli kädet sivuille ja kuvittelet että käsissäsi on golfpallot, kämmenissä siis ja pyörittelet niitä niin että ne kuvitellut pallot pomppii siinä käsillä. Pelkät kämmenet liikkuu ja muu osa käsistä pysyy paikoillaan.
Ja riittää minuutti per suunta päivässä. Itse kyllä pyörittelen niitä muutamankin kerran päivässä. Googlaa Cassie Ho. Tällaiselle sohvaperunalle hyvä kuntoilumuoto.Tsemppiä!
Täällä toinen laihduttaja :) Painoa lähtenyt nyt viitisentoista kiloa ja toiben samanmoinen vielä jäljellä.
Ja vielä yksi joka tuntuu pieneltä mutta valitse aina portaat hissin sijasta! Oli kyse yhdestä kerroksesta tai kymmenestä.