Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!

Vierailija
28.08.2020 |

Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.

Kommentit (2329)

Vierailija
381/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö vähän kerrallaan ja n kolmen tunnin välein

Napostelulla ei laihdu.

No, kyllä mä vaan laihduin.

Vierailija
382/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästyneillä ruokarahoilla osta esim.sähkökäyttöinen lämpöpeitto (hyvät unet tärkeitä ja laihtuessa palelee). Tai laita joka päivä se suklaaraha säästöpossuun odottamaan..

Ja mä taas tiesin rasvan palavan ja metabolian toimivan, ku tuli lämmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoskoko = ei liikaa energiaa yhdellä ruoalla. Kasvikset mukaan ruokavalioon. Kohtuullinen liikunta. Siinä se.

T. Nainen -20kg ja kilot pysyneet poissa jo 6 vuotta

Vierailija
384/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö vähemmän kuin kulutat.Niin simppeliä se on.

Se tarkoittaa käytännössä pienessä nälässä olemista. Oletko itse kokeillut joskus olla nälässä esim kahden vuoden ajan?

Tästä johtuen ylikaloripäivä (herkkupäivä, mättöpäivä tai mitä nimeä nyt tahtookaan käyttää) kerran viikossa tai vähintään kymmenen päivän välein on psykologisesti tärkeä. Tuolloin yksinkertaisesti pitää syödä normaalikulutuksesta suunnilleen sen verran yli, mitä päivittäin vetää alle kulutuksen. 

Samalla se estää kehon menemisen säästöliekille (ja kyllä, tiedän, että säästöliekille menemisestä on erilaisia näkemyksiä). 

Säästöliekin välttämiseksi ei tarvita mättöpäiviä, sen voi estäö ihan sillä, että pitää vajeen maltillisena. Psykologisesti on tärkeämpää, että on päiviä, jolloin voi syödä vähän vapaammin ihan vaan siksi, että jatkuva ruuan tarkkailu ja optimointi ja siihen reagoiminen on henkisesti aika rasittavaa. On ihan ok, että pari kertaa viikossa vetää pottumuusia nakkikastikkeella sen ravintoarvojen mukaan optimoidun kanasalaatin tilalta, pitää vain huolen siitä, että annoskoko on järkevä ja lautasella on puolet sitä salaattia. Pizzaakin voi toisinaan syödä, ei vaan vedä kokonaista känttyä. Tästä syystä sellaisten hyvien tapojen opettelu on järkevää, kun runko on hyvä ja hallinnassa, se ei kaada koko projektia, jos siitä toisinaan poikkeaa.

Vierailija
385/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää on pohtia lihomisen juurisyytä. Minä olen lihonut kolmessa vuodessa 12 kg. Ja se on aika paljon, kun on 160cm pitkä...

Olen todennut olevani tunnesyöjä. Ennen ajattelin etten ole, koska mielsin tunnesyömisen sellaiseksi, että mätetään itku silmässä tolkuttomat määrät jotain lohturuokaa. En minä sellaista tee. Se mitä teen, on itseni palkitseminen ruoalla. Rankka päivä - illalla herkkuja palkinnoksi. Hyvä päivä - hyvä syy syödä jotain hyvää. Jotain spesiaalia tai vähemmän spesiaalia, kuten vaikka synttärit, lapsen koulun alku, viikonloppu - vietetään sitä syömällä jotain hyvää. Houkuttelen myös itseäni ruoalla esimerkiksi lenkille: jos kävelen tuonne kauppaan, voin ostaa sieltä keksejä. Jne. Kaikkeen liittyy aina ruoka tai lähinnä herkut. Se on nautinto.

Minulle on äärimmäisen vaikeaa syödä vain nälkään ja tarpeeseen. Haluan myös ruoan olevan erityisen hyvää, keskinkertainen ei tuo tyydytystä.

Vierailija
386/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksella kirjoitti:

Lataa puhelimeen Fat secret ja seuraa  pikkusen kalorinkulutusta. Älä syö liian vähän, säästöliekillä aineenvaihdunta jumittaa eikä paino putoa. Eli aloita maltillisilla miinuskaloreilla (-300/500). Älä kyttää vaakaa liikaa, meluummin senttejä. Reippaita kävelylenkkejä ja salille jos suinkin maltat. Tässä useampi vinkki mutta toimii. Älä pelkää hyviä hiilareita. Tsemppiä!

Tämä! Kaikille on oma toimiva tapa mutta itselleni se on ollut Fatsecret. Jo edellisenä päivänä merkkaan sinne mitä tulen syömään noin suunnilleen. Tarkistan samalla että proteiinit, rasvat ja hiilarit tulee hyvässä suhteessa syödyksi. Minulle tämä on ehdottomasti paras tapa - auttaa kun tietää näin tarkasti, miten syö. 

Kerran viikossa on kuitenkin päivä, kun saan syödä just miten huvittaa. Tänään oon syönyt sipsiä ja kakkua ylppärijuhlissa, nyt juon bisseä. Huomisen kalorit on kuitenkin jo ylös merkattuna 

Vierailija
387/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvoina käytä Benecolia leivän päällä ja kastikkeet tee virgon oliiviöljyyn.

Mihin sitä rasvaa tarvitaan, jos sitä on ennestään kymmeniä kiloja liikaa kropassa?

No esim.kastiketta ei voi tehdä  ilman rasvaa vai sinäkö kaavit päästäsi rasvat ja teet siitä?Benecolin rasva on kasviksista ja se ei lihota.Itse laihdutin 20kg näitä syömällä, tietysti myös kasviksia enemmän ruokavalioon  lisäämällä se onnistui.Kerran viikossa käyn tunnin lenkillä muuten teen istumatyötä.Tässähän pyydettiin vinkkejä , paremmat nuo rasvat jos niitä käyttää on kuitenkin kun voi.

Nähtävästi vegeily vaikuttaa aivotoimintaan negatiivisesti. Tiedoksi: Kasvirasvassa on kaloreita ihan yhtä paljon kuin eläinrasvassa. Kasvirasva lihottaa ihan yhtä paljon kuin eläinrasva.

Vierailija
388/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuisen pienempiä annoksia. Levitä ruoka lautaselle näyttämään täydeltä ja syö hitaasti pureskellen 20 min. Leptiini eli kylläisyyshormoni sanoo että olet kylläinen 20 min kuluttua. Siksi hitaasti pureskeltavat kasvikset laihduttavat ja ahmiminen ja pureskelemattomuus lihottavat.

Vierailija
389/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeää on pohtia lihomisen juurisyytä. Minä olen lihonut kolmessa vuodessa 12 kg. Ja se on aika paljon, kun on 160cm pitkä...

Olen todennut olevani tunnesyöjä. Ennen ajattelin etten ole, koska mielsin tunnesyömisen sellaiseksi, että mätetään itku silmässä tolkuttomat määrät jotain lohturuokaa. En minä sellaista tee. Se mitä teen, on itseni palkitseminen ruoalla. Rankka päivä - illalla herkkuja palkinnoksi. Hyvä päivä - hyvä syy syödä jotain hyvää. Jotain spesiaalia tai vähemmän spesiaalia, kuten vaikka synttärit, lapsen koulun alku, viikonloppu - vietetään sitä syömällä jotain hyvää. Houkuttelen myös itseäni ruoalla esimerkiksi lenkille: jos kävelen tuonne kauppaan, voin ostaa sieltä keksejä. Jne. Kaikkeen liittyy aina ruoka tai lähinnä herkut. Se on nautinto.

Minulle on äärimmäisen vaikeaa syödä vain nälkään ja tarpeeseen. Haluan myös ruoan olevan erityisen hyvää, keskinkertainen ei tuo tyydytystä.

Vielä tärkeämpää on etsiä ratkaisu jokaiselle ongelmasyömistilanteelle. Ei auta yhtään jos on vain tieotoinen tunnesyömisestään ja ja murehtimaan ja märehtimään sitä syömistä ja niiden syitä. Vielä enemmän alkaa syömään jos jumittuu pohtimiseen.

Ongelma  ->  Ratkaisu

Kävelen kaupan ohi illalla ja pakko ostaa karkkia  ->  Uusi kävelyreitti ja superhessun taikapähkinötä taskussa

Vierailija
390/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö iso aamiainen, ja seuraavat ateriat pienenevänä, iltapalalla enää vain kevyt kämmenen kokoinen annos.

Liiku enemmän kuin viime kerralla. Paranna lajikohtaista suoritustasi. Laji, jossa kehityt, polttaa kalorit tehokkaammin. Suoritus ei voi pysyä samana ikuisesti, tai kulutat aina vain vähemmän kaloreita... vaikka kuinka kävelisit 5km joka päivä. Seuraavana päivänä on käveltävä nopeammin, pidempään, tai molemmat.

Vierailija
391/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kuivuri, kuivaa hedelmiä, joita sitten lutkuttelet suussasi muun makean sijaan.

Vierailija
392/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unforgiven kirjoitti:

Syö iso aamiainen, ja seuraavat ateriat pienenevänä, iltapalalla enää vain kevyt kämmenen kokoinen annos.

Liiku enemmän kuin viime kerralla. Paranna lajikohtaista suoritustasi. Laji, jossa kehityt, polttaa kalorit tehokkaammin. Suoritus ei voi pysyä samana ikuisesti, tai kulutat aina vain vähemmän kaloreita... vaikka kuinka kävelisit 5km joka päivä. Seuraavana päivänä on käveltävä nopeammin, pidempään, tai molemmat.

Juurikin päinvastoin. Pieni tai ei ollenkaan aamupalaa, illalla pääateria. Ilman välipaloja.

Vierailija
393/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kuivuri, kuivaa hedelmiä, joita sitten lutkuttelet suussasi muun makean sijaan.

Makeaa ne hedelmätkin on. Itsensä huijaamista tuollainen kuivahedelmien syönti.

Vierailija
394/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuivatun omenan syönti laihduttaa sanoo Google.

Vierailija
395/2329 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuivatun omenan syönti laihduttaa sanoo Google.

Sokeri ei laihduta.

Vierailija
396/2329 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä omia kokemuksia tältä vuodelta, ei välttämättä toimi kaikilla:

Aloitin huhtikuun alussa lisäämällä liikuntaa nollasta 8 tuntiin viikossa. Ei väliä mitä liikkumista, itsellä kävelyä ja pyöräilyä. Söin normisti, jätin vain kerman kahvista pois. Tulos: 3kk myöhemmin painoin enemmän, mutta toki kropan muoto oli vähän muuttunut.

6 viikkoa sitten, kun paluu etätöistä normirytmiin tiesi liikunnan vähenemistä (työmatkoihin menee päivittäin vähintään 3 tuntia), aloin laskemaan kaloreita. Syön mitä tahansa, mutta päivittäinen kalorimäärä ei saa ylittää 1400 kilokaloria. PAITSI hikiliikuntapäivinä, jolloin voi halutessaan syödä jopa 3000 kcal. Tulos: nyt 6 viikkoa myöhemmin paino on tippunut hieman yli 6 kiloa.

Tavoitteeni on 19 kiloa. Ensimmäiset 3 kiloa lähtivät helposti, mutta sitten jämähti. 2 viikkoon paino ei tippunut yhtään, päinvastoin, mutta sitten lisäsin vedenjuontia, juon nyt 2-3 litraa päivässä.

Olo on erinomainen, nälkää tunnen vain joskus aterioiden välissä.

Vierailija
397/2329 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kasviksia! Eikä se tarkoita, että pelkästään kasviksia syödään; tietenkin syödään monipuolisesti proteiinin lähteitä ja täysjyvää ja hedelmiä, marjoja yms nk. normaalia ruokaa. Mutta kasvisten lisäys auttaa energiatiheydeltään isomman ruoan mättämiseltä.  

Vierailija
398/2329 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruokaa illalla klo 19 jälkeen

Vierailija
399/2329 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ruokaa illalla klo 19 jälkeen

...paitsi niitä kasviksia!

Vierailija
400/2329 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää kasviksia! Eikä se tarkoita, että pelkästään kasviksia syödään; tietenkin syödään monipuolisesti proteiinin lähteitä ja täysjyvää ja hedelmiä, marjoja yms nk. normaalia ruokaa. Mutta kasvisten lisäys auttaa energiatiheydeltään isomman ruoan mättämiseltä.  

Ei kyllä auta.