Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!

Vierailija
28.08.2020 |

Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.

Kommentit (2329)

Vierailija
2301/2329 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä kiloista, painoin vuosia, koko aikuisiän ka 75-65 kg. Nyt olen ihannepainossa sitä vahtimatta tai lahduttamatta, ja painan 53 kiloa. Sokeri oli itselleni pahin koukku, sen jättäminen ja käytännössä hyvien rasvojen lisääminen (pähkinät jne) vei kilot. 

Vierailija kirjoitti:

Kärsin vuosia(kymmeniä) ylipainosta. Yritin milloin mitäkin kuuria. "Laihdutin" koko ajan. Elämästä meni hukkaan paljon energiaa painon kanssa kärvistelyyn.

Aloin viimein sitten lisätä hiljakseen enemmän terveellistä, kuten juuri aikaisemmin välttelemiäni (rasva..heh heh) vuoksi pähkinöitä, siemeniä ja vehnänalkioita ja muuta terveellistä, jotta ainaiset herkkuhimot eivät vaivasin. Otin viimein mukaan ruokavalioon entisen inhokkini - kaurapuuron - mutta syön sen kylmänä ja illalla sokerin tai mansikkahilloin kanssa 

Jäätelöiden sijaan aloinkin syödä alpron mansikka- tai mangorahjaa ja sekaan hilloa ja pähkiöitä. Näillä ja monilla terveeellisemmän lisäyksillä alkoi tapahtua, ja hiljalleen herkkuhimot hävisivät - ihmeekseni!!! 

Ruisleivän päälle laitoin esim. Chilikidneypapuja lämmitettynä ja suolakurkkuja, ja se toimi myös tosi hyvin. Pavut täyttävät, ovat edullisia ja terveellisiä.

Vierailija
2302/2329 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin neuvoja, jos osaisin. Olen hyvä laihduttamaan ja sitten taas lihon. Tämä on kierre, eikä kukaan ymmärrä, miten suurta häpeää tuottaa. Aina kun olen taas lihonut, on epäonnistunut olo. Ravitsemusterapeutti sanoi, että niin kauan kun en opi katsomaan suuhun meneviä ruokia ja juomia, paino tulee palaamaan. Ja niin se on ollut. Ei minulla se liikunnan vähyys ole koskaan ollut vaikuttava, tai sen lisäys. Askeleita tulee riittävä määrä ja kerran viikossa jooga keskimäärin kerran viikossa kuntosalitreeni. Tietysti sen verran pitää huomioida, että jos lähden kuntoilemaan, olisin kuitenkin syönyt ennen sitä, koska muuten tulee ylensyötyä heti liikunnan jälkeen. Sinänsä nälässä oleminen ja laihduttaminen onnistuu, vain se normaali arki sen jälkeen kun paino on saavutettu, siinä aina motivaatio romahtaa.

No tuossa oli kauniisti kiteytetty se mikä ei toimi: tilapäinen rajoittaminen, kiellot ja tiukat säännöt. 

Jos haluaa pysyvästi pudottaa painoa on opeteltava syömään tavalla jota voi ylläpitää lopun elämän ajan.  Sellaiseen kuuluu myös herkut ja hiilihydraatit maltillisina annoksina. On epärealistista kuvitella ettei koskaan syö esim makeisia jos niistä pitää. Se on se määrä,  ei joku tietty ruoka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2303/2329 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha totuus: laihduttaminen lihottaa. Nykynäkemyksen mukaan ei suositella laihdutuskuureja.

Laihduttamalla saa helposti ikuisen syömäongelman.

Vierailija
2304/2329 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aineenvaihdunta laskee huimasti yli 40+ vuotiaana. Ruokaa tulee vähentää senmukaisesti 30-50% verrattuna mitä söi aikaisemmin,muuten ei hoikkana pysy.

Eipä tuo taida pitää paikkaansa nykytietämyksen valossa. Suurin ongelma on vähäinen liikkuminen ja sitten syödään entiseen malliin. Jotta laihtuu pitää syödä jatkossa vähemmän eli pitää tehdä elämäntapamuutos. Painon ylläpidossa liikunta auttaa ja erityisesti voimaharjoittelu auttaa säilyttämään lihaksia. 

Kyllå tuo liikunnan lisääminen on jossain määrin utopistinen ajatus. Itse kävelen töihin ja kotiin, yhteen suuntaan matka 3,2 km. Sen lisäksi teen pihatöitä. Kuntosali ei kiinnosta. Kahvakuulaa joskus heiluttelen. Uni on huonoa. Joskus on vaikea nukahtaa, joskus taas heräilen monta kertaa yössä. Ensimmäisen kerran 47-vuotiaana tuli unioieet. Hormonilaatari on, enkä ole huomannut sillä mitään vaikutusta yöuneen. Muistan kun äitini nukkui 3-4 tuntia yössä. Silloin ihmettelin, miten voi jaksaa, mutta näköjään minulle tuli samat ongelmat. Miten se unettomuus vaikuttaa, niin aivosumua, väsymystä, vetämätön olo, aloitekyvyn heikkeneminen. Talvella käytän melatoniinia, mutta ainakaan isompaa vaikutusta sillä ei ole. Kyllä sitten jos on pari yötä peräkkäin nukkunut hyvin, tuntuu, että voisipa vaikka ikkunat pestä tai kylpyhuoneen siivota, tehdä kaikenlaista, mitä yleensä ei jaksa.

Vierailija
2305/2329 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aineenvaihdunta laskee huimasti yli 40+ vuotiaana. Ruokaa tulee vähentää senmukaisesti 30-50% verrattuna mitä söi aikaisemmin,muuten ei hoikkana pysy.

Eipä tuo taida pitää paikkaansa nykytietämyksen valossa. Suurin ongelma on vähäinen liikkuminen ja sitten syödään entiseen malliin. Jotta laihtuu pitää syödä jatkossa vähemmän eli pitää tehdä elämäntapamuutos. Painon ylläpidossa liikunta auttaa ja erityisesti voimaharjoittelu auttaa säilyttämään lihaksia. 

Liikunta vaikuttaa myös kiinteyteen siten ettei ne läskit leviä valtoimenaan.

Vierailija
2306/2329 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonpudotuksessa 80% tapahtuu keittiössä ja 20% liikkumalla. Eli kannattaa satsata ensisijaisesti ruokavalioon ja oikeanlaiseen syömiseen, liikunta tukee, kasvattaa energiaa kuluttavia lihaksia, tuo hyvää oloa ja vie ajatukset pois jääkaapilta. 

Mieti itsellesi joku motivaatiolause. Joku positiivinen, joka puhuttelee sinua esim: Kohti uutta minua.  Tee se valinta joka kerta kaupassa ja jokaisella ruokailukerralla.

Minua auttoi tilata ruuat kotiin noutopalveluna (eli hain kaupasta tilaamani ruuat valmiiksi keräiltynä ja pakattuna). Näin pystyin kotona tilaamaan terveellisten reseptien mukaiset ruuat ja tarpeet niihin ja ostoksiin ei tarttunut mitään ylimääräistä. Ruoka oli pakko tehdä terveellisistä aineksista, koska muuta ei ollut. Pikaruoka oli munakas tai itse tehty kasvissosekeitto, ei mikään einesmussutus. Ja oli varaa noutopalveluun, koska näin jäi paljon ylimääräistä mielitekoa pois ostoskärrystä.

Vierailija
2307/2329 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä alkoholi pois!

Vierailija
2308/2329 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalori on kalori ja kaikki hiilihydraatit pohjimmiltaan hiilihydraatteja. Eli miksi laittaa sokeriset herkut kokonaan pannaan, jos kuitenkin syö muita hiilihydraatteja?

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on hankala pidemmän päälle elämäntapana, ainakin jos liikuntaa harrastaa. Itselläni kyllä kaikki makeanhimo lähti vhh:lla aika nopeasti, tosin en kovin perso ole makealle muutenkaan.

Kannattaa syödä aamupainotteisesti.

Joskus sain kerran viikossa mättöpäivällä lähtemään noin kilon kerrallaan. Se oli ihmeellistä, buustas aineenvaihduntaa. Se toimi muutaman kilon verran kunnes lakkas toimimasta. Siitäkin löytyy netistä lisää, omalla kohdallani oli hyvin toimiva. Joillain toimii joillain ei.

Ei kannata syödä liian vähääkään tai laihtuminen voi mennä hankalammaksi.

Ja muista liikunta, ei kannata laihduttaa lihaksistaan.

En ole itse ollut ikinä ylipainoinen, mutta tällaisia vinkkejä olis antaa

Sorry, mutta mitä tarkoitat mättöpäivällä? Ihan sanatarkasti:).

Vierailija
2309/2329 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähtöpainosi ei ole +70 kiloa, niin ota maltillisempi tavoite 

Vierailija
2310/2329 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kauppaan harkittu ostoslista ilman herkkuja ja kaloripommeja ja pysy siinä. Jos kannat kotiin keksipaketteja tms. "vierasvaraksi", niin lipsuminen on paljon helpompaa kuin jos riskimateriaali jää jo kauppaan.

Vierailija
2311/2329 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, etä saan noin puolet energiasta juomalla. Yritän nyt jättää kaikki alkoholijuomat pois. Vettä, rasvatonta piimää tai rasvatonta maitoa tilalle.

Vierailija
2312/2329 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä hyviä ja tehokkaita neuvoja? Kannattaako alkaa lukemaan?

Vierailija
2313/2329 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö aamupalaksi ja iltapalaksi kaurapuuroa ja raejuustoa (itse laitan myös hunajaa ja marjoja)

Vierailija
2314/2329 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytä vatsa kasviksilla. Tomaattia, kurkkua, kaalia, parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa.

Makeanhimoon marjoja.

Ei hedelmiä.

Vierailija
2315/2329 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet keski-ikäinen, ota avuksesi reseptilaihdutuslääke. Tekee laihdutuksesta monin verroin helpompaa ja nopeampaa, kun ruokahalua ei ole. Minä en laihtunut millään muulla keinoin. Lähti suhteellisen kivuttomasti 30 kg. Mikään ihmepilleri se ei ole. Eli täytyy syödä järkevästi  pienehköjä annoksia. ja terveyden kannalta kannattaa myös liikkua, puoli tuntia päivässä on jo hyvä (myös lihaskuntoa). Mutta ilman yletöntä ruokahalua laihdutuslääkkeen ansioista tämä on paljon helpompaa.

Vierailija
2316/2329 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda juusto vähärasvaisimpaan, joka on 5% rasvaa. Älä syö illalla klo 18 jälkeen mitään.

Vierailija
2317/2329 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina motivoi tietää asioiden terveysvaikutuksista. Etsin tietoa, miten esimerkiksi kävely tai voimaharjoittelu vaikuttaa etenkin mielen hyvinvointiin. Tuoreiden kasvisten syömistä motivoi se, miten ne muuttavat suoliston mikrobistoa, mikä vaikuttaa suoraan siihen, mitä tekee mieli syödä. Ja riittävä uni on tärkeä mielihalujen suitsija.

Toinen tärkeä on sitten seurata näiden vaikutusten toteutumista omassa olossa. Ennen pitkää niillä on vaikutusta myös painoon, mutta peiliä ja vaakaa tärkeämpää on se, että voi paremmin päivä päivältä.

Kolmas tärkeä on realistinen asenne muutokseen: minusta ei tästä päivästä lähtien tule ikuisesti vain terveellisesti syövää ja joka päivä aktiivista mallikansalaista. Silti voin aina palata hyvää oloa tuottaviin tapoihin ihan siksi, että niin on mukavampi olla. 

Vierailija
2318/2329 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihduttanut 110kg:sta > 78kg, pysynyt tuossa painossa nyt useamman vuoden. Mies, jos sillä on väliä. 

Aloitin maltillisesti, jätin energiajuomat ja limut pois, nämä ja liikkumattomuus olivat ensisijainen syy, miksi olin turvonnut. Treenin makuun pääsin, kun tein sellaista 15-20 minuuttia kestävää omapainotreeniä säännöllisesti. Tällä treenillä ei varmaan juurikaan ollut vaikutusta mihinkään, mutta sain treenin integroitua rutiineihin ja kun olin niellyt asian, että joka toinen päivä treenaan, aloin pikkuhiljaa nostamaan haastavuutta ja pituutta. Aloittaessa sain tehtyä kolme leukaa myötäotteella, nykyään teen 30 myötä ja 30 vastaotteella jokaisessa treenissä (6x10), käyn myös 5+km juoksulenkeillä. 

Eli pähkinänkuoressa: aloita liikunta todella maltillisesti

Vierailija
2319/2329 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda juusto vähärasvaisimpaan, joka on 5% rasvaa. Älä syö illalla klo 18 jälkeen mitään.

Varsinkin tämä syömättä oleminen klo 18 jälkeen auttoi minua kaikista helpoiten laihduttamaan. Enkä tarvinnut juurikaan muuta muutosta asiaan, vähän lisäsin ulkoilua. Kiloja lähti kymmenkunta jo vajaassa puolessa vuodessa.

Vierailija
2320/2329 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ekat 4 päivää vaikeimmat koska ajattelet ruokia ja makuja.  Kun se loppuu loppuu vaikeudet.  Suhde ruokaan on usein pelkoa että jää ilman .  Siis 4 päivää vettä ja kaalia keitettynä vihreän paprikan sellerin kanssa eikä yhtään suolaa .  Kypsennä kaali pehmeäksi reilusti vettä. Lusikalla sitten vesilasi vieressä. Tämä on takuuvarma keino millä lähtee ruokahalu. Aina kun tuntee nälkää syö HITAASTI lusikalla keittoa.  Siitä on hyvä jatkaa eteenpäin kun nälän tunne on poissa.   Juo vettä aina ensin. Treenaa hiukan lihaksia nostele jalkoja ja ravistele. Kävele ja siivoa pyyhi pölyjä. Liiku. Imuroi sänky tuuleta lakanat kuluta kaloreita. Älä katso hissiä kävele. Kun nälän tunne lähtee saat siirtyä vasta sen jälkeen kaalikeittoon missä tomaattimössöä purkki lisänä. Ei suolaa. Vesilasi . Saat syödä omenan kun kuorit sen ja syöt hitaasti . Nälän tunne lähtee kun istut syöt hitaasti . Siirryt pikkuhiljaa kasvis sosekeittoon missä ei rasvaa ei suolaa. Kun soseutat tuntuu kuin olisi vahvempaa ruokaa niin. Jälleen vesilasi sosekeitto missä saa jo olla porkkanaa perunaa. Purjoa. Hitaasti lusikalla et ahmi yhtään. Keskity. Ja liiku. Pyyhi pölyt pese pyykit tiskaa pese vessa kävele.  Täs on se että jääkaappi voi kokea tyhjennyksen joko roskiin tai pakastimeen . Et nyt ikäänkuin mässää . Heitä vanhat mausteet roskiin . Alat voimistua eikä tunnu nälkää.  Saat syödä appelsiinin sosekeitton kanssa. Hitaasti. Pureskelet . Alat kokea ihmeitä . Makuaisti .  Ihmeellistä tässähän on makua ilman mausteita. Voit syödä luumuja. Pari päärynää ja keittoa. Vatsa pienenee olo parantuu.  Muutama viikko ilman sokeria pullaa leipää rasvaa. Ihmeen terve olo. Mausteista on suolaa sokeria joissain rasvaa ja ne lisää ruokahalua. Niitä ei saa käyttää yhtään . Kuukausi mennyt elossa ollaan ja vyötärö on hoikistunut. Vaatteet istuu paremmin . Ala treenata vatsaa litteäksi. Vedä sisäänpäin. Älä edes ajattele mitään muuta kuin vettä kasviskeittoa. Omenaa. Myöhemmin saat lisätä punajuuria ja viinirypäleitä. Kuukausi on kova urakka selättää ruoka sotku . Mutta olo on ihana. Enää et halua kaalikeittoa mutta pääset vähä sokeriseen ruokavalioon. Vähän rasvaa vähän suolaa. Älä ikinä ajattele edes syöväsi enempää kuin yhden palan leipää vuorokaudessa. Pieni voi pieni omena pieni määrä riittää.  Säästät rahaa aikaa . Raasta porkkanaa lisää siihen puolukkaa. Tai ananasta. Vaihda paprikaa lautaselle majoneesin tilalle. Tuoretta viipaloi. Purista itse appelsiinimehu . Unohda juustot. Niihin rasvapahkuroihin et koske,  osta kiwihedelmiä. Käytä leivällä paistettua kalaa . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä