Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!
Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.
Kommentit (2329)
Oma neuvo on, että jos pystyt tekemään etätöitä niin hanki kävelymatto ja tee töitä kävellen, jos vain pystyt siihen. Itse saan helposti päivässä käveltyä 4 tuntia ja sellaiset 20 000 askelta.
Toinen neuvo on, että sitä huonoa ruokavaliota ei oikeasti pysty juoksemaan tai kävelemään pakoon.
Viisi vuotta vanha ketju.
Vastaan silti. On tullut luettua aiheesta aika paljon ja katsottua tiededokumentteja.
Välttäisin kolmea asiaa: Ultraprosessoitu ruoka, glukoosisiirappi (melkein kaikissa jäätelöissä ja makeisissa nykyään) ja lisätty fruktoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta laskee huimasti yli 40+ vuotiaana. Ruokaa tulee vähentää senmukaisesti 30-50% verrattuna mitä söi aikaisemmin,muuten ei hoikkana pysy.
Laske. Kevyttä työtä tekevä tarvii sen 1500-2000 kaloria. Jos aikoo laihtua on kalorit laskettava 1000:een. Se täyttyy hyvin helposti jo muutamasta leipäviipaleesta päällyksineen. Kalorityhjiä voi sitten syödä mahan täytteeksi, pureskella vihanneksia ja hedelmiä. Ehkä pitää ottaa vitamiinit ja proteiinilisät valmiina, kun ei tuohon kalorimäärään mitään ihmeitä voi koostaa ja haluaa päästä helpolla.
Se on kilokalori
En ole koskaan ollut ylipainoinen, mutta keski-ikään tullessa olen huomannut, ettei normaalipaino ole itsestäänselvyys. Kokonaiskalorit suhteessa kulutukseen tietysti ratkaisevat, mutta oma linjani on pitää säännölliset ruoka-ajat ja olla niiden välillä syömättä. Tässä auttaa kunnolla syöminen. Jos ruokailun välillä hiukoo, tulee helpommin napattua suklaata tai muuta makeaa, joka taas alkaa parissa kuukaudessa näkyä vaakan lukemassa ja tuntua housunnappia sulkiessa.
Älä tee matkasta liian vaikeaa ja liian tiukkaa. Jos homma on pelkän itsekurin varassa, niin se loppuu kuin kanan lento. Itsekuri on huono lihas, väsyy helposti.
Kasviksia joka aterialla vähintään puolet! Tuoreena tai kypsennettynä, mieluiten molemmissa muodoissa. Raakaa paprikaa, porkkanaa, kurkkua naposteluun. Iho, hiukset, kynnet, vireystaso ja suolen hyvät bakteerit kiittävät!
Suosittelen ottamaan käyttöön Sulamo jäsenyyden tai jonkin vastaavan muun, hinta taitaa olla 5€/kk. Viimeeksi, kun pudotin 20kg en liikkunut juuri laisinkaan. Silti ei ollut missään vaiheessa nälkä ja sivuston avulla vasta näki mistä keskeisistä vitamiineista ja kivennäis- ja hivenaineista on puutetta ja sen, että esim. tuote "ei lisättyä sokeria" sisälsi silti teollista sokeria jne. . Sivusto antaa suoraan tietoja Finelin ruoka-aineista ja sinne voi syöttää omat reseptit ja puuttuvat tuotteet. Sisältää myös mittaukset ja seurannat. Toimii ainakin henkilöllä, joka ei liiku arjessa paljon ja itseasiassa oman kokemuksen mukaan paremmin kuin useampi tunti liikuntaa viikossa ja yritys syödä vähemmin ja terveellisemmin.
Ozempic tai muut laihdutuslääkkeet. Joitain saa apteekeista ilman reseptiäkin mutta tehokkaammat ovat yleislääkärin kirjoittaman reseptin päässä. Multa lähtenyt 10 kg alkuvuodesta ja toinen 10 kg vielä tavoitteena.
Miten se hormoni laastari vaikuttaa.