Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tänään alkaa uusi elämä. Tavoitteena 20 kg laihtuminen. Anna yksi hyvä neuvo!

Vierailija
28.08.2020 |

Mä aloitan tänään uuden elämän. Olen lopenkyllästynyt liikakiloihini, raskaaseen oloon, suklaanmässytykseen, polvikipuihin, vetämättömyyteen, pullottavaan mahaan...
Olen konkarilaihduttaja, tiedän lautasmallin ja säännöllisen syömisen, arkiaktiivisuuden lisäämisen, hiilareiden vähentämisen, kärsivällisyyden...
Mutta mikä on se sun yksi ja paras neuvo, jonka annat laihduttajalle? Etenkin isoja kilomääriä itse pudottaneilta otan mielelläni vastaan oivalluksia.

Kommentit (2368)

Vierailija
2341/2368 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene portaita aina kun voit. 

Vierailija
2342/2368 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitens menee aapee ja monet muutkin? Alkuperäinen on vuosia sitten aloittanut. 
Hyviä neuvoja onkin saanut! Silloin kun ap aloitteli ei vielä ollut ozempicia ym muita ihmeitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2343/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

do or do not, there is no try - yoda

Vierailija
2344/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö ellei ole näläntunnetta, ainakaan kotona. Odota että on fyysisesti tuntuva nälkä (hieman ontto olo mahassa) ennen kuin menet jääkaapille. Monesti syömme "tavan vuoksi" tai maun vuoksi.

Liikunta ei varsinaisesti laihduta, mutta voit syödä enemmän "maun vuoksi" per päivä jos liikut. Voi olla psyykkisesti helpompaa. 

Vierailija
2345/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän kuin kulutat. Siihen ei sen kummallisempaa oivallusta tarvitse. Ikä 54 v ja painon pudotus -18 kg.

Vierailija
2346/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lihastreeniä ei tule pysyvää tulosta.Pelkkä laihtuminen ja painon putoaminen vaa'alla laskee energiankulutusta.

Vierailija
2347/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoliikunta on tärkeää siksi, että saa yöunet nukuttua hyvin ja sekin on osa painon keventymistä.

Se on hyvin yksilöllistä, mikä kenellekin tehoaa. Kokeile terveellisellä tavalla muuttaa ruokavaliota ja punnitse aamuisin tyhjällä vatsalla paino. Vaaka kertoo, toimiiko ruokavalio, koska pudotus voi olla 100-200 g jota ei vielä ilman vaakaa huomaa, mutta se on edistystä. Vatsan toiminta voi vaikuttaa vaakalukemiin ja siksi lukemat voivat hiukan heittää.

Jos paino putoaa 1 kg kuukaudessa, se on hyvä vauhti, joka tarkoittaa vuodessa 12 kiloa. Sitä nopeampaan ei kannata edes pyrkiä.

Vierailija
2348/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttamisen aikana kannattaa tehdä salitreeniä (voima). Muuten rasvan mukana lähtee myös lihasta. Lopputulos voi olla aika kurjan näköinen, vaikka onkin tavoitepainossa, jos ei ole treenannut samalla. 

Ozempicit kannattaa jättää apteekkiin, se ei tuo pysyvää muutosta. Kun Ozempic loppuu, lihot takaisin, koska et ole muuttanut ruokailua mitenkään. 

Vierailija
2349/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske kaloreita. Kaikki muu on turhaa kikkailua. Opit aika nopeasti syömään oikein. Jos kaloreita on enää vähän jäljellä tee ns. nollalautanen vihanneksista. Voit syödä vielä vaikka kaksi kiloa vähäkalorisia vihanneksia nälkääsi. 

Tiede on paras ystäväsi ja pääset helpoimmalla, eikä tarvitse kiduttaa itseään. 

Täyttävimmät ruoat (satiety index, kuitu + proteiini + vesipitoisuus)
Keitetty peruna
Kaurapuuro
Kananmunat
Linssit
Omenat
Näissä yhdistyy iso annoskoko, kuitu tai proteiini, mikä hidastaa nälän paluuta.

Vähäkalorisimmat ruoat (paljon volyymia, vähän energiaa)
Kurkku
Salaatti (esim. jäävuori, lehtisalaatti)
Kesäkurpitsa
Tomaatti
Kukkakaali
Näitä voi syödä paljon ilman, että kalorit karkaavat. Hyviä “täyteruokia”. Itse syön laihiksella nälkääni vaikka pari kesäkurpitsaa. Siitä saa kilon ruokaa.

Proteiini on tärkein yksittäinen tekijä kylläisyydessä.
Eniten proteiinia sisältävät ruoat (per 100 g, käytännölliset lähteet)
Kananrinta
Tonnikala (vedessä)
Rahka (maitorahka)
Kreikkalainen jogurtti (runsasproteiininen)
Kananmunat
Itse syön paljon Skyriä, jossa on valtavasti proteiinia. 

Vierailija
2350/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hieman harhaanjohtavaa sanoa, että "liikunta ei laihduta". Koska liikunta lisää kalorikulutusta, on kivempi kun saa syödäkin jotakin. Lisäksi esim. juoksulenkillä et edes huomaa, että on jo pikkuisen nälkä, se kaiken muun tohinan keskellä. Etkä pääse heti kotiin syömäänkään, ellet juokse sinne :D Lisäksi liikunnasta tulee tosiaan paremmat yöunet, sekä sellainen yleinen "mä pystyn tähän" -itsekurillisempi olo

Yksi hyvä kikka on, että kun olet miinuskaloreilla ja on hieman kurja olo, katso lempparisarjaa tai pelaa lempipeliäsi tietokoneella. On helpompi unohtaa se hieman kurja olo, ja odotella pari tuntia ennen kuin ottaa ruokaa, kun on kivaa tekemistä. Jos vain istut että "Yhyy kun on nälkä" nin se tuntuu paljon vaikeemmalta.

Vierailija
2351/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozempic vaikutuksen saa myös ketoruokavaliolla, on terveellisempi ja halvempi. Mutta mulla on Novon osakkeita ja mulle sopii kyllä hyvin että kyseistä lääkettä käytätte:)

Vierailija
2352/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö 

Vierailija
2353/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kaikkea! Mutta syö vähemmän! Salli itsellesi herkkuja esim.yhtenä päivänä viikosta tai vaikkapa roskaruoka jos siitä nautit. Tai jos olet juhlissa, niin syö hyvillä mielin kaikkea. Mutta arkena syö fiksusta ja ota pieni määrä ruokaa ja siihen puolilautasta salaattia tai kypsiä kasviksia kylkeen. Älä syö leipää, kuin keittoruuan kanssa (aamu- tai iltapalaksi voit siivun tai kaksi toki ottaa). Yksinkertaisesti syöt nyt liikaa ja siksi et laihdu.

Älä ketoile tai vhh, kun et kuitenkaan niillä sitten pysy. Ihan normaalilla ruualla voi laihduttaa, kunhan syö fiksusti.

Itse laihdutin vauvavuosien jälkeen 20kg, josta ison osan normipainon sisällä (bmi 20,9) ja ihan vain syömällä vähemmän ja fiksummin. Sallin silti itselleni kaiken, mutta järkevissä määrin. Myös treenaan, mutta se ei minua laihduttanut, ainoastaan kasvattaa lihaksia.

Tsemppiä!

Vierailija
2354/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ozempic tai muut laihdutuslääkkeet. Joitain saa apteekeista ilman reseptiäkin mutta tehokkaammat ovat yleislääkärin kirjoittaman reseptin päässä. Multa lähtenyt 10 kg alkuvuodesta ja toinen 10 kg vielä tavoitteena. 

Kuinkahan paljon siitä on lihasta rasvan asemesta?  🤔

Vierailija
2355/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman lihastreeniä ei tule pysyvää tulosta.Pelkkä laihtuminen ja painon putoaminen vaa'alla laskee energiankulutusta.

no ei. Vai kuluttaako 150 kg henkilö enemmän kaloreita istuessaan sohvalla kuin 60 kiloinen? Se ei pidä paikkaansa.

Jos se pitäisi paikkaansa, niin mitä painavammaksi tulet, sitä enemmän voisi syödä lihomatta, eli silloin lihominen laihduttaisi. ja jos lihava haluaisi laihtua, hänen kannattaisi alkaa ahmimaan aina vain enemmän ja enemmän. Ja superlihavat laihtuisi syömällä enemmän ja enemmän, kun taas anoreksikot lihoisi jos eivät söisi mitään.

Asiaahan on tietysti päinvastoin.

Vierailija
2356/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisiä kituutusneuvoja. Kun laskee kalorit, syö oikeassa suhteessa hyvin nälkää vieviä ruokia ja vähäkalorisia ruokia viisi kertaa päivässä, ei tarvitse kituuttaa missään ja on helpompi pysyä miinuskaloreilla. 

Joka kerta kun olen keksinyt jotain ihmeellisiä paasto-, kaalikeitto- ja pussidieettejä, olen repsahtanut niin, että lopputulos on kolme kiloa lisää ja kauhea nälkä. 

Nyt kun syön oikein, olen imetyksen jälkeen saanut jokaisen kilon pois ilman, että olen kertaakaan nähnyt nälkää. En voi syödä jatkuvasti superherkkuani pakastepizzaa, mutta nälkää ei tarvitse nähdä ja voin koko lopun ikääni syödä näin. 

Vierailija
2357/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkkipäivä kerran viikossa, jolloin saa herkutella ilman huonoa omatuntoa vaikka suklaalevyn. Oikeasti toimii.minkään täysi kieltäminen ei ikinä toimi. Plus herkut maistuu paremmalta kerran viikossa syötynä 😊

Ei ruokaa enää klo 18 jälkeen illalla.

Työmatkaliikunta jos vain mahdollista. Auton käyttö minimiin.

Vierailija
2358/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä korvaa lepoa ruualla. Kiire lisää ainakin itsellä syömistä. Jos tarvitset tauon, pidä tauko syömisen sijasta.

Vierailija
2359/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no ei. Vai kuluttaako 150 kg henkilö enemmän kaloreita istuessaan sohvalla kuin 60 kiloinen? Se ei pidä paikkaansa.

Jos se pitäisi paikkaansa, niin mitä painavammaksi tulet, sitä enemmän voisi syödä lihomatta, eli silloin lihominen laihduttaisi. ja jos lihava haluaisi laihtua, hänen kannattaisi alkaa ahmimaan aina vain enemmän ja enemmän. Ja superlihavat laihtuisi syömällä enemmän ja enemmän, kun taas anoreksikot lihoisi jos eivät söisi mitään.

Asiaahan on tietysti päinvastoin.

"Vai kuluttaako 150 kg henkilö enemmän kaloreita istuessaan sohvalla kuin 60 kiloinen?"

Kuluttaa? Jos et tätä tiedä, niin heikot on eväät laihdutukseen

Vierailija
2360/2368 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske kaloreita. Kaikki muu on turhaa kikkailua. Opit aika nopeasti syömään oikein. Jos kaloreita on enää vähän jäljellä tee ns. nollalautanen vihanneksista. Voit syödä vielä vaikka kaksi kiloa vähäkalorisia vihanneksia nälkääsi. 

Tiede on paras ystäväsi ja pääset helpoimmalla, eikä tarvitse kiduttaa itseään. 

Täyttävimmät ruoat (satiety index, kuitu + proteiini + vesipitoisuus)
Keitetty peruna
Kaurapuuro
Kananmunat
Linssit
Omenat
Näissä yhdistyy iso annoskoko, kuitu tai proteiini, mikä hidastaa nälän paluuta.

Vähäkalorisimmat ruoat (paljon volyymia, vähän energiaa)
Kurkku
Salaatti (esim. jäävuori, lehtisalaatti)
Kesäkurpitsa
Tomaatti
Kukkakaali
Näitä voi syödä paljon ilman, että kalorit karkaavat. Hyviä “täyteruokia”. Itse syön laihiksella nälkääni vaikka pari kesäkurpitsaa. Siitä saa kilon ruokaa.

Proteiini on tärkein yksittäinen tekijä kylläisyydessä.
Eniten proteiinia sisältävät ruoat (per 100 g, käytännölliset lähteet)
Kananrinta
Tonnikala (vedessä)
Rahka (maitorahka)
Kreikkalainen jogurtti (runsasproteiininen)
Kananmunat
Itse syön paljon Skyriä, jossa on valtavasti proteiinia. 

Sanot: "Tiede on paras ystäväsi" Silti viestisi ohjeet ei edes perustu tieteeseen.