Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

millä saa nopeasti törkeän kolesterolin alas?

Vierailija
20.09.2013 |

oisko kellään hyviä vinkkejä? Lääkitystä en haluaisi.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 19:29"]

[/quote] Nopeasti et millaan. Ruokavalion pitaa muuttua. Kylla se lahtee alenemaan sitten kun olet kaynyt ohitusleikkauksessa tai halvauksen jalkeisessa kuntoutuksessa.

Vierailija
2/24 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että saa nopeasti. Vaan muutat ruokavalion terveelliseksi ja harrastat säännöllisesti liiikuntaa. Vai onko jo nuo keinot käytössä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta alentaa LDL-kolesterolia. Kasvispitoinen ruoka samoin. Katso täältä vinkkejä:

http://www.iltalehti.fi/terveys/2009101310409225_tr.shtml

Vierailija
4/24 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ruoka kolesterolia nostaa? Mikä auttaa laskemaan?

Sorry ap, toivottavasti et pahastu välihuudostani.

Vierailija
5/24 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaile rasvoja. Kovat rasvat pehmeiksi ja kasvisrasvoiksi. Voista mä luovuin kokonaan, kun siihen tykkäsin kokata ja leipoa. Leivänpäällys makkarat alle 10%.. ja juustoista luovuin tai herkuttelen niillä pari kertaa vuodessa.

Mä kävin vuosi sitten mittauksessa ja arvot oli hiukan koholla hyvä kolesteroli on upeissa lukemissa. Kahden viikon päästä on taas näytteenotto ja todellakin olen paneutunut asiaan. Tosin paino ei ole oikeestaan pudonnut, mikä kyllä mietityttää..

Kolesterolin pudottamiseen tarvitaan useita kuukausia, että nyt ihmettelen tuota nopeeta pudotustasi.

Vierailija
6/24 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesterolia laskee esim. kaura. Kaurapuuroa aamuin illoin siis. Kotimaiset marjat ovat hyvä lisä puuron päälle. Pöytärasvaksi esim. 70% Keiju. Rasvan määrää yleensä ei pidä rajoittaa, vaan sen laatu muuttaa pehmeäksi. Siis harvemmin voita ja rasvaista lihaa, enemmän rasvaista kalaa kuten lohta. 

Vierailija
7/24 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kalaöljyä sellaisina päivinä kun et syö kalaa. Lisää öljyjä ruokavalioon. Leivän päälle niukalti rasvaa, ota rasva mieluummin öljyistä. Lopeta piilorasvat siis rasvainen jauheliha, einekset,  makkarat, juustot,rasvaiset jugurtit ja maidot, ylenmääräinen kananmuna.

Lopeta tupakointi. Liiku. Laihdu. 

Valitettavasti vaan suuri osa kolesteroliata johtuu geeneistä ja siitä että maksa tuottaa liikaa kolesterolia. Jos siis kolesteroli on "törkeen korkee" niin lääkitys saattaa olla oikea ratkaisu. 

Vierailija
8/24 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruokavaliolle ja liikuntaa elämäntavaksi.

Vierailija
9/24 |
20.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tippui, kun vaihdoin yhdistelmäehkäisypillerit minipillereihin. En nyt muista mitkä olivat arvoni mutta muutos oli n. 1.0 mmol/l. Tuo muutos tapahtui 3 kuukaudessa ilman muuta muutosta elintavoissa. 

Liikunta tosiaan auttaa, samoin ruokavalion muuttaminen kasvispitoisemmaksi. Lääkärini kuitenkin muistutti minua, ettei elämästä saa tulla kärsimystä, vaan ruokavalioon pitää mahtua myös herkuttelua. Miten muuten sitä pystyisi elämään samalla dieetillä vuosikymmeniä? 

Aloita aluksi vaikka ruokapäiväkirjan pidolla ja liikunnalla. Viikon jälkeen katso mitä oikeasti syöt (se ei ole aina sama kuin mitä kuvittelet syöväsi). Kiinnitä sitten huomiota rasvan laatuun (sitä pitää saada tarpeeksi mutta hyvää) ja eläinperäistä rasvaa sisältävien tuotteiden määrään. Mieti mistä voit luopua ja mistä et. Tarvitseeko leivän päälle sekä juustoa että makkaraa? Vältä eineksiä ja syö puhdasta ruokaa. Tiedät siten mitä syöt. Ota ruokavalioosi vähintään yksi kasvispäivä ja yksi kalapäivä viikossa. 

Jos mahdollista, niin varaa aika ravitsemusterapeutille. Ota sinne mukaan ruokapäiväkirjasi. Hän osaa antaa lisää vinkkejä siihen miten muuttaa ruokavaliotasi. 

Vierailija
10/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmessa viikossa tippui 1,5 yksikköä

Vierailija
11/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa ja 2-3 kalaöljykapselia päivässä. Tämän neuvon sain ja aleni nopeasti vaikka ei nyt mikään hirmuisen korkea ollut alunperinkään.

Vierailija
12/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 19:29"]

[/quote] Nopeasti et millaan. Ruokavalion pitaa muuttua. Kylla se lahtee alenemaan sitten kun olet kaynyt ohitusleikkauksessa tai halvauksen jalkeisessa kuntoutuksessa.
[/quote]
Ei ohitusleikkaus tai kuntoutus laske kolesterolia. Merkittävää muutosta saa aikaan vain lääkkeillä joita turhaan pelätään. Jos ap:lla on perinnöllinen hyperkolesterolemia on hengellä leikkimistä kieltäytyä lääkkeistä. Tilanne voi johtaa toistuviin infarkteihin ja kuolemaan.

Vierailija
13/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä nyt on tämä törkeä kolesteroli? Kokonaiskolesteroli, LDL, HDL?

Vierailija
14/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön vähän kovia rasvoja, paljon avocadoja, liikun, syön aamuisin töissä kaurapuuroa, vähän lihaa ja paljon hedelmiä/kasviksia. Olen normaalipainoinen, tupakoin toisinaan. Kolesteroli on erinomainen :)

Vierailija
15/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeilemällä. Opit pitämään siitä parissa viikossa.

Vierailija
16/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 13, eipä auttaneet lääkkeetkään mun ohitusleikattua faijaani. Ja hänellä oli perinnöllinen taipumus, mikä kävi hyvin selväksi kun tein sukututkimusta ja luin kuolinsyitä. Itseltäni testattiin geenit sen takia ja en ole perinyt taipumusta.

Ruokavalioon huomiota ap. Varo tiukasti kovia eläinrasvoja. Jos se on jääkaapissa kovaa, ei se elimistössäkään ole hyvästä. Vaihda ap kermat ja voit kasviöljyihin ja pähkinöihin, sikanauta vähärasvaisempaan paistijauhelihaan tai soijarouheeseen ja syö useammin lohta ja silakkaa. Jogurtit vähärasvaisiin ja maito rasvattomaan. Jätä pullanmässytys ja jätskinsyönti ja sipsit vähemmälle, jos se kuuluu tapoihisi. Sipsien tilalla voi syödä itse kattilassa rypsiöljyssä tehtyä popcornia. Myös kekseissä on kovia rasvoja, lue tuoteselosteita paketeista ja etsi sanaa tyydyttynyt rasva tai transrasva. Ne on pahasta elimistölle.

Vierailija
17/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, lääkkeissäkin on rajansa miten hyvin toimivat. Uusia kehitetään kyllä koko ajan. Niiden lisäksi on myös otettava elämään rasittava liikunta, hyvät rasvat ja kasvikset ja ehdottomasti jätettävä tupakointi.

Vierailija
18/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa pähkinöissä ja kookosrasvassa on paljon huonoa kolesterolia, vaikka ne on kasvisrasvoja ja vaikka pähkinöissä on muuten paljon terveellistä. Kolesterolin kannalta parhaita on ihan  rypsiöljyt ja oliiviöljyt ja auringonkukkaöljyt.

Ja ei tietenkään rasvojen laadun muuttaminen laihduta. Lihomisen tai laihtumisen kannalta on ihan sama, millaista rasvaa se ruoka sisältää, kaikessa rasvassa on yhtä paljon kaloreita. Rasvojen laadulla on merkitystä sille, oletko terve vai sairas, ei sille oletko lihava vai laiha.

Se, mitä monet ei muuten tule huomanneeksi on, että alkoholi nostaa huonon kolesterolin määrää veressä ihan huomattavasti, vaikka siinä ei ole rasvaa. Johtuu siitä, että se vaikuttaa maksaan ja maksa tuottaa myös kolesterolia. Eli nopein tapa laskea "törkeä" kolesteroli saattaa hyvinkin olla pitää nenänvalkaisua ja jättää pikkujoulut väliin.

Vierailija
19/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verisuoniantibiootteja tarvitaan vaikka. Kolesterolin kohoaminen johtuu verisuonien seinämissä olevasta tulehduksesta. Kolesterolin voi saada alas kolesterolilääkkeillä, mutta se ei tee mitään itse infektiopesäkkeille, kunhan laskee immuunipuolustuksen tehoa, jolloin kolesterolia generoituu vähemmän. Kelaatiohoito myös tehoaa tähän, eli vaikka EDTA:ta tai DMSA:ta naamaan. Tai IV:nä, jos joku sellaista täällä lääkärien kuppikunnassa suostuu antamaan. Vetyperoksidi on toki vieläkin tehokkaampaa, mutta voi olla joillekin sellainen pommi, ettei sitä ainakaan heti voi ruveta käyttämään.

Vierailija
20/24 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2014 klo 10:23"]Verisuoniantibiootteja tarvitaan vaikka. Kolesterolin kohoaminen johtuu verisuonien seinämissä olevasta tulehduksesta. Kolesterolin voi saada alas kolesterolilääkkeillä, mutta se ei tee mitään itse infektiopesäkkeille, kunhan laskee immuunipuolustuksen tehoa, jolloin kolesterolia generoituu vähemmän. Kelaatiohoito myös tehoaa tähän, eli vaikka EDTA:ta tai DMSA:ta naamaan. Tai IV:nä, jos joku sellaista täällä lääkärien kuppikunnassa suostuu antamaan. Vetyperoksidi on toki vieläkin tehokkaampaa, mutta voi olla joillekin sellainen pommi, ettei sitä ainakaan heti voi ruveta käyttämään.
[/quote]
Joku on lukenut tohtori Tolosta :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan