Tapellaanko teillä omasta ajasta?
Meillä on oma aika noussut valtataistelun aseeksi. Olen palannut 2,5v jälkeen töihin nyt ja mies jäi 6kk kotiin lapsen kanssa. Nyt sitten tappelemme siitä kuka saa omaa aikaa ja kuka ei. Ennen laskimme että jos toinen lähti matkalle kavereiden kanssa, sai toinen yhtä monta matkapäivää, mutta nyt menemme jo tuntitasolla tässä hommassa.
Hassuinta tässä on se, että mies juuri nimenomaan halusi, että lähden töihin ja hän saa olla lapsemme kanssa kotona. Ja kesällä hänellä oli paljon menoja (merkkasin ne kaikki ylös juuri siitä syystä, että arvasin, että sanomista tulee). Nyt sitten kun olen päivät töissä ja iltaisin on välillä jotakin omia juttuja / viikonloppuisin, onkin ne ihan kauhistus.
Nyt minun pitää oikeasti tehdä valintoja, että menenkö salille vai lastenvaatekutsuille. Molempia en voi saada viikon aikana. Ja kerrottakoot, että jos tarkkaan lasketaan, olen vielä isosti saamapuolella tässä omassa ajassa kun ottaa mieheni kesän riennot huomioon.
Jos et siis naisena ja äitinä itse syyllistä itseäsi niin älä huoli, siihen hommaan kyllä löytyy varmasti joku muu!
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:19"]
Millon te näette lapsia?
[/quote]
Keitähän lapsia meidän pitäisi nähdä? :) Meille on ollut koko suhteen ajan selvää, että jos haluamme nauttia elämästä kuten siitä on tarkoitus nauttia, lapset eivät voi kuulua kuvioihin. On ihanaa, kun kotona saa olla omassa rauhassa, ja lehdenkin ehtii lukea alusta loppuun kenenkään keskeyttämättä. Varmaan lapset sopivat ihan hyville sellaisille pariskunnille, jotka eivät kaipaa sitä omaa aikaa niin paljon vaan hyväksyvät, että perheaika korvaa oman ajan. -18
Edellisen kirjoitti siis 12, ei 18.
Ei tapella. Molemmat menee silloin kun menoja on. Käyn vielä salilla 3x viikossa ja mies menee kun on omia menoja, yritetään sovittaa päivät yhteen, salilla käyminen kun joustaa kuitenkin päivän sinne tai tänne.
Miksi IHMEESSÄ vastaat tällaiseen kyselyyn? Ei voi muuta kuin päivitellä typeryyttäsi
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:43"]
Millon te näette lapsia?
[/quote]
Keitähän lapsia meidän pitäisi nähdä? :) Meille on ollut koko suhteen ajan selvää, että jos haluamme nauttia elämästä kuten siitä on tarkoitus nauttia, lapset eivät voi kuulua kuvioihin. On ihanaa, kun kotona saa olla omassa rauhassa, ja lehdenkin ehtii lukea alusta loppuun kenenkään keskeyttämättä. Varmaan lapset sopivat ihan hyville sellaisille pariskunnille, jotka eivät kaipaa sitä omaa aikaa niin paljon vaan hyväksyvät, että perheaika korvaa oman ajan. -18
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:43"]
Millon te näette lapsia?
[/quote]
[/quote]
Ai anteeksi, en tajunnut, että teillä ei ole lapsia, ja vaistomaisesti hyökkäsin heti kimppuun! :(
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 16:46"]
Miksi IHMEESSÄ vastaat tällaiseen kyselyyn? Ei voi muuta kuin päivitellä typeryyttäsi
[/quote]
Vastasin otsikon kysymykseen, jota ei ainakaan minun mielestäni osoitettu vain vanhemmille. Kuulostat aika katkeralta, täytyy sanoa. Onko valintasi alkanut kaduttaa? ;) -12
Kyllä minäkin ihmettelen mikä saa jonkun lapsettoman osallistumaan ketjuun joka koskee lapsiperheen ajankäytön ongelmia ja kiillottamaan omaa kruunuaan...
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 17:57"]
Kyllä minäkin ihmettelen mikä saa jonkun lapsettoman osallistumaan ketjuun joka koskee lapsiperheen ajankäytön ongelmia ja kiillottamaan omaa kruunuaan...
[/quote]Minusta on ainakin kiva kuulla myös lapsettomien näkökulmaa asioihin. Saa vähän perspektiiviä.
[/quote]
Ei tää mun mielestä mitenkään koskenut lapsiperheellsiä. Otsikossahan kysyttiin kysymys ihan yleisellä tasolla.. Enemmän mua ihmetyttää se, että hassusti oletan kaikkien vastaajien olevan lapsiperheellisiä! :D
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 15:36"]
Meillä on oma aika noussut valtataistelun aseeksi. Olen palannut 2,5v jälkeen töihin nyt ja mies jäi 6kk kotiin lapsen kanssa. Nyt sitten tappelemme siitä kuka saa omaa aikaa ja kuka ei. Ennen laskimme että jos toinen lähti matkalle kavereiden kanssa, sai toinen yhtä monta matkapäivää, mutta nyt menemme jo tuntitasolla tässä hommassa.
Hassuinta tässä on se, että mies juuri nimenomaan halusi, että lähden töihin ja hän saa olla lapsemme kanssa kotona. Ja kesällä hänellä oli paljon menoja (merkkasin ne kaikki ylös juuri siitä syystä, että arvasin, että sanomista tulee). Nyt sitten kun olen päivät töissä ja iltaisin on välillä jotakin omia juttuja / viikonloppuisin, onkin ne ihan kauhistus.
Nyt minun pitää oikeasti tehdä valintoja, että menenkö salille vai lastenvaatekutsuille. Molempia en voi saada viikon aikana. Ja kerrottakoot, että jos tarkkaan lasketaan, olen vielä isosti saamapuolella tässä omassa ajassa kun ottaa mieheni kesän riennot huomioon.
Jos et siis naisena ja äitinä itse syyllistä itseäsi niin älä huoli, siihen hommaan kyllä löytyy varmasti joku muu!
[/quote]
Eikös tämä ole toisin päin ihan normijuttu:
Kun mies tulee töistä kotiiin, vaimo hujahtaa ulos. Onhan hänenkín saatava omaa aikaa, kun kerran on hoitanut lapsia koko päivän. Toinen on saanut koko päivän olla omassa rauhassaan TÖISSÄ!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 18:48"]
[/quote]
Kun mies tulee töistä kotiiin, vaimo hujahtaa ulos. Onhan hänenkín saatava omaa aikaa, kun kerran on hoitanut lapsia koko päivän. Toinen on saanut koko päivän olla omassa rauhassaan TÖISSÄ!
[/quote]
No ei meillä ainakaan
Ei tapella, mies käy töissä, opiskelee ja harrastaa. Minä olen lapsen kanssa kotona.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 18:16"]
[/quote]
Ei tää mun mielestä mitenkään koskenut lapsiperheellsiä. Otsikossahan kysyttiin kysymys ihan yleisellä tasolla.. Enemmän mua ihmetyttää se, että hassusti oletan kaikkien vastaajien olevan lapsiperheellisiä! :D
[/quote]
No voi hyvänen aika. Miten huonossa jamassa / omituinen olisi lapseton parisuhde, jossa pitäisi tapella omasta ajasta??!
Meillä on kaksi lasta eikä tapella vieläkään, molemmat saavat vuorotellen omaa aikaa. Ilmoitusluontoisia juttuja, joskus on pitänyt vääntää vähän, jos osuisi joku juttu päällekkäin. Mutta kaksin ollessamme ei todellakaan tarvinnut riidellä. Oltiin yhdessä ja kumpikin sai milloin vain tehdä omiakin juttujaan. Joten, joo, vähän ihmettelen, että mikä saa lapsettoman tähän alkuperäiseen kysymykseen vastaamaan. :)
Kyllähän siitä joskus tulee väännettyä, kun toinen on uupunut pitkän työviikon ja toinen pitkän kotiviikon jälkeen. Lähtökohtaisesti yritetään kumpikin pitää omat menot minimissä. Itse ainakin haluan töiden jälkeen antaa aikaa lapsilleni.
Ihme vaihtoehdot muuten, tuo sali ja lastenvaatekutsut. Lastenvaatekutsuillehan otetaan useimmiten lapsi mukaan. Näin saat kätevästi tasoitettua salimenosi antamalla miehellesi vapaa-aikaa lastevaatekutsujen ajaksi.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 18:48"]
[/quote]
[/quote]
Huomaa, että tämän on kirjoittanut se töissäkäyvä mies, joka kuvittelee vaimonsa lepäävän laakereillaan koko päivän kotona. Itse olen nykyään töissä ja mieheni lasten kanssa kotona. Voin sanoa, että todellakin koen pääseväni omaan rauhaan päivittäin töihin. Eikä vain se ihana rentoutuminen töissä vaan vielä sinne meneminen ja takaisin tuleminen. Ah. Ihan rauhassa omine ajatuksineen. Ja sen jälkeen onkin kiva puuhastella lasten kanssa loppuilta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 19:11"]
kaksin ollessamme ei todellakaan tarvinnut riidellä. Oltiin yhdessä ja kumpikin sai milloin vain tehdä omiakin juttujaan. Joten, joo, vähän ihmettelen, että mikä saa lapsettoman tähän alkuperäiseen kysymykseen vastaamaan. :)
[/quote]
Jaa-a, enpä kuule analysoinut asiaa noin tarkkaan ennen vastaustani. Näin otsikosta, että puhe oli omasta ajasta, ja se on aihe, jonka tärkeydestä olemme puolisoni kanssa keskustelleet ja neuvotelleet paljon. Kuten sanoin, aikaisemmassa suhteessani toinen ei ymmärtänyt, miksi minun piti saada olla niin paljon yksin. Hän tulkitsi sen kai torjunnaksi ja välttelyksi, enkä osannut oikein selittää, mitä introversio on. Aihe on minulle henk. koht. tärkeä. -12
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 18:16"]
[/quote]
[/quote]
No voi hyvänen aika. Miten huonossa jamassa / omituinen olisi lapseton parisuhde, jossa pitäisi tapella omasta ajasta??!
Meillä on kaksi lasta eikä tapella vieläkään, molemmat saavat vuorotellen omaa aikaa. Ilmoitusluontoisia juttuja, joskus on pitänyt vääntää vähän, jos osuisi joku juttu päällekkäin. Mutta kaksin ollessamme ei todellakaan tarvinnut riidellä. Oltiin yhdessä ja kumpikin sai milloin vain tehdä omiakin juttujaan. Joten, joo, vähän ihmettelen, että mikä saa lapsettoman tähän alkuperäiseen kysymykseen vastaamaan. :)
[/quote]
Mun mielestä on kyllä aika yleistä, että lapsettomassakin parisuhteessa väännetään yhteisestä ajasta ja varsinkin sen puutteesta. Minun ystäväpiirissäni suurimmalla osalla ei ole vielä lapsia, mutta aina valitetaan parisuhteen yhteisen ajan puutetta! Joten sama kai pätee omaan aikaan.
Aloita introvertti ihan oma keju, tämä ketju ei nyt koske tuota sinun kokemaa juttua.
Voin rehellisesti sanoa, että jatkuva valtataistelu on käynnissä ajankäytöstä. Mistään muusta meillä ei sitten riidelläkään, arvot on yhteiset, tapa käyttää rahaa, hoitaa ja kasvattaa lapsia, intiimielämä kukoistaa ja nautimme toisistamme. Mutta aivan joka päivä on joku kina menossa siitä, kumpi on tehnyt enemmän ja miksi toinen tekee vähemmän.
Tämä on kuluttavaa ja minulla on pitkän tähtäimen suunnitelma opetella omalta osaltani pois tästä. Nyt on pakko sanoa, että jos lapset ovat alle 3 v. niin ei pidä uhrautua, mutta on turha muuta odottakaan, kun riitaa ajankäytöstä. Meillä nuorinkin jo vähän isompi. Olen vain nyt sitten alkanut toimimaan miesmäisesti eli en siivoa, en lue lasten asioita käsittäviä kirjeitä, menen baariin työpäivän jälkeen hetkeksi. Näin teen noin puolet ajasta. Loput, eli oman puolikkaani pyrin hoitamaan niillä standardeilla, joilla oikeasti haluaisin asiat hoitaa.
Ainakin tulee omatoimisia lapsia. Ja minusta ei saa marttyyiräitiä millään, vaan olen iloinen ja kiva puoliso kaiken sen muun ajan, jolloin emme tappele ajankäytöstä.
Ja anteeksi, vastasin aika kärkkästi, että ei koske perheitä, joissa ei ole lapsia. Aikuiset voivat sopia keskenään, mutta kun on lapsia, niin jonkun niistä on huolehdittava. Molemmat eivät voi olla yhtä aikaa omissa menoissa. Siksi tilanne ei minusta ole ihan vertailukelpoinen kahden aikuisen taloudessa käytäviin ajankäyttöriitoihin. Ennen lapsia me ei ainakaan todellakaan tapeltu ajankäytöstä, ei koskaan. Emme ylipäänsä juuri riidelleet.
Ei tapeltu. Sitouduin lapsiin. Nyt on omaa aikaa, kun kuopus on 9v. Piti ottaa kissa kaveriksi. Nyt kukin saa harrastaa mitä haluaa kunhsn kuopuksen treenit hoidetaan.