Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä asioista teillä kolmasluokkalainen vastaa itse?

Vierailija
27.11.2013 |

Tarkoitan lähinnä koulunkäyntiin liittyviä juttuja ja sitä, että tavarat on mukana.

Jos koulussa on liikuntatunti ja sitä varten on oltava esim. sisäliikuntavaatteet mukana, niin kuka sen teillä huolehtii? Hoitaako lapsi itse asian kokonaan? Muistutatteko lasta tavaroista? Jos lapsi ei muistutuksesta huolimatta jaksa/viitsi/välitä laittaa kamoja reppuun, laitatteko ne hänen puolestaan? Seuraatteko, että hän ottaa tavarat mukaansa? Katsotteko, että yksi muistutus riittää ja sitten asia on lapsen vastuulla vai huolehditteko tarvittaessa itse tavarat reppuun, jos lapsi ei sitä tee?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ihmettelen näitä äitejä, jotka kolmasluokkalaiselle pakkaavat valmiiksi tavarat ja huolehtivat kaikesta. Tämän ikäinen osaa halutessaan olla erittäin omatoiminen, kyse on tosiaan vain halusta ja viitseliäisyydestä.

Näistä miehistä (useimmat unohtelijat näyttävät täällä olevan poikia...) tulee usein juuri niitä, jotka aikuisena odottavat, että asiat hoituvat kotona, kun joku hoitaa ne heidän puolestaan. Ei hyvä.

Vanhemmat voivat olla yhteydessä kouluun ja kertoa, että meillä harjoitellaan nyt omatoimisuutta, ja opettaja voisi määrätä aina jonkun ikävän sanktion unohduksista. Tämä on ainoa keino opettaa huolehtimaan omista tavaroista. Toki kotona on hyvä yhdessä tehdä aikataulu ja lista huoneen seinälle muutamaksi viikoksi, johon merkitään joka päivän kohdalle kaikki erikoisvarusteet ym. muistamista vaativat asiat. Illalla voidaan käydä lista yhdessä läpi, mutta lapsi itse huolehtii tavarat reppuun ym. Avaimista jne. voi myös tehdä ison muistutuslapun vaikka ulko-oveen.

Tällöin lapsi oppii, missä mitäkin säilytetään ja huolehtimaan tarvittavat tavarat mukaan. Aivan varmasti "taivaanrannanmaalareille" sattuu unohduksia edelleen, mutta tosiaan ne ikävät sanktiot ja "pakottaminen" omatoimisuuteen ovat ainoa tapa vähentää niitä. Tämä on oikeasti panostusta lapsen tulevaisuuteen.

Tuntuu, että tässä vanhemmat haluavat päästä vähemmällä, kun oikeasti tarvittaisiin määrätietoista kasvattamista.

T. yksi naispuolinen ex-unohtelija pahimmasta päästä

Vierailija
2/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 12:45"]

Hieman ihmettelen näitä äitejä, jotka kolmasluokkalaiselle pakkaavat valmiiksi tavarat ja huolehtivat kaikesta. Tämän ikäinen osaa halutessaan olla erittäin omatoiminen, kyse on tosiaan vain halusta ja viitseliäisyydestä.

Näistä miehistä (useimmat unohtelijat näyttävät täällä olevan poikia...) tulee usein juuri niitä, jotka aikuisena odottavat, että asiat hoituvat kotona, kun joku hoitaa ne heidän puolestaan. Ei hyvä.

Vanhemmat voivat olla yhteydessä kouluun ja kertoa, että meillä harjoitellaan nyt omatoimisuutta, ja opettaja voisi määrätä aina jonkun ikävän sanktion unohduksista. Tämä on ainoa keino opettaa huolehtimaan omista tavaroista. Toki kotona on hyvä yhdessä tehdä aikataulu ja lista huoneen seinälle muutamaksi viikoksi, johon merkitään joka päivän kohdalle kaikki erikoisvarusteet ym. muistamista vaativat asiat. Illalla voidaan käydä lista yhdessä läpi, mutta lapsi itse huolehtii tavarat reppuun ym. Avaimista jne. voi myös tehdä ison muistutuslapun vaikka ulko-oveen.

Tällöin lapsi oppii, missä mitäkin säilytetään ja huolehtimaan tarvittavat tavarat mukaan. Aivan varmasti "taivaanrannanmaalareille" sattuu unohduksia edelleen, mutta tosiaan ne ikävät sanktiot ja "pakottaminen" omatoimisuuteen ovat ainoa tapa vähentää niitä. Tämä on oikeasti panostusta lapsen tulevaisuuteen.

Tuntuu, että tässä vanhemmat haluavat päästä vähemmällä, kun oikeasti tarvittaisiin määrätietoista kasvattamista.

T. yksi naispuolinen ex-unohtelija pahimmasta päästä

[/quote]

Pääsääntöisesti näin. Muistathan, että lapset ovat erilaisia ja jotkut oikeasti tarvitsevat aikuisen apua enemmän kuin toiset. Älä tuomitse, jos et perhettä ja heidän ongelmiaan tunne.

Meillä käydään terapiassa lapsen kanssa, joka voi 400 metrin koulumatkalla unohtaa, että pitäisi kävellä kouluun ja jää katselemaan oravaa. Ja myöhästyy koulusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta:

Meidän kolmasluokkalainen hoitaa ja muistaa kaiken itse alkaen liikkavaatteista ja päättyen poikkeusaikatauluihin esim. jonkun retken takia jne.

Mutta meidän vitosluokkalainen unohtaisi kotiin jopa itsensä, jos en olisi kärppänä. Ihan sama kasvatus näillä kahdella lapsella, mutta aivan erilainen luonne. Vitosluokkalaisella pukkaa Wilma-merkintää varmaan joka viikko ja iltaisin yritetään selvittää onko läksyt tehty, onko sitä ja onko tätä. Yleensä vastaa, että on tehty ja sitten aamulla alkaa kiljua, että on unohtanut tehdä läksyt.. Oih!

Vierailija
4/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 12:45"]

Vanhemmat voivat olla yhteydessä kouluun ja kertoa, että meillä harjoitellaan nyt omatoimisuutta, ja opettaja voisi määrätä aina jonkun ikävän sanktion unohduksista.

[/quote]

Meidän unohtelija on tyttö. Kyse on tempperamentista: uppoutuu johonkin asiaan täysin ja unohtaa kaiken muun.

Kasvatusvastuu on kodilla eikä opettajalla ja meillä on kyllä Wilma-merkintöjen kertymisestä pätevä rangaistus (viikon konekielto). Lapsi kyllä tosiaan pystyy, jos motivaatio on korkea ja asia pysyy koko ajan mielessä. Mutta kun ajatus harhautuu jonnekin, kaikki muu unohtuu. Kyse on lapsesta, joka vetää kokeista kiitettäviä, joten vain tämä unohtelu on ongelmana.

Ei kannata vetää liian suoria johtopäätöksiä yksittäistapauksesta (eli omasta elämästäsi), koska syitä unohteluun voi olla monia erilaisia.

Vierailija
5/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka puolustelette lasten erilaisuudella näitä asioita voidaan harjoitella. Te vaan haluatte itse päästä helpolla tekemällä. Ettekä tee lapsillenne palvelusta vaan päinvastoin.

Vierailija
6/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi en saisi katsoa lapseni perään. Hän osaa ja hoitaa monia asioita, mitä monet muut samanikäiset eivät osaa tai saa hoitaa. Mutta kouluun lähtiessä saattaa olla mikä tahansa treenireppu mukana. Minusta on parempi pitää silmällä ja katsoa perään. Lapsella tosin on hauskempaa, eikä häntä hetkauta treenipreppu koulussa ja kirjat kotona tilanne. Ei kaikkien tarvitase olla edes kasvattajina samasta muotista. Vaikka kuinka kauhistelette, niin mielestäni minulla on ihana, vastuuntuntoinen, iloinen lapsi. Joskus hän katsoo minun perääni, kun olen jostain syystä hajamielinen. 

Vierailija
7/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos muistaa jotain mutta otan lopullisen vastuun.

Vierailija
8/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu on lapsella ja häneen voi luottaa, että hoitaa velvollisuutensa.

Vierailija
9/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo liikuntavälineet on jäänyt enemmän mun huoleksi vaikka muuten huolehtii koulutavaroistaan. Minä yleensä tiedän paremmin onko tietyt liikuntavaatteet pesussa vai ei ja mun on helpompi valita pyyhekaapistakin sopiva.

Vierailija
10/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson pojan asioiden hoidon perään. Jos en katsoisi, puuttuisi aina jotain, eikä se hetkauta poikaa vähääkään. Tai ehkä hehkauttaa jotkut sanktiot, mutta ei ne sanktiotkaan muuta hänen käyttyäytymistään. Jotkut asiat hoituvat hyvin. Kaikki eivät.

Vierailija
11/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perussisäliikuntavarusteet, pyyhkeen ja toki koulukirjat jne. huolehtii lapsi itse. Jos on epäilys, että unohtaa, niin voi olla, että muistutetaan. Valmiiksi en laita. Aina en edes tiedä, mitä liikuntavarusteita kulloinkin tarvitaan (on tulostettuna liikuntasuunnitelma, mutta esim. tämän viikon tunnista ei ollut tietoa, että tarvitsevatkin sisäpelikengät kouluun. Lapsi tiesi ja muisti itse ottaa).

Sitten taasen jos sattuu olemaan luistelua / hiihtoa / uintia tms. niin yhdessä katsotaan, että varusteet löytyvät ja ovat otettavissa mukaan. Mutta en näitäkään laita lapselle mukaan vaan lapsi ottaa ne itse (yleensä olen töissäkin jo siihen aikaan kun lapsi lähtee). Ja jos unohtaa, niin oppii varmasti sitä kautta sitten muistamaan.

Vierailija
12/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:15"]

Kyllä nuo liikuntavälineet on jäänyt enemmän mun huoleksi vaikka muuten huolehtii koulutavaroistaan. Minä yleensä tiedän paremmin onko tietyt liikuntavaatteet pesussa vai ei ja mun on helpompi valita pyyhekaapistakin sopiva.

[/quote]

Täh?! Kolmaluokkalainen ei tiedä, onko omat vaatteet pyykissä vain ei. Meillä tuon ikäinen osaa jopa käyttää sitä pesukonetta ja tietää missä on pyyhekaappi....

Vierailija
13/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:17"]

Katson pojan asioiden hoidon perään. Jos en katsoisi, puuttuisi aina jotain, eikä se hetkauta poikaa vähääkään. Tai ehkä hehkauttaa jotkut sanktiot, mutta ei ne sanktiotkaan muuta hänen käyttyäytymistään. Jotkut asiat hoituvat hyvin. Kaikki eivät.

[/quote]

Sama täällä. Wilma-viestiä pukkaisi jatkuvasti kaikista unohduksista, ja nehän tulevat tietysti vanhemmille. Siksi on pakko vahtia ja muistutella. Poikaa ei juuri hetkauta unohtelut ja puuttuvat varusteet, sanktioita vastaan toki purnaa.

Vierailija
14/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:15"]

[/quote]

Täh?! Kolmaluokkalainen ei tiedä, onko omat vaatteet pyykissä vain ei. Meillä tuon ikäinen osaa jopa käyttää sitä pesukonetta ja tietää missä on pyyhekaappi....

[/quote]

No juu, meillä ei kolmasluokkalainen käytä pesukonetta, vie kyllä vaatteet itse likapyykkikoriin.

Lapsi myös tietää milloin ja mitä varusteita tarvitaan, minä vain autan niiden etsimisessä. Mielelläni olen myös huolehtivainen äiti, ei 9-vuotiaana tarvitse vielä kaikesta stressata. Omatoimisen pyykkihuollon aika on myöhemmin.

Vierailija
15/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:23"]

[/quote]

Sama täällä. Wilma-viestiä pukkaisi jatkuvasti kaikista unohduksista, ja nehän tulevat tietysti vanhemmille. Siksi on pakko vahtia ja muistutella. Poikaa ei juuri hetkauta unohtelut ja puuttuvat varusteet, sanktioita vastaan toki purnaa.

[/quote]

Miksi edes hetkauttaisi, kun sinä kuitenkin huolehdit kaikessa.

Vierailija
16/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme kouluikäistä lasta. Yksi ei muista koskaan mitään, toisen voisi laittaa jo nyt neljäsluokkalaisena omaan asuntoon asumaan - hoitaisi ihan varmasti kaiken ruoanlaitosta vakuutusten hankkimiseen, kolmas on siltä väliltä. Muistutan näitä kahta muuta liikuntavaatteista ja muista, toinen on itse muistanut laittaa ne noin joka toinen kerta, toinen alkaa siinä vaiheessa miettiä, jäikö ne viimeksi koululle..

Vierailija
17/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="27.11.2013 klo 10:23"]

[/quote]

[/quote]

Miksi edes hetkauttaisi, kun sinä kuitenkin huolehdit kaikessa.

[/quote]

Tämä on juuri tyypillinen kommentti ihmiseltä, jolla on vain niitä täydellisiä lapsia :-) On meillä muunikäisiäkin poikia, joista joku on jo pienestä pitäen hoitanut kaikki asiat itsenäisesti, toiset ovat kerrassaan professoreita ja toheloita. Olen kyllä tämän kyseisen kolmasluokkalaisen kanssa yrittänyt sitäkin, että lakkaan huolehtimasta. Mutta oma pinnani ei veny niihin kaikkiin huomautuksiin, joita koulusta tulee. Siispä autan.

Vierailija
18/18 |
27.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaluokkalainen huolehtii itse. Kysyn kyllä että pakkasithan liikkakamat. Seiskaluokkalaisen reppu pakataan yhdessä, sieltä puuttuisi muuten aina puolet tavaroista.