Miten Punavuori eroaa Ullanlinnasta asuinalueena nykyään?
Asuin lapsena Ullanlinnassa ja silloin Punavuorta pidettiin huono(mpa)na alueena. Siellä oli paljon syrjäytyneitä, suomalaisia kylläkin, vanhoja spurguja, epämääräisiä taloja ja räkälöitä.
Tästä on aikaa reilu 20 vuotta ja olen asunut tässä välissä ulkomailla ja muualla Suomessa. Ollaan nyt muuttamassa takaisin Helsinkiin ja haluttaisiin keskustaan. Minä haluaisin Ullanlinnaan, mutta Punavuoressa näyttäisi olevan vähän edullisempia asuntoja. Asuntoilmoituksissa sanotaan Punavuoren olevan haluttua aluetta, näin ei ollut siis lapsuudessani. Onko alue muuttunut vai vain myyjien puhetta?
Onko näiden alueiden erot tasoittuneet vai onko Punavuori edelleen vähän huonompi kuin ympärillä olevat kaupungiosat?
Kommentit (49)
Siis nuo molemmat alueet kuulemma sellaisia nyt että harva se päivä näkee jonkun sekavan oloisen 20-50 vee henkilön haahuilemassa tai piikittämässä itseään. Tai juoksee perässä pummimassa. Moni tänne Hkiin muuttanut työkaveri järkyttynyt siitä kun kuvitelleet että tuollaisia on vain leffoissa tai jossain ulkomaiden suurkaupungeissa, eikä heidän kalliin asunnon porraskäytävän ulkopuolella roikkumassa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 12:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 10:24"]
Kaveri on välittäjä ja kertoo että Punavuoden kämpät tilavampia ja paremmat/järkevämmät huoneratkaisut eli pystyy hyödyntämään ne neliöt paremmin, Ullanlinnassa aika tukkoisen pienet huoneet paitsi olohuoneet, joskus tuntuu siltä että huone on pieni kuin komero mutta korkea eli parvi ainoa ratkaisu jos haluaa lisäneliöitä jollain tapaa.
[/quote]
Kas kummaa, että asuntoilmoituksissa moista pienihuoneisuutta ja tukkoisuutta ei ole :D
[/quote]
Niinpä, kaikki olennainen jätetään kertomatta, tietenkin. Neliöistä kiskotaan vain moninkertainen hinta, asunnon oikeaan arvoon nähden.
[/quote]
Näkeehän sen huonekoon ja tukkoisuuden pohjapiirustuksista, senkin provopeikko. Punavuoren talot on rakennettu työväen asunnoiksi.
No on eroa kuin yöllä ja päivällä. En muuttaisi Punavuoreen, jos en Ullanlinnasta löytäisi asuntoa. Katsoisin Kruununhakaa ja Katajanokkaa ennemmin.
Käy kävelyllä Punavuoressa ja sen jälkeen Ullanlinnassa ja katso kumpaan haluaisit perheesi.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 08:57"]
Asuin lapsena Ullanlinnassa ja silloin Punavuorta pidettiin huono(mpa)na alueena. Siellä oli paljon syrjäytyneitä, suomalaisia kylläkin, vanhoja spurguja, epämääräisiä taloja ja räkälöitä.
Tästä on aikaa reilu 20 vuotta ja olen asunut tässä välissä ulkomailla ja muualla Suomessa. Ollaan nyt muuttamassa takaisin Helsinkiin ja haluttaisiin keskustaan. Minä haluaisin Ullanlinnaan, mutta Punavuoressa näyttäisi olevan vähän edullisempia asuntoja. Asuntoilmoituksissa sanotaan Punavuoren olevan haluttua aluetta, näin ei ollut siis lapsuudessani. Onko alue muuttunut vai vain myyjien puhetta?
Onko näiden alueiden erot tasoittuneet vai onko Punavuori edelleen vähän huonompi kuin ympärillä olevat kaupungiosat?
[/quote]Ullanlinna on arvostetumpi mutta Punavuori trendikkäämpi.
Väsynyt provoilija vastailee itselleen...
Nikita Fouganthine oli tuttu näky Ullanlinnan kaduilla toissa kesänä, kyllähän siinä kadut hiljenee.
Vähän ot mutta kertokaa nyt minulle onko Jääkärinkatu Ullanlinnaa vai Punavuorta?!?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 17:53"]
Vähän ot mutta kertokaa nyt minulle onko Jääkärinkatu Ullanlinnaa vai Punavuorta?!?
[/quote]
Minä en tiedä, mutta eikö oleellisempaa ole jonkin yksittäisen kadun rauhallisuus tai trendikkyys (sen mukaan, mitä haluaa)? Vai pelkäätkö, että joudut sanomaan jollekin "asun Punavuoressa"?
Punavuori = vähän kalliimpi Kallio
Ullanlinna = Töölöä vähän vielä hienompi
Punavuori on täynnä pienissä vuokrakopeissa kituuttavia nuoria aikuisia, kun ei tulot riitä 200 000€ kaksion ostamiseen yksinään. Ehkä jonkin verran pariskuntia alle 50neliön kaksioissa. Pakkohan sieltä on lähteä kadulle jaloittelemaan, kun seinät kaatuu päälle. Asuin itse Punavuoressa 5 vuotta ja kuuluin tähän samaan sakkiin. Sitten lähti ura nousuun ja oli vihdoin varaa (säästämisen jälkeen) ostaa talo.
En halua leimata kaikkia vuokralla asujia, mutta kyllä Ullanlinnassa näkyy vakavaraisuus selvänä aluetta rauhoittavana tekijänä. Jokaisen taloyhtiön kivijalassa ei ole myöskään baaria. Punavuoressa näitä on, koska osakkaat mielellään vuokraavat kivijalan liiketilan myös baariksi - eiväthän he itse asu siinä yläpuolella haittoja sietämässä.
Kesäisin saa myös sietää yömyöhään pihalla rääkyvää nuorisoa. Aamulenkki on mukava aloittaa virtsaa haistellen.
Kuten tuossa yllä olikin: Ullanlinna, Katajanokka, Kruna tai Eira, jos haluaa sitä laadukasta ja rauhallista asumista. Lähetystöjen vieressä voisi olla hyvä asua, eivät kuulemma todellakaan siedä kadulla hillumista tonttinsa edessä. Tosin hinnat on sitten myös sen mukaiset...
Sukulainen asuu Punavuoressa. Joku sijoittaja vuokrasi sijoitusasuntonsa samasta rapusta narkkarille. Milloin joku rämähti rappukäytävään alaoven lasien läpi jne.
[/quote]
Jääkärinkatu on Ullanlinnaa. Raja kulkee Viiskulmasta Laivurinrinnettä ja -katua pitkin Tehtaankadulle.
Terveisiä Jääkärinkadulta
Ei toki, nyt ei ollut kysymys statuksesta. Lähinnä siitä, että asuin sillä kadulla joskus ja mainitsin jollekin asuvani Ullanlinnassa ja tulin närkästyneenä korjatuksi että eihän vaan Punavuoressa:) Minulle se on yhdentekevää. Itsetuntoni ei lähde osoitteesta :)
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 18:12"]
[/quote]
Minä en tiedä, mutta eikö oleellisempaa ole jonkin yksittäisen kadun rauhallisuus tai trendikkyys (sen mukaan, mitä haluaa)? Vai pelkäätkö, että joudut sanomaan jollekin "asun Punavuoressa"?
[/quote]
Kiitos tiedosta!
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 20:43"]
[/quote]
Jääkärinkatu on Ullanlinnaa. Raja kulkee Viiskulmasta Laivurinrinnettä ja -katua pitkin Tehtaankadulle.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 20:43"]
[/quote]
[/quote]
jep, näin on, mutta ei ole kovin arvostettu osoite, koska katu on todella kapea, vastapäinen seinä suoraan edessä ja osoitteet lähellä alkoa eivät ole kovin vetäviä, koska spuget hengailee siinä ympäristössä (Ja alkon vieressä on kyös ne karseet talot, jotka pitäisi purkaa).
Ullanlinna on tylsä paikka kuten Töölökin. Punavuori sykkii elämää. Lapsiperheideiden paikka se ei ole, liikaa juoppoja ja narkkareita. Paljon myös baareja, seksuaalivähemmistöjen edustajia sekä julkkiksia.
Vai että nistit, deekut ja neva-höörd -seiskajulkkikset ovat "elämän sykettä". Taidan valita ennemmin vähemmän sykkivän asuinalueen.
Ja kyllähän se kesällä on kiva joutua nukkumaan ikkuna auki kuunnellen aamuyöstä, kun joku Jeppe 18v. taas huutaa kurkkusuorana kavereidensa perään, kun massit ei riitäkään taksiin. Valitsen ennemmin ilmalämpöpumpulla viilenevän talon, jossa kuuluu vain etäinen tien hurina ja lintujen laulu.
Mutta makuasioitahan nämä aina ovat. Joku tykkää asua roskiksessakin ;)
Punavuoressa asuntojen neliöhinnat ovat Suomen toiseksi suurimmat.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 18:34"]
Punavuori on täynnä pienissä vuokrakopeissa kituuttavia nuoria aikuisia, kun ei tulot riitä 200 000€ kaksion ostamiseen yksinään. Ehkä jonkin verran pariskuntia alle 50neliön kaksioissa. Pakkohan sieltä on lähteä kadulle jaloittelemaan, kun seinät kaatuu päälle. Asuin itse Punavuoressa 5 vuotta ja kuuluin tähän samaan sakkiin. Sitten lähti ura nousuun ja oli vihdoin varaa (säästämisen jälkeen) ostaa talo.
En halua leimata kaikkia vuokralla asujia, mutta kyllä Ullanlinnassa näkyy vakavaraisuus selvänä aluetta rauhoittavana tekijänä. Jokaisen taloyhtiön kivijalassa ei ole myöskään baaria. Punavuoressa näitä on, koska osakkaat mielellään vuokraavat kivijalan liiketilan myös baariksi - eiväthän he itse asu siinä yläpuolella haittoja sietämässä.
Kesäisin saa myös sietää yömyöhään pihalla rääkyvää nuorisoa. Aamulenkki on mukava aloittaa virtsaa haistellen.
Kuten tuossa yllä olikin: Ullanlinna, Katajanokka, Kruna tai Eira, jos haluaa sitä laadukasta ja rauhallista asumista. Lähetystöjen vieressä voisi olla hyvä asua, eivät kuulemma todellakaan siedä kadulla hillumista tonttinsa edessä. Tosin hinnat on sitten myös sen mukaiset...
[/quote]Ja mitäs he sille hillumiselle muka voivat tehdä?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 10:24"]
Kaveri on välittäjä ja kertoo että Punavuoden kämpät tilavampia ja paremmat/järkevämmät huoneratkaisut eli pystyy hyödyntämään ne neliöt paremmin, Ullanlinnassa aika tukkoisen pienet huoneet paitsi olohuoneet, joskus tuntuu siltä että huone on pieni kuin komero mutta korkea eli parvi ainoa ratkaisu jos haluaa lisäneliöitä jollain tapaa.
[/quote]
Kas kummaa, että asuntoilmoituksissa moista pienihuoneisuutta ja tukkoisuutta ei ole :D
[/quote]
Niinpä, kaikki olennainen jätetään kertomatta, tietenkin. Neliöistä kiskotaan vain moninkertainen hinta, asunnon oikeaan arvoon nähden.