Mikä näitä lisääntymiskykyisiä nuoria naisia vaivaa?? Nimim. pienyrittäjä
Todella monet, veikkaisin suurin osa ajoittaa raskauden vasta sitten, kun on työsopimus kirjoitettu.
Olemme mieheni kanssa halunneet lapsen silloin kun on ollut vauvakuume, ei silloin kun on ollut työsopimus kirjoitettu.
En löydä edes sanoja tuollaiselle käyttäytymiselle :(
Kommentit (117)
Halusimme mieheni kanssa lapsen kun olin ensin saanut ammatin. Töissä olin kokoajan opiskeluaikana mutten tietenkään vakituisena. Ja ihan rehellisesti kerroin esimiehelleni raskaudestani ennen kuin kirjotettiin uutta työsopimusta.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:06"]
Siis oikeastiko te pienyrittäjät olette sitä mieltä, että Suomessa tulevia veronmaksajia pitäisi tehdä vain suuryritysten työntekijät tai kenties kunnalla/valtiolla työskentelevät? Tai no varmaan jälkimmäiset ovat pahinta parasiittiporukkaa, kun kulut tästä moraalittomasta lisääntymisestä lankeavat ihan meidän kaikkien kukkarolle. Kenenkään ei siis tule lisääntyä tässä maassa, tappakaamme suomalaiset sukupuuttoon, sillä ongelmasta päästään!!
Ps. Oletteko kaikki pienyrittäjät varmasti itse lapsettomia!!
[/quote]
Jaaha, tuleva veronmaksaja-kortti. Ne pikku vaavelit maksavat veroja aikaisintaan 20 vuoden päästä. Oikeastiko olet sitä mieltä, että jos yrittäisin ja työllistäisin nyt, minun pitäisi kantaa huolta Suomen verokertymästä 20-30 vuoden kuluttua? Ja joo, aika monet tuntemani pienyrittäjät ovat lapsettomia, koska heidän työntekijöillään on lapsia. Pienyrittäjällä ei sitten työntekijöiden vauvakulujen jälkeen ole varaa omiin muksuihin, ainakaan vielä.
Harkitsen itse yrittäjäksi ryhtymistä, mutta taitaa olla niin, että ainakaan ikäisiäni naisia en työllistä, vaikka alani naisvaltainen onkin. Jos tarvitsen lisätyövoimaa, koetan etsiä vuokratyövoimaa tai toiminimellistä tekijää.
[/quote]
Palkkaa ne 50-65 -vuotiaat naiset, joiden on vaikea työllistyä.
[/quote]
50-65-vuotiaat naiset ovat vaihdevuosihirviöitä, jotka pilaavat työpaikan hengen mikäli ehtivät sairauslomiltaan töissä muutamana päivänä vuodessa käydä.... valittavat joka asiasta, juoruilevat, jättävät työnsä tekemättä ja viettävät aikansa pääosin kahvilla, kuitenkin heillä on suurimmat palkat ikälisien vuoksi mutta koulutus ja työteho ja osaaminen ovat ihan surkeassa jamassa verrattuna nuoriin, en ikinä ottaisi tuonikäistä naista töihin!
[/quote]
Voi mitä paskaa. Olen 47 v ja koko elämäni tehnyt ahkerasti töitä.
Olen pienyrittäjällä töissä (hän ja minä ) ja teen samalla tavalla töitä kun hänkin. Annan hänelle mahdollisuuden pitää vapaata ja lähteä aikasemmin töistä. Päivääkään en ole ollut sairaslomalla. Miten joku voi kirjoittaa tollasta paskaa tänne yleistäen , että 50 v ylöspäin on pelkkä turhake työmaalla ?
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 06:18"]
Siis oikeastiko te pienyrittäjät olette sitä mieltä, että Suomessa tulevia veronmaksajia pitäisi tehdä vain suuryritysten työntekijät tai kenties kunnalla/valtiolla työskentelevät? Tai no varmaan jälkimmäiset ovat pahinta parasiittiporukkaa, kun kulut tästä moraalittomasta lisääntymisestä lankeavat ihan meidän kaikkien kukkarolle. Kenenkään ei siis tule lisääntyä tässä maassa, tappakaamme suomalaiset sukupuuttoon, sillä ongelmasta päästään!!
[/quote]
Jaaha, tuleva veronmaksaja-kortti. Ne pikku vaavelit maksavat veroja aikaisintaan 20 vuoden päästä. Oikeastiko olet sitä mieltä, että jos yrittäisin ja työllistäisin nyt, minun pitäisi kantaa huolta Suomen verokertymästä 20-30 vuoden kuluttua? Ja joo, aika monet tuntemani pienyrittäjät ovat lapsettomia, koska heidän työntekijöillään on lapsia. Pienyrittäjällä ei sitten työntekijöiden vauvakulujen jälkeen ole varaa omiin muksuihin, ainakaan vielä.
Harkitsen itse yrittäjäksi ryhtymistä, mutta taitaa olla niin, että ainakaan ikäisiäni naisia en työllistä, vaikka alani naisvaltainen onkin. Jos tarvitsen lisätyövoimaa, koetan etsiä vuokratyövoimaa tai toiminimellistä tekijää.
[/quote]
[/quote]
50-65-vuotiaat naiset ovat vaihdevuosihirviöitä, jotka pilaavat työpaikan hengen mikäli ehtivät sairauslomiltaan töissä muutamana päivänä vuodessa käydä.... valittavat joka asiasta, juoruilevat, jättävät työnsä tekemättä ja viettävät aikansa pääosin kahvilla, kuitenkin heillä on suurimmat palkat ikälisien vuoksi mutta koulutus ja työteho ja osaaminen ovat ihan surkeassa jamassa verrattuna nuoriin, en ikinä ottaisi tuonikäistä naista töihin!
[/quote]
Voi mitä paskaa. Olen 47 v ja koko elämäni tehnyt ahkerasti töitä.
Olen pienyrittäjällä töissä (hän ja minä ) ja teen samalla tavalla töitä kun hänkin. Annan hänelle mahdollisuuden pitää vapaata ja lähteä aikasemmin töistä. Päivääkään en ole ollut sairaslomalla. Miten joku voi kirjoittaa tollasta paskaa tänne yleistäen , että 50 v ylöspäin on pelkkä turhake työmaalla ?
[/quote]
No täällähän on jo monta ketjua missä haukutaan nuoret naiset työntekijöinä vauvariskin takia, joten..
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:24"]
[/quote]
[/quote]
Ei se ole mikään "kortti" vaan fakta, että jos nyt naiset eivät tee lapsia, ollaan aika kusessa parin-kolmenkymmenen vuoden kuluttua. Yhteiskunta näivettyy jos lapsia ei tule. Ja on ylipäätään ihan järjetöntä syyllistää naisia siitä, että perheitä perustetaan ja lapsia saadaan. Se on luonnollinen elämän kiertokulku, ja ihan hullu ajatus, että pomon viistonnisen takia joku jättäisi lapsen hankkimatta. Aika heikoilla kantimilla bisnekset, jos homma siihen kaatuu... No mutta juuri tämän ajattelutavan vuoksi työnantajakuluja pitäisi jakaa myös isien työpaikoille.
[/quote]
Ja kuvittelet tuosta noin vain vaihtavasi parempaan paikkaan, kun nyt jo potkitaan porukkaa ulos :)
Ihmisille ei ole vieläkään valjennut, että suomi on liukumassa suurimaan lamaan, mitä on koskaan ollut
Äitinä on mukavampaa olla, kun ei tarvitse venyttää penniä joka asiasta ja laskea päiviä lapsilisän tulemiseen... De fakto.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sitten makselet äitiyslomia :)
T. oman alansa asianuntija ja hyvää palkkaa nauttiva 50v hirviö :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En palkkaa ketään, jollei ole ihan pakko. Ajatus olis, että yrittäisin saada toteutettua erään visioni ja oman elatukseni kasaan hommalla jota rakastan. Työllistäminen ei ole mikään yrityksen päätarkoitus, vaan joskus välttämätön paha.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 00:54"]
Vaan eivätpä enää saa lapsia. Eli minkään ikäistä naista ei voi palkata!
[/quote]
Voi, kunhan naista kiinnostaa nimenomaan se työnteko palkan eteen.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:22"]
Todella monet, veikkaisin suurin osa ajoittaa raskauden vasta sitten, kun on työsopimus kirjoitettu.
Olemme mieheni kanssa halunneet lapsen silloin kun on ollut vauvakuume, ei silloin kun on ollut työsopimus kirjoitettu.
En löydä edes sanoja tuollaiselle käyttäytymiselle :(
[/quote]
Vieläkö joku ihmettelee, miksi esimerkiksi kotihoidontukea pitää muokata niin, että isätkin ottaisivat hoitovastuuta ja jäisivät kotiin? Naiset kärsivät tästä nykyisestä järjestelmästä: jokainen nuori nainen on riski työnantajalle.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:33"]
Kertokaa vielä, mitä ylimääräisiä kuluja tulee yrittäjälle, jos joku tulee raskaaksi. Kun paksuuntunut jää pois töistä, hänelle ei makseta enää palkkaa, vaan hänen palkkansa käytetään sijaiseen? Mitä muita kuluja työnantajalle tulee?
[/quote]
Useissa (ei kaikissa) työehtosopimuksissa naiselle maksetaan 3 kk palkka äitiysloman aikana. Samaan aikaan töissä on sijainen. Näin työnantaja maksaa 3 kk aikana yhteensä 6 kk palkan.
[/quote]
Jotkut työnantajat palkkaavatkin sijaisen vasta sen 3 kk:n palkallisen äitiysloman jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 20:55"]
Eli miksiköhän naisilla on huonot palkat? Juuri tämän takia.
[/quote]
Vai oiskohan naiset lapsen sairastaessa kotona juuri siksi, että heillä on huonommat palkat ja sitoutuminen työhön siksi huonompaa? Itse olen useita kertoja keskustellut pomon kanssa palkankorotuksesta ja tulos on aina joku 50 - 100 e / kk, vaikka olen nytkin ihan alipalkattu (korkeakoulutus). Mies tienaa 2,5 x minun kk-palkkani + isot bonarit. En jaksa enää vääntää pomon kanssa palkoista, vaan jään suosiolla kotiin... Pitäköön tunkkinsa.
[/quote]
Hae uuteen työpaikkaan, niin palkankorotus on varmempi. Nimim. alipalkattu akateeminen, joka vaihtoi uuteen työpaikkaan ja sai palkkaa lisää 36 %.
Minä työskentelin saman työnantajan palveluksessa vakipaikalla 2 vuotta ennen kuin ajattelin, että saattaisi olla lasten aika ja silloin tärppäsikin. Ei ollut työnantaja tyytyväinen siihenkään, mutta kaiken kaikkiaan ehdin silti toimia muutaman vuoden samassa yrityksessä ennen raskautumista jonka jälkeen tein lapset putkeen. Sitten olikin helppo sanoa seuraaville työnantajille, että lapset on jo tehty.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 08:05"]
Minä työskentelin saman työnantajan palveluksessa vakipaikalla 2 vuotta ennen kuin ajattelin, että saattaisi olla lasten aika ja silloin tärppäsikin. Ei ollut työnantaja tyytyväinen siihenkään, mutta kaiken kaikkiaan ehdin silti toimia muutaman vuoden samassa yrityksessä ennen raskautumista jonka jälkeen tein lapset putkeen. Sitten olikin helppo sanoa seuraaville työnantajille, että lapset on jo tehty.
[/quote]
Entä jos sinulla olisi jo ensimmäistä työtä aloittaessasi ollut se tunne että on lasten aika? Olisitko odottanut työnantajan vuoksi? Jos olisit, mitä olisit siitä hyötynyt? Olisit joka tapauksessa voinut sanoa seuraavalle työnantajalle että lapset on tehty, etkä tuonne ensimmäiseen paikkaan jäänyt kuitenkaan.
Ja kuka tekee työt tuon 3 kk ajan? Jos on kyse palveluammatista ei tule sitten euroakaan kassaan tuolta ajalta.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 07:51"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 19:33"]
Kertokaa vielä, mitä ylimääräisiä kuluja tulee yrittäjälle, jos joku tulee raskaaksi. Kun paksuuntunut jää pois töistä, hänelle ei makseta enää palkkaa, vaan hänen palkkansa käytetään sijaiseen? Mitä muita kuluja työnantajalle tulee?
[/quote]
Useissa (ei kaikissa) työehtosopimuksissa naiselle maksetaan 3 kk palkka äitiysloman aikana. Samaan aikaan töissä on sijainen. Näin työnantaja maksaa 3 kk aikana yhteensä 6 kk palkan.
[/quote]
Jotkut työnantajat palkkaavatkin sijaisen vasta sen 3 kk:n palkallisen äitiysloman jälkeen.
[/quote]
Tyhmä työnantaja, jos ei älyä hakea Kelasta äitiyspäivärahaa siltä 3 kk ajalta. Se on 90 prosenttia työntekijän palkasta ensimmäiset 56 arkipäivää eli suurimman osan siistä 3 kuukaudesta. Sen jälkeen se on 70 prosenttia. Esim. sairauspäiväraha on pienempi osa palkasta, joten työntekijän sairausloma tulee kalliimmaksi.
Ja vielä: työnantaja voi itse vaikuttaa etujärjestönsä kautta siihen, maksetaanko sitä 3 kk palkkaa. Sehän on täysin neuvottelukysymys työntekijäjärjestöjen kanssa. Kaikki työnantajat eivät sitä maksa. Aivan samalla tavalla kuin isyysloman palkka ja muut edut, joita työntekijä saa. Mikään laki ei velvoita maksamaan minkäänlaisia äitiysloma-ajan palkkoja.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 20:58"]
No ainakin PAM:n sopparin mukaan työnantaja maksaa alkuun kelan ja palkan välisen erotuksen. Ja tulee siitä sijaisenkin hankkimisesta ja kouluttamisesta kuluja. No omiin muroihinsa naiset pissivät. Jos hakijana on nuori nainen ja nuori mies samoilla spekseillä, niin järkkevämpäähän on valita mies.
[/quote]
ja juuri tästä syystä hallitus päättikin kh-tuen uudistuksesta. Vielä jos uskallettaisiin korvamerkitä isille vanhempainvapaatakin, niin se nuori mieskin olisi työnantajalle riski!
[/quote]
Sepä olisikin hauskaa. Sitten palkattaisiinkin siis enää 50-65 -vuotiaita miehiä (naiset eivät tuossa iässä enää olleet muuten sopivia). Ai niin, mieshän on aina hedelmällinen...