Te jotka tienaatte kuussa alle 3000e, kertokaa miten pärjäätte???
Siis ihan uteliaisuudesta kyselen... miten elää pk-seudulla perhe, jossa vanhemmat tienaavat alle 3000e/kk? Miten asutte ja missä, mitä harrastatte, mitä lapsenne harrastavat, mistä ostatte vaatteet ja kengät ym., onko teillä autoa, veneitä ym., matkusteletteko paljon jne.
Itse tienaan n. 3500e/kk, mies tienaa 10.000e/kk, olemme kolmekymppisiä ja meille on eka lapsi tulossa. Asumme Hgin keskustassa. Asuntolaina vie ison osan miehen tuloista, itselläni ei ole lainaa. Tuntuu ettei yhtään rahaa jää säästöön, kun eläminen täällä on niin kallista, jos haluaa jonkinlaisen elintason säilyttää. Emme ole mitään tuhlareita, vaan ihan tavallinen pariskunta. Joskus mietityttää miten meitä paljon vähemmän tienaavat tulevat toimeen, kun meilläkin tekee välillä näillä tuloilla tiukkaa... Ajatuksia/näkemyksiä?
Kommentit (76)
Voi vittu! Repesin...D: miten joku voi ollakin noin hauska! OIKEESTI...kannattas mennä jo ihan päänsä tutkituttamaan...vai humalassako hourit...ihan todella siistii...(: sinä joka aloitit...
Älä muuten Lieksasta osta...meillä on siellä mökki...sellainen kandee ostaa...siis ei kerrostaloa...heh...terkuin ex- Lieksalainen...
Ap ja miehensä ovat selkeästi ihan tolkuttoman tyhmiä. Ei tähän muuta selitystä ole. Taivun kuitenkin epäilemään vahvasti että provo tämä on. Älkää langetko näihin.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 15:46"]
Älä muuten Lieksasta osta...meillä on siellä mökki...sellainen kandee ostaa...siis ei kerrostaloa...heh...terkuin ex- Lieksalainen...
[/quote]
En meinannutkaan. ;) Piti vain löytää joku konkreettinen hintaesimerkki tähän. Mökkeilyyn tuo Itä-Suomi on kyllä ideaalista seutua!
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 19:59"]Siis ihan uteliaisuudesta kyselen... miten elää pk-seudulla perhe, jossa vanhemmat tienaavat alle 3000e/kk? Miten asutte ja missä, mitä harrastatte, mitä lapsenne harrastavat, mistä ostatte vaatteet ja kengät ym., onko teillä autoa, veneitä ym., matkusteletteko paljon jne.
Itse tienaan n. 3500e/kk, mies tienaa 10.000e/kk, olemme kolmekymppisiä ja meille on eka lapsi tulossa. Asumme Hgin keskustassa. Asuntolaina vie ison osan miehen tuloista, itselläni ei ole lainaa. Tuntuu ettei yhtään rahaa jää säästöön, kun eläminen täällä on niin kallista, jos haluaa jonkinlaisen elintason säilyttää. Emme ole mitään tuhlareita, vaan ihan tavallinen pariskunta. Joskus mietityttää miten meitä paljon vähemmän tienaavat tulevat toimeen, kun meilläkin tekee välillä näillä tuloilla tiukkaa... Ajatuksia/näkemyksiä?
[/quote]
Asun 10km keskustasta pienessä omistusasunnossa jota maksan itselleni. Minulla on kaksi lasta jotka harrastavat partiota ja voimistelua, taidekoulua. Ei ole autoa, julkiset toimivat. Minulla on vakituinen työ, palkka on vaan tällä alalla huono. Asun lasten kanssa kolmestaan. Teen itse ruuat. .Pärjätään hyvin. Matkalla käydään 1-2 krt vuosi Euroopassa.
Itse olen työtön, 2 teini-ikäisen yh-äiti ja tuloni
jäävät helposti alle tonniin kuussa. Hyvin silti pärjätään.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 09:11"][quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 22:10"]
Näköjään jotkut ei kestä sitä, että tälläkin palstalla voi kirjoitella ihmisiä, joilla menee paremmin kuin itsellä... Tosiaan 00100 on mm. Etu-Töölön postinumeroalue ja siellä sijaitsee paljon kalliita jugendasuntoja.
[/quote]
Niin, mutta ne Etu-Töölön puolella sijaistevat 90 jugend-neliötä ovatkin sitten jo oikeasti liian kalliita n. 120 k vuosituloilla lainarahalla hankittaviksi, ellei henkilö ole muuten valmis todella radikaalisti elämäntyyliään muuttamaan. Eli vaikka olisit ihan oikea 3500 e/kk tienaava, miehen maksamassa kämpässä asuva ripsiprinsessa, niin ei teillä oikeasti paremmin mene kuin sellaisilla palstalaisilla, jotka osaavat jotenkin arvioida sen, millaiseen asumiseen heillä oikeasti on varaa.
[/quote]
Ei me nyt niin hölmöjä sentään olla, että pelkällä velkarahalla asuttais tällaisessa asunnossa... :D Kyllä tästä on kuule iso osa maksettu edellisen, perinnöksi saadun asunnon myynnistä saaduilla rahoilla. Eli älä suotta ole huolissasi.
Uskomatonta miten tällainenkin aloitus saa kateelliset palstamammat ihan takajaloilleen, ei muuta voi kun ihmetellä. Kirjoitukseni ei todellakaan ollut provo, mutta näköjään joillekin se on ainoa tapa hyväksyä se tosiasia, että kaikki eivät joudu kärvistelemään lähiössä surkeilla kk-tuloilla ja ostamaan vaatteitaan hm:n alesta ym. Taidan vaihtaa foorumia jonnekin, missä ihmiset ymmärtävät mitä sana "elintaso" tarkoittaa... Ap
[/quote]
Onneksi onnellista ja tyytyväistä elämää voi elää näinkin. Ja lastenkin todistusten keskiarvo oli molemmilla yli 9. Joten lähiön ei tarvitse olla huono kasvuympäristö
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 19:59"]
Siis ihan uteliaisuudesta kyselen... miten elää pk-seudulla perhe, jossa vanhemmat tienaavat alle 3000e/kk? Miten asutte ja missä, mitä harrastatte, mitä lapsenne harrastavat, mistä ostatte vaatteet ja kengät ym., onko teillä autoa, veneitä ym., matkusteletteko paljon jne.
[/quote]
Menes nyt nukkumaan ja lopeta toi provoilu
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 20:08"]Minä saan käteen 1500e, mies n. 2000e. Oma rivarikämppä Pohjois-Helsingistä, kaksi lasta, kaksi autoa. Hyvin pärjätään. Asumiskulut, vakuutukset, puhelimet, netti, bensa n 1000e kuussa, ruokaan 800e. Lapset harrastavat joukkuelajeja ja ratsastusta n 700e puolikautta. Matkustellaan kerran kesässä etelään, kerran talvessa laskettelukeskukseen, miehen kanssa kerta-kaksi pidennetylle viikonlopulle eurooppaan. Olemme hintatietoisia, vertailemma aina kaiken, myös ruuan, tyydymme vähemmän tasokkaaseen.
[/quote]Kyllä teillä menee autoihin pitkä penni esim vakuutuksiin, veroihin, huoltoihin jne. Sitä paitsi yleensä vain yhdessä autossa voi olla täydet liikennevakiutusbonukset jne. Taitaa säästöjä ja osakkeita olla takaporttina!
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 20:08"]Minä saan käteen 1500e, mies n. 2000e. Oma rivarikämppä Pohjois-Helsingistä, kaksi lasta, kaksi autoa. Hyvin pärjätään. Asumiskulut, vakuutukset, puhelimet, netti, bensa n 1000e kuussa, ruokaan 800e. Lapset harrastavat joukkuelajeja ja ratsastusta n 700e puolikautta. Matkustellaan kerran kesässä etelään, kerran talvessa laskettelukeskukseen, miehen kanssa kerta-kaksi pidennetylle viikonlopulle eurooppaan. Olemme hintatietoisia, vertailemma aina kaiken, myös ruuan, tyydymme vähemmän tasokkaaseen. [/quote]Kyllä teillä menee autoihin pitkä penni esim vakuutuksiin, veroihin, huoltoihin jne. Sitä paitsi yleensä vain yhdessä autossa voi olla täydet liikennevakiutusbonukset jne. Taitaa säästöjä ja osakkeita olla takaporttina!
[/quote]
Eikö kahden henkilön bonuksista riitä täydet bonukset kahteen autoon?
Keskusta on yliarvostettu asuinalue. Lähiöissä on vähemmän saasteita ja muutenkin rauhallisempaa. Asuin 10 vuotta keskustassa, ny onnellinen lähiössä. Matkustelu ja shoppailu ei ole mun juttu, arki lasten kanssa parasta. Raha-asiat ok kun ei tuhlaa kalliisiin vaatteisiin ja ajele liikaa autolla.
Kohtuulliset asumiskustannukset takaavat meidän elintason.
[quote author="Vierailija" time="24.12.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 19:59"]
[/quote]
Menes nyt nukkumaan ja lopeta toi provoilu
[/quote]
Mitä enemmän tienaat sitä enemmän maksat veroja. Kymppitonnin palkasta menee helposti ainakin puolet veroihin ja sos.maksuihin. Lisäksi joissakin ammateissa joudut pukeutumaan tosi laadukkaasti, sekin syö palkkatuoja. Jos olet kantakaupungista lainall ostanut vaikka kolmien eikä perintöjä ole, niin helposti lyhennät lainaa 5000 e. Tietty se on oma valinta mihin rahansa laittaa mutta saahan sitten jälkipolvi asunnon jos ei muuta.
Teidän yhteenlaskettu kk palkka on parempi kuin minun vuoden tulot..
Saan kuussa käteen noin 2500e, mieheni joskus enemmän, joskus vähemmän. Asumme Itä-Helsingissä räkälähiössä vuokralla, ei lapsia. Automme on vanha pikkukippo, kummallakaan ei juuri harrastuksia emmekä matkustele koskaan. Kuljen töihin bussilla (työmatkasetelit on). Mitään omaisuutta (mökkejä, veneitä, metsää yms) ei ole kummallakaan.
Pystyn ostamaan kaiken tarpeellisen, eikä aina tarvitse valita sitä halvinta vaihtoehtoa. Talous ei myöskään kaatuisi jos joutuisin ostamaan samassa kuussa vaikkapa uuden pesukoneen ja telkkarin. Yritän laittaa säästöön kaiken ylijäävän, kolmen vuoden säästöilläni voisin ostaa esimerkiksi Lieksasta kerrostalokaksion, mutta täällä ei riitä edes asuntolainan omarahoitusosuuteen.
Eli lyhyesti sanottuna pärjään, mutta en enempää.