Te jotka tienaatte kuussa alle 3000e, kertokaa miten pärjäätte???
Siis ihan uteliaisuudesta kyselen... miten elää pk-seudulla perhe, jossa vanhemmat tienaavat alle 3000e/kk? Miten asutte ja missä, mitä harrastatte, mitä lapsenne harrastavat, mistä ostatte vaatteet ja kengät ym., onko teillä autoa, veneitä ym., matkusteletteko paljon jne.
Itse tienaan n. 3500e/kk, mies tienaa 10.000e/kk, olemme kolmekymppisiä ja meille on eka lapsi tulossa. Asumme Hgin keskustassa. Asuntolaina vie ison osan miehen tuloista, itselläni ei ole lainaa. Tuntuu ettei yhtään rahaa jää säästöön, kun eläminen täällä on niin kallista, jos haluaa jonkinlaisen elintason säilyttää. Emme ole mitään tuhlareita, vaan ihan tavallinen pariskunta. Joskus mietityttää miten meitä paljon vähemmän tienaavat tulevat toimeen, kun meilläkin tekee välillä näillä tuloilla tiukkaa... Ajatuksia/näkemyksiä?
Kommentit (76)
Turhapa se enään haaveilla lottovoistosta,kun nähtävästi pärjäänkin paremmin pienillä tuloilla. :)
Viesti nr. 17 kertoikin sitten kaiken :D
Ajattelitko provoilla, mutta pää ei kestänyt tuon kauempaa? Ensi kerralla parempi yritys.
Me taidetaan olla ap:n täydellinen vastakohta :D
Ollaan vähän alta kolmekymppisiä, yksi lapsi. Mies tienaa n. 2000 kuussa mutta säästää/sijoittaa käsittääkseni suurimman osan tästä omasta näkökulmastani valtaisasta palkasta. Itse saan palkkaa n. 400 kuussa (olen opiskelija ja osa-aikatöissä)+ vanhemmilta tonnin kuussa.
Asumme yhdellä Helsingin kalleimmista alueista äitini omistamassa kerrostalokaksiossa, josta emme maksa mitään. Harrastuksia ei ole ellei matkailua lasketa. Matkusteltua tulee, ei nyt mitään semmoista mitä täällä tuntuu olevan että joka toinen kuukausi toiselle puolelle maapalloa mutta kuitenkin. Tänä vuonna ollaan käyty ulkomailla 5krt, viime vuonna 3krt + mies käy vähän väliä Tallinnassa kavereidensa kanssa.
Lapsi käy kunnallisessa harrastuksessa 100 e/syksy. Keväällä kävi yksityisellä 300 e/kevät mutta ei tykännyt joten päätettiin kokeilla julkista puolta.
Vaatteet ja kengät ostetaan kirpparilta, huuto.netistä, nettikaupoista tai alesta. Merkkivaatteiden etsiminen halvalla em. paikoista on rakas harrastukseni :) Autoa tai venettä ei ole.
Kyllä minua harmittaa ettei ole varaa sisustaa tai shoppailla kovin kummoisesti mutta elän huomattavasti leveämmin kuin kukaan kaverini (jotka ovat siis opiskelijoita) Se nyt tietysti helpottaa meidän elämää kovasti ettei asumisesta tarvii maksaa. Mutta silti, 10 000 euroa kuussa tuntuu kyllä semmoiselta summalta että jos sen saisin niin voisin tehdä mitä ikinä vain haluan. Kun tosiaan tuo miehen 2000 euroa tuntuu isolta, itse tuskin pääsen siihen edes valmistuttuani.
Ap, pitää yhtyä kaikkiin näihin kommentoijiin, joiden mukaan joko miehelläsi on aivan liian iso asuntolaina ja/tai sinun kulutustottumuksissasi on jotain pahasti pielessä, jos rahat eivät teillä nyt tunnu riittävän. Meillä on nimittäin pitkälle sama tilanne kuin teillä, ainoana erona se, että asumme vuokralla, ja että itse tienaan vaihtelevasti juuri vähän alle 3000 euroa/kk.
Ja tiedätkö, tähän asti lapsettomana pariskuntana eläessä meistä on tuntunut, että vietämme melkoisen yleellistä ja tuhlailevaakin elämää. Olemme järjestäneet näillä tuloilla budjetiltaan suomalaisittain melko hulppeat häät täysin omalla rahalla. Pidämme hyvästä ruuasta, tosin syömme enemmän kotona kuin ulkona, ns. hyvässä ravintolassa käymme ehkä joka toinen kuukausi. Miehellä on auto - ostettu käteisellä käytettynä ennen avioliittoa, laatuauto kuitenkin, ja kulkee edelleen hyvin - sekä pari kallista omaa harrastusta. Ulkomaanmatkoja olemme tehneet yhdessä vuosittain, joskus yhden pidemmän ja pidemmälle, joskus monta ja lyhyempää lähemmäksi. Vaatteista tai kengistä emme myöskään ole kumpikaan pihistelleet - ihan luksusmerkkejäkin kaapista löytyy.
Säästöön ei toki rahaa itselläni ole sitä kuuluisaa puskuria lukuunottamatta jäänyt, mutta se ei ole ollut ensisijainen tarkoituskaan. Omistusasuminen ei näillä hinnoilla tunnu oikein kannattavalta ratkaisulta - korkeintaan voisimme harkita asuntosijoittamista pienempään, vuokralle annettavaan asuntoon/asuntoihin. Mutta siis meillä on kyllä ehdottomasti varaa nipistää näistä menoistamme niin, että pärjäisimme lapsen tai parinkin kanssa, eikä se tuntuisi varsinaisesti uhrautumiselta.
Ei liity tietenkään alkuperäiseen kysymykseen. Me tienataan yhessä noin 3000 e käteen kuussa. Lämmin pinta-ala on 170+100. varartotilaa on noin 200. tontti on noin 10000. vene, moottorikelkka, mönkijä, kesämökki.laskut maksettu sut ajallaan eikä tarvita lottovoittoa maksaaksemme velat pois. Lapsia kolme kaikki alaikäisiä. 800 klm helsingistä. kumpikin töissä. Olemme muuten asuneet myös helsingissä ja huomanneet tämän hullun hintavääryyven
Ymmärrän AP:ta vallan mainiosti.
Me asumme Kaliforniassa, ja miehen tulot ovat suhteellisen matalat paikalliseen tasoon nähden, n. $10,000 kuukaudessa, ja juuri ja juuri pärjätään. Täällä tosin menee asumiskuluihin (vuokra+vesi+sähkö+jätemaksut) jo pyöreästi $3,500 kuukaudessa.
Kaikki riippuu siitä mihin tottuu ja missä asuu.
3 lasta, kaks autoa, 170+100 lämmintila + varartottilat 200, mönkijä, moottorikelkka,uisteluvene, mökki, kumpikin töissä, käteen noin 3000, ei mitään hätää, helsinkiin noin 800 klm onneksi, entiset hesalaiset kokeilijat
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 21:52"]
Kaikki riippuu siitä mihin tottuu ja missä asuu.
[/quote]
Se on totta. Itse en voisi kuvitella enää asuvani kerrostalossa tai muutenkaan kaupungissa, vaan täällä maalla on ihanaa. Kesäaamuna voi ottaa kahvikupin mukaan ja mennä istumaan portaille ja katsella - perhoset lentelee niittymäisellä pihalla ja linnut vilahtelee ympäriinsä :) Vessan ikkunastakin näkee kun tikka nokkii vanhassa omenapuussa ja öisin saa nukuttua hyvin ilman pimennysverhoja kun ei ole katulamput valoa tuomassa. :)
Kaupungissa asuessani suunnittelin aina lähteväni puistoon istumaan ym. mutten koskaan saanut aikaiseksi. Silloin toki tuli käytyä ravinteleissa, juomassa ja syömässä - nykyään voi todeta että hyvää, rauhassa tehtyä kotiruokaa ei mikään voita ja pärjään hyvinkin ilman iltapäivä-Staropramenia ja iltalehteä :) Kaikella aikansa ja paikkansa. Oli se tuo iltapäiväolustelu ja muu sen sellainen paikallaan silloin kun se oli ja nyt on toisin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 21:31"]
Ajattelitko provoilla, mutta pää ei kestänyt tuon kauempaa? Ensi kerralla parempi yritys.
[/quote]
Provo on. Kannattaisi nyt ainakin ihan ensiksi tarkistaa niiden halutuimpien jugend-lukaalien postinumeroalueet, jos tälläiseen lähtee... Pari kaveria on itse asiassa tehnyt hyvän asuntodiilin 00100-alueelta, koska yleensä seutu koetaan kuitenkin liikehuoneistoineen turhan rauhattomaksi asua.
Jaa-a... Olen ollut yli 6v kotiäitinä, lapsia on neljä. Bruttopalkkani tasan 2000e, joten siitä laskien äitiysrahani ei ole suuri ollut ja kotihoidontuella nyt taas elämme. Mies on yrittäjä, hänen tulonsa vaihtelevat, talvella ei tienaa juuri mitään, kesällä enemmän. Asumme ok-talossa ja elämme mielestäni normaalisti. Toki emme matkustele tai osta mitään kallista, vaatteet kirpparilta tai peruskaupoista kuten lindex tms.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 22:04"]
[/quote]
Provo on. Kannattaisi nyt ainakin ihan ensiksi tarkistaa niiden halutuimpien jugend-lukaalien postinumeroalueet, jos tälläiseen lähtee... Pari kaveria on itse asiassa tehnyt hyvän asuntodiilin 00100-alueelta, koska yleensä seutu koetaan kuitenkin liikehuoneistoineen turhan rauhattomaksi asua.
[/quote]
Näköjään jotkut ei kestä sitä, että tälläkin palstalla voi kirjoitella ihmisiä, joilla menee paremmin kuin itsellä... Tosiaan 00100 on mm. Etu-Töölön postinumeroalue ja siellä sijaitsee paljon kalliita jugendasuntoja.
Meillä vaihtelee netto (hieman vaihtelua) km n 3400e/kk. Hyvin pärjätään, tuhlaillakin voidaan, asuntolainaa maksetaan ja säästöönkin jää. Kyse on valinnoista, jos ei ole kukkarossa kunnolla varaa haluamaansa elintasoon, on pakko tinkiä jostakin. Tai keksittävä jotain, millä tienata ekstraa.
Vaikka provohan tämä tosiaan taisi olla, mutta surullista kyllä, ihan oikeasti on ihmisiä, jotka elävät "tiukoilla" huolimatta 7000-8000e nettotuloista per kk. Tosin mistään todellisesta tiukkuudestahan ei ole kyse, vaan täysin itseaiheutetusta. Kaikki on niin suhteellista.
Minä en omaa elämääni ja omia rahojani jaksa liikoja muiden maalliseen mammonaan verrata. Eihän siitä tyytymättömyydestä ja kateudesta tulisi loppua... Ja kun todellisuudessa meilläkin on asiat ihan hyvin. Eihän me kaikkea saada mitä halutaan, mutta aika harva maailmassa saa (ja nekin lähinnä materiaalisen, ihan kaikkea ei vielä rahallakaan voi ostaa).
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 22:04"]
[/quote]
[/quote]
Näköjään jotkut ei kestä sitä, että tälläkin palstalla voi kirjoitella ihmisiä, joilla menee paremmin kuin itsellä... Tosiaan 00100 on mm. Etu-Töölön postinumeroalue ja siellä sijaitsee paljon kalliita jugendasuntoja.
[/quote]
Toistan: Viesti 17 oli lapsellinen.
Aloitimme oman elämisen markkaa aikaan. Oikein hirvittää tämä nykyinen tuhlaaminen. Ei voi mitään, on tullu lähettyä kulutusjuhlaan mukaan
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 21:08"]
Ap kertoo:
Asuntomme on 90 neliöinen, jugendtalossa 00100 postinumeroalueella. Juuri remointoimme sen, mihin paloi ihan kiitettävästi rahaa...
Matkustelemme aika paljon, työmatkojen lisäksi tulee käytyä 6-10 krt vuodessa ulkomailla, pääasiassa Euroopassa. Ostamme laadukkaita vaatteita ja kenkiä (ei mistään HM, Mango, Zara-osastolta), varmaan jonkun mielestä tämä on kauheaa tuhlausta... Siihen sitä rahaa saakin palamaan. Auto ja autopaikka tulevat myös aika kalliiksi. En kyllä voisi kuvitella muuttavani minnekään kamalaan lähiöön saati Helsingin ulkopuolelle (korkeintaan Espooseen Westend-Haukilahti-Nuottaniemi-akselille), joten se siitä. Olisin myös aika onneton, jos mulla ei olisi varaa satsata ulkonäköön samalla tavalla kuin nyt.
[/quote]
Tulit tänne siis pönkitttämään itseäsi?? Aika säälittävää.
Onko ap:n mainitsemat tulot brutto vai netto?
Onko asunto vain miehen nimissä, kun laina on hänellä?
Tulot on bruttona ja asunto miehen nimissä. Ap
Jaa tämä oli pk-seutukysely... Vastaanpa silti. Olen saikulla itse, pienellä rahalla (alle 1000e) ja miehenikään ei ole Suurituloinen (talouden tulot on melkeinpä samat kuin menot). Asumme mukavasti maalla omakotitalossa (+100neliötä, ja ulkorakennukset) koiran kanssa, välillä miehen lapset ovat kanssamme. Yksi auto riittää - autotta täällä ei pärjäisi koska välimatkat isompiin kauppoihin ja palveluihin ovat pitkät (Bensaan menee rahaa aika iso osa kk-budjetista). Naapureita ei tarvitse ikkunoista katsella ja syömme laadukasta, terveellistä ruokaa. Laatuun satsataan muutenkin, hintalappua ei tarvitse katsella, kun ostaa laadukasta joka kestää - huonekalutkin ovat vanhaa kunnon tekoa (tyylikkyys ja kestävyys tulee kaupanpäälle kun katsoo mitä hankkii tai mitä säilyttää "ennakkoperintöhuonekaluista").
Suunnittelevat kuulemma verotuksia sen mukaan, että se joka ajaa autollaan enemmän, maksaisikin enemmän. Liekö Herroilla kateus juuri meitä väljemmän maan asuttajia kohtaan? ;)