"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?
Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.
Särähtääkö joku muu korvaan?
Kommentit (2464)
"Zydeemi"
Yksi työkaveri joskus jaksoi käyttää tuota sanaa. Zydeemi sitä ja zydeemi tätä. Kaikki oli vaan yhtä zydeemiä. Mun ohimossa napsahtelee vieläkin. Aaaaaarrgghh..!
Onko äskön ja tahalteen mainittu jo?
Vierailija kirjoitti:
Ketään/ketä kukaan/kuka sijasta.
Ketä lähtee mukaan... jne.
Ketä muu lähtee mukaan.
Sydäninfrakti
Menniin, tulliin...
Ompa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sit" kun pitäisi sanoa "sitä". Juuri eilen tv:ssä esiintyi hyvin mielenkiintoisesta aiheesta puhunut asiantuntija mutta minulta meinasi pää räjähtää häntä kuunnellessa tuon takia. "Kun sä painat sit nappia niin tää kone alkaa käsitellä sit tuotetta".
Muutenkin tuo ihmeellinen sanojen pätkiminen ärsyttää, ihan aikuisetkin tekee sitä.
Tomaattei, autoi, kurkkui, laatikoit, todella rasittavan kuuloista.Miellän nuo luettelemasi esimerkit murresanoiksi, vähän samaan malliin kuin "lanttuva, kaaliva, Amerikan herkkuva" ( Sleepy Sleepers).
-ap
Ei ole murretta, vaan yleistenyt about kaikilla, varsinkin nuorisolla. Ehkä ihan pohjoisessa ei puhuta noin
En tiedä onko muut huomanneet, mutta tuntuu siltä, että ainoa verbi suomenkielessä on nykyään panna. Mitään ei enää esim. laiteta minnekkään. Pannaan sitä ja pannaan tätä. Kaksimieliset pellet ovat sitten erikseen. Näin se äidinkieli köyhtyy.
Tähän ketjuun on listattu paljon myös murresanoja., mikä on hieman outoa, koska kyseiset sanat ovat kyseisillä murteilla ihan normaaleja ja oikein.
Kaikki avautuvat nykyään,
Miksi ei voida sanoa että kertovat.
Pystyä tehdä. Suunnattoman raivostuttavaa.
Jonkun kaa varsinkin yhteen kirjoitettuna, "Olin Seponkaa". Millä ihmeen logiikalla tuo kaa kirjoitetaan tuohon yhdyssanaksi? Erikseen kirjoitettuna sen vielä voisin sietää. Samat ihmiset usein kirjoittavat oikeat yhdyssanat erikseen.
Siintä
Samanlailla
patja villi kirjoitti:
kaakkao (Tuus kaakkaolle, Peuha-Maikki/salkkari-Ulla) jossain 70-luvun mainoksessa
pyhmyt, varsinkin silloin kun Lenita Airisto sanoo sen
ihan parasta? minä sanoisin: tosi parasta (kuulostaa yhtä vammaiselta)
Mikä on pyhmyt? Pehmyt sanan oon kuullut, mut sitä tuskin tarkoitettiin
Kotti, kun tarkoitetaan kotiin
Kaa
50-vuotias tuttavani viestittelee minulle usein, että ''lähdetkö minun kaa, tai olen hänen kaa...'.