Paljonko saat säästöön kuukaudessa?
Ja mikä on nettopalkkasi? Onko sinulla jotain säästämisstrategiaa?
Kommentit (95)
Hienoa, että moni saa noin paljon säästöön. Itse säästän itselle kuussa 200e ja lapselle 100e. Nettopalkka 1800e. Loput menee kyllä täysin asumiskuluihin, ruokaa, päivähoitoon, yllättäviin kuluihin, milloin mihinkin juhlapäivään tms.
Netto 2450€, säästöön 1000€ tilille ja 160€ sijoituksiin. Tiedän, että sijoituksiin kannattaisi laittaa enemmänkin, mutta tällä hetkellä rakennamme taloa ja tilisäästöjä tullaan käyttämään siihen. Asuntolainaa ei nyt ole (talon rakennuslainaa toki hieman, mutta sitä ei vielä lyhennetä). Mielestäni asuntolainan lyhennyksen osuuden voi laskea myös säästöksi, koska sillä kerryttää omaa varallisuuttaan, kun asunnon joskus myy. Koron osuus ei ole säästöä.
Perheeseen kuuluu puoliso ja pieni lapsi. Arjen menot aika pieniä, vuokra, ruoka, autokulut, vakuutukset, lapsen päivähoitomaksu, ne ehkä ne ainoat. Kumpikaan ei harrasta nyt muuta kuin talonrakennusta eikä ylimääräisiä menoja tällä hetkellä ole. Ravintoloissa ym. käydään harvoin.
Teen keikkatöitä ja tuloni vaihtelee paljon, mutta viime vuoden keskiarvo oli n. 1 300 €/kk ja tänä vuonna ollaan suunnilleen samoissa lukemissa. Kuukausisäästän osakerahastoihin 200 €/kk. Ja koska palkka vaihtelee, välillä säästötilille jää satoja euroja ja välillä on pakko syödä säästöjä, jottei elämä olisi pelkkää kaurapuuron puputtamista kotisohvalla. Kuukausisäästöt kuitenkin rullaa koko ajan, enkä ole vielä joutunut tilanteeseen jossa niitä olisi pakko laittaa tauolle. :)
Netto 2400. Asuntolainaan 300, opiskeleville lapsille 400-600, säästöön 200. YH.
Vierailija kirjoitti:
Se mikä sai minut kiinnostumaan sijoittamisesta oli (indeksi)rahastot. Jos laitan 150€ joka kuukausi niin viidessä vuodessa koossa on lähes kymppitonni. Sitten luin vielä korkoa korolle efektistä joka motivoi lisää.
Se on aika motivoivaa, kun säästettävästä rahasta ei mene mihinkään korkoihin mitään.
Ja ihan vain jättämällä rahan tilille viidessä vuodesa on koossa 9 000 euroa. Minä en sellaisen summan takia vaivautuisi. En ole isotuloinen, mutta kun on pienet asumiskulut, ei autoa enkä paljon shoppaile, niin säästötilille jää vuodessa noin kymppitonni. Ja jos tulisi äkillinen tarve, niin raha olisi sieltä otettavissa alle minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen pitää säästää tuhansia kuukaudessa jos jo yhteenlasketuilla palkka- ja pääomatuloilla pärjää mukavasti?
Jos kysyt tuollaista, sinusta ei koskaan tule rikasta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmiset säästää noin kauheita summia?Mihin niitä tarvii?Jos ei ole lapsiakaan ja vaikka äkkiä kupsahtaa kuolla niin sinne meni hukkaan..oon ennenkin sanonu et Suomessa on selkeesti liian isot palkat kun osalle ihmisistä jää liikaa rahaa..tottakai on hyvä olla vähän puskuria, mutta onko tonni kuussa säästöön vähän..ei minusta
No on kyllä vähän. Minulla menee vähintään 2000 säästöön (sijoituksiin) kuussa. jos vaikka työpaikan menettää ja haluaa pitää elintason edes likimain samana niin pakko kerätä lisätuloja.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmiset säästää noin kauheita summia?Mihin niitä tarvii?Jos ei ole lapsiakaan ja vaikka äkkiä kupsahtaa kuolla niin sinne meni hukkaan..oon ennenkin sanonu et Suomessa on selkeesti liian isot palkat kun osalle ihmisistä jää liikaa rahaa..tottakai on hyvä olla vähän puskuria, mutta onko tonni kuussa säästöön vähän..ei minusta
En minä säästä. Minä investoin. Ne ovat eri asia. Minä investoin, koska elän yksin ja minun on pidettävä huolta itsestäni. En halua köyhää vanhuutta.
No, kyllä sekin on säästämämistä, koska asunto on osa varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen pitää säästää tuhansia kuukaudessa jos jo yhteenlasketuilla palkka- ja pääomatuloilla pärjää mukavasti?
Mihin ne rahat sitten pitäisi käyttää? Itse säästän ihan vain pankkitilille sen rahan, joka kuukausittain jää käyttämättä. Nyt kun ei voi matkustella, sitä kertyy. En todellakaan ala shoppailla jotain ihan vain sen takia, että ei jäisi säästöjä!
Netto 7600 josta 40% menee pakollisiin kuluihin (asuminen, sähkö, netti, puhelinliittymä, vakuutukset, auto, ruokaostokset ja taloustavarat) ja 30% säästöön. Loput 30% on käyttörahaani jolla voin tehdä tai ostaa mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä säästä. Minä investoin. Ne ovat eri asia. Minä investoin, koska elän yksin ja minun on pidettävä huolta itsestäni. En halua köyhää vanhuutta.
Investointi on tuotantovälineiden tai maan hankintaa, ja tuo hankinta sitten tuo rahat takaisin parantuneena tehokkuutena.
Eli luulenpa että säästät vanhuuttasi varten.
no, nyt kirjoitin ihan väärin, eli on säästämistä, koska asunto on osa varallisuutta. Itsellä nettopalkka noin 1900, olen saanut jo asunnon maksetuksi eli varallisuutta on sitä kautta jo kertynyt, nyt yritän säästää noin 350 kuukaudessa, olen muutama vuosi sitten aloittanut säästämisen osakkeisiin, yritän sijoittaa "varmoihin" osakkeisiin, joissa ei ole niin väliä vaikka markkina-arvo välillä heittelee, ovat nyt korona-aikana välillä olleet miinuksella ja sieltä taas kohonneet takaisin. Osingot sijoitan taas samoihin firmoihin. Jos eläkkeellä saisi niistä sitten vähän lisätuloa.
Tulona peruspäiväraha, säästöön ehkä 20e.
Netto 2800, säästöön tällä hetkellä 1200 (tonni ASP:hen, satanen sijoituksiin ja toinen satanen "projektitilille", josta tosin kyllä otan satunnaisesti rahaa esim. työhön liittyviin kursseihin tai isompiin kodin hankintoihin. Puskuritili on erikseen ja vain hätätilanteisiin).
Asun yksin ja olen lapseton. Suurin kuluerä on vuokra (700€). Ruokaan olen varannut 300€ ja käyttörahaa 200€.
Rikas en ole, mutta tiedostan olevani onnekas, kun olen saanut näinkin hyväpalkkaisen työn ja olen terve. Yritän suhtautua siihen aika nöyrästi; tulevaisuudesta ei ikinä tiedä ja ei ole välttämättä kuin ajan kysymys kun olen itsekin Kelan luukulla.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin olisi mukava kuulla vähän avattuna tilanteita, aika hurjia summia ihmiset saavat säästöön. Vai laskevatko he säästöksi tosiaan tuon asuntolainan myös?
Miksi se ei olisi säästämistä? Sehän ei mene kulutukseen vaan omaisuuden kartuttamiseen.
Onhan se. On etukäteen ja jälkikäteen säästämistä.
Lainan maksu on säästämistä jälkikäteen. Hyvin yleistä isoissa hankinnoissa, kuten asunnon ostossa.
Taitaa olla aika monta haaveilijaa vastannut. Tosielämässä 1800€ palkasta on aika mahdottomuus säästää joka kuukausi 1000€. Tai on, mutta se onkin sitten aika kituuttamista kuukaudesta toiseen.
800€ asumiseen sähköineen ja vesineen, ruoka, hygienia ja terveydenhoito,vakuutukset,työmatkakustannukset, mahdolliset vaatekustannukset, puhelinmaksut+ yllättävät menot, kuten esm. laitteiden rikkoutumisesta aiheutuvat hankinnat jne.
Aika mahdoton yhtälö ainakin yksinasuvalle. Voisivat tehdä hakemuksen valtionvarainministerin pallille, yksi toimeen valittava ominaisuus löytyykin jo, utopistinen ajattelu haaveiluineen budjetin laadinnassa vailla todellisuuspohjaa.
Hyvä summa säästöön tuolla nettosummalla, aina ei jää itselle sitäkään kun on yksineläjä ja sattuu tulemaan vakuutuksmaksyt, autoverot ym. samaan kuukauteen, mutta yleensä onnistuu. Pakko ajatella vanhuutta jo ajoissa, eläke kun ei näillä tuloilla ole kovin iso.
Nettopalkka on 2300 euroa, ja säästöön menee kuussa noin 1000 euroa.
Olen tuo eka vastaaja (netto 2200, säästöön 800-900). Maksan lainanlyhennystä 650 euroa ja kahden ihmisen ruoat. Lapsia meillä ei ole eikä autoa. Miehen tulot minimaaliset.
Olen elänyt todella pienillä tuloilla joskus, siksi säästän. En halua koskaan enää sellaista tilannetta.