Paljonko saat säästöön kuukaudessa?
Ja mikä on nettopalkkasi? Onko sinulla jotain säästämisstrategiaa?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen pitää säästää tuhansia kuukaudessa jos jo yhteenlasketuilla palkka- ja pääomatuloilla pärjää mukavasti?
ne palkkatulot eivät ole ikuisia, eikä varmoja. Niin kauan sijoitan kunnes pystyn elämään pääomatuloilla pelkästään. En usko että eläkeponzi on enää minun "eläkeiässäni" pystyssä.
Netto 3400
Tällä hetkellä ei rahaa jää juurikaan säästöön kun maksan velkoja pois, kun velat on maksettu tammikuussa säästöön jää noin 600-1000 kuussa.
Velkaa on siis siksi että meillä oli taloudellisesti aikamoinen katastrofi pari vuotta sitten ja sen jälkeen kun säästöt oli käytetty oli pakko ottaa velkaa.
Talouteen kuuluu 1 aikuinen ja 1 lapsi.
Säästän sellaiset rapiat 2000 €/ kk. Velkaa ei ole.
Se mikä sai minut kiinnostumaan sijoittamisesta oli (indeksi)rahastot. Jos laitan 150€ joka kuukausi niin viidessä vuodessa koossa on lähes kymppitonni. Sitten luin vielä korkoa korolle efektistä joka motivoi lisää.
Se on aika motivoivaa, kun säästettävästä rahasta ei mene mihinkään korkoihin mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeeseen pitää säästää tuhansia kuukaudessa jos jo yhteenlasketuilla palkka- ja pääomatuloilla pärjää mukavasti?
Noin ajattelee hurjan moni ennen työttömyyttä. Sitten ollaan ihan rahattomia jo ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Mutta jo on säästänyt (tai siis ei ole keksinyt käyttöä) vaikka 100 000 euroa, niin työttömyys ei vaikuta elämiseen ja olemiseen mitenkään, rahat riittävät vuosia. (säästää voi rahastoihinkin)
Nettotulot 3600 kuussa, yksi aikuinen ja kaksi lasta vuoroviikoin. Rahastoihin menee 250 kuussa, nämä on olleet mulla pitkään. Tavoitteina tukea lasten opiskelua ja oman eläkkeen lisäksi. Lyhyen tähtäimen tavoitteisiin säästän ihan tilille. Matkoja yms varten. Sinne menee mitä jää, yleensä 300-500 euroa, joskus paljon enemmän. Asuntolainan lyhennys on minusta jonkinlaista pakkosäästämistä, kyllä täällä ainakin toistaiseksi talot liikkuu, mutta jossainhan sitä on asuttava joka tapauksessa. Asuntolainaa lyhennän 700 kuussa.
En yhtään. Koronan vuoksi lomautettu, kaikki menee, mitä tuleekin.
Yritän myydä torissa tarpeetonta. Harmi, kun konmarissa tein sen jo.
Vkonloppuisin kerään pulloja ja tölkkejä, sekin loppuu kohta.
Onneksi oli vähän puskuria ja ruokaa löytyy kaapista. Kun varastot on syöty, ylimääräinen ja yleensäkin rahaksi kelpaava myyty, puskirahasto tyhjennetty, on edessä ongelma.
Vuoden verran rahat riittää, jos mitään yllättävää ei tapahdu.
Säästän 300 kuussa. Tulot 1300-1600 e kuussa. Kolme lasta ja puoliso.
Joku kysyi mihin ihmiset säästävät. Vastaan nyt omasta puolestani.
Pelkään rahattomuutta. Elämässäni on ollut aikoja, joilloin ei ole ollut töitä eikä rahaa ja olen nähnyt nälkää. Luottotiedotkin menivät.
Joten, olen ottanut opikseni ja rahaa menee säästöön puskuriin. Säästän myös lasten opiskeluun (ilmainen toinen aste on onneksi tulossa), omaan opiskeluun ja ihan vaan huvikseni, matkailuun ja muuhun.
Mihin ihmiset säästää noin kauheita summia?Mihin niitä tarvii?Jos ei ole lapsiakaan ja vaikka äkkiä kupsahtaa kuolla niin sinne meni hukkaan..oon ennenkin sanonu et Suomessa on selkeesti liian isot palkat kun osalle ihmisistä jää liikaa rahaa..tottakai on hyvä olla vähän puskuria, mutta onko tonni kuussa säästöön vähän..ei minusta
Netto 3500 e, sijoitan 1250 e kuussa indeksirahastoihin ja ETF:iin, säästän n. 100 euroa säästötilille (pankkikorttimaksuihin sidottu maksu) ja välillä laitan käyttötililtä ylimääräiset rahat sinne säästötilille. Ei velkaa, ei lapsia, sinkku.
Moni puhuu tässä vain säästämisestä, mutta osakkeisiin ja rahastoihin rahojen laittaminen on paras mieltää siksi mitä se on, sijoittamiseksi. Jos ihminen ajattelee että hän säästää, ei siinä yleensä ajatella että jopa lähes kaikki rahat voikin menettää yhtäkkiä. Sijoittamisessa näin voisi pahimmillaan käydä, toki todennäköisemmin jos tulee tappiota, niin rahoista menettää vain osan. Säästämisen itse miellän vain rahan jättämisen säilytykseen tilille tai käteisenä.
Samoin ei oman asunnon asuntolainaa voi oikein säästämisenä pitää, sen sijaan lyhennyksen osuutta voi pitää asuntosijoittamisena omaan asuntoon. Koska samoin, et voi yhtään ennustaa etukäteen miten arvonkehitys menee ja menetätkö rahaa, jäätkö nollille vai saatko plussaa siinä vaiheessa kun myyt asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmiset säästää noin kauheita summia?Mihin niitä tarvii?Jos ei ole lapsiakaan ja vaikka äkkiä kupsahtaa kuolla niin sinne meni hukkaan..oon ennenkin sanonu et Suomessa on selkeesti liian isot palkat kun osalle ihmisistä jää liikaa rahaa..tottakai on hyvä olla vähän puskuria, mutta onko tonni kuussa säästöön vähän..ei minusta
Ihmiset voivat säästää tai sijoittaa rahaa ihan konkreettisten asioiden vuoksi, mm. asunnon tai kesämökin ostamiseen, auton ostamiseen, matkailuun, oman tai läheisen sairauden aiheuttamiin kuluihin, väliaikaiseen poissaoloon työelämästä esim. opiskelun, lasten tai vanhempien hoitamisen tai sapattivapaan vuoksi, paikkaamaan pientä eläkettä tai odotusta että eläkejärjestelmä ehtii romahtaa... Syitä on aivan yhtä monia kuin ihmisiäkin.
Kuka juuri sinä olet sanomaan millä summalla jokaisen pitäisi elää? Tai ettei ihmisellä saisi olla oikeutta säästää ja sijoittaa?
Saatte paljon säästöön. Itselläni on paljon oppimista ja mielelläni kuulisin, miten rahoitatte arjen kulut lapsiperheessä, kun onnistutte laittamaan säästöön noin suuria summia. Esim ruoka, vaatteet, harrastukset, vapaa-aika. Osa laski säästösummaan mukaan asuntolainan lyhennyksen, osa ei.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Olisi tosiaan mukava, jos ihmiset jaksaisivat vielä avata erikseen noita säästöasioitaan? Antaa itselle hyvin paljon ajattelun aihetta sekä pyrkimyksiä. Kuinkakohon paljon ja minne ylipäänsä suomalaiset säästävät
Näyttää, että ihan hirveän pienituloisia ei tänne olekaan tullut vastaamaan.
ap
säästän 100 euroa kuussa. Asunto on velaton ja annan paljon köyhille sukulaisille esim. Silmälaseihin, gynen käynteihin,lomautetulle sukulaiselle velan maksuun, sukulaisen hammaslääkärikäyntiin. Syntymäpäivälahjoihin, valmistujaislahjoihin, ristiäislahjoihin meni pari satasta. Satasesta on kertynyt mukava summa tilille, jota käytetään vain äärimmäisessä hädässä. En vain pysty katsomaan sivusta, jos läheiset kärsivät rahapulassa.
Netto noin 2500e, säästöön jää se 1800e, jos ei tule heräteostoksia tai muuten vaan tarpeeseen.
Netto 2000 eur, säästöön 1000 eur. Säästän putkiremonttia varten :O
Vau! Moni tuntuu saavan säästön isoja summia, hienoa. Olen pitänyt itseäni melko säästeliäänä, mutta tällaisiin prosenttiosuuksiin nettotuloista kuin täällä on moni esittänyt, en kyllä pääse. Vinkkejä kiitos!
Oho, pitää varmaan ryhdistäytyä tässä asiassa, kun näitä muiden säästösummia katsoo :D Itsellä nettotulot 3000€, josta 300€ menee rahastoihin ja muutama satanen säästöön.
Asutaan pk-seudulla, joten asuminen ym. on kallista, ja perheessä kaksi kouluikäistä lasta, joiden harrastuksiin ja muihin menoihin palaa rahaa. Mutta osaan kyllä itsekin törsätä, paljon enemmän jäisi käteen ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Saatte paljon säästöön. Itselläni on paljon oppimista ja mielelläni kuulisin, miten rahoitatte arjen kulut lapsiperheessä, kun onnistutte laittamaan säästöön noin suuria summia. Esim ruoka, vaatteet, harrastukset, vapaa-aika. Osa laski säästösummaan mukaan asuntolainan lyhennyksen, osa ei.
Meidän perheessä on löysähkö taloudenpito, enemmänkin saisi säästöön jos jostain kiristäisi eikä elämänlaatu edes kärsisi.
Laske kaikki menosi. Ihan kaikki ja mieti voiko jostain kiristää. Ruokalasku helpoin. Jos kuukaudessa menee 1000 euroa ruokaan, voisiko sen budjetoida vaikka 800 euroon. Näin on jo 200 säästössä.
Heti kun tili tulee,siitä se 200 jonnekin tilille talteen eikä siihen kosketa kuin ihan äärimmäisessä hädässä.
Vierailija kirjoitti:
Vau! Moni tuntuu saavan säästön isoja summia, hienoa. Olen pitänyt itseäni melko säästeliäänä, mutta tällaisiin prosenttiosuuksiin nettotuloista kuin täällä on moni esittänyt, en kyllä pääse. Vinkkejä kiitos!
No mä olen se joka saa 50% säästöön. Olen toistaiseksi lapseton ja elätän vain itseäni niin ei sitä rahaa oikein kulu. Asunto on velaton ja yhtiövastike 200 eur kk. Auto on velaton enkä tarvitse sitä työmatkoihin vaan kävelen. Teen ruokani itse, en osta vaatteita kuin tarpeeseen ja silloinkin edullisesti, en harrasta mitään tekokynsiä, ripsiä. hiustenvärjäyksiä jne. Ja nyt korona-aikana ei oikein tule matkusteltuakaan.