Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi osa äideistä luimistelee eikä halua

Vierailija
17.09.2013 |

edes paria sanaa vaihtaa lapsensa kaverin äidin kanssa? Onko monet suomalaiset oikeasti vain niin sisäänpäinkääntyneitä että vaihdetaan paikkaakin jos tällainen tuttu tulisi vanhingossa istumaan viereen?

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:42"]

Mikä on tärkein taito, jonka te haluatte lastenne oppivan elämässä?!

[/quote]

No ei ainakaan tyhjänpäiväinen smalltalk. Sanoisin että ehkä ruoanlaitto, tai jopa erätaidot. Ehkä noiden kahden yhdistelmä. Mieluumin ajattelen että lapseni pärjäisivät vaikka keskellä metsää, kuin että he osaisivat höpistä säästä.

Sosiaalisuuskaan ei käytännössä ole taito, se on synnynnäistä. Jotkut ihmiset ovat  sellaisia, että he keskustelevat luontavasti kaikesta, kun taas toiset ovat hitaasti lämpeneviä, eivätkä saa sanaa suustaan. Toki sen smalltalkin voi opetella, mutta tuolta jälkimmäiseltä ihmistyypiltä se ei suju luontevasti ja se tuntuu inhottavalta. Vähän samalta kuin peräsuolentähystys.

Kyllä, mieluumin opetan lapseni tunnistamaan syötävät kasvit ja marjat, tekemään laavun, käyttämään puukkoa, tekemään ongen, perkaamaan kalan ja monta muuta taitoa, kuin puhumaan säästä.

[/quote]

Jos yhteiskunnassa joudutaan menemään siihen, että täytyy elää metsässä niin mitä luulet, ketkä pärjää parhaiten? Sosiaalisesti taitavat ja sopeutumiskykyiset yksilöt vai erakot, jotka eivät halua tuntea ketään saati jakaa mtään?

Niinpä niin. Onnea valitsemallasi tiellä. 

ps. sosiaalisesti taitava ja erätaidot omaava olisi se paras yhdistelmä ;)

Vierailija
62/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:42"]

Mikä on tärkein taito, jonka te haluatte lastenne oppivan elämässä?!

[/quote]

No ei ainakaan tyhjänpäiväinen smalltalk. Sanoisin että ehkä ruoanlaitto, tai jopa erätaidot. Ehkä noiden kahden yhdistelmä. Mieluumin ajattelen että lapseni pärjäisivät vaikka keskellä metsää, kuin että he osaisivat höpistä säästä.

Sosiaalisuuskaan ei käytännössä ole taito, se on synnynnäistä. Jotkut ihmiset ovat  sellaisia, että he keskustelevat luontavasti kaikesta, kun taas toiset ovat hitaasti lämpeneviä, eivätkä saa sanaa suustaan. Toki sen smalltalkin voi opetella, mutta tuolta jälkimmäiseltä ihmistyypiltä se ei suju luontevasti ja se tuntuu inhottavalta. Vähän samalta kuin peräsuolentähystys.

Kyllä, mieluumin opetan lapseni tunnistamaan syötävät kasvit ja marjat, tekemään laavun, käyttämään puukkoa, tekemään ongen, perkaamaan kalan ja monta muuta taitoa, kuin puhumaan säästä.

[/quote]

Kun sinun lapsesi ovat aikuisuuden kynnyksellä puukot ovat luvanvaraisia. Heikot sosiaalisettaidot ja tunnetaidot altistavat aggressiiviseen käytökseen. Meillä on tuolla kasvamassa joukko lapsia ja nuoria joilta puuttuu tunnepuolen hoiva.

Suomalainen kasvatusmalli on poikkeus. Suurin osa ihmiskunnasta kasvaa kuitenkin osana yhteisöä, jossa parhaimmillaan lapset oppivat tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa, mikä on perunankeittoa tärkeäpi taito elämässä. He oppivat tuntemaan erilaisia aikuisia ja lapsia, eivät vain omia vanhempiaan ja sisaruksiaan, kuten suomenmallissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 12:46"]

20  luojan kiitos en ole vielä koskaan irl tavannut äitiä, joilla on noin kova tarve mollata ja halveksua muiden äitiyttä ja muiden lapsia. Kuvittele, että siinä sä olet voinut istua hiekkalaatikon reunalla vaikka minkä aivokirurgin ja kansanedustajan kanssa etkä ole nähnyt siinä ketään muuta kuin tunkeilijan joka ei ymmärrä, että olet niin paljon hänen yläpuolellaan.

Sullahan ei ole ongelmaa ollenkaan. Kun vaan kerrot ihmisille rehellisesti, millainen olet ja mitä ajattelet, niin taatusti ei kukaan tule sun lähellekään vuosikymmeniin. Joten kommunikoi hyvä ihminen, kommunikoi, niin kaikki ongelmasi ratkeavat!

[/quote]

No jos aivokirurgi käyttäytyy niin ääliömäisesti, mitä puistoissa mammat yleensä kikattaa ja kälättää salkkareista yms. niin en paljoa menetä.

Yksi syy on myös se, että osa lapsista on niin huonosti kasvatettuja, että ei todellakaan haluttanut tutustua heidän perheisiin ja saada heistä omille lapsille kavereita. 

Se oli vain se ajanjakso, että oli käytävät puistoissa, että lapset saivat ulkoilla ja leikkiä. Suurin osa mammoista todellakin oli niin yhdentekeviä, ettei kiinnostanut solmia tuttavuuksia. Helpommalla pääsi uteliaista juoruakoista eroon, kun ei edes paljoa nyökännyt.

[/quote]

Missäpäin ihmiset juttelevat vieraammille äideille puistoissa? Ihan tosissani kysyn. Hämeessä ei kukaan puhunut kenellekään mitään (kaikki olivat omissa oloissaan) ja täällä etelä-savossa, katsovat naiset kieroon jos joku vieras ihminen tulee puistoon ja voi herramunjee mikä supattelu alkaa jos se vieras tervehtii heitä! Helsingissä ollessani naiset tervehtivät toisiaan, mutta siihen se jäikin.

Minä siis en ainakaan ole ikinä joutunut puhumaan mitään leikkipuistoissa.

[/quote]

Päijät-Hämeessä on kyllä onnistuttu luomaan ihana verkosto äitien ja isien kesken, tehdään yhdessä asioita ja välillä jopa ilman lapsia. Aina on puistossa juttuseura ja niin edelleen :)

Vierailija
64/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentavan mustavalkoinen keskustelu. Mutta keskustellaan huomenna siitä, kun ei saa sitä omaa aikaa, kun ei ole sukua, naapureita ja ystäviä auttamassa lapsiperheen arjessa.

Vierailija
65/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 13:32"]

Mikä estää kehittämästä omia sosiaalisia taitojaan siten, että pystyy paremmin toimimaan toisten kanssa yhteistössä? Se vaatii vaan toistoja ja toistoja kuten mikä tahansa uuden oppiminen.

[/quote]

Kyllä minä pysyn mieluummin erillään niistä juorupiireistä, kuin alan uudelleen ja uudelleen opettelemaan, miten puhutaan paskaa toisista.

Vierailija
66/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää kehittämästä omia sosiaalisia taitojaan siten, että pystyy paremmin toimimaan toisten kanssa yhteistössä? Se vaatii vaan toistoja ja toistoja kuten mikä tahansa uuden oppiminen.

[/quote]

Ei varmaan mikään estä, mutta en yhtään ymmärrä, miksi minun näin pitäisi tehdä, kun en todellakaan halua jutella ihan kenen kanssa tahansa ja milloin tahansa.

MIKSI en saa olla tällainen? Seurustelen tuttujeni kanssa mielelläni, mutta vierainen kanssa en, enkä tosiaan tajua, miksi minun pitäisi näin tehdä...

Vierailija
67/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenestäkään tarvitse puhua paskaa. Käännät asiat hyviksi ja jos siitä juoruilijat loukkaantuvat, niin se siitä sitten.

Vierailija
68/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne teidän jutut nyt niin innostavia ole, kuin luulette. Siksi jotkut äidit ei halua tulla kuuntelemaan niitä ja tekemään tuttavuutta.

Eli syy löytyy varmaan siitä, että katsot peiliin ja mietit sitten, miksi äidit suhtautuvat sinuun nyreästi.

Vierailija
69/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen on arvokas ja kaikkien sanomiset ovat tärkeitä.

Vierailija
70/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 14:08"]

[/quote]

Ei varmaan mikään estä, mutta en yhtään ymmärrä, miksi minun näin pitäisi tehdä, kun en todellakaan halua jutella ihan kenen kanssa tahansa ja milloin tahansa.

MIKSI en saa olla tällainen? Seurustelen tuttujeni kanssa mielelläni, mutta vierainen kanssa en, enkä tosiaan tajua, miksi minun pitäisi näin tehdä...

[/quote]

Onko sinusta peruskäytöstavat yliarvostettua. Eikö sinusta ole kohteliasta olla kiinnostunut toisista ihmisistä. Samaa voidaan kysyä kääntämällä kysymys toisinpäin, MIKSI vastapuolen pitäisi peilata sinun tapaasi toimia sosiaalissa tilanteissa, kun kohtaavat sinut.

Vierailija
71/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selviät työpaikallasi?

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 14:08"]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
72/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä hiljaisemmilla/epäsosiaalisilla tapauksilla tuntuu olevan jotenkin aivan yltiönegatiivinen kuva ihmisistä. Ei kaikki ihmiset ole pahoja ja ilkeitä.. Näin nyt yleisesti ottaen tuskin kukaan ihminen on niin läpipaha etteikö hänessä jotain hyvääkin olisi. Tutustukaa rohkeasti ihmisiin! Me ollaan kaikki loppupeleissä yksin täällä maailmassa. Itse olen saanut aivan ihania tuttavuuksia, jopa ystäviä kun olen alkanut juttelemaan ihmisille just esim. puistoissa jne.. Olen huomannut esim. sellaisen seikan, että monet tykkäävät kun heille jutellaan ja saa jakaa ajatuksia samassa tilanteessa olevan kanssa. Kotiäitien elämä kuitenkin aika pitkälti pyörii niitten lasten kanssa, joten ihan vaan juttelu puistossa toisen äidin/isän kanssa voi tuoda tosi hyvän meilen molemmille. Siinä vaiheessa, kun ajattelin noin että en halua ouhua kenellekään, kaikki ihmiset on kamalia yms kärsin ahdistuksesta ja masennuksesta. Uskokaa pois, reitti pois sieltä oli nimenomaan tuo muihin  ihmisiin tutustuminen. Huomasin, että ihmiset onkin ihan kivoja ja samssa veneessä tässä ollaan.

Vierailija
73/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei vain tarvitse paskanjauhajia mihinkään.

Onneksi voi valita ihmiset, joiden kanssa on tekemisissä.

Vierailija
74/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 14:48"]

[/quote]

Ihailtavaa! Miten olet siinä onnistunut. Minä kohtaan päivittäin uusia ihmisiä ihan arkissa tilanteissa lasteni harrastuksissa, työssä, kaupassa jne, enkä tosiaankaan heidän kaikkien kanssa haluasi olla tekemissä.

Vierailija
75/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 14:55"]

[/quote]

Ihailtavaa! Miten olet siinä onnistunut. Minä kohtaan päivittäin uusia ihmisiä ihan arkissa tilanteissa lasteni harrastuksissa, työssä, kaupassa jne, enkä tosiaankaan heidän kaikkien kanssa haluasi olla tekemissä.

[/quote]

Paskanjauhajat voi sulkea elämästään pois. Voi opetella sanomaan ei. Energiasyöpöt ja typerykset voi heivata elämästään pois.

Suosittelen opettelemaan rajojen laiton näissä asioissa. Elämä on silloin paljon helpompaa.

Vierailija
76/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 09:22"]

edes paria sanaa vaihtaa lapsensa kaverin äidin kanssa? Onko monet suomalaiset oikeasti vain niin sisäänpäinkääntyneitä että vaihdetaan paikkaakin jos tällainen tuttu tulisi vanhingossa istumaan viereen?

[/quote]

Kylläpä on överiksi vedetty tämä keskustelu! Yllä vielä aloitusviesti kertauksen vuoksi uudelleen. Kyse on käsittääkseni kohteliasta parin sanan vaihtamisesta, eikä mistään paskanpuhumisesta ja juoruilusta ja mitä liioittelua tähän keskusteluun on taas vedettykään...

Vierailija
77/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 14:43"]

Näillä hiljaisemmilla/epäsosiaalisilla tapauksilla tuntuu olevan jotenkin aivan yltiönegatiivinen kuva ihmisistä. Ei kaikki ihmiset ole pahoja ja ilkeitä.. Näin nyt yleisesti ottaen tuskin kukaan ihminen on niin läpipaha etteikö hänessä jotain hyvääkin olisi. Tutustukaa rohkeasti ihmisiin! Me ollaan kaikki loppupeleissä yksin täällä maailmassa. Itse olen saanut aivan ihania tuttavuuksia, jopa ystäviä kun olen alkanut juttelemaan ihmisille just esim. puistoissa jne.. Olen huomannut esim. sellaisen seikan, että monet tykkäävät kun heille jutellaan ja saa jakaa ajatuksia samassa tilanteessa olevan kanssa. Kotiäitien elämä kuitenkin aika pitkälti pyörii niitten lasten kanssa, joten ihan vaan juttelu puistossa toisen äidin/isän kanssa voi tuoda tosi hyvän meilen molemmille. Siinä vaiheessa, kun ajattelin noin että en halua ouhua kenellekään, kaikki ihmiset on kamalia yms kärsin ahdistuksesta ja masennuksesta. Uskokaa pois, reitti pois sieltä oli nimenomaan tuo muihin  ihmisiin tutustuminen. Huomasin, että ihmiset onkin ihan kivoja ja samssa veneessä tässä ollaan.

[/quote]

Sepä se. Sen yhden kerran, joku siellä puistossa sanoin jotain äkkiväärää=kaikki käyttäytyy puistossa näin. Yhdestä kokemuksesta tulee se koko kuva. Eikä edes anneta tilaisuutta sitä kuvaa muuttaa. Tämä keskustelu on oivallinen kuva mustavalkoisuudesta. Uusin ihmisiin tutustuminen= paskan jauhantaa. Mutta, kun sitä paskaa pitää puhua ennen kun voi mennä syvemmälle.

Ja miksi minä en saa olla oma itseni, miksei muut sitten saa olla

Tilaisuuden kun antaa sitä ei voi tietää millaisen aarteen sitä voi elämäänsä löytää. Vastapuolikin voi olla "ujo" ja olla lukossa uusissa tilanteissa niin ei sitä välttämättä ole se tervävin kynä.

Vierailija
78/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 14:55"]

[/quote]

[/quote]

Paskanjauhajat voi sulkea elämästään pois. Voi opetella sanomaan ei. Energiasyöpöt ja typerykset voi heivata elämästään pois.

Suosittelen opettelemaan rajojen laiton näissä asioissa. Elämä on silloin paljon helpompaa.

[/quote]

Mutta osaatko sinä yhdellä silmäyksellä sanoa, kuka on turha ihminen sinulle ja kuka ei? Eli jos menet vaikka leikkipuistoon, niin alat skannata läpi äitejä ja toteat että joo ei, ei ole mun tyyliä pelkästä ulkomuodosta vai?

Vierailija
79/121 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
80/121 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 09:22"]

[/quote]

Kylläpä on överiksi vedetty tämä keskustelu! Yllä vielä aloitusviesti kertauksen vuoksi uudelleen. Kyse on käsittääkseni kohteliasta parin sanan vaihtamisesta, eikä mistään paskanpuhumisesta ja juoruilusta ja mitä liioittelua tähän keskusteluun on taas vedettykään...

[/quote]

Sinä sen sanoit. Ei olla läsnä, ei kuunnella, ei anneta tilaa itse aiheelle, kun on vain yksi oikea totuus ja se on jokaisen fanaatikon oman pään näkemys. Kuten evankeliumia, tätä omaa pyhää totuutta pitää päästä levittämään huomaamatta ollenkaan, että överiksi menee.