Monelle ei ole tarjolla mitään hienoa uraa tai mukavaa ja mielekästä työtä...Heille on vain terveyttä kuluttavia paskahommia tarjolla, ja usein pätkissä. Miten motivoisit heitä tekemään töitä?
Kun vielä palkkakaan ei verojen ja kulujen jälkeen juuri poikkea työttömänä saaduista tuista?
Millä motivoisit tällaisen henkilön heräämään kellon kanssa joka aamu masentavaan elämäänsä?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Paskaduuneissakin voi parhaimmillaan olla ihan kivaa. Tulee liikuntaa, tapaa erilaisia ihmisiä, tunne että sentään tekee JOTAIN. Kotona tukien varassa maaten lihoo, passivoituu, masentuu, syrjäytyy, tulee sosiaalinen kammo.....
Ai jaa? Ei minulle vaan ole tapahtunut mitään tuollaista kun jäin työttömäksi.
Päin vastoin; olen paljon terveempi, iloisempi, energisempi ja onnellisempi kun lopetin raskaan 3-vuoro paskahomman, ja olen työttömänä
Mode poistaa kaikki viestit jotka kritisoivat tällaisia elämäntapalusmuja. Vi##u että on sairas mode palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Mode poistaa kaikki viestit jotka kritisoivat tällaisia elämäntapalusmuja. Vi##u että on sairas mode palstalla.
Vituttaako kokkaretta?
Kikkare.
Vierailija kirjoitti:
Paskaduuneissakin voi parhaimmillaan olla ihan kivaa. Tulee liikuntaa, tapaa erilaisia ihmisiä, tunne että sentään tekee JOTAIN. Kotona tukien varassa maaten lihoo, passivoituu, masentuu, syrjäytyy, tulee sosiaalinen kammo.....
Arvostan kansantaloudellisesti, mutta olisi hirveää tehdä täysipäiväisesti ns. jotain koko loppuelämänsä. Jotenkuten elääkseen osa-aikaisesti voi tehdä. En tajua ihmistä joka muuttuu täysin avuttomaksi työn ulkopuolella. Syö sopivasti ja liiku, et liho. Harrasta jotain edullista ja tapaa ihmisiä, et syrjäydy tai kammotu. Rahasta voi kyllä olla pulaa jos ei tee mitään.
siis meet töihin etkä loisi MUN VERO RAHOILLA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Itse olen ollut ihan aina sitä mieltä, että näitä pskahommia pitäisi nimenomaan kompensoida hyvällä palkalla koska se itse työ on aina sekä henkisesti että fyysisesti raskasta ja kuluttavaa, kyllästyttävää ja ei-motivoivaa. Sen sijaan taas ne työt jotka on aidosti mielenkiintoisia ja kevyitä voisi olla myös kevyemmin palkattuja.
En siis meinaa, että kenenkään pitäisi Suomessa tehdä töitä jollain 10 euron tuntipalkalla vaan sitä että palkkaus on lähtökohtaisesti jotenkin nurinkurista ja sitten vielä itketään kun ei löydy tekijöitä näihin pskaduuneihin. Rahalla niitä työntekijöitä saa ihan samalla tavalla kuin muihinkin, "parempiin" töihin joissa aina selitetään korkeaa palkkaa sillä ettei muuten meinaa löytyä ketään. Miksi se sama ratkaisu eli korkeampi palkkataso ei toimi duunarin hommissa houkuttimena? Ja ihan turha selittää, että sitten kukaan ei opiskelisi mitään jadajadajada koska ihan taatusti suurin osa suomalaisista haluaa työn edelleen antavan muutakin kuin toimeentulon. Ne hanttihommat/pskaduunitkin vaan täytyy jonkun tehdä eikä "parempia" töitä ole tarjolla määräänsä enempää. Itseasiassa edes opiskelupaikkoja ei ole rajattomasti.
Maksa rikas tör ppö enempi PALKKAA!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Maksa rikas tör ppö enempi PALKKAA!!!!!
Nii! Luu kurkkuun niille. Mielummin asuis kodittomana mettäsä, kun paskahommasa valtionkommareiden elättäjänä. Jos sais palkan pimeänä niin se nostais motivaatiota kyllä, mut tätäkin vaihtoehtoa valtion kommarit koittaa koko aika vaikeuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika monia motivoi se, että on jotakin päivärytmiä, tekemistä, työkavereita ja arvostetumpi asema kuin työttömällä.
Minua nuo eivät siis motivoi, mutta monia kyllä.
Itseäni on motivoinut se, että saa enemmän ja helpommalla rahaa kuin työttömänä. Sitten, kun törmäsin tarpeeksi moneen hankalaan työkaveriin, ei motivoinut enää mikään.
:)
Nii! Eikä niitä voi edes ampua, joutumatta vankilaan. Joutuis vain kärsimään hommissa niiden kanssa, kiitos noiden kommaripäättäjien.
Arvostan paljon ihmisiä, jotka tekee mielummin "paskaduunia" kuin on työttömänä.
Toki aina se ei ole oma valinta. Moni työtön haluaisi töihin. Ei toki kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut ihan aina sitä mieltä, että näitä pskahommia pitäisi nimenomaan kompensoida hyvällä palkalla koska se itse työ on aina sekä henkisesti että fyysisesti raskasta ja kuluttavaa, kyllästyttävää ja ei-motivoivaa. Sen sijaan taas ne työt jotka on aidosti mielenkiintoisia ja kevyitä voisi olla myös kevyemmin palkattuja.
En siis meinaa, että kenenkään pitäisi Suomessa tehdä töitä jollain 10 euron tuntipalkalla vaan sitä että palkkaus on lähtökohtaisesti jotenkin nurinkurista ja sitten vielä itketään kun ei löydy tekijöitä näihin pskaduuneihin. Rahalla niitä työntekijöitä saa ihan samalla tavalla kuin muihinkin, "parempiin" töihin joissa aina selitetään korkeaa palkkaa sillä ettei muuten meinaa löytyä ketään. Miksi se sama ratkaisu eli korkeampi palkkataso ei toimi duunarin hommissa houkuttimena? Ja ihan turha selittää, että sitten kukaan ei opiskelisi mitään jadajadajada koska ihan taatusti suurin osa suomalaisista haluaa työn edelleen antavan muutakin kuin toimeentulon. Ne hanttihommat/pskaduunitkin vaan täytyy jonkun tehdä eikä "parempia" töitä ole tarjolla määräänsä enempää. Itseasiassa edes opiskelupaikkoja ei ole rajattomasti.
Niin siis tällaista pohtiessa olisi hyvä varmaan miettiä, että millä perustein yritys operoi.
Jonkun olisi haluttava maksaa siivoamisesta ym. pskaduunista siis enemmän, jotta yritys voisi maksaa siitä enemmän palkkaa. Tämä on yksiselitteinen fakta, sillä osakeyhtiölaki velvoittaa yrityksen tehtäväksi tuottaa omistajilleen voittoa ja täten yritys ei voi toimia tappiollisesti.
Eli pskaduunista voi saada korkeampaa palkkaa heti, kun sen tuottama lisäarvo on plussalla. Näin ei ole, joten palkkaa ei makseta. Yksinkertaistetusti. Olen huomannut, että tällä palstalla ei usein ole kenelläkään mitään kykyä ymmärtää markkinatalouden mekanismeja kovinkaan pitkälle, mutta se olisi älykkään ihmisen valinta kyllä yrittää perehtyä aiheeseen, jos haluaa jotain järkeviä mielipiteitä siitä esittää.
Ne työt, joita tehdäkseen ei tarvitse olla kouluttautunut ja älykäs, tulevat pääsääntöisesti katoamaan tästä maasta vuosien saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Se on oma valinta. Miksi ei tee asialle jotain, jos aiemmon jäi koulut käymättä? Ei siinä motivointia tarvita vaan häviäjän omia toimenpiteitä.
Kenelle tahansa voi sattua mitä tahansa. Turha lällätellä siellä.
Osoittamalla arvostusta, osoittamalla työn merkityksen isommassa kuvassa, tarjoamalla osaamisen kehittämistä siinä määrin kuin se on mahdollista, tarjoamalla hyvän ilmapiirin ja paikan jonne voi tulla 8 tunniksi ja mennä sitten kotiin tekemään mitä ikinä haluaa. Toivottavasti pääsen taas tekemään tätä työtä joskus :)
Vierailija kirjoitti:
Se on oma valinta. Miksi ei tee asialle jotain, jos aiemmon jäi koulut käymättä? Ei siinä motivointia tarvita vaan häviäjän omia toimenpiteitä.
Siitäkin huolimatta jonkun on aina silti tehtävä ne paskahommatkin. Ei kaikki pääse unelma-ammatteihinsa, vaikka kuinka opiskelisivat. Jossain kohtaa tulee aina kysynnän ja tarjonann lait vastaan.
Ei täällä kukaan mistään nautikkkkaan paitti kaljasta ja makaronilaatikosta.
Mä tein niin ja nyt en pysty tekemään sitä työtä enää. Terveys on mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan paljon ihmisiä, jotka tekee mielummin "paskaduunia" kuin on työttömänä.
Toki aina se ei ole oma valinta. Moni työtön haluaisi töihin. Ei toki kaikki.
Jaa, no näytä se arvostus sitten ja maksa hyvää palkkaa
Hyvin harva työ on kovin mukavaa, vaikka olisi hyvä palkkakin. Sen takia työnteosta maksetaan, ettei sitä tehdä huvikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole oma valinta
Kaikille ei ole työpaikkoja erikoissuunnittelijoina, projektikoordinaattoreina tai kehityspäällikköinä. Joidenkin on myös siivottava. Sitäpaitsi siivoamisen tekemättä jäämisen huomaa erittäin hyvin, joten toivon, että vastaisuudessakin siivotaan.
Jos se kerran on niin tärkeää ja raskasta, niin miksei siitä sitten makseta paremmin?
En ikinä mee siivoomaan ihan jo senkin takia että on niin aliarvostettu homma.
Muut ihmiset kohtelee sua kuin paskaa... mm. tiputtaa sun edessäs roskia maahan ja sanoo "sun duunihan se on kerätä nää"Jep kokkarit höpöttää vapaasta markkinataloudesta missä kysyntä ja tarjonta sanelee hinnat niin tuotteissa kuin palkoissa. Mut sit kun paskaduunien liksaa pitäs korottaa ni se ei kelpaakkaan heille vaan pitää tuoda halpatyövoimaa ties millä verukkeilla.
Reilussa vapaassa markkinataloudessa missä ei huijata halpatyövoimalla, maksettaisiin siivouksesta niin hyvin että se homma kelpais myös kantasuomalaiselle. Ja sitä kannatais tehä vaikka paikat välillä vähän särkisikin.
On myös totta että eniten koko yhteiskuntaa eli meitä kaikkia hyödyttävästä työstä - lastenhoito, sairaanhoito, opetus, siivous - maksetaan vähiten, ja yhteiskunnalle lähes merkityksettömistä töistä maksetaan eniten (esim. kaikki joissain ihme johtokunnissa istuvat, useat monissa, omituiset välikäsikonsultit, pankin alan rahansiirtelijät jne).
Ei taida ihan pian hoitaa. Ollessani ammattikoulussa 20 vuotta sitten puhuttiin robottien vievän ihan kohta siivoojien työt. No, tuli sentään robotti-imuri, joka pyörii vain lattioilla, eikä sielläkään riittävän nopeasti tai monipuolisesti korvatakseen ihmistyön. Muuta siivousta ei olla edelleenkään robotisoitu, kehitys ei ole mitenkään päätähuimaavaa.
Motivaatio: maksoin laitoshuoltajan ammatilla asuntolainan ja elätin perheen (puoliso sairastui). Aikanaan pääsin suoraan vakipaikkaan julkiselle (kiinnosti pankkia). Nyt, kun lainaa ei enää ole, ei tarvita sitä vakipaikkaakaan: irtisanoin itseni ihan surutta keväällä, aloitin nyt uuden työn. jota en edes hakenut (työvoimapula-ala), ja sovin, että saan olla kesäkuukaudet ihan rauhassa. Peruspalkka on 1945 (ei pks), lisäksi henkkoht-, ikä- ja vuorolisät ja 38 pv lomaa maksussa, kyllä sillä laskut maksaa, vaikkei ihan joka kuukausi olekaan tikkana rivissä. Mullakin on yliopistotutkinto, FM (hum), mutta sillä ei ole tarvinnut maksella mitään.