Erään opettajan mielipide loppuvuoden lapsista.
Eräs tuttavani on opettaja ja hän on raskaana. Hän totesi, että sen huomaa luokassa kuka on loppuvuodesta syntynyt, ovat kuulemma jäljessä kehityksessä alkuvuonna syntyneisiin verrattuna. Ja totesi, että onneksi hänen lapsensa syntyy alkuvuodesta.
Ette usko mutta loukkasi minua joulukuussa syntynyttä.
Kommentit (113)
Voi herranlettas sentään! Olisiko yksilöllistä ja onko kateutta vai mitä kun pitää ylipäänsä keskustella asiasta? Oma 4v, kuun lopussa 5v täyttävä poika kirjoittaa, lukee auttavasti ja osaa laskea. Utelias, vilkas, mutta jaksaa keskittyä kun tarpeeksi vaativaa ja kehittävää opettelee. On aina ollut erittäin pitkä ikäisekseen.
Voi elämä! Mä olen marraskuussa syntynyt, veli on 28.12. ja kumpikin oltiin luokan priimuksia. Luettiin 5-vuotiaana. MUTTA: kyllä syksyllä syntyneet, erityisesti pojat, on usein aika liemessä, kun ovat samalla luokalla alkuvuodesta syntyneiden tyttöjen kanssa. Ei kai sun tai meidänkään henkilökohtaiset kokemukset sitä poista, että 6-7 -vuotiaana vuosi iässä tekee paljon!
[quote author="Vierailija" time="24.12.2013 klo 21:48"]
Mä olen syntynyt 29.12 enkä koe, että olisin ollut jäljessä ikäryhmääni. En osannut lukea ennen koulua, mutta koulussa opin sen nopiaa. Hyvää ja kiitettävää aina, enkä ollut mistään erityisopetuksessa. Toisin kuin meidän luokan jotkut tammikuussa syntyneet...
Eli suoraan en kyllä sanoisi, että joulukuiset on jäljessä ja alkuvuosi edelle. Yksilöitä kaikki!
[/quote]
Mielenkiintoinen keskustelu. Odotan parhaillaan poikavauvaa, laskettu aika tällä viikolla.
Meillä on perheessä 3 kieltä (englanti, espanja, suomi) ja molemmilla lapsilla on puheenkehitys ollut hitaampaa kuin yleensä saman ikäisillä lapsilla. Ja jos ikäeroa tulee lähes vuosi alkuvuodesta syntyneihin verrattuna, kyllä se näkyy. Pienillä lapsilla tapahtuu suorastaan huimaa kehitystä vuoden aikana, sillä jo yksi kuukausi tuo muutoksia.
En ole kuitenkaan huolissani. Lapset kehittyvät omaan tahtiinsa. Nyt 5-vuotias esikoinen alkaa olla sujuva kaikissa 3 kielessä, kun vielä pari vuotta sitten puheenkehitys oli selkeästi jäljessä samana vuonna syntyneiden suomalaisten lasten kanssa. Puutteellisen kielitaidon vuoksi esim. ryhmässä keskittyminen oli kerhon alkaessa (3-vuotiaiden ryhmä, lapsi vielä tuolloin 2-vuotias) vielä haastavaa ja lapsi ei ymmärtänyt aina tehtävänantoa. Kehitystä kuitenkin koko ajan tapahtui/tapahtuu ja nyt lapsi on kuin kala vedessä :)
Ulkomaalainen mieheni saattaa saada siirron milloin tahansa ja niissä maissa, joihin siirron todennäköisesti saamme, luokan vanhimmat ovat syntyneet kesällä (siis Suomen kesä, esim. Etelä-Amerikassa on tuolloin talvi).
Olemme maahanmuuttajia myös Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:31"]
Ap, vilautapa sille opettajalle tätä uutista. Tutkimuksen mukaan talvella syntyneet ovat keskimääräistä vähemmän älykkäitä ja menestyvät koulussa huonommin. Tiedän, että tämä ei lohduta joulukuussa syntyneitä, mutta voit ainakin muistuttaa, että tammi- ja helmikuu ovat talvikuukausia. Hahaa!
[/quote]
Kukaan ketjuun vastanneista ei ole reagoinut tähän.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 09:10"]
Eräs tuttavani on opettaja ja hän on raskaana. Hän totesi, että sen huomaa luokassa kuka on loppuvuodesta syntynyt, ovat kuulemma jäljessä kehityksessä alkuvuonna syntyneisiin verrattuna. Ja totesi, että onneksi hänen lapsensa syntyy alkuvuodesta.
Ette usko mutta loukkasi minua joulukuussa syntynyttä.
[/quote]
Nooo...olipa erikoisesti sanottu ja osoittaa ettei opettaja ole osannut työtään. Tottakai esimerkiksi vuoden alussa ja lopussa syntyneellä on lähes vuoden ikäero niin kehityksessä on eroja ja opettajan pitäisi se tajuta ja ottaa huomioon opetuksessa. Mun tyttö on syntynyt joulukuussa ja on aina ollut luokkansa paras oppilas, syntymäajastaan huolimatta.
Voihan sillä olla merkitystä eskarissa ja alkuopetuksessa, mutta tuskin enää vanhempana. Ja yksilölliset erot on tosi isoja. Mulla on keskosina joulukuun lopussa syntyneet kaksoset, jotka pärjää koulussa erinomaisesti ja ovat taidoissa (lukeminen, laskeminen) muita edellä ja sosiaaliset kyvytkin vähintään keskitasoa.
No tottakai joulukuussa syntynyt on jäljessä kehityksessä kun verrataan saman vuoden tammikuussa syntyneeseen! Onhan siinä lähes vuosi ikäeroa. Miksi tuon toteamisesta pitäisi loukkaantua?
Terv. marraskuun lapsi
No tottahan tuo on.. itsellä tammikuussa ja syyskuussa syntyneet lapset ja kyllä on ihan selvä ero kouluvalmiudessa noilla kahdella. Esikoinen osasi lukea kun meni eskariin, tämä seuraava ei osaa edes kirjaimia vielä kaikkia. Ja sama lähtötaso heillä on molemmilla. tilanne tasoittuu vuuosien myötä, mutta vielä tässä iässä 9 kuukautta on todella paljon.
On se varmaan totta et alkuvuoden lapset saavat etua. Esim lukemaan oppiminen liittyy kielelliseen kehitykseen ja sitä ei voi kauheasti nopeuttaa. On siinä iso ero onko 6 vai 7. Iän myötä ero tasoittuu tietysti ja aina on yksilöllisiä eroja. Mun lapset on luokkansa nuorimpia mutta hyvin on mennyt niin oppiminen kuin sosiaalinen puoli.
Tavallaanhan se on oikeassa. Ei ne loppuvuodesta syntyneet tietenkään jäljessä ole vaan ihan ikäisellään tasossa. Alkuvuodesta syntyneet vaan on lähesä vuoden vanhempia ja siksi kehityskin on sen lähes vuoden enempänä. Itsekin olen loppuvuoden lapsi ja samoin lapseni. Muistan tästä kuitenkin mainita tarvittaessa niin päiväkodissa kuin koulussakin.
Opettaja ilmaisi itseään tökerösti ja ylensi ikävästi omaa lastaan, mutta onhan tuo totta. Olisi hänen kannattanut jotenkin tuoda esiin sitä, mitä aikoo asialle tehdä -> esim. lisää tukea.
Lapset kehittyvät eri tahtia, ja toiset ovat syntyjään älykkäämpiä kuin toiset. Luonteitakin on erilaisia. Vilkas, älykkyydeltään keskitasoa oleva, loppuvuodesta syntynyt poika on varmasti eri tasolla koulun alkaessa kuin tammikuussa syntynyt, "pöytäpuuhista" kiinnostunut, älykäs ja sosiaalinen tyttö. Ero tasoittuu kun vaihtaa syntymäkuukaudet toisin päin.
Lapset kehittyvät eri tahtia, ja toiset ovat syntyjään älykkäämpiä kuin toiset. Luonteitakin on erilaisia. Vilkas, älykkyydeltään keskitasoa oleva, loppuvuodesta syntynyt poika on varmasti eri tasolla koulun alkaessa kuin tammikuussa syntynyt, "pöytäpuuhista" kiinnostunut, älykäs ja sosiaalinen tyttö. Ero tasoittuu kun vaihtaa syntymäkuukaudet toisin päin.
Mäkin kerran loukkaannuin, kun ystäväni (joka on ammatiltaan opettaja) sanoi, että yrittää tähdätä lapsensa syntyväksi vuoden alkupuoliskolle, koska kaikki loppuvuodesta syntyneet ovat kuulemma jotenkin reppanoita.
Ei siinä mitään, ihmiset saa sanoa mitä huvittaa, mutta itse olen syntynyt joulukuussa ja on mulla joo omat ongelmani, mutta en kuitenkaan erityisen reppanana itseäni pidä.
Mäkin kerran loukkaannuin, kun ystäväni (joka on ammatiltaan opettaja) sanoi, että yrittää tähdätä lapsensa syntyväksi vuoden alkupuoliskolle, koska kaikki loppuvuodesta syntyneet ovat kuulemma jotenkin reppanoita.
Ei siinä mitään, ihmiset saa sanoa mitä huvittaa, mutta itse olen syntynyt joulukuussa ja on mulla joo omat ongelmani, mutta en kuitenkaan erityisen reppanana itseäni pidä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 09:18"]
No tottahan tuo on.. itsellä tammikuussa ja syyskuussa syntyneet lapset ja kyllä on ihan selvä ero kouluvalmiudessa noilla kahdella. Esikoinen osasi lukea kun meni eskariin, tämä seuraava ei osaa edes kirjaimia vielä kaikkia. Ja sama lähtötaso heillä on molemmilla. tilanne tasoittuu vuuosien myötä, mutta vielä tässä iässä 9 kuukautta on todella paljon.
[/quote]
Meillä on kaksi lasta syntyneet peräkkäisinä vuosina kesällä. Toinen oppi lukemaan ja laskemaan itsekseen 5-vuotiaana, ja toinen ei samanikäisenä osaa kirjoittaa nimeäänkään, saati tunnista kirjaimia. Molempia kehutaan (mm. päiväkodissa) fiksuiksi ja ikätasoaan kehittyneemmiksi. Toista vaan kiinnostaa eri asiat kuin toista.
No erot on kokonaan tapsoittuneet alakoulun loppupuolella, puhumattkaan yläkoulusta.
Kyllä sillä on merkitystä, loukkaannut tai et.
Oikeassahan tuo opettaja on. Joulukuussa syntynyt on noin vuoden verran jäljessä saman vuoden tammikuussa syntynyttä, ihan numeraalinen faktahan se on. Ensimmäisinä kouluvuosina tämä kehitysero myös näkyy. Itsekin olen todennut aivan selvän eron lapsissani, joista kaksi on syntynyt joulukuussa ja kaksi helmikuussa. Erot tietysti tasottuvat myöhemmin eikä lukioiässä enää ole mitään väliä sillä, onko syntynyt alku- vai loppuvuodesta.
Mä olin iloinen, että vuoden lopulla syntynyt lapseni pääsi kouluun vuotta nuorempana kuin jos olisi syntynyt muutamaa päivää myöhemmin. Oli varsinkin alaluokilla aika pieni ja kömpelö, esim. ikäisekseenkin hidas pukemaan. Oppi lukemaan vähän ennen kulun alkamista ja oli hirveän kiinnostunut kaikenlaisesta tiedosta, matematiikasta, kielestä yms. Luulen että vähän aikaisempi koulun aloitus vähensi tylsistymistä koulussa, kun oli niissä käytännön toimissa haastetta eikä muutenkaan ollut ehtinyt ihan kaikkea oppia ennen kuin koulussa opetettiin. Vielä yläkoulussakin riittää tiedonhalua ja saa lähinnä kiitettäviä numeroita :) Alaluokilla se pienuus saattoi näkyä juurikin hitautena ja vähän hukassa olemisena, vaati kai enemmän keskittymistä noudattaa ohjeita. Jos sen ansiosta oppi näkemään vaivaa oppimisen eteen niin mikäs sen parempi! Itse lusmuilin peruskoulun läpi hyvin arvosanoin tekemättä juuri mitään.