Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erään opettajan mielipide loppuvuoden lapsista.

Vierailija
16.09.2013 |

Eräs tuttavani on opettaja ja hän on raskaana. Hän totesi, että sen huomaa luokassa kuka on loppuvuodesta syntynyt, ovat kuulemma jäljessä kehityksessä alkuvuonna syntyneisiin verrattuna. Ja totesi, että onneksi hänen lapsensa syntyy alkuvuodesta.

Ette usko mutta loukkasi minua joulukuussa syntynyttä.

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:17"]

Ihan loppuvuodesta syntyneille tehdään testi, voiko mennä kouluun. Esim. mieheni on syntynyt vuoden viimeinen päivä. Kävi lapsena testissä, että voiko aloittaa koulun samana vuonna kuin muut sinä vuonna syntyneet vai seuraavana vuonna. Oli sen verran kypsä, että aloitti aiemmin. Sama homma isälläni, joka on syntynyt joulukuun alussa. Testeissä hänkin kävi 60-luvun alussa.

Joten, eiköhän se selviä, jos ei ole kypsä aloittamana koulua. Ei ole häpeä aloittaa myöhemmin, jos on esim. hyvin vilkas vielä.

[/quote]

Noita testejä ei tehdä (ainakaan enää) mitenkään automaattisesti. Neuvolassa 4-vuotiaana jo arvioidaan taitoja kouluvalmiutta ajatellen, ja tarvittaessa aloitetaan tukitoimet (puheterapia, fysioterapia, psykologi). Mikäli huolta ei ole, ei koulun aloittamisen siirtoa tarvitse miettiä.

Vierailija
42/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollinen faktahan tuo on. Olen jopa lukenut jostain alan julkaisusta, että loppuvuodesta syntyneet saavat huomattavan usein virheellisiä ADHD -diagnooseja kypsymättömyytensä vuoksi. Kuitenkin on syytä muistaa, että tilastot ovat tilastoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vilautapa sille opettajalle tätä uutista. Tutkimuksen mukaan talvella syntyneet ovat keskimääräistä vähemmän älykkäitä ja menestyvät koulussa huonommin. Tiedän, että tämä ei lohduta joulukuussa syntyneitä, mutta voit ainakin muistuttaa, että tammi- ja helmikuu ovat talvikuukausia. Hahaa!

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Talvilapset+ovat+k%C3%B6yhempi%C3%A4+ja+kipe%C3%A4mpi%C3%A4+%E2%80%93+kuten+%C3%A4itins%C3%A4kin/1135242613998

Vierailija
44/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti loppuvuodesta syntyneet voivat olla koulun alussa alkuvuodesta syntyneitä hieman jäljessä. Mielestäni tätä kuitenkin vähän liioitellaan joskus.

Olen syntynyt syyskuun alussa, mikä on äitini mielestä niiiiiiiin hirrrrrveän loppuvuodesta. Olen aina saanut häneltä kuulla, kuinka en ole ihan ikäisteni tasolla, koska olen syntynyt niin myöhään. Tämä ei rajoittunut alkuopetukseen, vaan minun olisi pitänyt hänen mukaansa käydä lukio neljässä vuodessa, koska olen sentään loppuvuodesta syntynyt. No, sain pelkkää ällää ja eetä ihan normaalissa kolmessa vuodessa. Olin alakoulussakin hyvä oppilas ja luokkani pisin, vaikka olenkin herranjumala syntynyt loppuvuodesta eli muita alemmalla tasolla.

Vierailija
45/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ongelmana on usein se, että loppuvuodesta syntynyt (poika) ei jaksa keskittyä tehtäviin siinä kuin alkuvuoden (tyttö)oppilas ja siksi menestys on aluksi heikompaa. Lisäksi sosiaaliset taidot voivat olla (keskimäärin) kömpelömmät alkuvuoden oppilaisiin verrattuna. Minäkin muistan lukeneeni loppuvuoden poikien turhista ADHD-diagnooseista.

Vierailija
46/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt joulukuussa ja opin lukemaan ja kirjoittamaan lähes vuotta ennen kouluun menoa, urheilussa pärjäsin paremmin kuin muut, ja olin myös hieman keskitasoa pidempi. Sosiaalisesti vaikea sanoa millainen olin, en muista. Vanhempiani kuvailujen mukaan olin vilkas, sosiaalinen ja puhelias enkä ujostellut juuri mitään. (eli ehkä opettajien mielestä vaikeampi hallita kuin rauhallisemmat lapset) Muistan kyllästyneeni koulussa kun tuntui että samoja asioita junnattiin uudestaan ja uudestaa. Onneksi en syntynyt muutamaa viikkoa myöhemmin sillä älylläisesti se olisi ollut todella epämotivoivaa.

Omassa kaveripiirissäni juuri ne loppuvuoden (syys - joulukuun) lapset ovat olleet työelämässäkin menestyneempiä, tiedä mistä johtuu.

Vierailija
47/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ehkä olisi loukkaantunut, mutta ehkä vähän huolissani kyllä, jos oman lapseni luokanopettaja menisi ja sanoisi jotain tällaista. Nimittäin totta kai vuoden ikäero tarkoittaa sitä, että alakouluiässä keskimääräiset kehityserot luokkajaon tapahtuessa kalenterivuoden mukaisesti ovat lasten välillä suuret. Mutta jos kasvatustieteen ammattilainen, jonka pitäisi muutenkin pystyä arvioimaan se, kuinka mahdollisesti muutenkin eritasoiset oppilaat saadaan omaksumaan se opetusohjelman mukainen oppisisältö, katsoo asiakaseen sanoa jotain tällaista, varmasti alkaisin vähän epäillä henkilön ammattitaitoa ja sitoutumista työhönsä, saati yleistä henkistä kypsyyttä.

Vierailija
48/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen osannut synnyttää lapseni alkuvuodesta.

Vierailija
49/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Minä olen loppu vuodesta syntynyt, enkä koskaan ole koulussa jäänyt muista jälkeen. Tiedän myös alku vuodesta syntyneitä "reppanoita". Ihan lapsi kohtaista ja esim. lapsen luonne vaikuttaa paljon.

Itse olen yrittänyt tähdätä lasteni syntymät alku vuoteen, mutta vain sen takia, että se vaan on kivempi täyttää vuosia jo alku vuodesta.

Vierailija
50/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun marraskuussa syntynyttä lasta taasen kehuttiin jo ekalla, että on ihan nelosluokkalaisen tasolla kirjoittamisessa ja lukemisessa. Ja kun oli nelosella, oli kielet, saksa ja englanti tasoa 10. Ei voi siis mitenkään yleistää.

Vierailija
51/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Ap:n viestissä ei ollut suoraa lainausta kyseisen opettajan puheesta. Ts. meillä on vain Ap:n tulkinta open puheesta. Todellisuudessa kai jokainen normaaliälyinen ymmärtää, että keskimäätin alkuvuodesta synytynyt on koulun alkaessa edellä loppuvuodesta syntynyttä. Loukkaantuminen on turhaa samoin opettajan moittiminen tällä keskustelupalstalla.

Vierailija
52/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on syntynyt joulukuussa ja kyllä vaan on vieläkin kypsymättömämpi kuin luokkakaverit (on jo yläkoulussa). Yritin kovasti siirtää koulun alkua aikoinaan muttei onnistunut. Siitä sitten kärsimme me, koko perhe.

Vierailija
53/113 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole siitäkään kiinni,,,,kaikki puhuu omiaan ja ei sillä ole väliä missä kuussa syntyy......näin on....

Vierailija
54/113 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

usko.,,.

Vierailija
55/113 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojilla 1,5 vuotta ikäeroa. Kumpikin luki ennen kouluikää, mutta oppivat suunnilleen yhtä aikaa. Elin nuorin reilusti nuorempana kuin vanhempi. 

Vierailija
56/113 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 17:13"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 09:48"]

Mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö loppupuolella vuotta syntyneet voisi menestyä. Olisihan se hullua, että menestys johtuisi syntymäkuukaudesta.

Kyse on parista ekasta kouluvuodesta, ehkä vain ekasta.

[/quote]

On tutkittu, että ensimmäinen vuosi koulussa on ratkaiseva myöhemmän menestyksen kannalta, sillä ensimmäisenä kouluvuonna lapsi muodostaa itsestään käsityksen oppijana, ja tämä käsitys pysyy melko muuttumattomana pitkään. Kyse on siis kokonaisavaltaisesta itseluottamuksesta tai sen puutteesta: jos lapsi uskoo itseensä, hän myös oppii paremmin eli menestyy.

Tämän vuoksi on haitallista, jos lapsi on kaikessa jäljessä muita. Toisaalta opettajan asenteilla on myös merkitystä: jos opettaja on taipuvainen ajattelemaan negatiivisesti lapsesta, hänen käsityksensä myös siirtyy lapseen, mikä tietysti heikentää oppimistuloksia.

[/quote]

Opettaja suorastaan vihasi minua joulukuun puolivälissä syntynyttä pienikokoista lasta. En tajunnut joukko-oppia, vanhemmatkaan eivät osanneet auttaa ja vietin suurimman osan ensimmäisestä kouluvuodestani luokan nurkassa häpeämässä. Jouduin koulukiusatuksi ja olen nykyään sairaseläkkeellä mt-syistä johtuen.

Vierailija
57/113 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karseeta, kun pojat ovat tyttöjä jäljessä kehityksessä kaksi vuotta siinä vaiheessa kun siirrytään yläasteelle. Sitäkään ei varmaan saa sanoa ääneen...

Vierailija
58/113 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai lähes vuoden ikäero vaikuttaa. Tosin vähintään yhtä paljon vaikuttaa ylipäänsä lapsen valmiudet ja taidot, kodin tuki, perinnölliset tekijät.

Minulla on ollut vuosien varrella iso joukko loppuvuonna syntyneitä oppilaita, jotka ovat loistaneet luokkansa parhaimmistossa.

Vierailija
59/113 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laadulla  - onko pätevät opettajat joilla koulutus ja osaaminen oppimisen ohjaamiseen - on merkityksensä lapsen kouluvalmiuksien kehittymiseen. Ero voi olla esim. matemaattisen ajattelun osalta kahden vuoden kehityksen verran opettajasta riippuen.  

Vierailija
60/113 |
24.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt 29.12 enkä koe, että olisin ollut jäljessä ikäryhmääni. En osannut lukea ennen koulua, mutta koulussa opin sen nopiaa. Hyvää ja kiitettävää aina, enkä ollut mistään erityisopetuksessa. Toisin kuin meidän luokan jotkut tammikuussa syntyneet... 

Eli suoraan en kyllä sanoisi, että joulukuiset on jäljessä ja alkuvuosi edelle. Yksilöitä kaikki!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän