Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erään opettajan mielipide loppuvuoden lapsista.

Vierailija
16.09.2013 |

Eräs tuttavani on opettaja ja hän on raskaana. Hän totesi, että sen huomaa luokassa kuka on loppuvuodesta syntynyt, ovat kuulemma jäljessä kehityksessä alkuvuonna syntyneisiin verrattuna. Ja totesi, että onneksi hänen lapsensa syntyy alkuvuodesta.

Ette usko mutta loukkasi minua joulukuussa syntynyttä.

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 09:34"]

Nyt on pakko kirjoittaa vastakommentti.

Minä olen syntynyt joulukuun lopussa, mutta olen ollut ns. varhaiskypsä. Eli lapsena oli pitkä, ehkä pikkuvanhakin ja kehityin sekä fyysisesti että henkisestä ikäisiäni aiemmin (esim. lukemaan opin alle 4-vuotiaana, murrosikä alkoi ehkä 10-vuotiaana jne.) Ja muistan, että jo lapsena ajattelin, miten kauheaa olisi, jos olisin syntynyt viikkoa myöhemmin ja joutuisin olemaan vielä nuorempien seurassa luokassa (kun tässä omassakin luokassani olin pisimpiä jne.), lapsena sitä kuitenkin haluaisi olla keskiverto.

Koulu on aina mennyt hyvin, sosiaalisia taitojanikin pidän ihan hyvinä. AInoa harmi loppuvuodesta syntyneellä oli 17-vuotiaana, kun kaverit täytti jo 18, pääsivät baariin ja omien synttäreiden odottelu tuntui piiitkältä.

Totta kai ymmärrän, että keskimäärin alkuvuodesta syntymisestä on etua, mutta ei sitä nyt pelätä tarvitse. Ihan hyviä meistä loppuvuoden lapsistakin kasvaa.

Paras ystäväni on muuten myös joulukuussa syntynyt ja nyt jo vähän päälle kolmekymppisenä professorina arvostetussa eurooppalaisessa yliopistossa :)

[/quote]

Mä olen syntynyt tammikuussa ja aloittanut kouluni ns. vuotta liian aikaisin eli ed. vuosiluokan mukana. Pärjäsin loistavasti, peruskoulun ka. 9,8. Mutta silti ymmärrän tuon opettajan näkemyksen, poikkeuksia toki on, mutta noin keskimäärin erot kyllä näkyvät tuossa alle 10 vuotiaana ihan selvästi. Sen näkee harrastuksissa ihan maallikkokin, niin miksi se ei näkyisi koulussa ammattilaiselle?

[/quote]

Miksi koulu pitäisi aloittaa vuotta liian aikaisin? Järjettömiä, mullejamunlapsellekaikkiheti-tyyppejä. Mikään ei ikinä käy, vaan kaikki pitää olla niin yksilöllistä, että kuvottaa...

Vierailija
2/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö loppupuolella vuotta syntyneet voisi menestyä. Olisihan se hullua, että menestys johtuisi syntymäkuukaudesta.

Kyse on parista ekasta kouluvuodesta, ehkä vain ekasta.

[/quote]

On tutkittu, että ensimmäinen vuosi koulussa on ratkaiseva myöhemmän menestyksen kannalta, sillä ensimmäisenä kouluvuonna lapsi muodostaa itsestään käsityksen oppijana, ja tämä käsitys pysyy melko muuttumattomana pitkään. Kyse on siis kokonaisavaltaisesta itseluottamuksesta tai sen puutteesta: jos lapsi uskoo itseensä, hän myös oppii paremmin eli menestyy.

Tämän vuoksi on haitallista, jos lapsi on kaikessa jäljessä muita. Toisaalta opettajan asenteilla on myös merkitystä: jos opettaja on taipuvainen ajattelemaan negatiivisesti lapsesta, hänen käsityksensä myös siirtyy lapseen, mikä tietysti heikentää oppimistuloksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuun alussa syntynyt on elänyt vuoden pidempään (14% eliniästään) kuin joulukuun lopussa syntynyt. Tottakai sillä on keskimäärin merkitystä!

Vierailija
4/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLngelma on se ettei ihmiset huomioi, että samalla luokalla olevilla lapsilla saattaa tosiaan olla vuosi ikäeroa. Luokallani oli veljekset. Alkuvuoden poika oli kehittyneenpi kuin lapsellisenpi veljensä. Se ero näkyi koko kouluajan. Loppuvuoden lapsille pitäisi antaa sama aika kehittyä kuin alkuvuoden lapsille. Kolmosella loppuvuoden lapsi voi käyttäytyä kuin toinen lapsi kakkosella.

Vierailija
5/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on erilaisia, mutta tottakai loppuvuoden lapset ovat "vuoden" nuorempia. Itselläni on kolme loppuvuodesta syntynyttä. Heistä poika, joista aina käytetään juuri tuota kauhistelua loppuvuoden pojat ;), on ns. kympin oppilas koulussa. Yhdellä lapsella vähän pulmia koulussa, mutta tuskin lukivaikeus on kuukaudesta kiinni. Erot muiden kanssa tasaantuvat ekan, viimeistään tokan kouluvuoden jälkeen. 

Vierailija
6/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua. Itse huomaan kyllä suuren eron siinä, että 6-vuotiaana koulunsa aloittanut on todella paljon vauvamaisempi ja oppii selvästi hitaammin, kuin sisarensa, joka on syntynyt keväällä. 

Itsekin olen lokakuun lapsi, enkä ymmärrä miksi loukkaantua tosiasioista? 

Muistan edelleen, miten ekoilla luokilla tammikuussa syntyneet tytöt olivat mielestäni tosi isoja ja viisaita. Muistan, että pohdin erään tytön kohdalla, että "tuo ei voi olla lapsi". 10kk tuossa iässä ON paljon, mutta noin 3-luokalta saakka eroja ei enää syntymäajankohdan vuoksi ole.

Vierailija
7/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei voi olla totta. Oletteko te ihan idiootteja. Opettaja toteaa sen itsestäänselvän faktan, että vuotta nuoremmat ovat vuotta nuorempia ja av-mammulit vetävät herneen nenäänsä. Hyvä hyvä. Vittu mitä idiootteja.

Vierailija
8/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mutta, ei se aina niinkään ole. Joskus joillekin asioille voi olla herkkyyskausi aiemmin ja se voi mennä ohi, jos siihen ei tartuta. Kuusivuotias voi olla herkempi oppimaan jotain juttuja kuin 7-vuotias.

Vierailija
9/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 11:37"]

Yksi sun toinen närkästyneenä toteaa, että ei pidä paikkaansa, sillä perusteella että juuri hän itse tai hänen lapsensa on ollut loppuvuodesta syntynyt ja mitä kehittynein kaikissa ikävaiheissa. Kannattaisi muistaa, että opettajat puhuvat luokista saamiensa keskimääräisen kokemuksen valossa. Yksittäisiä poikkeuksia ilman muuta on, suuntaan ja toiseen, koska olemme yksilöitä.

USAssa muuten jako luokkiin tehdään kesän keskeltä eikä vuoden vaihteesta.

[/quote]

No mutta aika paljon niitä poikkeuksia näkyy olevan :) Ja mitäs jos se ope ottais lapset ihan lapsina, eikä miettis niin kovin niitä keskimääräisyyksiä. Olis helpompaa opettaakin kun katsois jokaisen oppilaan kohdalla sen todellisen tason, eikä omaa mielikuvaansa siitä millaisen lapsen pitäis olla koska on syntynyt loppu/alkuvuonna. Typeräähän se on luoda lapsista joku mielikuva syntymäkuukauden perusteella etukäteen. Kun se on vaan mielikuva, todellisuus voi olla ihan toinen.

Vierailija
10/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:17"]

Ihan loppuvuodesta syntyneille tehdään testi, voiko mennä kouluun. Esim. mieheni on syntynyt vuoden viimeinen päivä. Kävi lapsena testissä, että voiko aloittaa koulun samana vuonna kuin muut sinä vuonna syntyneet vai seuraavana vuonna. Oli sen verran kypsä, että aloitti aiemmin. Sama homma isälläni, joka on syntynyt joulukuun alussa. Testeissä hänkin kävi 60-luvun alussa.

Joten, eiköhän se selviä, jos ei ole kypsä aloittamana koulua. Ei ole häpeä aloittaa myöhemmin, jos on esim. hyvin vilkas vielä.

[/quote]

Noita testejä ei tehdä (ainakaan enää) mitenkään automaattisesti. Neuvolassa 4-vuotiaana jo arvioidaan taitoja kouluvalmiutta ajatellen, ja tarvittaessa aloitetaan tukitoimet (puheterapia, fysioterapia, psykologi). Mikäli huolta ei ole, ei koulun aloittamisen siirtoa tarvitse miettiä.

[/quote]

Kyllä ne eskarissa tekee erilaisia testejä ja niillä on suuri painoarvo kun mietitään sitä lapsen koulukypsyyttä.

Vierailija
11/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:42"]

Ehkä ongelmana on usein se, että loppuvuodesta syntynyt (poika) ei jaksa keskittyä tehtäviin siinä kuin alkuvuoden (tyttö)oppilas ja siksi menestys on aluksi heikompaa. Lisäksi sosiaaliset taidot voivat olla (keskimäärin) kömpelömmät alkuvuoden oppilaisiin verrattuna. Minäkin muistan lukeneeni loppuvuoden poikien turhista ADHD-diagnooseista.

[/quote]

Juuri näin. Meillä on se loppuvuoden poika, joka on hyvin lapsellinen, vilkas ja leikkisä. Etenkin kun vertaa niihin lähes vuoden vanhempiin tyttöihin, jotka ovat kuin pieniä aikuisia. Ymmärrän hyvin, kuinka vaikea opettajan on luovia näiden välillä.

Ja itseä harmittaa, että oman lapsen pitäisi osata tiettyjä käytännön asioita vuoden aiemmin kuin muiden. Muut leikkivät vielä päiväkodissa ja eskarissa, kun tämä sinnittelee koulumaailmassa... 

Tottahan tilanne tasoittuu vuosien varrella. Mutta takaraivoon varmasti jää myös se, kuinka takkuista koulun aloittaminen oli verrattuna toisiin. Itse olen myös loppuvuoden lapsi, mutta olin eri lailla pikkuvanha ja isosiskon peesissä kasvanut, joten (ehkä liikuntaa lukuunottamatta) pärjäsin paremmin.

Vierailija
12/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tottahan tuo voi olla, ainakin joidenkin kohdalla. Mutta sen vaan toivon, että tää opettaja ei anna mielipiteensä vaikuttaa työhönsä. Ope varmaan osaa tukea näitä loppuvuoden lapsia, koska "tietää" heidän olevan kehityksestä jäljessä. Huonostihan tuossa voi käydä niille heikoille alkuvuoden lapsille, joiden kuvitellaan pärjäävän vain koska ovat alkuvuoden lapsia. Tämän takia ei kannattais liikaa miettiä keskimääräisyyksiä vaan katsoa niitä lapsia ihan omina yksilöinään, syntymäkuukausi kun ei kerro ihan kaikkea.

Vierailija
13/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai opettaja näkee elämää sen kouluvuoden ehdoilla ja opettajan linssien läpi. Peruskoulussa varmasti onkin merkitystä onko joku vuoden vanhempi, varsinkin ekoilla luokilla, mutta erot tasottuvat viimeistään lukiossa, kun murrosiätkin ovat kaikilta ohi.

Ja loppujen lopuksi eihän se koulumenestyskään merkkaa mitään lopullisen elämässä menestymisen tai vielä vähemmän onnellisen elämän kannalta. 

Jos joku opettaja haluaa itselleen uskotella, että kontrolloimalla oman lapsen syntymäajankohtaa hän jotenkin voi taata lapselle paremman elämän, niin eläköön siinä uskossa sitten.

(Olen itse syntynyt toukokuussa ja oppinut lukemaan ja laskemaan 4-vuotiaana, peruskoulussa oli lähinnä tylsää (olin vähän häirikkökin jopa), mutta sain kokeista ja todistukseen hyviä numeroita lukemattakin. Poikani tuntuu olevan samaa laatua, vaikka onkin syntynyt marraskuussa.)

Vierailija
14/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti tilastollisesti pitää paikkansa, miksi tosiasioista loukkaantumaan? Mutta tosiaan, poikkeuksia on aina, johtuu ihan ihmisten älykkyyseroistakin.

Itse olen loppuvuoden lapsi, mutta osasin lukea ja kirjoittaa jo ennen ekaluokkaa, eli pärjäsin selkeästi keskiarvoista ikätoveriani paremmin pari ensimmäistä vuotta (eikä se koulumenestys hirveästi ikinä huonontunutkaan). Henkisesti olisi kuitenkin se 10-11 kuukautta kasvamista tehnyt varmasti hyvää, sillä muistan koulun aloittamisen olleen aika rankkaa arkuuteni takia.

Vierailija
15/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo tiedossa. Meidän koulussa on tehty "loppuvuodenlapset" luokkajako. 

Vierailija
16/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muutakuin ap:n aloituksen ja onhan siinä ihan varmasti keskiverrosti perää mutta toki on älykköjä loppuvuodesta syntyneitä ja keskimäärin huonommin pärjääviä alkuvuodesta syntyneissä.

Itse olen syntynyt marraskuussa ja kyllä lapsena koin usein olevani jäljessä muista luokallani. En muutenkaan ollut mikään kovin fiksu monissa aineissa. Oma opiskelumenestykseni parani vuosien kuluessa ja parhaiten olen menestynyt yliopisto-opinnoissa kun opinnot oikeasti kiinnostivat tosi paljon ja ovat sellaisia, joissa olen hyvä niin menestyminen on helppoa. Ja vaikka esimerkiksi vieraat kielet eivät ole olleet itselleni helppoja olen kuitenkin tenttinyt ja käyttänyt materiaalina varsin hyvällä menestyksellä oman alan opinnoissa vieraskielistä kirjallisuutta. Esim. itse en millään meinannut oppia lukemaan ekan luokan aikana ja läksyjen tekeminen oli yhtä itkemistä iltaisin juurikin tämän takia kun olin kuitenkin tunnollinen tyttö ja halusin oppia lukemaan koska se oli mulle tärkeä asia (olen aina rakastanut lukemista ja ennen kuin opin lukemaan sitä että mulle luettiin). Varmaan pänttäys auttoi mutta oikeasti osasin kunnolla lukea vasta toisen luokan syksyllä koulun alkaessa (kesällä en harjoitellut) joten kypsyminen vain tapahtui tuohon mennessä vähän kuin itsestään (toki harjoitustakin tarvittiin). Myös matematiikka ja kirjoittamisen opettelu olivat vaikeita ja englannin aloituskin kolmannella oli ihan hepreaa itselleni vielä.

Mä en tiedä miksei tuollaista asiaa saisi sanoa ääneen. Musta tuolla voi lohduttaa loppuvuonna syntynyttä lasta ja tarvittaessa tarjota erityistä tukea. Ja välimatkan kyllä ehtii kuroa kiinni myöhemmin. Kun sain yliopistolla ylistystä taidoistani ei kukaan varmasti olisi arvannut millainen olin ala-asteella.

Vierailija
17/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 17:13"]

Mutta tämä ei tarkoita sitä, etteikö loppupuolella vuotta syntyneet voisi menestyä. Olisihan se hullua, että menestys johtuisi syntymäkuukaudesta.

Kyse on parista ekasta kouluvuodesta, ehkä vain ekasta.

[/quote]

On tutkittu, että ensimmäinen vuosi koulussa on ratkaiseva myöhemmän menestyksen kannalta, sillä ensimmäisenä kouluvuonna lapsi muodostaa itsestään käsityksen oppijana, ja tämä käsitys pysyy melko muuttumattomana pitkään. Kyse on siis kokonaisavaltaisesta itseluottamuksesta tai sen puutteesta: jos lapsi uskoo itseensä, hän myös oppii paremmin eli menestyy.

Tämän vuoksi on haitallista, jos lapsi on kaikessa jäljessä muita. Toisaalta opettajan asenteilla on myös merkitystä: jos opettaja on taipuvainen ajattelemaan negatiivisesti lapsesta, hänen käsityksensä myös siirtyy lapseen, mikä tietysti heikentää oppimistuloksia.

[/quote]

Tämä on mielestäni hyvin sanottu. Itse kirjoitin siitä, että olin erityisesti ala-asteella jäljessä. Olen saanut tehdä paljon töitä elämässäni sen vuoksi, että käsitykseni itsestäni oppijana on ollut negatiivinen ja edelleenkin joudun tekemään tätä työtä eräillä osa-alueilla (esim. tekniikan käyttö, jossa en ole luonnonlahjakkuus). Esimerkiksi omalla kohdallani tämä on kuitenkin ollut palkitsevaa ja olen saanut paljon positiivisia oppimiskokemuksia sekä opinnoissa että työssäni, jossa olen hyvä vaikka olen kyllästynyt koko työn raskauteen niin silti olen siinä hyvä ja pääsen mukaan työn imuun. Musta tämä on ollut kasvattava ja hyödyllistä, en ajattele siitä enää negatiivisesti mutta jossain vaiheessa asia oli kyllä todellinen ongelma.

Minulle kuitenkin varmasti sattui hyviä opettajia ja myös vanhemmat ovat olleet kannustavia vaikka olen ollut ihan erilainen lapsi kuin heidän toinen lapsensa, joka on ollut erittäin hyvä ja taitava lähes kaikessa toisin kuin minä (ja tätä ei selitä pelkästään eri syntymäaika).

Vierailija
18/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 10:05"]

Niin, tottahan tuo voi olla, ainakin joidenkin kohdalla. Mutta sen vaan toivon, että tää opettaja ei anna mielipiteensä vaikuttaa työhönsä. Ope varmaan osaa tukea näitä loppuvuoden lapsia, koska "tietää" heidän olevan kehityksestä jäljessä. Huonostihan tuossa voi käydä niille heikoille alkuvuoden lapsille, joiden kuvitellaan pärjäävän vain koska ovat alkuvuoden lapsia. Tämän takia ei kannattais liikaa miettiä keskimääräisyyksiä vaan katsoa niitä lapsia ihan omina yksilöinään, syntymäkuukausi kun ei kerro ihan kaikkea.

[/quote]

Täällähän on ollut paljon kommentteja joiden pointti on ollut se, että av-mamma itse näkee miten loppuvuodesta syntynyt lapsensa on aivan helvetin fiksu ja nyt sinä sitten menet sanomaan, että opettaja, joka on ehkä urallaan kohdannut satoja ekaluokkalaisia ja pystynyt vertailemaan heitä muuttumattomissa olosuhteissa, ei huomaisi mitään vaan kaikki onkin hänen oman mielikuvituksensa tuotetta.

Joku on nyt nyt väärässä.

Vierailija
19/113 |
17.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuussa syntynyt ja lukemaan oppi juuri kolme täytettyään. Luokkansa ja koko luokkatasonsa paras oppilas.

Vierailija
20/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tosi paljon näitä, "vaikka lapseni on syntynyt loppuvuodesta, on hyvä siinä tässä ja tuossa ja muutenkin tosi kehittynyt"-tyyppejä.

Joo, joo, seli seli, kun ette te usko edes itse noita juttujanne, niin tulette sitten tänne sepittelemään. =)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi