Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erään opettajan mielipide loppuvuoden lapsista.

Vierailija
16.09.2013 |

Eräs tuttavani on opettaja ja hän on raskaana. Hän totesi, että sen huomaa luokassa kuka on loppuvuodesta syntynyt, ovat kuulemma jäljessä kehityksessä alkuvuonna syntyneisiin verrattuna. Ja totesi, että onneksi hänen lapsensa syntyy alkuvuodesta.

Ette usko mutta loukkasi minua joulukuussa syntynyttä.

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sun toinen närkästyneenä toteaa, että ei pidä paikkaansa, sillä perusteella että juuri hän itse tai hänen lapsensa on ollut loppuvuodesta syntynyt ja mitä kehittynein kaikissa ikävaiheissa. Kannattaisi muistaa, että opettajat puhuvat luokista saamiensa keskimääräisen kokemuksen valossa. Yksittäisiä poikkeuksia ilman muuta on, suuntaan ja toiseen, koska olemme yksilöitä.

USAssa muuten jako luokkiin tehdään kesän keskeltä eikä vuoden vaihteesta.

Vierailija
22/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 11:11"]

Kumma kyllä molemmat tyttöni ovat luokkansa parhaita oppilaita, vaikka ovatkin molemmat loppuvuodesta syntyneet. Ovat molemmat osanneet lukea jo 4-5-vuotiaina, ja muutenkin ovat erittäin fiksuja tyttöjä. Ope sanoi vanhemmastai, että ei ole parinkymmenen opettajavuotensa aikana tavannut näin erityisen hyvin koulussa kaikella lailla pärjäävää, fiksua lasta, joka on niin "ajan tasalla" koko ajan.

Kyllä, olen lapsistani tosi ylpeä. Ja ajatella, ollaan vielä avioeroperhe, kaiken lisäksi.

[/quote]

No ilmankos olet niin kova selittelmään. Syyllisyydentunne teettää kaikenlaista ja helposti vääristää todellisuudentajua.

Lapsesi tietty pitävät itsestäänselvänä, että ero on heidän syytään ja siksi pingottavat intopiukkoina koulussa. Jos eroa ei olisi, ottaisivat vähän rennommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään opettajan mielipide loppuvuoden lapsista.

Miksi loukkaannuit jos kyse oli lapsista? Oletan että olet aikuinen ap, etkä menossa ensimmäiselle luokalle?

Vierailija
24/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten, asia asioiden joukossa.Ei päde varmasti kaikkiin loppuvuoden lapsiin, mutta oma lapseni on juuri tällainen.

Vierailija
25/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuollainen erottelu aika typerää. Jos loppuvuoden poika kulkee sujuvasti vanhempien lasten seurassa, hänen sosiaaliset taitonsa voivat olla hyvät. Siitä huolimatta vaan häntä ei välttämättä vielä pöytätyöt kiinnosta. Loppuvuoden tyttö voi taas olla sosiaalisesti kömpelö ja samalla olla erittäin lahjakas akateemisissa taidoissa. Lapsetkin ovat yksilöitä, jokaisella on vahvuuksia ja heikkouksia. Ei se niin yksiselitteistä ole.

Vierailija
26/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 09:10"]

Eräs tuttavani on opettaja ja hän on raskaana. Hän totesi, että sen huomaa luokassa kuka on loppuvuodesta syntynyt, ovat kuulemma jäljessä kehityksessä alkuvuonna syntyneisiin verrattuna. Ja totesi, että onneksi hänen lapsensa syntyy alkuvuodesta.

[/quote]

Mitä tuota loukkaantumaan. Itse olen syntynyt joulukuussa myös ja muistelen, että ekaluokalla olin aika lapsellinen. Mutta kolmannella olin jo luokan priimus ja lukiosta kirjoitin luokan toiseksi parhaana.

Nyt on kiva viiskymppisenä, kun on se nuorin :)

Vierailija
27/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 09:56"]

Keskimäärin moni asia on toisin kuin todellisuudessa. Kuten moni on jo todennut, joku oppii lukemaan ja laskemaan paljon ennen kouluikää ja joku todella vaikeasti vasta tokalla luokalla. Meidän perheessä on molempia malleja.

Se, miten kaikki tämä vaikuttaa myöhempään elämään on sitten ihan toinen asia. Onhan noita kolmevuotiaana lukemaan oppineita, joita ei koulu sittemmin ole kiinnostanut ja myöhäisheränneitä, luokkiakin tuplanneita, jotka sittemmin ovat päätyneet akateemisiin ammatteihin. Eli eipä sillä alakoululla tässä mielessä niin kamalasti väliä ole.

Antaa opettajien puhua, eivät ne tiedä kuin omastaan. Noin keskimäärin.

[/quote]

Juuri näin. Meillä on alkuvuodesta syntynyt lapsi, joka oppi lukemaan 3v ja nyt yläasteella on pannut koulun ihan ranttaliksi, kun ei kiinnosta tippaakaan. Numerot tippuneet kuin lehmän häntä.

Ja sitten loppuvuoden poika, joka oppi lukemaan koulussa vasta ja menestyy tasaiseen tahtiin ja on nyt lukiossa.

Vai pitäiskö ne loppuvuoden lapset abortoida samalla tavalla kuin downit nykyään. Sellaista hienosäädettyä rodunjalostusta, vai

Vierailija
28/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 11:51"]

[/quote]

Mitä tuota loukkaantumaan. Itse olen syntynyt joulukuussa myös ja muistelen, että ekaluokalla olin aika lapsellinen. Mutta kolmannella olin jo luokan priimus ja lukiosta kirjoitin luokan toiseksi parhaana.

[/quote]

Häh, hengailetko siis edelleen pelkästään samana vuonna syntyneiden kanssa...? Tuota...taidat olla aika jämähtänyt...?

Vierailija
29/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun loppuvuoden lapseni on 10 oppilas koulussa,hyvin on pärjänny vaik on nuorin luokasta,jopa paremmin kuin muut alkuvuodesta syntyneet.ei voi yleistää lapsesta se riippuu kuinka motivoitunut on opiskeluun

Vierailija
30/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 11:51"]

[/quote]

[/quote]

Häh, hengailetko siis edelleen pelkästään samana vuonna syntyneiden kanssa...? Tuota...taidat olla aika jämähtänyt...?

[/quote]

Juu, olen toki jämähtänyt :)

Ja aina kannattaa kaikki ottaa niin hirveän, hirveän vakavasti :)

Vierailija
31/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Mistä kehityksestä on jäljessä? Jos ikäeroa on se vuosi lähes niin mikä se kehitystaso on mihin "pitäisi pystyä"? Se vuoden ikäero pitäisi kuroa umpeen jotenkin vai? Onpa opettajalla mennyt puurot ja vellit sekaisin. Jos koululuokat muodotettaisiin mallilla maaliskuu-maaliskuu niin johan ne tammikuiset olisivat "kehityksestä jäljessä"...

Vierailija
32/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika. Mistä kehityksestä on jäljessä? Jos ikäeroa on se vuosi lähes niin mikä se kehitystaso on mihin "pitäisi pystyä"? Se vuoden ikäero pitäisi kuroa umpeen jotenkin vai? Onpa opettajalla mennyt puurot ja vellit sekaisin. Jos koululuokat muodotettaisiin mallilla maaliskuu-maaliskuu niin johan ne tammikuiset olisivat "kehityksestä jäljessä"...

Vierailija
33/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, minullakin on paljon mielipiteitä opettajista. Itse asiaan voisin todeta, että minä, jouluna syntynyt, olin koulussa aina luokkani paras, eli voin hyvin julistaa loppuvuodesta syntyneiden olevan älykkäämpiä kuin muut.

Mitähän vielä: että horoskooppi määrää oikeasti ihmisen luonteen?

Vierailija
34/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:07"]

Juu, minullakin on paljon mielipiteitä opettajista. Itse asiaan voisin todeta, että minä, jouluna syntynyt, olin koulussa aina luokkani paras, eli voin hyvin julistaa loppuvuodesta syntyneiden olevan älykkäämpiä kuin muut.

Mitähän vielä: että horoskooppi määrää oikeasti ihmisen luonteen?

[/quote]

Jousimiehet on ihania

Vierailija
35/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 11:59"]

minun loppuvuoden lapseni on 10 oppilas koulussa,hyvin on pärjänny vaik on nuorin luokasta,jopa paremmin kuin muut alkuvuodesta syntyneet.ei voi yleistää lapsesta se riippuu kuinka motivoitunut on opiskeluun

[/quote]

Joku vammas halusi sitten tähänkin ketjuun kirjoittaa ... :-D

Vierailija
36/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi muuten olla niinkin, että loppuvuodesta syntynyt joutuu peleissä, leikeissä, koulussa ja urheiluharrastuksissa pienenä aina vähän ylittämään itsensä toimiessaan itseään isompien ryhmässä. Ja kehittyykin sitten kuin huomaamatta sitä omaa, tarkemmin samanikäisten ryhmää rivakammin. Tähän on ollut viitteitä esim. joidenkin joukkkuelajien valmentajien mielestä.

Toki sen pitää tulla lapsesta itsestään, pakottaa siihen ei saa.

Vierailija
37/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 11:37"]

USAssa muuten jako luokkiin tehdään kesän keskeltä eikä vuoden vaihteesta.

[/quote]

Ei kai sillä ole väliä, missä vaiheessa vuotta luokkajako tehdään, joka tapauksessa vanhimpien ja nuorimpien välillä on vuoden ikäero. Eri asia olisi sitten, jos puolet ikäluokasta aloittaisi koulun syyslukukauden alussa ja puolet kevätlukukauden alussa.

Vierailija
38/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan loppuvuodesta syntyneille tehdään testi, voiko mennä kouluun. Esim. mieheni on syntynyt vuoden viimeinen päivä. Kävi lapsena testissä, että voiko aloittaa koulun samana vuonna kuin muut sinä vuonna syntyneet vai seuraavana vuonna. Oli sen verran kypsä, että aloitti aiemmin. Sama homma isälläni, joka on syntynyt joulukuun alussa. Testeissä hänkin kävi 60-luvun alussa.

Joten, eiköhän se selviä, jos ei ole kypsä aloittamana koulua. Ei ole häpeä aloittaa myöhemmin, jos on esim. hyvin vilkas vielä.

Vierailija
39/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sun toinen närkästyneenä toteaa, että ei pidä paikkaansa, sillä perusteella että juuri hän itse tai hänen lapsensa on ollut loppuvuodesta syntynyt ja mitä kehittynein kaikissa ikävaiheissa. Kannattaisi muistaa, että opettajat puhuvat luokista saamiensa keskimääräisen kokemuksen valossa. Yksittäisiä poikkeuksia ilman muuta on, suuntaan ja toiseen, koska olemme yksilöitä.

[/quote]

Nimenomaan. Keskimääräinen on KESKIMÄÄRÄINEN ja koulumenestykseen vaikuttaa tottakai eniten yksilön omat, yksilölliset valmiudet. Mutta jos lapsi on jo tuloillaan, ja la esim. 31.12. niin silloinhan äidin toiveissa ja ajatuksissaan on nimenomaan se yksilö joka sieltä on syntymässä. Tottakai kyseinen lapsi on kehittyneempi aloittaessaan koulun 7,5-vuotiaana kuin 6,5-vuotiaana.

Meillä oli vastaava tilanne ja tyttö syntyi loppuvuodesta. Tätä kyllä oikeastaan toivoinkin kun muistan oman lapsuuteni: odotin koulun alkua pitkään, ja olin kai jotenkin varhaiskypsä kun aina luultiin paljon vanhemmaksi (vaikka loppuvuodesta syntynyt). En tietenkään voi tietää, millainen on tilanne kun tytär menee kouluun. Sen näkee sitten. Onneksi mun toiveet ei kuitenkaan mitenkään vaikuttanut lapsen syntymäaikaan, joten ei tarvitse kokea syyllisyyttä :D

Vierailija
40/113 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nimenomaan. Keskimääräinen on KESKIMÄÄRÄINEN ja koulumenestykseen vaikuttaa tottakai eniten yksilön omat, yksilölliset valmiudet. Mutta jos lapsi on jo tuloillaan, ja la esim. 31.12. niin silloinhan äidin toiveissa ja ajatuksissaan on nimenomaan se yksilö joka sieltä on syntymässä. Tottakai kyseinen lapsi on kehittyneempi aloittaessaan koulun 7,5-vuotiaana kuin 6,5-vuotiaana.

Meillä oli vastaava tilanne ja tyttö syntyi loppuvuodesta. Tätä kyllä oikeastaan toivoinkin kun muistan oman lapsuuteni: odotin koulun alkua pitkään, ja olin kai jotenkin varhaiskypsä kun aina luultiin paljon vanhemmaksi (vaikka loppuvuodesta syntynyt). En tietenkään voi tietää, millainen on tilanne kun tytär menee kouluun. Sen näkee sitten. Onneksi mun toiveet ei kuitenkaan mitenkään vaikuttanut lapsen syntymäaikaan, joten ei tarvitse kokea syyllisyyttä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan