Onko täällä muita holtittomia laskunmaksajia, joilla sähköt laitettu poikki?
Meillä on mennyt varmaan kahdesti tai kolmesti vuoden sisään. Heivaan laskut aina kiireessä jonnekin nurkkaan ja sitten ne unohtuu siihen asti kun sähköt napsahtaa yht´äkkiä poikki. Sitten muistan, että niin juu, sähkölasku. Maksan sen pois ja taas saadaan valoa :D
Kyllä, olen taloudenpidossa täysi tampio. En edes jaksa tsempata. Yritetty on, eikä siitä mitään tule. Maksan kun on viimeinen pakko.
Kommentit (35)
Miten te pystytte tekemään vaativaa työtä?
Tuollaisia tapaan työssäni enkä ymmärrä mikä vaikeus on maksaa laskuja jos on rahaa.
Ei siihen laskujen maksamiseen nyt niin kauan kulu aikaa vaikka olisi mikä yksinhuoltaja.
Kerran yksi asiakas kertoi, ettei ehdi lähettämään yhden lauseen mittaista sähköpostia kun on kaksi pientä lasta. What? Minä hoidin miehen sivubisneksen laskut ja kirjanpidot vaikka hoidettavana oli vastasyntynyt, vähän alle 2v ja 3½v lapset. Ehkä sitten olen ylivireä.
Minäkin olen ihan tumpelo näiden laskujeni kanssa..
Kerran näpyttelin tunnin laskuja koneelle, kirjasin ulos ja tunsin helpotusta että olin saanut kaiken hoidettua. Eipä aikaakaan kun alkoi taas sataa maksumuistutuksia. Yhteen paikkaan soitin että vanhasta tottumuksestako näitä lähetätte, siellä sanottiin että en ole maksanut. Aikani siinä ihmetgelin, kunnes tajusin mennä tarkistamaan. No, llaskujen varmennus oli unohtunut. Tämä on tapahtunut viitisen kertaa.
Meillä on asumisjärjestelyt ihan sekaisin, esimerkiksi äitini on kirjoilla minun kodissani ja jostain syystä bongasin että olen itse kirjoilla kolmen vuoden takaisessa osoitteessa. Taaskin olin jotain tumpeloinut muuttoilmoitusten kanssa.
Mitähän vielä. Kerään laskut yleensä pinoon tietokonepöydän laatikkoon. Pyrin maksamaan laskut aina kuun 1. Ja 15. pv ja kiirelliset heti. No, monesti tungen ajatuksissani ne kiireelliset takaisin laatikkoon ja soppa on valmis. Esimerkiksi tyttöni autokoulusta maksoin 3500€ :D Palauttivat rahat sitten kerralla. Sähköt meillä on menevät aina perinteisesti lomani jälkeen poikki, työhönpaluu on liian rankka enkä selviä siitä ihan kivuttomasti. Nyt olemme mieheni kanssa viimein muuttaneet työnjakoa, nykyään mies maksaa laskut. Sinnillä ollaan tänne asti menty koska mies luotti siihen että opin kun yritän. Taisi viimein turhautua itsekin. Amnatiltani olen hortonomi.
Huh, en osaa kuvitella että tekisin tietoisesti elämästäni noin vaikeaa... ja että maksaisin sit myöhästymissakkoja tai jotain sähkön uudelleen kytkemisiä.
Paperilaskut laitan heti niiden tullessa kansioon kohtaan maksattomat, siihen järjestykseen kun on eräpäivät. Sähköpostiin tulleet tulostaan samaan mappiin, ja e-laskut pysyy tietty verkkopankissa. E-laskut hyväksyn heti ja yleensä aikaistan eräpäivää itselle parempaan kohti.
Makset laskut siirtyy mapin kohtaan maksetut, laskuun merkkaan milloin olen maksanut. Täältä sit poistelen noin vuoden kahden välein kun mappi täyttyy
No miksi ihmeessä ette vaihda niitä paperilaskuja e-laskuiksi? Sillähän siitä ongelmasta pääsette!
Yksinkertaista.
1. Kun lasku putoaa postiluukusta niin ne kaikki tiettyyn paikkaan kämpässäsi. se vie 10 sekuntia sun elämästä kun kävelet johonkin lipaston laatikon luokse sen sijaan että heittäisit kuoren johonkin pöydän nurkalle.
2. Palkkapäivänä heräät puol tuntia aikasemmin kuin muina aamuina ja naputtelet kaikki laskut maksuun netissä.
Näin mä selviän laskuistani, ei voi olla kauheen vaikeeta :)
jos raha ei ole ongelma, ratkaisu on suoraveloitus.
Meillä menee ihan kaikki laskut suoraveloituksena, konkreettisia lasku-laskuja tulee max 1 kuussa. Kerran viikossa mulla on paperipäivä, tähän menee aikaa max 15 min, jolloin käyn läpi kaiken postin mitä on viikon aikana tullut ja mapitan mitä pitää mapittaa. Esim sähkölaskuja on tullut vuosien varrella alle sentin mittainen pino, ei ole suuri työ.
Kun laskut ovat 10 v vanhoja, heitän roskiin.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 23:23"]
Kolmen lapsen yksinhuoltajuus, työ, opiskelu, ei tukiverkostoa. Siinä on hyvät ainekset. En vaan jaksa. Tarvon eteenpäin joka päivä suoriutuakseni näistä kolmesta. Vuorokaudesta on vaan loppunut tunnit jo aikoja sitten. Unesta en voi enää nipistää. Se on ainoa joka mut pitää järjissäni. Ap
[/quote]
Minä olen yh ja myös minulta tunnit loppuneet aikoja sitten, mutta koskaan ei ole käynyt noin että laskut jäisi maksamatta. Olen toivonut laskuihin eräpäiväksi noin 20. päivä. Palkkapäiväni on 15 päivä. Silloin laskut ehtivät tulla vähän ennen palkkapäivää. Sähkölaskuun olen tehnyt e-lasku sopimuksen. Eli kun laskuja tulee laitan ne kotona tietokoneen päälle. Seuraavan kerran kun avaan tietokoneen tai viimeistään palkkapäivänä tai edellisenä näpyttelen laskut verkkopankkiin / hyväksyn verkkopankissa hyväksymättömät laskut menemään palkkapäivänä. Laskut on helppo maksaa esim. puhelinlaskua vaan klikkaan edellistä ja painan maksa uudestaan sen jälkeen vaihdan viitenumeron muutaman viimeisen numeron sekä summan ja hyväksyn laskun. Ei nitä laskuja edes tule kovin montaa. Asuntolaina ja yhtiövastike / vuokra ne voi palkkapäivänä klikata aina uudestaan menemään tililtä seuraavana eräpäivänä. Sähkö, puhelin+netti, päivähoito ja iltapäiväkerho. Luottokorttilaskukin menee automaattisesti tililtä palkkapäivänä.
Yleensä siis maksan laskut palkkapäivää edellisenä päivänä, kun laskut ovat jo tulleet, lasten mentyä nukkamaan. Tietokoneen voi avata valmiiksi jo lasten iltatoimien lomassa ja sen jälkeen ei enää kestäkään kuin muutaman minuutin kun laskut on maksettu.
Mikä tämä suoraveloitus on? Löytyykö sitä Säästöpankki Optian palveluista?
Kyseleepi 18
Suoraveloitus loppuu vuoden vaihteessa joten sitä ei kannata enää haaveilla.
E-lasku on tätä päivää, siihen saa sitten automaattisen maksamisen halutessaan
Laskut aina samaan paikkaan näkyville, kuten joku jo ehdotti. Suoraveloitus on loppumassa, joten e lasku käyttöön.
Joku todella vialla, kun ei kerralla opi sähköjen katkaisusta.. Mutta energiaa riittää palstalla kirjoitteluun..
Mun mies. Ollaan sovittu että se maksaa lapsen päivähoitomaksun. Ja joka kerta mä saan Lindorffilta maksumuistutuksen, kun se ei muista sitä maksaa. Ja tämä arsyttää suunnattomasti mua, joka maksaa laskunsa aina ajoissa. En ymmärrä miten ne vois jäädä näin e-lasku ja nettiaikana maksamatta. Laskunmaksu kun on helppoa ja nopeaa, sen kun naputtaa ne koneelle heti kun tulevat ja pankki hoitaa niiden maksun eräpäivänä. Tai tilaa e-laskut jotka maksetaan automaattisesti. Nyt mä tilasin ne päivähoitolaskut itselleni e-laskuna. Maksan itse, jolloin lakkaa karhukirjeiden tulo. Mielenkiinnolla odotan, että huomaako ja ihmetteleekö tuo edes laskujen tulemattomuutta. Tuskinpa, on veikkaukseni.
Eniten tässä ärsyttää ap:n selitykset miksi hän ei ehdi yms paskaa.... aikaa on siihen mihin sitä haluaa käyttää!
miten paljon hukkaat aikaa sitten kun soittelet sähköjen perään yms.
Lopeta selittely ja tee!
Minun mieheni on ihan samanlainen kuin ap. Häneltä ilmeisesti puuttuu jokin järjestelmällisyyden geeni :) Tähän kun vielä lisää sen, ettei halua heittää mitään pois (edes vanhoja papereita/laskuja yms.) niin voitte kuvitella millainen kaaos miehen työpöydällä yms. vallitsee. Siellä on kaikki ihan sikinsokin, mitä hän tuskastelee aina joskus, mutta ei kerta kaikkiaan kykene pitämään tavaroitaan järjestyksessä. Unohtaa laskut heti niiden tultua, usein ei edes avaa paperilaskuja. Sen verran pitkään ollaan yhdessä oltu, että uskon jo ettei tule muuttumaan. Ennen muisti hoitaa asiat yleensä sentään muistutuksen tultua, mikä taas turhautti minua (maksaa turhasta korkoja ja huomautuskuluja).Tilanne meillä korjaantui sillä, että minä hoidan molempien laskujen maksut, myös miehen henkilökohtaiset. Toimii, koska itse taas saan suurta tyydytystä siitä, että asiat on hoidettu ja järjestyksessä ja paperit omilla paikoillaan, josta ne tarvittaessa helposti löytää. Eikä laskujen maksuun tosiaan montaa minuuttia mene. Asia näkyy meillä myös työelämässä, mies on suuria linjoja vetävä johtaja, joka delegoi käytännön asiat alaisilleen, minä taas kirjanpitäjä, joka pyörittelee papereita ja lukuja kaiket päivät. Ihmiset vaan on erilaisia. Mutta jos ap on yh niin pakko vaan on ryhdistäytyä ja alkaa hoitamaan asioitaan. Tai delegoida ne vaikka jollekin tilitoimistolle.
Olen aivan samanlainen. Täysin avuton laskujen kanssa, mutta sen lisäksi mulle on lähes mahdotonta hoitaa esim. neuvola-, hammaslääkäri jne. käynnit kunnialla. Joko en saa aikaa varatuksi tai sitten en muista saspua paikalle. Jos saavun paikalle, voin olla varma, että aika tai paikka on väärä. Laskuja maksrlen samaa monta kertaa ja joku toinen unohtuu kokonaan. :(
Ja mulla on myös koulut käytynä ja vaativa työ.