Miksi EK tyrmää 6-tuntisen työpäivän suoralta kädeltä vaikka monet työelämätutkijat pitävät ihan järkevänä?
Eikö EK luota tieteeseen?
Ymmärrän toki ettei johonkin teollisuustyöhän välttämättä sovellu mutta tuollainen kategorinen tyrmäys vähän ihmetyttää.
Toisaalta Akava sanoo, että "harmaata työtä" on paljon. No jos virallinen työaika olisi vaikka 6h ja "harmaata työtä" olisi vaikka 2h siihen päälle, niin lopputuloshan olisi ihan hyvä?
Siis verrattuna nykyiseen tilanteeseen, että virallista työaikaa 8h + "harmaata työtä" siihen päälle 2h päivässä.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen leikellyt nurmikoita, raivannut metsää ja istuttanut metsää ja arvatkaapa kumpi on lisännyt työtehoa ja jaksamista kun kokeillut, 6 vai 8 tunnin työpäivä?
Työteho voi toki lisääntyä mutta niin lisääntyvät myös työnantajan kulut ja lopputulos on työnantajan kannalta negatiivinen. Kyllähän tätä on testattu jo useissa maissa ja testin jälkeen hylätty liian kalliina.
Työntekijän jaksaminen ei sitten kiinnosta työnantajia ollenkaan? Ollaan sitten työkyvyttömänä sohvalla kun tulee burnoutti kun kroppa ja mieli törmää seinään kun oma raja on ylitetty. Taitaa ilmeisesti tulla halvemmaksi tehdä liutu työkyvyttömiä tähän maahan kuin pitää heitä työkykyisinä. No ulkomailta saa halpaa orjatyövoimaa.
Ymmärrätkö että kannattamaton yritys on hyvin pian entinen yritys ja silloin kaikki työntekijät jäävät työttömiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö EK luota tieteeseen?
Ymmärrän toki ettei johonkin teollisuustyöhän välttämättä sovellu mutta tuollainen kategorinen tyrmäys vähän ihmetyttää.
Toisaalta Akava sanoo, että "harmaata työtä" on paljon. No jos virallinen työaika olisi vaikka 6h ja "harmaata työtä" olisi vaikka 2h siihen päälle, niin lopputuloshan olisi ihan hyvä?
Siis verrattuna nykyiseen tilanteeseen, että virallista työaikaa 8h + "harmaata työtä" siihen päälle 2h päivässä.Eikös se nimenomaan teollisuuteen sopisi kaikkein parhaiten. 90-luvun kokeilu ainakin onnistui teollisuudessa paremmin kuin hyvin: "Malliesimerkkeinä on kerrottu kuinka kokeiluun osallistuneiden Nokian Renkaiden tuottavuus kohosi 33 prosenttia ja putkiyhtiö KWH-Pipe kasvatti tuottavuuttaan 42,2 prosenttia." https://yle.fi/uutiset/3-10933517
Jos olisit viitsinyt, olisit voinut myös listata ne syyt, minkä takia kokeilu ei ottanut tuulta siipiensä alle. Nyt olet kuin Li Andersson, joka mainosti 6 h työtä 8 h palkalla-menestystä ilman kritiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen leikellyt nurmikoita, raivannut metsää ja istuttanut metsää ja arvatkaapa kumpi on lisännyt työtehoa ja jaksamista kun kokeillut, 6 vai 8 tunnin työpäivä?
Työteho voi toki lisääntyä mutta niin lisääntyvät myös työnantajan kulut ja lopputulos on työnantajan kannalta negatiivinen. Kyllähän tätä on testattu jo useissa maissa ja testin jälkeen hylätty liian kalliina.
Työntekijän jaksaminen ei sitten kiinnosta työnantajia ollenkaan? Ollaan sitten työkyvyttömänä sohvalla kun tulee burnoutti kun kroppa ja mieli törmää seinään kun oma raja on ylitetty. Taitaa ilmeisesti tulla halvemmaksi tehdä liutu työkyvyttömiä tähän maahan kuin pitää heitä työkykyisinä. No ulkomailta saa halpaa orjatyövoimaa.
Ymmärrätkö että kannattamaton yritys on hyvin pian entinen yritys ja silloin kaikki työntekijät jäävät työttömiksi?
Se riski on yrittämisessä.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään vakavasti otettava ei 6h työpäiviä kannata. IL:ssäkin oli vain joku vasemmistolainen jolla luki "rauhanlietsoja" ja oli peace-merkki paidassa. :D
On asiaa tutkittu ja havaittu aika paljon positiivisia vaikutuksia. Jaksaminen on parantunut huomattavasti. Tuttuni vaihtoi 8h päivästä 6h päivään muutama vuosi ennen kuin jäi eläkkeelle (asiantuntijatyö) ja kehui kyllä kovasti, että virtaa riitti ihan eri tavalla koko työviikolle.
Juu, varmasti lisääntynyt vapaa-aika paransi työntekijän hyvinvointia, mutta lisääntyikö työteho todella neljänneksellä? Mun on ihan kauhean vaikeaa uskoa, ettei 6 h:n työpäivään sisältyisi yhtään tyhjäkäyntiä.
Ei tuo riitä. Työtehon pitää parantua 33% että ollaan samassa kuin ennen työn lyhentymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs täällä on paljon talouden asiantuntijoita. Olisipa teitä ollut yhtä paljon silloin kun siirryttiin 40 tuntiseen työviikkoon niin saataisiin edelleen olla lauantaitkin töissä. Ihmeellisen paljon löytyy ymmärrystä työantajille joiden firmat takovat voittoa vuosi vuoden perään ja itse saa tyytyä palkojen nollakorotuksiin.
Ei tarvitse olla edes mikään asiantuntija vaan riittää ihan perusteet taloustieteestä, niin ymmärtää kuvion mahdottomuuden.
Näin. Yritykset ovat oman taloutensa ja tuottavuutensa parhaita asiantuntijoita, jos politrukin ehdotus olisi kannattava, olisi se toteutettu jo ajat sitten. Mutta vahinkopääministeri hakee tässä menneiden aikojen vastakkainasettelua, hän on laskenut että siitä ja herravihasta irtoaa parhaat kannatusprosentit. Halpa populisti.
Työntekijät haluavat tietysti kuudesta tunnista saman palkan kuin kahdeksasta. Kukaan ei kuitenkaan ole tuottava koko 6h. Työnantaja joutuu paikkaamaan vajetta lisätyöntekijällä = kulut kasvavat = hinnat nousevat. Sitten valitetaan taas, kun eläminen on kallista ja palkat ei riitä eli pitäis saada lisää palkkaa. Jos palkka laskee 6h tasolle, niin mikäs siinä. Jos työntekijä ei jaksa 8h tuntia tehdä töitä, niin sitten kannattaa siirtyä 6 tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs täällä on paljon talouden asiantuntijoita. Olisipa teitä ollut yhtä paljon silloin kun siirryttiin 40 tuntiseen työviikkoon niin saataisiin edelleen olla lauantaitkin töissä. Ihmeellisen paljon löytyy ymmärrystä työantajille joiden firmat takovat voittoa vuosi vuoden perään ja itse saa tyytyä palkojen nollakorotuksiin.
Tuolloin taustalla oli selkeä tuottavuuden kasvu. Nyt ei ole sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Sitä riskiä ei kukaan vasemmistolainen koskaan ota. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Siis tuon tarkoitushan ei edes ole se että ihminen takisi jatkossa 6 tunnissa samat työt jotka hän teki aiemmin 8 tunnissa, vaan se että työantaja palkkaa lisäkäsiä tekemään sen mitä tuosta vapautuu, ja saadaan ihmisiä työllistettyä. Kaupan alalla tämä on jo todellusuutta, ei niillä nollasoppareilla olla aikoihin tehty täyttä työviikkoa. Sitäpaitsi 8h töitä päivittäin alkaa olla liikaa ihmusen fyysiselle ja psyykkiselle kunnolle, palautumista tarvitaan. Kyllä tuo lyhyempi työpäivä on ihan lähitulevaisuutta. Työelämä muuttuu koko ajan, vaikka siltä kuinka haluaisi sulkea silmänsä. Meillä ei riitä töitä kaikille nykymallilla, ja tulevaisuudessa automaation lisääntymisen myötä riittää vielä vähemmälle.
Eli työntekijöiden palkat laskisivat ja työnantajien vastaavasti tulisi selvitäkseen siirtyä vuorotyöjärjestelmään tai ottaa enemmän osa-aikaisia eli työvoimakustannukset kasvaisivat.
Kuka tästä siis hyötyisi? Kansanedustajat itsehän vain nostavat palkkojaan ja palkkaetujaan, joten heille lienee samantekevää kansalaisten kohtalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään vakavasti otettava ei 6h työpäiviä kannata. IL:ssäkin oli vain joku vasemmistolainen jolla luki "rauhanlietsoja" ja oli peace-merkki paidassa. :D
On asiaa tutkittu ja havaittu aika paljon positiivisia vaikutuksia. Jaksaminen on parantunut huomattavasti. Tuttuni vaihtoi 8h päivästä 6h päivään muutama vuosi ennen kuin jäi eläkkeelle (asiantuntijatyö) ja kehui kyllä kovasti, että virtaa riitti ihan eri tavalla koko työviikolle.
Juu, varmasti lisääntynyt vapaa-aika paransi työntekijän hyvinvointia, mutta lisääntyikö työteho todella neljänneksellä? Mun on ihan kauhean vaikeaa uskoa, ettei 6 h:n työpäivään sisältyisi yhtään tyhjäkäyntiä.
Ei tuo riitä. Työtehon pitää parantua 33% että ollaan samassa kuin ennen työn lyhentymistä.
Mäkin aina haluaisin ilman mitään kuluja asioita ja pitää etuni loppuun asti vaikka muut kuolisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Et selvästi edes ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Kuitenkin puheissa tiedetään yrittämisestä ja tuottavuudesta kaikki. Miksi sitä ei todenneta luomalla menestyviä suuryityksiä? Se olisi vasemmistolaiselta isänmaallinen teko. Kerrankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes mikään asiantuntija vaan riittää ihan perusteet taloustieteestä, niin ymmärtää kuvion mahdottomuuden.
No sitten voit varmaan tiedoillasi selittää miksi ihmeessä edellinen työajan lyhennys tehtiin ja miksi se ei ollut mahdotonta?
Itse asiassa työaika on lyhentynyt valtavasti jos vertaa sitä koko ihmisen elinkaareen johtuen eliniän pitenemisestä ja eläkkeistä. Joku nekin maksaa koko ajan yllätys yllätys. Ei ole sekään ollut mahdotonta.
Työelämätutkijat eivät maksa kenenkään palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Olkiukkosi on säälittävä. Vasemmistossa on yrittäjiä siinä missä muissakin ihmisissä. Ja seuraava lapsellinen olkiukkosi on?
Vierailija kirjoitti:
Työelämätutkijat eivät maksa kenenkään palkkoja.
Maksaa ne työllään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Kuitenkin puheissa tiedetään yrittämisestä ja tuottavuudesta kaikki. Miksi sitä ei todenneta luomalla menestyviä suuryityksiä? Se olisi vasemmistolaiselta isänmaallinen teko. Kerrankin.
Niin roviohan ei ole suuryritys vaikka kantaakin vastuuta niin että sinua vituttaa.
Työajan lyhentämisen kuuluukin olla tavoitteena ja koko maailman laajuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijät haluavat tietysti kuudesta tunnista saman palkan kuin kahdeksasta. Kukaan ei kuitenkaan ole tuottava koko 6h. Työnantaja joutuu paikkaamaan vajetta lisätyöntekijällä = kulut kasvavat = hinnat nousevat. Sitten valitetaan taas, kun eläminen on kallista ja palkat ei riitä eli pitäis saada lisää palkkaa. Jos palkka laskee 6h tasolle, niin mikäs siinä. Jos työntekijä ei jaksa 8h tuntia tehdä töitä, niin sitten kannattaa siirtyä 6 tuntiin.
Minulle kelpaa ihan hyvin jos saisin tehdä 6h työpäivää 6h palkalla, en ole vaatimassa 6 tunnin työstä 8 tunnin palkkaa.
Sä et ressu tiedä edes mitä se tarkoittaa...Muiden haukumisella Suomi nousuun.
T. EK:n pojat