Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka muuttavat veroja pakoon?

Vierailija
14.09.2013 |

Ei varmasti ole paras foorumi tälle mutta kun lapsiperhe olemme niin kysyn silti.... onko muita joille riittää Suomen verotus?

Meillä molemmilla käteen jää n. 47-52 % bruttotuloista (jotka tosin ovat erittäin hyvät ja tuossa tietysti pakolliset eläkemaksut yms mukana). Ja kyllä veroja olemme mielellämme maksaneet kun kerran sen kuuluisan ilmaisen koulutuksen (minulle työnantaja maksoi MBAt etc)

ja lapsille päivähoidon (joka kyllä yksityisellä-subventoitu tietysti ) ja terveydenhuollon (työnantajan hoitoturva) olemme saaneet. Laskin että olen maksanut nyt neljänkymmenen iässä miljoonia (!) euroja veroja eikä meillä vieläkään ole minkäänlaista taloudellista riippumattomuutta ansiotöistä vaikka säästämme.

Eli Usaan tai Viroon jossa tasaveroprosentti tuo meille lähes kymppitonnin kuussa lisää käteen.

Eikä please valitusta -olemme tehneet vuoronperään 90 h viikkoja, niin että jompikumpi aina hoitaa lapset -täällä ei ainakaan kasvateta syrjäytyneitä.

Anyone?

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko persiissä siis :)

Mahtaa olla kovastikin hyötyä suuremmista säästöistä kun rahatalous romahtaa ihan globaalisti. Kuinkas sitten suu pannaan?

Vierailija
82/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:52"]

Ei ole tarkoitus jättää mummoa tänne hoidettavaksi teidän verorahoillanne. Meillä on enää yksi isovanhempi elossa ja olen hänen omaishoitajansa. Hän on iäkäs ja huonokuntoinen ja hänen takiaan olemmekin vielä Suomessa, tarkoitus on hoitaa hänet loppuun saakka. Sitten lähdemme katsastamaan maailmaa.

Emme ole Suomelle mitään velkaa, niin paljon olemme veroja maksaneet. Onneksi yritystoimintamme on sellaista, että sitä voi hoitaa lähestulkoon mistä päin maailmaa tahansa.

t. se yrittäjä

[/quote]

Onnea leppoisasta yritystoiminnasta, joka mahdollistaa omaishoitajana toimimisen siinä työn ohessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:37"]

Täällä kans suunnitellaan ulkomaille muuttoa, emme vain yhtään tiedä minnepäin. Norjassahan on hyvät palkat ja on kyllä ihana maa, mutta miten lie verotus? Kanadaa ja Sveitsiäkin on harkittu.

Suomessa tympii paitsi tuo järkyttävä verotus, niin myös se miten verorahat sählätään ja tuhlataan ihan vääriin kohteisiin. Me olemme yli 4-kymppisiä yrittäjiä, paljon on tehty töitä ja tienattu kohtuullisesti, mutta silti olemme asuntovelkaisia edelleen. Lasten koulut on ihan alta riman, häiriköt mellastaa, eikä mihinkään ole varaa. Ja tietenkään ei ole yksityiskouluja. Ei huvita enää maksella veroja tällaiseen maahan, ei muutakuin lappu luukulle ja viimeinen lähtijä sammuttaa valot, se on Suomen tulevaisuus.

[/quote]

Suomessa on yli 200 yksityiskoulua, esim. SYK on yksityinen koulu, vaikka opiskelu siellä ilmaista onkin.

Vierailija
84/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 14:19"]

Me muutettiin 7 vuotta sitten Saksaan. Minua ei hirveästi Suomen tuloverot häiritse, mutta heikohkot palkat ja kaikki on pirun kallista.

Nyt samasta työstä jää rahaa säästöön selkeästi enemmän ja voit vaihtaa laatuauton parin vuoden välein jos siltä tuntuu.

[/quote]

Kulutus on tärkeintä ja se, että on laatuauto alla parin vuoden välein.

Maapallo kulutetaan loppuun meidän sukupolven aikana kulutusjuhlalla ja lapset ja lapsenlapemme kiroavat meidät syvimpään helvettiin.

Mutta tärkeintä on, että saa uuden laatuauton, puhelimen, maasturin, vaatteet, koneet, kaiken aina vaihdetua uuteen ja uuteen. TAVARAA, TAVARAA, vaikka maailma hukkuu paskaan.

Vierailija
85/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:55"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:41"]

Ottakaa veropakolaiset sit vanhempanne ja mummonne mukaan, ettei niitä hoideta meidän verorahoilla.

[/quote]

Mites he nyt liittyvät verorahojen käyttöön? Ei kai minulla ole velvollisuutta kustantaa vanhempieni eläkettä, tai sinun vanhempiesi eläkettä. Pitäisikö ottaa mukaan kaikki muutkin eläkeläiset, työttömät, vammaiset ja muut? Kai nyt yhteiskunnan tavoite pitäisi olla, että jokainen tienaa työllään omat eläkkeensä jne, eikä niin että aina "ne muut" tai "joku" maksaa.

[/quote]

Jos olet yhtään perehtynyt talousasioihin (muihinkin kuin omiisi) niin voin kertoa että ne sun eläkemaksut ei todellakaan ole missään nimelläsi varustetussa hillopurkissa odottamassa eläkkeelle pääsyäsi.

Vierailija
86/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:51"]

Kolmonen: jos maksat pelkkiä ansiotuloveroja yli 200 kEur vuodessa perheenä, ei todellakaan - valitettavasti - tienata miljoonia. Veroja kyllä tulee maksettu miljoonia 15 vuoden aikana, varsinkin jos laskee yhtään todellista verokertymää (alv, kiinteistövero yms)

t. ap

[/quote]

Jos maksatte tuloveroja 200k euroa vuodessa, silloin tuloja on vähintään saman verran. Viidessä vuodessa olette tienanneet miljoonan. Pitää olla aika tyhmä jos ei pärjää Suomessa tuollaisilla tuloilla :)

[/quote]

Ei kyse ole pärjäämisestä. Miksi ihmisen pitäisi maksaa puolet tuloistaan veroja? Eikö ihmisen pidä itse saada rahat mitkä hän itse on tienannut?

Vierailija
87/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:42"]

Kyllä. Muutin Lähi-itään. Ei veroja, paremmat palkat, aina aurinkoa. Paljon länsimaalaisia. Ainoa asia mitä kaipaan täällä tähän mennessä on Suomen aurinkoiset kesäillat, mutta kesälomalla voi käydä Suomessa niitä ihmettelemässä.

[/quote]

Millä kesälomalla? Tuskinpa siellä mitään lakisääteisiä lomia on tarjolla? Eli olet todennäköisesti suomalaisen firman palveluksessa siellä? Yritetään saada rusinat pullasta, ja sitten kun lapset pitää saada korkeakouluun ah armas kotimaa alkaakin näyttää todella hyvltä verrattuna Lähi-Itään, joss lukuvuosi edes kohtuullisessa yliopistossa maksaa 100.000 usd.

Vierailija
88/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä saksalainen laatuauto alla ihan joka aamu? Ja Suomessa asun...

Vierailija
89/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 14:05"]

Täytyy sanoa, että ajattelen itse aika eri tavalla kuin monet tänne kirjoittaneet. Minulle ei ole tärkeintä se, kuinka suuri osa palkastani jää minulle käteen vaan se, millainen rahasumma minulle jää yhteensä käteen ja mitä pystyn tekemään sillä. Ja täytyy sanoa, että nykyisellä seitsemällä tonnilla kuussa (perheemme nettotulot yhteensä) meidän 5-henkinen perhe saa kaiken haluamansa ja rahaa jää vielä reilusti säästöönkin. En oikein ymmärrä, mitä iloa minulle olisi suuremmista tuloista, jos se samalla tarkoittaisi vapaa-ajan vähenemistä. Nyt minä selviän tekemällä alle 40-tuntista työviikkoa. Mies tekee töitä vähän enemmän, mutta hänenkin työviikkonsa jäävät keskimäärin alle 50 tunnin.

2

[/quote]

Näin. Ap uskoo, että esim. USA:ssa he voisivat tehdä vähemmän töitä, voi olla - en tiedän tarkemmin millaisia työmahdollisuuksia heille olisi siellä, mutta kaikki mitä olen USA:n työelämästä kuullut (ihan kavereilta, jotka asuvat ja työskentelevät siellä) viittaa siihen, että siellä ei ns. hyvissä töissä ole mahdollista tehdä 8h työpäivää tai pitää yli viikon-parin lomia. Toki toisen vanhemmista on mahdollista jäädä siellä kotiin.

Me olemme paljon pienituloisempia (yht. kk-tulot 8000e brutto) eli menee paljon vähemmän veroakin, mutta mullekaan ei tulisi mieleen miettiä paljonko maksan valtiolle. Sen sijaan mietin, miten voin elää mahdollisimman hyvää ja itselleni sopivaa elämää. Suomessa on ystävät, puhdas luonto, inhimillinen työelämä, hyvä päivähoito ja koulut, ilmainen korkeakoulutus. Helsingissä on tällä hetkellä elävä ja monipuolinen kaupunkikulttuuri. Toki ulkomailla asuminen olisi hauskaa ihan kokemusmielessä jonkin aikaa.

Ja jos ap olisi syntynyt USA:n tai Viroon pienituloiseen perheeseen huonosti koulutetuille vanhemmille, niin on erittäin todennäköistä, että hän ei olisi korkeakoulutusta saanut. Ns. ryysyistä rikkauksiin -tarina on kaikkein epätodennäköisin jenkeissä ja britanniassa ja kaikkein todennäköisin Pohjoismaissa (toki jos ap olisi syntynyt rikkaaseen jenkkiperheeseen niin hän varmasti olisi saanut minkä tahansa haluamansa koulutuksen, ja olisi siellä nyt hyvällä uralla ja maksaisi haluamansa määrän veroja).

[/quote]

Suomessa ei ole käytännössä ruusuista rikkauksiin tarínaa. Se tarkoittaa sitä että nousee aivan pohjalta (eli suomen köyhimmistä) multimiljonääriksi. Suomessa ylivoimaisesti suurin osa rikkaista on perninyt rahansa.

Vierailija
90/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 08:57"]

Mulla on kyllä saksalainen laatuauto alla ihan joka aamu? Ja Suomessa asun...

[/quote]

Kai tiedät että autotekniikka vanhenee nykyään parissa vuodessa. Eli auto pitäisi vaihtaa....

Vierailija
91/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeelliseksi jankkaamiseksi tämäkin keskustelu taas mennyt. Jos ap uskoo, että Suomen verotus on syynä omaan pahaan oloon, niin senkun lähdet etsimään onneasi jostain muualta. Se ei ole minulta tai keneltäkään muulta pois, jos yksi onneton perhe siirtyy muualle, vapautuupahan tässä tapauksessa pari hyväpalkkaista työtä meille muille. Mä en vain henk.koht. usko, että Suomessa tuo verotus olisi kaiken pahan alku ja juuri. Meillä on täällä keskimäärin oikein hyvä olla ja jos ihminen on onneton, niin hän on. Suomi on monelle hyvä paikka asua, mutta jos täällä ahdistaa, niin tervemenoa pois. Onneksi ap voi kokeilla muuttamista, monelle se ei käytännössä ole mahdollista. 

Vierailija
92/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:41"]

Ottakaa veropakolaiset sit vanhempanne ja mummonne mukaan, ettei niitä hoideta meidän verorahoilla.

[/quote]

Eiköhän näiden veropakolaisten mummot ja papat ole maksaneet koko elämänsä veroja Suomeen, joten mikä on ongelma??

Säälittävä kommentti.

Vierailija
93/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 07:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 14:19"]

Me muutettiin 7 vuotta sitten Saksaan. Minua ei hirveästi Suomen tuloverot häiritse, mutta heikohkot palkat ja kaikki on pirun kallista.

Nyt samasta työstä jää rahaa säästöön selkeästi enemmän ja voit vaihtaa laatuauton parin vuoden välein jos siltä tuntuu.

[/quote]

Maapallo kulutetaan loppuun meidän sukupolven aikana kulutusjuhlalla ja lapset ja lapsenlapemme kiroavat meidät syvimpään helvettiin.

Mutta tärkeintä on, että saa uuden laatuauton, puhelimen, maasturin, vaatteet, koneet, kaiken aina vaihdetua uuteen ja uuteen. TAVARAA, TAVARAA, vaikka maailma hukkuu paskaan.

[/quote]

Itse asiassa kirjoitin, että VOIT vaihtaa. Mutta minä en ole vaihtanut ja muutenkin käytän rahani vaikka Suomen mökin laittoon, matkustellaan lähialueilla jne. Täällä mm. ei ole sitä kiinaromua myynnissä läheskään niin paljon kuin Suomessa ja mm. laadukkaat, pitkäikäiset huonekalut meillä on tammea. Ja paljon muuta on ns. kestävää laitetta toisin kuin Suomessa.

Vierailija
94/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä keskustelua lukiessa tulee väistämättä mieleen sanonta, että rahalla ei ole moraalia. Mitä se sitten tarkoittaakaan.

Tietysti jokaisella on oikeus tavoitella onnea.

Vierailija
95/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpä on kokemusta aiheesta. Suomessa olimme hyvin koulutettuja keskituloisia. Ulkomailla pystymme yhden palkalla elämään mukavammin kuin kahden palkalla suomessa. Toinen on kotona lasten kanssa ja elämä on huomattavasti leppoisampaa. Isompi talo, parempi auto, huomattavasti parempi sää, parempaa ruokaa,  henkinen ilmapiiri positiivinen. Muualtakin löytyy puhdasta luontoa ja hyviä julkisia (eli ilmaisia) kouluja. Meille kyse ei ole vain rahasta vaan elämänlaadusta. 

Vierailija
96/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa huomaa kyllä  tietyn ihmisryhmän (tai tyypin) järkyttävän materialistisuuden:) Että sinänsä muutama vuosi maailmalla, pois sieltä keskiluokkaisesta kilpavarustelukierrelähiöstä, voisi tehdä teille oikeastaan ihan hyvää :) 

T. Se aiemmin vastaillut ulkosuomalainen

Vierailija
97/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi jättää perhettä ja ystäviä sen takia, että saisin palkasta enemmän käteen. Enkä ainakaan USAan muuttaisi. Siellä on hyvissä hommissa viikkotyöaika aivan toista kuin meillä ja lomaa on 1-2 viikkoa vuodessa. Suomessa mulla on lomaa 5 vikkoa ja siitä jopa maksetaan parempaa palkkaa kuin työstä :)

Vierailija
98/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 14:31"]

en voi ymmärtää, että joillekin raha ja materia on noin kovin tärkeää. Meillä nettotulot palkoista vain noin 60000 e vuosi + 10000 pääomatulot, mutta raha riittää kaikkeen tarpeelliseen ja ylikin. Kotimme on sisustettu desingillä, jokainen esine tarkkaan harkittu. Matkustelemme useita kertoja vuodessa, automme on uusi, mutta perusmalli, löytyy sijoitusasunto, osakkeita, golfosakkeet, uusin teknologia, kuntosalijäsenyydet, osuus kesämökistä yms.

Ihan mielelläni maksan veroja, ja sitä kautta tuen heikompia !!  minusta oma elintasomme on jo näillä tuloilla ihan riittävän korkea! 

[/quote]

Onpa omahyväinen kommentti. Hyvä tietysti että sinä olet elintasoonne tyytyväinen, mutta kaikki nyt vaan eivät halua elää kuten te.

[/quote]

omahyväistä tai ei, mutta mieheni on ajoittain tällainen verorutisija ja kun kysyy mihin hän sitä lisärahaa tarvitsisi, ei hän osaa vastata, tai jos hänellä jotain toiveita onkin niin ovat meidänykyisillä tuloilla hankittavissa. Mies myös pitää kovasti työstään, lomilla jo odottaa töihin pääsyä, joten lisääntyvää vapaa-aikaakaan ei halua:) 

itse koen tottakai että riittävä toimeentulo on tärkeä asia elämänlaadun kannalta! meillä se on saavutettu näillä tuloilla hyvinkin. Ja toki ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia tarpeita, mutta tässä aloituksessa häiritsi tuo rahanhimo suunnitelman ainoana motiivina.

Vierailija
99/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:12"]

Täytyy sanoa, että ajattelen itse aika eri tavalla kuin monet tänne kirjoittaneet. Minulle ei ole tärkeintä se, kuinka suuri osa palkastani jää minulle käteen vaan se, millainen rahasumma minulle jää yhteensä käteen ja mitä pystyn tekemään sillä. Ja täytyy sanoa, että nykyisellä seitsemällä tonnilla kuussa (perheemme nettotulot yhteensä) meidän 5-henkinen perhe saa kaiken haluamansa ja rahaa jää vielä reilusti säästöönkin. En oikein ymmärrä, mitä iloa minulle olisi suuremmista tuloista, jos se samalla tarkoittaisi vapaa-ajan vähenemistä. Nyt minä selviän tekemällä alle 40-tuntista työviikkoa. Mies tekee töitä vähän enemmän, mutta hänenkin työviikkonsa jäävät keskimäärin alle 50 tunnin.

2

[/quote]

Ja jos ap olisi syntynyt USA:n tai Viroon pienituloiseen perheeseen huonosti koulutetuille vanhemmille, niin on erittäin todennäköistä, että hän ei olisi korkeakoulutusta saanut. Ns. ryysyistä rikkauksiin -tarina on kaikkein epätodennäköisin jenkeissä ja britanniassa ja kaikkein todennäköisin Pohjoismaissa (toki jos ap olisi syntynyt rikkaaseen jenkkiperheeseen niin hän varmasti olisi saanut minkä tahansa haluamansa koulutuksen, ja olisi siellä nyt hyvällä uralla ja maksaisi haluamansa määrän veroja).

[/quote]

Tämä on vähän kuin vertaisi puhelinliittymään sitoutumista koko elinajaksi.

Minä kun satuin syntymään Suomeen niin en tietääkseni tehnyt sopimusta, että teoriassa ilmaisen koulutuksen vastineeksi sitoutuisin työskentelemään koko elämäni suht' huonolla palkalla, heikolla irtisanomissuojalla suomalaisen elinkeinoelämän palveluksessa ja/tai työttömänä odottelemassa jos johonkin paikkaan jopa satojen hakijoiden joukosta minut valittiin.

Ehei, lähdin ulkomaille, saan kymmeniä prosentteja parempaa palkkaa, työlainsäädäntö on erittäin hyvä ja pitkiä työsuhteita arvostetaan täällä. Minusta sillä tavalla maa pitäisi kohdella työntekijöitään.

[/quote]

En tarkoittanut, että olisit jotenkin moraalisesti sidottu Suomeen. Pointtini oli, että Suomen järjestelmässä on hyviä puolia (jopa korvaamattomia), jotka vaativat ne korkeat verot.

Vierailija
100/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 08:57"]

2

[/quote]

Näin. Ap uskoo, että esim. USA:ssa he voisivat tehdä vähemmän töitä, voi olla - en tiedän tarkemmin millaisia työmahdollisuuksia heille olisi siellä, mutta kaikki mitä olen USA:n työelämästä kuullut (ihan kavereilta, jotka asuvat ja työskentelevät siellä) viittaa siihen, että siellä ei ns. hyvissä töissä ole mahdollista tehdä 8h työpäivää tai pitää yli viikon-parin lomia. Toki toisen vanhemmista on mahdollista jäädä siellä kotiin.

Me olemme paljon pienituloisempia (yht. kk-tulot 8000e brutto) eli menee paljon vähemmän veroakin, mutta mullekaan ei tulisi mieleen miettiä paljonko maksan valtiolle. Sen sijaan mietin, miten voin elää mahdollisimman hyvää ja itselleni sopivaa elämää. Suomessa on ystävät, puhdas luonto, inhimillinen työelämä, hyvä päivähoito ja koulut, ilmainen korkeakoulutus. Helsingissä on tällä hetkellä elävä ja monipuolinen kaupunkikulttuuri. Toki ulkomailla asuminen olisi hauskaa ihan kokemusmielessä jonkin aikaa.

[/quote]

Suomessa ei ole käytännössä ruusuista rikkauksiin tarínaa. Se tarkoittaa sitä että nousee aivan pohjalta (eli suomen köyhimmistä) multimiljonääriksi. Suomessa ylivoimaisesti suurin osa rikkaista on perninyt rahansa.

[/quote]

Rikkaat on asia erikseen, mutta tarkoitin hyvän koulutuksen ja kohtuullisen-hyvän toimeentulon saavuttamista.

On totta, että Suomessakin sosioekonominen status periytyy voimakkaasti, mutta pohjoismaissa sen periytyvyys on kuitenkin maailman vähäisintä. Jenkeissä sen sijaan ainakin kehittyneistä maista kaikkein voimakkainta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi