Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka muuttavat veroja pakoon?

Vierailija
14.09.2013 |

Ei varmasti ole paras foorumi tälle mutta kun lapsiperhe olemme niin kysyn silti.... onko muita joille riittää Suomen verotus?

Meillä molemmilla käteen jää n. 47-52 % bruttotuloista (jotka tosin ovat erittäin hyvät ja tuossa tietysti pakolliset eläkemaksut yms mukana). Ja kyllä veroja olemme mielellämme maksaneet kun kerran sen kuuluisan ilmaisen koulutuksen (minulle työnantaja maksoi MBAt etc)

ja lapsille päivähoidon (joka kyllä yksityisellä-subventoitu tietysti ) ja terveydenhuollon (työnantajan hoitoturva) olemme saaneet. Laskin että olen maksanut nyt neljänkymmenen iässä miljoonia (!) euroja veroja eikä meillä vieläkään ole minkäänlaista taloudellista riippumattomuutta ansiotöistä vaikka säästämme.

Eli Usaan tai Viroon jossa tasaveroprosentti tuo meille lähes kymppitonnin kuussa lisää käteen.

Eikä please valitusta -olemme tehneet vuoronperään 90 h viikkoja, niin että jompikumpi aina hoitaa lapset -täällä ei ainakaan kasvateta syrjäytyneitä.

Anyone?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kun huuli pyöreenä hämmästellä, että oikeestiko raha hallitsee ja on määräävin tekijä niin monien hyvin toimeen tulevien keskuudessa :O

Ymmärrän, että jos rahasta on todella tiukkaa, sitä pakosti joutuu ajattelemaan, mutta että keskituloiset tai hyvin ansaitsevat antavat rahan hallita elämäänsä, hämmentävää ja vähän surullistakin.

Vierailija
42/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tilanne, jossa mies on saanut keskimäärin 3-4 konkreettista työtarjousta ulkomailta per vuosi, usein miten maista, joissa hän saisi parempaa palkkaa ja maksaisi vähemmän veroja kuin Suomessa. Viime vuosina näistä ei ole edes keskusteltu, koska vaikka kylmästi asiaa ajatellessa elintasomme saattaisikin nousta, niin elämänlaatumme ei nousisi. Tähän vaikuttaa mm. se, millaisia työmahdollisuuksia kyseisessä maassa olisi minulle  - jännää kyllä, miehenikään ei haluaisi minun olevan ihan vain kotirouvana, vaikka hänellä olisi varaa minut sellaisena pitää ;-) - ja se, kuinka helppoa/vaikeaa meidän olisi pitää yhteyttä perheisiimme.

Siitäkin, minne lähtisimme ns. pakon edessä, olemme keskustelleet, ja listan kärjessä ovat muut raskaan tuloverotuksen Pohjoismaat, eli ilmeisesti tosiaan arvostamme "pohjoismaista elämäntapaa". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:41"]

Ottakaa veropakolaiset sit vanhempanne ja mummonne mukaan, ettei niitä hoideta meidän verorahoilla.

[/quote]

Eiköhän sitä ole ihan itse maksettu mummon huoltokin kuluneiden 34 työvuoden veroilla.... (-4v äitiyslomia = 30v työtä vuorotta...). Sitäpaitsi mun vanhemmat kuoli jo 19/13 vuotta sitten - eikö mun pitäisi saada palautusta kun eivät jääneet tuhlaamaan yhteiskunnan varoja - omani takaisin???

Vierailija
44/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni raha on todella tyhmä syy muuttaa pois yleensä mistään. Sori vaan. Itse asun ulkomailla, paremman ympäristön, ruuan, ilmaston ja työmahdollisuuksien takia (en siis rahan, vaan sen takia että suurin osa alani töistä on jossain muualla kuin Suomessa).

Vierailija
45/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 00:52"]

Pelko persiissä siis :)

Mahtaa olla kovastikin hyötyä suuremmista säästöistä kun rahatalous romahtaa ihan globaalisti. Kuinkas sitten suu pannaan?

[/quote]

Rahatalous ei romahda.

Ja kaikenlaista kannattaa aina omistaa, kiinteistöjä, osakkeita jne.

Vierailija
46/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole harkinneet poismuuttoa, koska meillä elämä ei todellakaan ole kiinni kymppitonnista vuodessa. Meille jää veroista huolimatta itsellemme oikein mukavasti rahukkaa - on omakotitalo arvoalueella, loma-asuntoja kaksikin (toinen ulkomailla), autot, veneet, moottoripyörät ja kaikki.

Vierailija
47/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 07:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 14:19"]

Me muutettiin 7 vuotta sitten Saksaan. Minua ei hirveästi Suomen tuloverot häiritse, mutta heikohkot palkat ja kaikki on pirun kallista.

Nyt samasta työstä jää rahaa säästöön selkeästi enemmän ja voit vaihtaa laatuauton parin vuoden välein jos siltä tuntuu.

[/quote]

Kulutus on tärkeintä ja se, että on laatuauto alla parin vuoden välein.

Maapallo kulutetaan loppuun meidän sukupolven aikana kulutusjuhlalla ja lapset ja lapsenlapemme kiroavat meidät syvimpään helvettiin.

Mutta tärkeintä on, että saa uuden laatuauton, puhelimen, maasturin, vaatteet, koneet, kaiken aina vaihdetua uuteen ja uuteen. TAVARAA, TAVARAA, vaikka maailma hukkuu paskaan.

[/quote]

Höpö höpö. Tikahdu ituhippi katkeruuteesi, kohta suuntaan BMW:ni kohti lentokenttää ja lähdemme koko perhe lämpimään palmujen alle.

Vierailija
48/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan "veropakolaisuus" liity siihen, että saisin enemmän materiaa. Minulle on tärkeää tasa-arvoisuus ja oikeudenmukaisuus, eli että saan itse käyttööni tienaamani rahat.

En ole koskaan ollut tavaroiden perään, ensimmäisen autonikin hankin vasta yli 30-vuotiaana, poljin pyörällä siihen asti.

Ennemmin haluan nauttia rahoistani - siis matkustella, palkata siivojan käymään säännöllisesti, käyttää erilaisia palveluja (hieroja, kampaaja), syödä ulkona, harrastaa... Siis kaikkea sellaista mikä Suomessa on todella kallista.

Tärkeintä on kuitenkin, että pystyn turvaamaan omaisuuteni ja eläkepäivät itse, Suomessa maksan kyllä järkyttävät määrät veroja ja maksuja, mutta sitten kun itse joskus tarvisin esim. terveydenhoitopalveluja, ovat ne niin tukossa että on pakko mennä yksityiselle. Eläkekin todennäköisesti tulee olemaan hyvin pieni kun siihen ikään pääsen. Miksi maksaisin, kun en mitään saa takaisin?

Vierailija
49/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:42"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 14:05"]

[/quote]

Tämä on vähän kuin vertaisi puhelinliittymään sitoutumista koko elinajaksi.

Minä kun satuin syntymään Suomeen niin en tietääkseni tehnyt sopimusta, että teoriassa ilmaisen koulutuksen vastineeksi sitoutuisin työskentelemään koko elämäni suht' huonolla palkalla, heikolla irtisanomissuojalla suomalaisen elinkeinoelämän palveluksessa ja/tai työttömänä odottelemassa jos johonkin paikkaan jopa satojen hakijoiden joukosta minut valittiin.

Ehei, lähdin ulkomaille, saan kymmeniä prosentteja parempaa palkkaa, työlainsäädäntö on erittäin hyvä ja pitkiä työsuhteita arvostetaan täällä. Minusta sillä tavalla maa pitäisi kohdella työntekijöitään.

[/quote]

Mitä mitä? Eikös se ollutkaan menestyjien mielestä niin, että Suomen työlainsäädäntö - irtisanomissuojat, lomat, sairastamiset - on työntekijän kannalta aivan liian hyvä ja missään muualla maailmassa työntekijöitä ei paapota samalla tavalla vaan jokaisen pitäisi joutua pärjäämään myös työelämässä aivan omillaan paikallisen "sopimisen" merkeissä? Täällähän myös palkat ovat maailman korkeimmat ja aivan liian isot yritysten kannattavuuden kannalta. Eikös se niin mennytkään?

Vierailija
50/100 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 12:32"]

Ei minulla ainakaan "veropakolaisuus" liity siihen, että saisin enemmän materiaa. Minulle on tärkeää tasa-arvoisuus ja oikeudenmukaisuus, eli että saan itse käyttööni tienaamani rahat.

En ole koskaan ollut tavaroiden perään, ensimmäisen autonikin hankin vasta yli 30-vuotiaana, poljin pyörällä siihen asti.

Ennemmin haluan nauttia rahoistani - siis matkustella, palkata siivojan käymään säännöllisesti, käyttää erilaisia palveluja (hieroja, kampaaja), syödä ulkona, harrastaa... Siis kaikkea sellaista mikä Suomessa on todella kallista.

Tärkeintä on kuitenkin, että pystyn turvaamaan omaisuuteni ja eläkepäivät itse, Suomessa maksan kyllä järkyttävät määrät veroja ja maksuja, mutta sitten kun itse joskus tarvisin esim. terveydenhoitopalveluja, ovat ne niin tukossa että on pakko mennä yksityiselle. Eläkekin todennäköisesti tulee olemaan hyvin pieni kun siihen ikään pääsen. Miksi maksaisin, kun en mitään saa takaisin?

[/quote]

Voiko puhua tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta kun muutat maahna missä kampaajat, siivojat... tekevät 15 tuntisia päiviä pysyäkseen hengissä. Suomessahan se tasa-arvoisuus toteutuu juuri verotuksella, millä tasataan eriarvoisuutta.

Vierailija
51/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:24"]

Vielä muutama vuosi kunnes nuorimmainenkin on täysi-ikäinen, sitten myydään talo ja ostetetaan vain pieni rivari tukikohdaksi. Ja lähdetään pois. Ei vain verojen vaan myös huonon ilmaston ja elämisen kalleuden takia. Kun tällainen keskituloinenkin elää kädestä suuhun (köyhistä puhumattakaan) se ei ole enää elämisen arvoista elämää....

[/quote]

kai tiedät, että eläkkettä verottaa se maa, josta eläkettä maksetaan...

[/quote]

Toki, mutta suomen eläkkeellä elää paremmin muualla. Suomessa elämiseen se ei riitä. Pesämuna joka jää talon myynnistä kattaa mukavan elämän vuosiksi.

Vierailija
52/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 14:05"]

Täytyy sanoa, että ajattelen itse aika eri tavalla kuin monet tänne kirjoittaneet. Minulle ei ole tärkeintä se, kuinka suuri osa palkastani jää minulle käteen vaan se, millainen rahasumma minulle jää yhteensä käteen ja mitä pystyn tekemään sillä. Ja täytyy sanoa, että nykyisellä seitsemällä tonnilla kuussa (perheemme nettotulot yhteensä) meidän 5-henkinen perhe saa kaiken haluamansa ja rahaa jää vielä reilusti säästöönkin. En oikein ymmärrä, mitä iloa minulle olisi suuremmista tuloista, jos se samalla tarkoittaisi vapaa-ajan vähenemistä. Nyt minä selviän tekemällä alle 40-tuntista työviikkoa. Mies tekee töitä vähän enemmän, mutta hänenkin työviikkonsa jäävät keskimäärin alle 50 tunnin.

2

[/quote]

No, kenellä tahansa olisi hyvä elämä 7000 nettotuloilla... Ja jäisi vielä säästöönkin

Vierailija
53/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onnkos nää lähtijät miettineet kustannuksia? Kuinka paljon he oikeasti voisivat vähentää työntekoa? heidänhän pitää heti ruveta kartuttamaan lasten yliopisto-rahastoja, maksamaan suuria sairausvakuutusmaksuja, ja säästämään eläkettä varten. Mun veli asui vuosia veroparatiisissa, siis maksoi vain jotain 8 % kunnalisveromaksua teistä yms. Maa oli kallis, ja veli säästi samalla eläkevuosia varten.

Vierailija
54/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 18:47"]

Mutta onnkos nää lähtijät miettineet kustannuksia? Kuinka paljon he oikeasti voisivat vähentää työntekoa? heidänhän pitää heti ruveta kartuttamaan lasten yliopisto-rahastoja, maksamaan suuria sairausvakuutusmaksuja, ja säästämään eläkettä varten. Mun veli asui vuosia veroparatiisissa, siis maksoi vain jotain 8 % kunnalisveromaksua teistä yms. Maa oli kallis, ja veli säästi samalla eläkevuosia varten.

[/quote]

Tulee rutkasti halvemmaksi maksaa pienen tuloveroprosentin mukaan ja elää pienemmän kustannuksen maassa. Vaikka sitten itse säästääkin eläkerahat, maksaa päivähoidot, opiskelut jne.

Tämä siis jos tienaa kohtalaisen hyvin. Suomessa tuohon lätkäistään vielä huikea määrä kustannuksia ja-ties-mitä-veroja, jotka menevät pääasiassa sossupummien ja muiden lusmujen elättämiseen.

Vierailija
55/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taalla Luxemburgissa meita on jo paljon! Tervetuloa!

Vierailija
56/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No hehän tietysti lähettävät lapsukaisensa Suomeen opiskelemaan ilmaiseksi ja saattavatpa itsekin hyödyntää Suomen terveydenhuoltoa, jos isompaa ongelmaa ilmenee. Sehän on suht helppo kikkailla, ettei putoa Suomen sosiaaliturvasta, vaikka ulkomailla pääosin asuisikin. Rusinat pullasta kelpaa, vaikka jeesustellaan täkäläisestä veroasteesta

Vierailija
57/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä kuule ainakin Euroopassa on paljon samat kuviot kuin Suomessa, ei täällä mitään opiskeluihin ja eläkkeisiin mitenkään säästellä, usein yrityksetkin maksavat eläkettä valtion eläkkeiden päälle. Toki täällä saa parempaa palkkaa ja verot on pienemmät, joten myös eläkkeet suuremmat kuin Suomessa.

Vierailija
58/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanpa, jos käteen jää joka kk 10 000e enemmän kevyemmän tuloverotuksen vuoksi (siis perheen säästö yhteensä):

vuodessa: 120 000 e

10 vuotta: 1,2 milj. e

30 vuotta: 3,6 milj. euroa.

Tämä kun yhdistetään pienempiin asumis-, ruoka-, harrastus- ja liikkumiskuluihin, niin summa on varmasti yhteensä MONEN MILJOONAN EURON potti. Sillä kyllä maksaa muutamat eläke-, sairaus- ja koulutuskulut! Sitten jos vielä osaa edes hiukan fiksusti sijoittaa rahoja.

Muuten tämä menisi kaikki Suomen valtion kassaan. Tämän takia minun valintani on ulkomailla asuminen, jää lapsillekin sitten "vähän" varallisuutta, eikä tarvitse maksaa kauheita perintöverojakaan Suomeen ;)

Vierailija
59/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:07"]

Lasketaanpa, jos käteen jää joka kk 10 000e enemmän kevyemmän tuloverotuksen vuoksi (siis perheen säästö yhteensä):

Tämä kun yhdistetään pienempiin asumis-, ruoka-, harrastus- ja liikkumiskuluihin, niin summa on varmasti yhteensä MONEN MILJOONAN EURON potti. Sillä kyllä maksaa muutamat eläke-, sairaus- ja koulutuskulut! Sitten jos vielä osaa edes hiukan fiksusti sijoittaa rahoja.

Muuten tämä menisi kaikki Suomen valtion kassaan. Tämän takia minun valintani on ulkomailla asuminen, jää lapsillekin sitten "vähän" varallisuutta, eikä tarvitse maksaa kauheita perintöverojakaan Suomeen ;)

[/quote]

No juu, mutta kun täällä joku provosi, että kun veroja säästyy 10 000 euroa kuussa, niin toinen voi lopettaa työnteon kokonaan, eli yhden henkilön tuloverotus tippuu 10 000 vuodessa. Jokainen pystyy ihan peruskoulumatematiikalla ymmärtämään, että, hoh, hoijaa :D

Vierailija
60/100 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 20:07"]

[/quote]

No juu, mutta kun täällä joku provosi, että kun veroja säästyy 10 000 euroa kuussa, niin toinen voi lopettaa työnteon kokonaan, eli yhden henkilön tuloverotus tippuu 10 000 vuodessa. Jokainen pystyy ihan peruskoulumatematiikalla ymmärtämään, että, hoh, hoijaa :D

[/quote]

Varsinkin, kun vastaavan suuruisilla tuloilla ei Suomessa oikein tule toimeen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä