Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei opettajat merkitse läksyjä wilmaan?

Vierailija
14.09.2013 |

Silloin yhdellä pienllä viestillä läksyt olisi kaikkien tiedossa. Ja aikaa säästyy, kun ei jokaiselle erikseen ilmoitetta...

Kommentit (170)

Vierailija
41/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:27"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:52"]

Ja lapseni koulussa ainakin kaikilla opettajilla on luokassa tietokone käytössään, jolloin voi merkata ne samantien tunnilla sinne (ja käydä välillä fb:ssä, kuten lapseni on kertonut joidenkin opettajiensa tekevän:))

[/quote]

Se oppilas voi itse merkitä ne läksyt itselleen

[/quote]Miten, jos on ollut pois koulusta?

[/quote]

No mietipä vaikka, miten asia hoidettiin ennen Wilmaa. Ei hyvänen aika...

Vierailija
42/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:54"]

Kaiken tämän vääntämisen keskellä olisi mielenkiintoista tietää, vähentääkö läksyjen wilmaan merkitseminen todella tekemättömien läksyjen määrää.

Välillä tuntuu, että jotkut vanhemmat tekevät nykyisin kaikesta ongelman. Läksyjäkään ei poloinen lapsi pysty itse kirjaansa/vihkoonsa merkitsemään tai poissaollessaan luokkatoverilta/opettajalta kysymään. Mitenköhän rukka selviää (koulu)arjessa ylipäätänsä juuri mistään, kun läksyjen tietäminenkin on jo noin hankalaa?

[/quote]Ainakin yksi tekosyy poistuisi, jos läksyt olisi wilmassa.

[/quote]

Tämän ketjun perusteella valitettavasti uskon, että sitten keksittäisiin vaan joku uusi tekosyy.

Läksyt on saatu selville halutessa ennen Wilmaa ja sama onnistuu ihan yhtä hyvin (itse asiassa kännyköiden jne. ansioista helpomminkin) nykyisinkin - jos vain oppilas (joissain tapauksissa vanhempi) niin haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:54"]

Kaiken tämän vääntämisen keskellä olisi mielenkiintoista tietää, vähentääkö läksyjen wilmaan merkitseminen todella tekemättömien läksyjen määrää.

[/quote]

Totta kai vähentää. Kannattaa sunkin kokeilla eikä vain epäillä. Oppilailla on poissaolojen jälkeen aina tehtävät tehtynä, joten mun opettajana ei tarvi tunnilla säätää niiden poissaolleiden kanssa mitään. Eikä mun tarvi vastailla mihinkään erillisiin kyselyihin läksyistä eikä kaivella kirjoja esille kotona illalla ja muistella, että mihin me edettiinkä tuon 7A luokan kanssa. Wilman käyttö selkeyttää elämää.

[/quote]

No... se on sinun kokemuksesi - ja varmasti joidenkin muidenkin. Onnea siis siitä teille. Itselläni ja monilla muilla onkin sitten vastakkaisia kokemuksia.

Ei Wilma ole mikään kaikki oppilaat tunnollisiksi muuttava taikakalu, vaikka jotkut tässäkin ketjussa tuntuvat niin kuvittelevan ;)

Vierailija
44/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin wilma on toiminut loistavasti. Opettajat kehuu, että työ on helpottunut ja nuoret käyttävät omilla tunnuksillaan wilmaa aktiivisesti.

Asiat saa tehtyä vaikeaksi, jos haluaa. Osa ihmisistä on niin muutosvastaisia. Käpylehmistä ei päästä eroon.

Omassa työssäni ei voi todellakaan jäädä kaihoilemaan jonnekin 50-luvulle, vaan on kehityttävä ja pysyttävä ajan hermolla. En ymmärrä, miten opettajille annetaan pitää suojatyöpaikat, jos ei opettele tietotekniikkaa. Ei muualla enää tällainen käy.

Vierailija
45/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:20"]

Mikä teidän lapsia vaivaa ? "Meidän Petterin ei tarvitse antaa sairaana olevalle luokkakaverilleen läksyjä"

Silloin kun kävin ala-astetta ja lähellä asuva luokkakaveri oli kipeä kannoin omien koulukirjojen lisäksi tämän luokkakaverin kirjat ja vein ne ihan KOTIOVELLE ! Ja vaikka kirjoja ei ollut niin menin oven taakse näyttämään mitä on läksynä. Puhelimet kun saatiin vähän vanhempana niin sairaana oleva soitti puhelinrinkiä läpi, että saa kaikki läksyt.

Ellei kukaan muka oikeesti vastannut niin se kerrottiin opettajalle sama jos Anniina oli unohtanut antaa jotain.

Eikö lastenne tarvitse koskaan auttaa ketään ? hui, pelottaa ihan, että olen tuollaisten öykkäreiden työnantaja joskus. 

Miksei ihmiset vaan voisi auttaa toisiaan ? 

"Tee toisille se mitä toivoisit toisten tekevän sinulle "

[/quote]

Jos opettaja on niin paskalaiska, ettei viitsi sinne läksytoimintoon merkata läksyjä, niin ei taatusti minun kermapersemukelot kanna sinun lapsillesi yhtään kirjaa. Eivätkä kyllä selvittele läksyjäkään.

Opettaja tehkööt työnsä, tai sitten etsikööt muualta työpaikan.

Vierailija
46/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tokaluokkalaisen lapsen opettaja ei laita läksyjä wilmaan. Perusteli asian sillä, että lasten tehtävä on huolehtia läksyistään ja näin ottaa vastuuta koulunkäynnistään. Itse olen samaa mieltä opettajan kanssa. 

Jos kaveri on sairaana niin meidän koululainen vie mielellään läksyt. Meidän lapsi ei ollut viime vuonna kertaakaan pois koulusta, joten ei ole tarvinnut saada läksyjä tietoon muilta.

Vierailija
47/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 21:50"]

Meidän tokaluokkalaisen lapsen opettaja ei laita läksyjä wilmaan. Perusteli asian sillä, että lasten tehtävä on huolehtia läksyistään ja näin ottaa vastuuta koulunkäynnistään. Itse olen samaa mieltä opettajan kanssa. 

Jos kaveri on sairaana niin meidän koululainen vie mielellään läksyt. Meidän lapsi ei ollut viime vuonna kertaakaan pois koulusta, joten ei ole tarvinnut saada läksyjä tietoon muilta.

[/quote]

Meillä ei vie ja koska opettaja ei laita läksyjä wilmaan, niin meillä lapsi tekee rästiläksyt sitten kun on mennyt kouluun ja nähnyt, mitä on tehty.

Ja jos siihen opettajalla on jotain mutisemista, niin siinä mutisee.

Olen aina ihmetellyt, että miksi asiat on niin hankalia alakoulun opettajien kanssa eli luokanopettajien. Mutta kun mennään yläkouluun, niin aineenopettajien kanssa hommat sujuu. Olisiko ehkä koulutuksessa ja asenteissa jotain eroa.

Vierailija
48/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyajan pullamössö kakaroille näköjään pitää läksyt saada suoraan nenäneteen.

Vierailija
49/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaani saavat läksyjä oman taitonsa mukaan, joten Wilmaan merkkaaminen ois aika työlästä, kun eri oppilailla eri läksyt. Ekalla luokalla esim. toinen opettelee kirjaimia ja toinen lukee Pottereita, ei ois samassa

En anna läksyjä, jos lapsi on kipeänä, ellei erikseen vanhemmat toivo. Mielestäni sairaana saa levätä.

Vierailija
50/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyjen merkitsemisessä Wilmaan on sekä hyviä että huonoja puolia. Yleisesti Wilma on todella mainio apuväline koulun ja kodin yhteistyön ylläpitämiseksi. Useimmat kodit ovat nykyään jo niin tietokoneistettuja, että aktiivisilla vanhemmilla on Wilman avulla mahdollisuus seurata lapsen koulunkäyntiä ja kannustaa/patistaa tätä huolehtimaan tehtävistään.

MUTTA. Ja huoh. Minua opettajana ärsyttää, että Wilman takia oppilaat tuntuvat yhä useammin tuudittautumaan sellaiseen tunteeseen, että heidän koulunkäynnistään ja läksyistään huolehtii automaattisesti ja ensisijaisesti joku muu kuin he itse. Tunnilla ei tarvitse kuunnella loppuun asti, sillä lopussahan opettaja vain hölöttää jotain turhaa läksyistä. Ei siihen tarvitse kiinnittää huomiota, ei merkitä mitään ylös. Kyllähän ne läksyt kuitenkin Wilmaan tulevat. Itse kyllä merkitsen yleensä Wilmaan esimerkiksi läksyjen sivunumerot ja tehtävien numerot. Olen kuitenkin oppilailleni painottanut toistuvasti, että tunnin lopussa on PAKKO kuunnella, mitä tulee läksyksi, sillä samalla kuulee myös läksytehtävän tarkennukset ja ohjeet siitä, miten läksy kannattaa tehdä.

Kaksi tärkeää syytä olla merkitsemättä Wilmaan kaikkea läksyistä:

1. Oppilaiden vastuuttaminen. Oppilaalla on oltava olo, että hän itse omalla käytöksellään ja omilla valinnoillaan vaikuttaa oppimiseensa ja menestymiseensä. Tämä auttaa sisäisen motivaation syntymisessä, ja samalla oppilas oppii kantamaan vastuuta itsestään.

2. Loogisten yhteyksien luominen asioiden välillä ja oppimisen tukeminen. Läksyt liittyvät yleensä jotenkin käsillä olevan oppitunnin aiheeseen. On oppimisen kannalta hyödyllistä, että läksyn tehtävänanto yhdistyy oppilaan mielessä tunnilla opittuun asiaan jo oppitunnin välittömässä yhteydessä eikä vasta kotona.

- opettaja

Vierailija
51/170 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 21:48"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:20"]

Mikä teidän lapsia vaivaa ? "Meidän Petterin ei tarvitse antaa sairaana olevalle luokkakaverilleen läksyjä"

Silloin kun kävin ala-astetta ja lähellä asuva luokkakaveri oli kipeä kannoin omien koulukirjojen lisäksi tämän luokkakaverin kirjat ja vein ne ihan KOTIOVELLE ! Ja vaikka kirjoja ei ollut niin menin oven taakse näyttämään mitä on läksynä. Puhelimet kun saatiin vähän vanhempana niin sairaana oleva soitti puhelinrinkiä läpi, että saa kaikki läksyt.

Ellei kukaan muka oikeesti vastannut niin se kerrottiin opettajalle sama jos Anniina oli unohtanut antaa jotain.

Eikö lastenne tarvitse koskaan auttaa ketään ? hui, pelottaa ihan, että olen tuollaisten öykkäreiden työnantaja joskus. 

Miksei ihmiset vaan voisi auttaa toisiaan ? 

"Tee toisille se mitä toivoisit toisten tekevän sinulle "

[/quote]

Jos opettaja on niin paskalaiska, ettei viitsi sinne läksytoimintoon merkata läksyjä, niin ei taatusti minun kermapersemukelot kanna sinun lapsillesi yhtään kirjaa. Eivätkä kyllä selvittele läksyjäkään.

Opettaja tehkööt työnsä, tai sitten etsikööt muualta työpaikan.

[/quote]

Mahtava asenne sinulla! Noh kaltaisiasi kitisijöitä maailmasta löytyy aina. Taitaa olla teidän perheessä asiat liiankin hyvin, jos tämä on teille NOIN iso ongelma. Minä en ole ikinä kokenut mitenkään stressaavana asiana, jos meidän poika on kertonut kaverilleen päivän läksyt. Taidat kuulua niihin ihmisiin, joilla ei mikään ole koskaan hyvin ja muilta osataan vaatia, paitsi itseltään tai LAPSILTAAN... Mutku meijän lapsella voi tulla paha mieli jos joutuu auttamaan kaveria viisi minuuttia päivässä. Ota lapsi pullaa...

Vierailija
52/170 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 20:24"]

Poissaollut voi ottaa yhteyttä opettjaan. Kyllä se onnistuu ihan ilman Wilmankin käyttöä ;)

[/quote]

Joo ja sähkökin tuli joihinkin taloihin vasta 50-luvulla. Joten mitä me turhaan sitäkään elämää helpottavaa juttua käytetään, kun elämä onnistuu ilman sähköäkin.

Vierailija
53/170 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:42"]

Perhe joka haluaa, että lapsi oppii, ottaa läksyt selville kaverilta ihan ilman suurempia draamoja. Perhe joka näkee kaikessa pahaa, ja on vaatimassa yhteiskunnalta sitä sun tätä, löytää tästäkin ongelman... Ihan oikeasti, miten te pärjäsitte lapsena, jos satuitte olemaan kipeinä?

Älkää nyt hyvät ihmiset opettako uusavuttomuuttanne lapsiinne, puhumattakaan, että vaaditte sitä yhteiskunnalta. Vanhempana hävettää, että joukossamme on tuollaisia parkujia. Eipä varmaan ole helppoa teidänkään mukuloiden opettajilla, kun asenne on jo valmiiksi tuollainen. Menkää itseenne!

[/quote]

No niin, vanhemmat jotka sysäävät kasvatusvelvollisuuttaan koululle ja opettajat, jotka tästä kyrsiintyneenä väistelevät jo kaikkia velvollisuuksiaan sellaisten fraasien taakse kuten "oppilas huolehtikoon itse", eivät kummatkaan anna aikuisista mitää positiivista mallia. Välinpitämättömyys, henkinen poissaolo, on kiire, mulle ei makseta tästä, evvk  näyttävän olevan tämän päivän henki niin kotona kuin koulussa.

Vierailija
54/170 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 09:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 20:24"]

Poissaollut voi ottaa yhteyttä opettjaan. Kyllä se onnistuu ihan ilman Wilmankin käyttöä ;)

[/quote]

Joo ja sähkökin tuli joihinkin taloihin vasta 50-luvulla. Joten mitä me turhaan sitäkään elämää helpottavaa juttua käytetään, kun elämä onnistuu ilman sähköäkin.

[/quote]

Niin kaiken tarkoitushan on että kaikki tarjoillaan jo lapsesta asti  nenän eteen. Miksi niitä läksyjäkään omilla aivoilla pohtimaan kun kerran ne voi kopioida suoraan tarkastuskirjasta! Mikä teitä vaivaa? Kukaan tässäkään ketjussa ei ole vastannut miten te saitte läksyt lapsena, kun olitte kipeinä? Jäikö läksyt tekemättä vai oliko se ylivoimaisen vastenmielistä selvittää läksyt? Jos näin on, niin mikähän mahtaa olla TEIDÄN ammattinne nykyään? 

-- koulumyönteinen äiti

Vierailija
55/170 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun opena minä ihmettelen äitiä, joka laittaa sairaan lapsen kesken sairauden soittelemaan läksyjen perään ja miettimään koulua. Sairaana sairastetaan, ja vanhempi hoitaa lasta, ei selvitä läksyjä. Kun lapsi toipuu, varsinkin tuollaisen viikon taudin jälkeen, palataan vasta sitten koulujuttujen pariin. Ja kysytään sitten kavereilta tai opelta, missä ollaan menossa. Yksittäisillä läksyillä ei ole merkitystä, vaan ne väliin jääneet asiat pitäisi opetella. Joko kotona, tai pyytäen tukiopetusta.

Vierailija
56/170 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:49"]

Läksyjä ei merkitä Wilmaan, koska nykyaikana opetuksen eriyttäminen tarkoittaa sitä, että oppilaat saavat tunneilla hyvin erilaisia läksyjä.  Eli kaikille ei todellakaan anneta samaa läksyä, toisin kuin ennen vanhaan.... On myös tärkeää, että lapsi oppii itse merkitsemään läksynsä, jotta hän tietää sen vielä kotonakin.  Koulussa ei tehdä oppilaan puolesta asioita, jotka hänen tulisi osata tehdä itse.  Saman pitäisi päteä myös kotona.... terv. ekaluokan ope

[/quote]

Juuri näin. Vanhempien käsitys nykykoulusta nojautuu harmillisen pitkälle omaan kouluaikaan, joten tätäkin voi olla vaikea ymmärtää. Itselläni yli 20 oppilaan luokka, ei aika riitä joka läksyn ilmoittamiseen joka tunnin jälkeen. Ja parin päivän poissaolo nyt ei ole niin kauheaa, etteikö ehtisi jälkikäteenkin läksyjä tekemään, kuka nyt esim. sairaana muutenkaan jaksaisi tehtäviin paneutua?

Vierailija
57/170 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekaluokkalaiseni ope on kyllä niin niin nokkela nainen, että onnistuu mainiosti päivittäin merkkaamaan nämä erilaiset läksyt wilmaan. Hän on kyllä muutenkin erinomainen opettaja. [quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 22:09"]

Oppilaani saavat läksyjä oman taitonsa mukaan, joten Wilmaan merkkaaminen ois aika työlästä, kun eri oppilailla eri läksyt. Ekalla luokalla esim. toinen opettelee kirjaimia ja toinen lukee Pottereita, ei ois samassa

En anna läksyjä, jos lapsi on kipeänä, ellei erikseen vanhemmat toivo. Mielestäni sairaana saa levätä.

[/quote]

Vierailija
58/170 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:52"]

Ja lapseni koulussa ainakin kaikilla opettajilla on luokassa tietokone käytössään, jolloin voi merkata ne samantien tunnilla sinne (ja käydä välillä fb:ssä, kuten lapseni on kertonut joidenkin opettajiensa tekevän:))

[/quote]

Se oppilas voi itse merkitä ne läksyt itselleen

[/quote]

Tottakai, jos ei ole sairaana.

Vierailija
59/170 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen koulussa on käytössä tuo Wilma, ja sinne merkitään läksyt. Oppilaita VASTUUTETAAN (joka tuntuu olevan näiden wilmanvastustajien suurin huoli) sillä, että kaikki lomakkeet ovat edelleen paperimuodossa (vaikka koulu onkin vihreän lipun koulu, ja paperilippusista miellään haluttaisiin eroon) ja näin ollen oppilailla on edelleen sitä huolehdittavaakin.

Vierailija
60/170 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa olla, että oppilas on koulukiusattu eikä hänellä ole yhtään kaveria jollei voisi soittaa ja kysyä poissaoloajan läksyjä. Jos opettaja ei merkkaa niitä wilmaan tai suostu kertomaan, opettaja syyllistyy koulukiusaamiseen.

Läksyt voi merkata wilmaan ihan työaikana tunnilla ja lähettää yhdellä viestillä kaikille. Kaikki selittelyt ovat tekosyitä.