Miksei opettajat merkitse läksyjä wilmaan?
Silloin yhdellä pienllä viestillä läksyt olisi kaikkien tiedossa. Ja aikaa säästyy, kun ei jokaiselle erikseen ilmoitetta...
Kommentit (170)
paras kommentti tässä keskustelussa oli se, jossa mainittiin, että kyllä nykyisin lähes kaikessa työssä on joustettava ja tehtävä ns. palkatonta työtä. En ainakaan itse voi olla vastaamatta omien asiakkaideni s-postiviesteihin, vaikka niistä eri minulle edes makseta. Tiedän, että opettajien työ on välillä hankalaa ja lapset sekä vanhemmat myös, mutta näitäkin keskustelujanlukiessa välillä kyllä,tuntuu, että,opettajan työ,on ns. Suojatyöpaikka
paras kommentti tässä keskustelussa oli se, jossa mainittiin, että kyllä nykyisin lähes kaikessa työssä on joustettava ja tehtävä ns. palkatonta työtä. En ainakaan itse voi olla vastaamatta omien asiakkaideni s-postiviesteihin, vaikka niistä eri minulle edes makseta. Tiedän, että opettajien työ on välillä hankalaa ja lapset sekä vanhemmat myös, mutta näitäkin keskustelujanlukiessa välillä kyllä,tuntuu, että,opettajan työ,on ns. Suojatyöpaikka
Yksi näkökulma vielä. Meille hankittiin kotiin vihdoin netti, kun ope koulussa vouhkasi Wilmasta. Minulle olisi riittänyt hyvin reissari. Nyt olen todennut, ettei siellä Wilmassa juurikaan tapahdu mitään olennaista tiedonvälitystä kodin ja koulun välillä. Ilmoitusasiat ovat tyyliin kaksi vuotta vanhoja. Eli kuinka paljon on olemassa tällaista "mukatoimintaa"? Luodaan edellytykset jollekin - tässä tapauksessa yhteydenpidolle kodin ja koulun välillä - ja se on olemassa noin muodon vuoksi, mutta harvat sitä käyttävät. Ja koulu ja opettajat, jotka tämän mainion keksinnön ovat masinoineet, suostuvat vain pitkin hampain tekemään wilmaan merkintöjä. Onko opettajien suhtautuminen kaikkeen muuhunkin koulussa tapahtuvaan toimintaan, opetukseen ym. yhtä nuivaa, mitä täällä esiintyneistä puheenvuoroista voi päätellä?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:11"]
Mun mielestäni olisi hyvä, että läksyt laitettaisiin Wilmaan. Kaikki lapset eivät todellakaan ole samanlaisia, ja helpottaisi kaikkia (opettajia, oppilaita ja vanhempia) paljon mikäli vanhemmat pystyisivät valvomaan että läksyt tulevat todella tehtyä.
Lisäksi, meillä on ilmennyt paljon sitä, että kaverit eivät kysyessäkään kerro läksyjä tai "muista" sitä mitä tuli läksyksi. Onhan tuokin yksi helppo kiusaamisen muoto.
[/quote]
Olen sanonut lapsille, että heidän ei tarvitse olla mikään läksyautomaatti ja iltoja kuluttaa selittämällä, mitä oli läksynä. Heidän ei tarvitse kantaa puhelinta matkassa siksi, että jonkun Nico-Petteri ei tiedä läksyjä. Koulun tehtävä on ilmoittaa läksyt, ei minun lasteni. Heillä saa olla puhelimet vaikka äänettömällä koko illan.
Ärsyttää tuo flunssa-aikojen läksyrumba, kun aina joku soittaa ja pitäisi muistaa, mitä oli mistäkin.
[/quote]
Sun lapset on siis itsekkäitä pikku paskapäitä. Varmaan ihmetelevät aikuisena kun ei ole kavereita ja kukaan ei tykkää ja ihmissuhteet eivät onnistu. Mutta omathan on lapsi.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 17:09"]
Tämä on juuri se mikä ärsytti minua kouluaikoina. Opettajat kertovat joillekin suosikkioppilailleen tulevista tapahtumista ja me emme-niin-opettajalle-läheiset jouduimme onkimaan tietoa suosikkioppilailta mikä antoi näille suosikkioppilaille mahdollisuuden kiusaamiseen tai ainakin meidän muiden täytyi olla nöyriä saadaksemme tietoa. Jos opettajat haluavat vähentää kiusaamista, niin ensimmäinen askel olisi, että he itse alkavat kohdella oppilaita tasapuolisesti.
En esim. ymmärrä miksi opettajat eivät voi ilmoittaa liikuntapäiviä tai retkipäivä heti kun tietävät vaan tietoa pantataan ja säännöstellään. Ovatko nämä opettajat itse vielä niin lapsellisia, että yrittävät päästä joidenkin oppilaiden suosioon kaveraamalla heidän kanssaan ja jakamalla heille tietoa jota muille ei ole tarjolla?
[/quote]
Lapsen koulussa kaikki poikkeuspäivät ilmoitetaan jo syyslukukauden alkaessa ja esim uintireissun paria viikkoa ennen. Kumma tiedonpanttausta.
Oon huomannut, että vaikka itse ja suurin osa kollegoistani merkitään läksyt Wilmaan, niitä aika harva sieltä lukee. Tunnolliset oppilaat merkkaa läksyt itselleen tunnin lopuksi ja ne joita ei kiinnosta, ei katso Wilmastakaan... Mutta systeemi on meille opeille itsellemme ihan kätevä, siellä ne säilyy tallessa tiedot seuraavaan tuntiin eikä tarvitse muualle kirjoitella muistiin. Vaikea tosin uskoa, että oltais näiden tapojemme kanssa niin harvinaisia, kun tätä keskustelua lukemalla vois uskoa.
Jos teidän kermaperse mukelonne ottaa omaa lomaa koulusta niin se ei ole opettajan asia huolehtia tälle ipanalle läksyjä. Tämä pinnaava Ulla-Kalevi voi ottaa puhelimen kauniiseen käteen ja soittaa luokkakavereilleen tai opettajalleen. Ja ellei lapsella ole luokassa kaveria niin kertoo tämän opettajalle ja soittelee tosiaan tälle.
Kenenkään opettajan ei pitäisi pistää läksyjä Wilmaan vaan lasten pitäisi alkaa ottaa vastuuta koulun käynnistään. Ei pomokaan töissä ilmoita miljoonaa kertaa jokaiselle erikseen mitä tulee tehdä. Asioista on opeteltava ottamaan itse selvää.
Vahtikaa, että penskanne käy koulua niin ei tuota läksy ongelmaa olisi :) ellette siihen pysty, niin älkää tehkö lapsia.
Mikä teidän lapsia vaivaa ? "Meidän Petterin ei tarvitse antaa sairaana olevalle luokkakaverilleen läksyjä"
Silloin kun kävin ala-astetta ja lähellä asuva luokkakaveri oli kipeä kannoin omien koulukirjojen lisäksi tämän luokkakaverin kirjat ja vein ne ihan KOTIOVELLE ! Ja vaikka kirjoja ei ollut niin menin oven taakse näyttämään mitä on läksynä. Puhelimet kun saatiin vähän vanhempana niin sairaana oleva soitti puhelinrinkiä läpi, että saa kaikki läksyt.
Ellei kukaan muka oikeesti vastannut niin se kerrottiin opettajalle sama jos Anniina oli unohtanut antaa jotain.
Eikö lastenne tarvitse koskaan auttaa ketään ? hui, pelottaa ihan, että olen tuollaisten öykkäreiden työnantaja joskus.
Miksei ihmiset vaan voisi auttaa toisiaan ?
"Tee toisille se mitä toivoisit toisten tekevän sinulle "
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 15:07"]
Mitä isommaksi lapset kasvaa, niin sitä useammin ne yrittää opettajalle keksiä mitä mielikuvituksellisimpia selityksiä miksi läksyt on tekemättä ja miksi opettaja on ihan epäinhimillinen, kun laittaa merkinnän tekemättömistä läksyistä. Kun minähän olin kipeä, en tiennyt mitä oli läksyksi, ei ollut kenenkään puhelinnumeroa, kun kirja oli äidin luona, kun tulin harkoista niin myöhään kotiin, kun oli sitä ja tätä muuta ja tärkeämpää tekemistä.
Merkitsen läksyt wilmaan. Jokaisella on mahdollisuus sieltä tarkistaa mitä oli läksyksi. Joten mulle on turha tulla selittelemään noita juttuja, jokaisella on mahdollisuus tehdä läksynsä. Tietokoneettomia on muutama oppilas koko koulussa. Ne oppilaat on kaikkien opettajien tiedossa, joten niiden kohdalla käytetään harkintaa.
[/quote]Edelleenkään ihan joka perheessä ei ole tietokonetta, tai ei ainakaan nettiä jotta pääsisi wilmaan kotoa. Periaatteessa on väärin olettaa että kaikilla olisi tarvittava tietotekniikka kotonaan. Voipa vielä löytyä selaisiakin joilla ei välttämättä ole aina edes puhelinta käytettävissä.
[/quote]
Arvasin, että joku tarttuu tuohon syöttiin, että kaikilla ei ole tietokonetta. Mutta kuten varmasti osasit lukea, niin opettajat tietävät kyllä nämä tietokoneettomat perheet. Ja vaikka sä yrität nostaa sen tässä joksikin ongelmaksi, niin tuo tietokoneettomuus ei läksyasiassa ole ollut minkäänlainen ongelma. Ne joilla ei kotona ole tietokonetta, osaavat kyllä kokemukseni mukaan käyttää muita keinoja läksyjen selvittämiseen.
[/quote]Loistava tilaisuus harjoittaa syrjintää ja lajittelua. Nuo ovat niin köyhiä ettei ole edes nettiä....
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:49"]
Läksyjä ei merkitä Wilmaan, koska nykyaikana opetuksen eriyttäminen tarkoittaa sitä, että oppilaat saavat tunneilla hyvin erilaisia läksyjä. Eli kaikille ei todellakaan anneta samaa läksyä, toisin kuin ennen vanhaan.... On myös tärkeää, että lapsi oppii itse merkitsemään läksynsä, jotta hän tietää sen vielä kotonakin. Koulussa ei tehdä oppilaan puolesta asioita, jotka hänen tulisi osata tehdä itse. Saman pitäisi päteä myös kotona.... terv. ekaluokan ope
[/quote]Eli koulusta poissa ollessa on mahdoton tehdä lähksyjä, koska muut oppilaat eivät edes tiedä mitä läksyä sille poissaolevalle olsi annettu. Onglema on ratkaistu, poissaoleva ei voi tehdä läksyjä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:52"]
Ja lapseni koulussa ainakin kaikilla opettajilla on luokassa tietokone käytössään, jolloin voi merkata ne samantien tunnilla sinne (ja käydä välillä fb:ssä, kuten lapseni on kertonut joidenkin opettajiensa tekevän:))
[/quote]
Se oppilas voi itse merkitä ne läksyt itselleen
[/quote]Miten, jos on ollut pois koulusta?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:54"]
Kaiken tämän vääntämisen keskellä olisi mielenkiintoista tietää, vähentääkö läksyjen wilmaan merkitseminen todella tekemättömien läksyjen määrää.
Välillä tuntuu, että jotkut vanhemmat tekevät nykyisin kaikesta ongelman. Läksyjäkään ei poloinen lapsi pysty itse kirjaansa/vihkoonsa merkitsemään tai poissaollessaan luokkatoverilta/opettajalta kysymään. Mitenköhän rukka selviää (koulu)arjessa ylipäätänsä juuri mistään, kun läksyjen tietäminenkin on jo noin hankalaa?
[/quote]Ainakin yksi tekosyy poistuisi, jos läksyt olisi wilmassa.
Miksi tosta Wilmasta on muutamassa vuodessa tullut asia jota ilman ei pärjätä ?
Miten te selvitette läksynne sairaana olessanne ? Ette ainakaan mistään Wilmasta.
Periaatteessa siis nettiä ei tarvita läksyjen selvittelyyn.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:55"]
Kiusatulle lapselle voi olla todella ahdistavaa jos häntä painostetaan ottamaan yhteyttä kiusaajiinsa läksyjä kyselläkseen. Todennäköisesti häntä kiusattaisiin siinäkin tilanteessa, eli annettaisiin väärät läksyt tai unohdettaisiin suurin osa.
[/quote]
Jos lasta kiusataan, miksei oteta yhteyttä opettajaan ja kerrota tätä asiaa?
[/quote]Eihän opettajat tee asialle mitään vaikka kertoo, usein kisattu alkaa olla paljon pois koulusta ja ongemat vain pahenee.
Osalla taitaa olla kovin ruusuinen käsitys koulumaailmasta nykyisin.
Opettajat todellakin usein mielummin sulkee silmänsä kuin puuttuu, jos joutuu kiusaajan kanssa kahnauksiin, niin saa potkut ja joutuu oikeuteen.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:54"]
Kaiken tämän vääntämisen keskellä olisi mielenkiintoista tietää, vähentääkö läksyjen wilmaan merkitseminen todella tekemättömien läksyjen määrää.
[/quote]
Totta kai vähentää. Kannattaa sunkin kokeilla eikä vain epäillä. Oppilailla on poissaolojen jälkeen aina tehtävät tehtynä, joten mun opettajana ei tarvi tunnilla säätää niiden poissaolleiden kanssa mitään. Eikä mun tarvi vastailla mihinkään erillisiin kyselyihin läksyistä eikä kaivella kirjoja esille kotona illalla ja muistella, että mihin me edettiinkä tuon 7A luokan kanssa. Wilman käyttö selkeyttää elämää.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 17:04"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:55"]
Kiusatulle lapselle voi olla todella ahdistavaa jos häntä painostetaan ottamaan yhteyttä kiusaajiinsa läksyjä kyselläkseen. Todennäköisesti häntä kiusattaisiin siinäkin tilanteessa, eli annettaisiin väärät läksyt tai unohdettaisiin suurin osa.
[/quote]
Jos lasta kiusataan, miksei oteta yhteyttä opettajaan ja kerrota tätä asiaa?
[/quote]Eihän opettajat tee asialle mitään vaikka kertoo, usein kisattu alkaa olla paljon pois koulusta ja ongemat vain pahenee.
Osalla taitaa olla kovin ruusuinen käsitys koulumaailmasta nykyisin.
Opettajat todellakin usein mielummin sulkee silmänsä kuin puuttuu, jos joutuu kiusaajan kanssa kahnauksiin, niin saa potkut ja joutuu oikeuteen.
[/quote]
Eli oma tyhmyytesi, että lastasi kiusataan. Kyllä ne opettajat puuttuu kun vanhemmat nostavat kissan pöydälle. Älä liioittele asioista joista et mitään tiedä
Perhe joka haluaa, että lapsi oppii, ottaa läksyt selville kaverilta ihan ilman suurempia draamoja. Perhe joka näkee kaikessa pahaa, ja on vaatimassa yhteiskunnalta sitä sun tätä, löytää tästäkin ongelman... Ihan oikeasti, miten te pärjäsitte lapsena, jos satuitte olemaan kipeinä?
Älkää nyt hyvät ihmiset opettako uusavuttomuuttanne lapsiinne, puhumattakaan, että vaaditte sitä yhteiskunnalta. Vanhempana hävettää, että joukossamme on tuollaisia parkujia. Eipä varmaan ole helppoa teidänkään mukuloiden opettajilla, kun asenne on jo valmiiksi tuollainen. Menkää itseenne!
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:48"]
Meneekö huoleton nuoruus siitä pilalle jos kertoo kaverille mitä oli läksynä?
[/quote]
Eipähän toinen silloin ainakaan tee läksyjä paremmin, ja tiedon pimittäjä pääsee loistamaan.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:49"]
Läksyjä ei merkitä Wilmaan, koska nykyaikana opetuksen eriyttäminen tarkoittaa sitä, että oppilaat saavat tunneilla hyvin erilaisia läksyjä. Eli kaikille ei todellakaan anneta samaa läksyä, toisin kuin ennen vanhaan.... On myös tärkeää, että lapsi oppii itse merkitsemään läksynsä, jotta hän tietää sen vielä kotonakin. Koulussa ei tehdä oppilaan puolesta asioita, jotka hänen tulisi osata tehdä itse. Saman pitäisi päteä myös kotona.... terv. ekaluokan ope
[/quote]Eli koulusta poissa ollessa on mahdoton tehdä lähksyjä, koska muut oppilaat eivät edes tiedä mitä läksyä sille poissaolevalle olsi annettu. Onglema on ratkaistu, poissaoleva ei voi tehdä läksyjä.
[/quote]
Poissaollut voi ottaa yhteyttä opettjaan. Kyllä se onnistuu ihan ilman Wilmankin käyttöä ;)
- Se, että oppilas osaa ja muistaa merkitä läksynsä, on osa oppimisprosessia. Siksi en merkitse läksyjä Wilmaan. (Meillä ei kylläkään edes ole tuota läksytoimintoa käytössä.)
- On todella harvinaista, ettei oppilaalla olisi yhtään luokka-/kurssikaveria, jolta tämä voisi tarvittaessa tiedustella annettuja läksyjä. Tällaisissa tapauksissa opettajat luonnollisesti auttavat. Ja saahan siis opettajalta läksyistä tiedustella muulloinkin. (Jos ei siis halua koulukavereitaan kyselyillään "rasittaa").
- Iso osa oppilaiden vanhemmista jättää lukematta (tai ainakin vastaamatta/kuittaamatta) nykyisetkin Wilma-viestit. (Saattavat kylläkin sitten tiedustella samoja asioita s.posteitse/puhelimitse.) Miksi siis lisäisin tiedottamisen määrää Wilmassa?