Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, Wilma/läksyt

Vierailija
13.09.2013 |

jotenkin harmittaa, kun opettajat eivät enää edes pyynnöstä anna kipeänä olleelle lapselle läksyjä Wilman välityksellä. 6-luokkalaiseni on ollut lähes koko viikon kipeänä, flunssassa kotona. Joka ikinen ilta piti soittaa koulukaverille ja kysyä läksyjä, kun opettaja ilmoitti, että opettaa lapsille vastuuta, kun itse huolehtii läksynsä. Lapsi siis yritti joka päivä vähän tehdä tunneille käsiteltyjä asioita, vaikka kipeä olikin.

Nyt ei sitten tietty ole edes kenenkään vapaaehtoisessa kielessä olevan puhelinnumeroa edes, kun viime vuoden opettaja laittoi läksyt Wilmaan, jos lapsi oli sairaana.

Itse ajattelisin, että opettaja saa palkan ja hänen pitäisi hoitaa tällaiset asiat. 

Ymmärrän, että töitä paljon, mutta tylsää....

Äetsässä

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 02:23"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 02:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 23:28"]

46, älä viitsi jauhaa paskaa jostain kiireestä. Teillä on jokaista tuntia kohden 15 minuuttia aikaa istua kahvilla opettajan huoneessa ja kahden ja puolen kuukauden kesäloma ja työpaivä päättyy usein jo klo 13 joten älä oikeasti viitsi.

[/quote]

Ei jaksaisi tätä... Mutta väännetään nyt vielä paksusta rautalangasta. En ole viestin nro 46 kirjoittaja, mutta allekirjoitan osaltani kuvauksen hyvin realistiseksi.

Olen työskennellyt sekä alakoulussa että yläkoulun aineenopena, olen molempiin kelpoinen. Olisipa joskus päivä, jona ehtisin viettää kaikki välitunnit opettajainhuoneessa! Käytännössä sellaista ei voi olla, sillä joka päivä ainakin yksi välkkä menee valvonnassa. Jos se on ruokavälkkä, en yleensä ehdi päivän aikana syödä - olenkin varannut luokkaan hätävaraston niille päiville, kun syömiseen on käytettävissä viisi minuuttia. Välitunti menee usein luokassa, kun laitan järjestykseen edellisen ja seuraavan tuntini materiaalit. Vaihtoehtoisesti se mene kopiohuoneessa tai selvittäessä jonkun oppilaan asioita. Lukujärjestyksen pisin päiväni on klo 8.00-15.30, jonka aikana minulla on opetusta seitsemälle eri ryhmälle kahdessa eri aineessa. Pääni läpi kulkevan informaation määrä on valtava. Työvuosia ei vielä ole takana niin, että olisin jo täysin rutinoitunut, vaan joudun tekemään paljon suunnittelutyötä. Olen tälläkin viikolla viettänyt kaksi yli kymmentuntista päivää työpaikalla. Tänä viikonloppuna korjaan neljän ryhmän ainekirjoitukset.

Nippelit ovat oikeastaan juuri ne pahimmat kuormittajat. Kun on jo kymmenen palloa samaan aikaan ilmassa ja sata muuta juttua meneillään, niin jonglöörin selän katkaisee tiistai-iltapäivän viides viesti joltakulta vanhemmalta, joka (usein vaativin sanankääntein) olettaa open muistavan ulkoa, mitä juuri hänen lapselleen tuli läksyksi viime torstain aamutunnilta.

[/quote]

organisoi työsi paremmin. Älä stressaannu normaalista työstä. Vedä henkeä. Ajattele positiivisesti. Kiireenkin keskellä voit olla tyyni, ystävällinen ja rauhallinen. Kyse on paljon myös omista valinnoistasi. Voit itse päättää asenteesi. Sinulla on paljon aiheita, mistä voit olla kiitollinen ja iloinen. Yritä nähdä asia myös ap:n kannalta. Kun kykenet olemaan empaattinen ja myönteinen, voit lopulta itsekin paremmin. Jos suostut ottamaan itsellesi marttyyrin katkeran kruunun, oma vointisi, työtehosi ja työsi laatu kärsii. Lapset huomaavat sen, että et nauti työstäsi.

[/quote]

Itse asiassa nautin työstäni paljon, ja opettamani nuoret varmasti näkevät sen myös. :) Olen työssäni hyvinkin "tyyni, ystävällinen ja rauhallinen". En koe työstäni stressiä, vaikka sitä on paljon. Kuitenkin aikani on rajallinen. Viestini ei ollut suunnattu ensisijaisesti ap:lle vaan sille urpolle, koka julisti totuutena, ettei opettajilla juuri hommia ole, kun päivät päättyvät klo 13 ja suuri osa vuodesta on lomaa. En itsekään lähde väittämään jonkun toisen alan ammattilaiselle, ettei heidän duuninsa kovin vaativalta vaikuta. Opettajille näin ilmeisesti on vuodesta toiseen aivan ok avautua.

Vierailija
82/83 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille luvattii et opet pistäis wilmaan läksyt koska aika usein ainakin joku on poissa pitkänkin aikaa ja sitten kun on näitä ryhmiä kielissä ja matikassa ja et tunne sieltä sitte oikee ketää nii niillekkää ei voi viestittää et mitä on tullut, vaa joutuu sitte ennen tuntia viiden minuutin ajassa keritä ne kaikki tekeen.

Espanjan ope pistää ainoana läksyt, hyvä vaan koska joka kerta tulee miljoona hommaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä koen, että 10 reissuvihkoon ei ole vaikea kirjoittaa päivän kuulumisia hoitolasten vanhemmille. Vielä nopeampaa se olisi näin näppäimillä:) mutta meillä toki lapset lepäävät sen 45 min.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi