Opettajat, Wilma/läksyt
jotenkin harmittaa, kun opettajat eivät enää edes pyynnöstä anna kipeänä olleelle lapselle läksyjä Wilman välityksellä. 6-luokkalaiseni on ollut lähes koko viikon kipeänä, flunssassa kotona. Joka ikinen ilta piti soittaa koulukaverille ja kysyä läksyjä, kun opettaja ilmoitti, että opettaa lapsille vastuuta, kun itse huolehtii läksynsä. Lapsi siis yritti joka päivä vähän tehdä tunneille käsiteltyjä asioita, vaikka kipeä olikin.
Nyt ei sitten tietty ole edes kenenkään vapaaehtoisessa kielessä olevan puhelinnumeroa edes, kun viime vuoden opettaja laittoi läksyt Wilmaan, jos lapsi oli sairaana.
Itse ajattelisin, että opettaja saa palkan ja hänen pitäisi hoitaa tällaiset asiat.
Ymmärrän, että töitä paljon, mutta tylsää....
Äetsässä
Kommentit (83)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 22:24"]
Opettaja voisi olla iloisesti yllättynyt tänäpäivänä että joitakin vanhempia ylipäänsä kiinnostaa läksyt ja lapsen pärjääminen. Kaikkia ei kiinnosta, sen huomaa jo siitä miten myöhään nuo ala-aste ikäiset pyörii pihalla ja muualla huoritellen toisiaan ja kiroten...
[/quote]
Ai nyt se ala-asteikäisten huoritteleminenkin on opettajien syy. Opettajat kun eivät kirjoita Wilmaan läksyjä, niin seurauksena on se, että lapset huorittelevat...
Oppilailla ei ole tunnuksia Wilmaan, vain huoltajilla on. Opettajilla ei ole velvollisuutta kirjata läksyjä Wilmaan, koska opettaja ilmoittaa läksyt oppilaille oppitunnilla. Poissa oleva oppilas saa läksyt soittamalla kaverille kuten aina ennenkin. Jos sinun lapsesi on idiootti eikä anna läksyjä kaverilleen, niin itsepä olet hänet sellaiseksi kasvattanut. Opettaja ei sille asialle mitään voi.
Wilma on tarkoitettu yhteiseksi työkaluksi, jolla pääasiassa selvitetään poissaolot mutta jonka avulla opettaja voi halutessaan kirjata oppilaan tuntikäyttäytymisestä huomioita. Joskus jotkut opettajat kirjaavat Wilmaan myös läksyt, vaikkei mikään tai kukaan heitä siihen velvoita.
Opettajat eivät ole saaneet palkanlisää Wilman käyttöönotosta. Maailma menee kyllä eteenpäin, mutta edelleen siis läksyt ilmoitetaan oppitunnilla oppilaille ja oppilaan tulee huolehtia sitä kautta läksyistä. Läksyjen merkitseminen Wilmaan on nopeaa ja helppoa opettajalle, mutta miettikääpäs sitä, että se on yksi kymmenistä asioista, joita opettajien harteille on viime aikoina tullut lisätyönä, eikä niistä mistään saa lisäpalkkaa. Samalla palkalla mennään (paitsi indeksikorotuksia nyt on tullut kuten muillekin aloille) edelleen, vaikka työmäärä on kasvanut entisestään. Enää ei voi edes puhua normaaliluokista, koska siellä on ties mitä integroituna tavallisten oppilaiden sekaan, eikä mikään muutos näy palkassa. Yläkoulun aineenopettajalla on päivässä 150 oppilasta nokkansa edessä, joka päivä vähän eri kokoonpanolla. Opettajilla menee ihan hirveästi aikaa sen kirjaamiseen, kuka on tehnyt mitäkin, mitä opettaja itse on tehnyt, mitä on puhuttu, miten tuntisuunnitelmassa on edetty, millaista tukea kukakin niistä 150 oppilaasta on mahdollisesti saanut, mitä pitää jatkossa huomioida, kuka lähetetään erityisopetukseen, mitä materiaalia hänelle sinne täytyy laittaa mukaan, mitä sattui välitunnilla, mitä sattui ruokalassa, mitä sattui käytävällä ennen tunnin alkua, miksi Maija näytti itkettyneeltä, täytyy muistaa puhua Maijan kanssa jossain sopivassa välissä, ehkä pitäisi pyytää kuraattoria puhumaan Maijan kanssa, koskakohan se terkka on paikalla jos lähettäisikin Maijan sinne, milläköhän tunnilla olisi sellainen rako, että Maija voisi olla pois tunnilta asioitaan setvimässä jäämättä kuitenkaan jälkeen tuntiasioissa, sitten täytyy vielä setviä se juttu kun Lasse tönäisi Pekkaa, olikohan se kiusaamista vai ei, täytyy kirjoittaa raportti ja jututtaa molempia ja ehkä kutsua vanhemmatkin koululle ja sopia aika niin että kuraattorikin ehtii paikalle... Opettajan työhön mahtuu miljoona asiaa, joista huoltajat eivät ole lainkaan tietoisia, ja ne kaikki hoidetaan oppituntien ulkopuolella. Siinä ei todellakaan jaksa ajatella, onko Sepe saanut läksynsä selville.
Oppilas voi nostaa koulussa kokemistaan asioista oikeussyytteen vielä 10 vuotta koulun päättymisen jälkeen. Opettajalla täytyy olla todella tehokas kirjanpito kaikesta tekemisestään ja sanomisestaan, jotta hän pystyy puolustautumaan vielä 10 vuotta senkin jälkeen, kun oppilas on päässyt pois koulusta. Opettajan on turvattava selustansa, siihen se tänä päivänä on mennyt. Että selvittäkää ihan vaan siltä naapurin Vesalta, mitä läksyä on tullut. Se on Vesan velvollisuus kertoa ne läksyt. Opettajan velvollisuus on kertoa ne siellä oppitunnilla.
[/quote]
WHAAAATTT??? Kirjaatteko te muut oikeasti kaiken tuon ylös?
Minä kirjaan vaan sen, mitä tunneilla on tehty ja mitä aiotaan seuraavaksi. Ok, no jos joku on tosi törkeästi käyttäytynyt, niin sitten sen. Mutta en mä osaa lähteä siitä, että 10 vuoden päästä joku entinen oppilas haastaisi oikeuteen. En vaan osaa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 09:17"]
Mikä siinä on vaivalloista kirjoittaa tunnista Wilmaan? Mä olin muutaman vuoden lukiossa, mutta opiskelen kolmatta opetettavaa ainetta. Mä kirjasin jokainen päivä tunnin lopuks Wilmaan pikaisesti lyhenteinä, mitkä sivut käytiin, mitkä tehtävät ja mitä tuli läksyksi. Olin koulun ainoa ope, joka teki tuon ja sanoin lukiolaisille, että sieltä sopii mun "koodikielestä" tarkastaa, jos on ollut pois tai läksyt meni ohi.
Samoin olin alakoulussa sijaisena puolisen vuotta ja laitin joka päivä lyhyet merkinnät Wilmaan. Tyyliin:
LT: pesäpalloa
MA: tunnilla s 41-42, kotiin s. 134 t1-3
AI: tunnilla lukukirja s. 32, t2-3, kotiin kaunovihko s. 18
jne. Tuossa meni about kolme minuuttia päivässä ja samalla ajattelin, että sieltä sopii vanhempienkin tarkastaa, jos haluavat nähdä, mitä on kunakin päivänä tehty. Tietysti muksut itse huolehtii läksyistään, mutta parempi sitten, että vanhemmat katsoo sieltä kuin läksyt on tekemättä. Tavallaan keräsin itselleni samalla tuntipäiväkirjaa, jota voi katsoa, jos tulee kyselyitä opetuksesta.
[/quote]
Mä teen ihan samalla tavalla. Pitäähän mun kuitenkin itsellenikin pitää kirjaa, mitä tunnilla on tehty. En mä sitä muuten enää seuraavalla viikolla kaikkea muistaisi.
Wilmasta saan nopeasti itsekin tarkastettua, että mitäs mä nyt viime tiistaina annoin läksyksi aineesta, jota on vaan yksi tunti viikossa.
Koulussamme on tietokoneiden ja nettiyhteyksien kanssa niin paljon ongelmia, ettei Wilmaa voi käyttää tuolla tavalla kalenterina/muistikirjana.
Wilma on hankittu lähinnä poissaolojen kuittaamista ja tiedotusten lähettelyä varten.
En yhtään ymmärrä teitä, jotka natisevat, että oppilaat ei opi vastuunkantoa, jos läksyt löytyy Wilmasta tms.
Yliopistollakin on nykyään Moodle, josta löytyy kurssien kaikki materiaalit: luennoitsijoiden tekemät powerpoint-diat, handoutit, tehtävät, kurssin aikataulu, kaikki. Sieltä voi tarkastaa ja opetella itse, jos joutuu olemaan pois.
Miksi ala- tai yläkoulussa pitäisi olla toisin?
Meilläkin on Wilmasta koulussa joku rupuversio, johon ei noita läksyjä saa esille. Olen luonut oman blogspot-blogin, jonne päivitän läksyt ja jossa on linkit mahdolliseen kirjojen ulkopuoliseen materiaaliin (jos sen voi nettiin laittaa). Sen päivittämiseen menee muutama minuutti päivässä.
En pidä muuta kirjaa siitä, mitä tunnilla tehty vaan tuo blogi on minullekin sitten se päiväkirja. Otan sen sisällöstä säännöllisin väliajoin kopioita.
Jos olen itse tehnyt tunneille materiaalia, on kätevää, että se löytyy verkosta pilvipalvelusta myös itselleni. Sieltä voin sitten hakea tarvittavat matskut tulevinakin vuosina - ja miltä tahansa koneelta.
Ymmärrän, että yläkoulun tai lukion aineenopelle tuo läksyjen ym toiminnan verkkoon päivittäminen voi olla vaikeampaa, kun opetettavia luokkia on niin monta. Itse opetan alakoulussa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 09:52"]
Koulussamme on tietokoneiden ja nettiyhteyksien kanssa niin paljon ongelmia, ettei Wilmaa voi käyttää tuolla tavalla kalenterina/muistikirjana.
Wilma on hankittu lähinnä poissaolojen kuittaamista ja tiedotusten lähettelyä varten.
[/quote]
Eikö tälle voisi vaatia tehtäväksi jotain? Digitaalinen ympäristö on niin keskeinen osa nykymaailmaa, että sen pitäisi olla keskeinen osa opetustakin. Kyllä koulun koneiden ja nettiyhteyksien täytyy olla varmat ja nopeat, mitä siitä opettamisesta muuten tulee?
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 20:26"]
Ei lapsesi ole pakko soitella, kun on keksitty tekstarit, sähköposti, WhatsApp, nettiyhteisöt yms. Enkä ymmärrä mitä asia sinulle kuuluu. Itse hoidin omat läksyni jo ekaluokalla. Sinun lapsesi on kutosella eli luultavasti jo 12-vuotias.
[/quote]Ei lasten ole mikään pakko jakaa puhelinumeroaan kaikille samalla luokalla. Tilanne voi oikeasti olla se että jollakin ei ole luokkakavereidensa yhteystitoja. Jos tämä kipeänä ollut sattuu olemaan luokan kiusattu hylkilö, niin opettaja on näköjään samassa ringissa syrjimässä lasta ulos porukoista.
me koulussa kysyttiin kavereilta läksyt.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 20:56"]
WILMA JA TERVE JÄRKI: missä?
Minun puolestani koko Wilmasta voisi luopua, en ymmärrä sitä ollenkaan. Jos on todella tärkeää asiaa, olen hoitanut asian koululle puhelimella soittamalla. Tarvitseeko opettajienkaan käyttää Wilmaa joka h*lvetin pikkuasiaan, kun heillä muutenkin on jo tarpeeksi kiire? Läksyt voi soittaa ja kysyä kavereilta. Kristus.
Ja alakoululaisten vanhemmille on edelleen olemassa vanhempainiltoja.
[/quote]Ilmeisesti on paljon asioita joita et ymmärrä, sillä vaikutat melko tyhmältä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 20:16"]
Jos mun lapsen ope toimisi noin, mulla olisi asiaa rehtorille, koulutoimenjohtajalle ja vaikka kelle.
Jos lapsella ei ole kavereita, keltä kysyä läksyjä, niin opettaja syyllistyy koulukiusaamiseen. Kyllä opettajan tehtävä on kertoa läksyt, ei kavereiden.
[/quote]
Meillä oli ala-asteella koulukiusattu lapsi. 'Ei todellakaan ketään, keneltä kysyä läksyt.
Opettaja ei kertaakaan pannut laiskanläksylle tai kutsunut kasvatuskeskusteluun tekemättömistä läksyistä, kun uhkasin tehdä isomman jutun siitä, että koulu ei ole puuttunut koulukiusaamiseen.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 02:10"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 23:28"]
46, älä viitsi jauhaa paskaa jostain kiireestä. Teillä on jokaista tuntia kohden 15 minuuttia aikaa istua kahvilla opettajan huoneessa ja kahden ja puolen kuukauden kesäloma ja työpaivä päättyy usein jo klo 13 joten älä oikeasti viitsi.
[/quote]
Ei jaksaisi tätä... Mutta väännetään nyt vielä paksusta rautalangasta. En ole viestin nro 46 kirjoittaja, mutta allekirjoitan osaltani kuvauksen hyvin realistiseksi.
Olen työskennellyt sekä alakoulussa että yläkoulun aineenopena, olen molempiin kelpoinen. Olisipa joskus päivä, jona ehtisin viettää kaikki välitunnit opettajainhuoneessa! Käytännössä sellaista ei voi olla, sillä joka päivä ainakin yksi välkkä menee valvonnassa. Jos se on ruokavälkkä, en yleensä ehdi päivän aikana syödä - olenkin varannut luokkaan hätävaraston niille päiville, kun syömiseen on käytettävissä viisi minuuttia. Välitunti menee usein luokassa, kun laitan järjestykseen edellisen ja seuraavan tuntini materiaalit. Vaihtoehtoisesti se mene kopiohuoneessa tai selvittäessä jonkun oppilaan asioita. Lukujärjestyksen pisin päiväni on klo 8.00-15.30, jonka aikana minulla on opetusta seitsemälle eri ryhmälle kahdessa eri aineessa. Pääni läpi kulkevan informaation määrä on valtava. Työvuosia ei vielä ole takana niin, että olisin jo täysin rutinoitunut, vaan joudun tekemään paljon suunnittelutyötä. Olen tälläkin viikolla viettänyt kaksi yli kymmentuntista päivää työpaikalla. Tänä viikonloppuna korjaan neljän ryhmän ainekirjoitukset.
Nippelit ovat oikeastaan juuri ne pahimmat kuormittajat. Kun on jo kymmenen palloa samaan aikaan ilmassa ja sata muuta juttua meneillään, niin jonglöörin selän katkaisee tiistai-iltapäivän viides viesti joltakulta vanhemmalta, joka (usein vaativin sanankääntein) olettaa open muistavan ulkoa, mitä juuri hänen lapselleen tuli läksyksi viime torstain aamutunnilta.
[/quote]
Opettajissa on niin eroa. Meillä alakoulun opettajat ovat hyvin ehtineet panna läskyt wilmaan tunnin aikana.
Toisilta se ei näy onnistuvan millään.
Toiset nyt ovat tehokkaampia kuin toiset. Toisille koulu on suojatyöpaikka
Ei se aineenopettajalle yhtään vaivalloisempaa ole merkitä tunnin ohjelmaa lyhyesti ja läksyjä kuin luokanopellekaan. Jouduttehan te poissaolotkin kirjamaan, niin samalla kirjautumisella heittää sen tuntiohjelman. Ei siitä tarvi rakettitiedettä tehdä ja kirjoittaa kovin pitkästi. Lyhyesti riittää. Olen itse kokenut sen mielekkäänä, koska vastapainona saan opettajana tosi vapaasti toimia opetuksen kanssa ja riittää, että jälkikäteen vaan kirjailee asioita.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:10"]
me koulussa kysyttiin kavereilta läksyt.
[/quote]Ja jos ei ole kavereita, niin läksyt jää tekemättä? Upeaa, pelkkiä koulukiusaajia keskustelemassa!
Eiköhän opettajissakin ole eroa. Minä itse koen sähköposteihin vastaamisen helpoksi. Voin kirjoittaa vaikka samalla syöden nopeasti vastauksen, kun toiset opettajat istuu pää hiessä hieromassa sanavalintoja, jotka silti epäonnistuu. Olen miettinyt, että lieneekö siinä syy, että työskentelin ennen opettajuutta melkein 10 vuotta asiantuntijana yksityisellä, jossa sähköposteja tuli liikaakin, niihin piti vastata nopeasti ja osa poisteista oli negatiivisia. Opin vastaamaan aikailematta, kertomaan asian selkeästi ja valitsemaan sanat oikein. Sähköpostin kanssahan pitää olla korostetun kohtelias ja varovainen, koska kirjoitettu viesti on aina tylympi kuin sanottu. Se, mikä suullisesti olisi vain suoraa puhetta, voi tuntua sähköpostissa ilkeilyltä. Itse näen tuon ammattitaitona, jonka toin mukanani opetusmaailmaan. En myöskään itse luokkaannu posteista kovin helposti, koska tiedän sen, että kokematon kirjoittaja helposti on liian terävä ilmaisuissaan ja sen voi tulkita pahemmin kuin oli tarkoitus.
Onpas nyt pari ay-opettajaa kiihkoissaan. Läksyjen merkkaaminen ei ole mikään lisätyö opettajalle. Jonnekin se on kuitenkin merkattava mitä tunneilla on tehty ja mitä on annettu läksyksi. Miksi sitä ei laittaisi wilmaan, kun siitä hyötyisi muutkin. Aika fakiiri pitää olla, jos ulkoa muistaa jokaisen ryhmän ja jokaisen aineen läksyt tarkalleen. Jos taas ei opeta sitä 150 oppilasta viikossa, niin aivan varmasti ehtii ne merkinnät tekemään.
Opella ei ole nykyään paljon varaa mennä rutisemaan toimimattomista yhteyksistä! Hankinnat ovat jäissä ja lomautuksia tulossa. Jos ryhtyy hankalaksi, voidaan opetustunteja leikata seuraavaksi vuodeksi.
Miksi läksyjen teko olisi ainoastaan tärkeää? Minusta tärkeintä on se, että oppilas ei jää jälkeen ja on tehnyt kirjaa eteenpäin. Voin sitten tarkistaa tunnin jälkeen, onko tehnyt oikein ja tarvitseeko aiheesta esim. tukiopetusta. Ärsyttää nämä lapset, jotka ovat tehneet vain läksyn eikä mitään muuta. Läksyt ovat usein vain yhdestä tunnin aiheesta eikä niistä saa koknaiskuvaa, onko lapsi oppinut asian vai ei. Tärkeämpää siis olisi tehdä kirjaa eteenpäin poissaolon aikana.
Ennen Wilmaa meidän opettaja laittoi perjantaisin seuraavan viikon suunniteman läksyineen tiedoksi kotiin. Se oli varmaan opettajan tuntisuunnitelma. Toimi erittäin hyvin.
Osa opettajista on ilmeisesti hyvin humanistipohjaisia ja aivan pihalla nykyteknologiasta ja sen antamista mahdollisuuksista. Sitten valitetaan, kun vanhemmat "eivät ole kiinnostuneita" lapsen koulutyöstä ja tue koulunkäyntiä. Mitenkähän vanhempi voi esim. valvoa ja tukea sitä läksyjen ja koealueiden merkkaamista kotoa käsin jälkikäteen, jos lapsella on tässä ongelmia??? Luuleeko joku tosiaan, että näistä asioista ei joka jumalan päivä puhuta sen unohtelijan kanssa siellä kotona mutta kun se puhuminen ei valitettavasti auta mitään.
Osalla opettajista - kuten täällä palstallakin näkee - alkaa heti kauhea vastustus ja narina jostain muutaman minuutin kirjaamisesta, joka pitää kuitenkin tehdä ja jonka voisi tehdä nykytekniikalla tehokkaammin ja niin, että siitä olisi perheillekin hyötyä. Toki on tekniikassa eroja koulujen välillä mutta suurempi ero taitaa olla siinä, että osa opettajista nostaa heti kädet pystyyn ja alkaa vikistä vastaan, kun puhutaan tietotekniikasta ja moderneista opetus- ja viestintävälineistä. Kukaan ei nyt todellakaan odota, että ope kirjoittaa 150 tekstaria läksyistä päivittäin - asiaan on varmasti olemassa menetelmä, jossa se viesti läksyistä, koealueesta tms. kirjataan kerran ja viesti on kaikkien vanhempien ja miksei oppilaidenkin luettavissa. Jos ei koulusta esim. kustannussyistä löydy tällaista systeemiä, luokan oma blogi voisi esim. olla tällainen. Siihen saisi samantien viestiä lyhyesti muistakin asioista, esim. liikuntavarusteista, teemapäivistä, retkistä ym. On myös syytä viestiä vanhemmille päin, jos on halukkuutta ja kykyä tällaiseen viestintään mutta koulun tekniikka ei anna siihen mahdollisuuksia. Sittenpä tietävät vanhemmat valittaa siitä oikealle taholle eli kuntaan päin - eivätkä laita asiaa opettajan kyvyttömyyden ja laiskuuden piikkiin, jota sitäkin selvästi kyllä osalla on.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 20:37"]
Te, jotka olette sitä mieltä, että koulussa pitää itse myös siis sairaana kysyä läksyt toiselta luokkalaiselta niin pitäisikö luokkassa sopia, keneltä kukakin kysyy. Meillä asuu koulunsa hyvin hoitava poika ja valehtelematta läksysoittoja tulee lähes joka päivä useammaltakin pojalta. Oma poikani juost sanoi, että, miksi mun pitää huolehtia kaikkien muidenkin läksyistä. Pitäisi varmaan ainakin olla joku tasapuolisuus, ettei ns. tunnolliset oppilaat liikaa joudu huolehtimaan muista.
[/quote]
Hyvä pointti. Olisin itse myös sillä kannalla, että ope vastaa luokastaan eikä muut oppilaat. Millaisen esimerkin me vanhemmat/ opettajat annamme, kun aina tulee tämä "ei kuulu minun tehtäviini, minulle ei makseta siitä, että vastaan oppilaan kysymyksiin vapaa-ajalla"? Eikä luulisi olevan opelle liian vaativaa, avata Wilma ja tarkistaa sinne tulleet viestit?
Suurimmassa osassa kouluista ei ole oppilaille Wilma tunnuksia.