Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, Wilma/läksyt

Vierailija
13.09.2013 |

jotenkin harmittaa, kun opettajat eivät enää edes pyynnöstä anna kipeänä olleelle lapselle läksyjä Wilman välityksellä. 6-luokkalaiseni on ollut lähes koko viikon kipeänä, flunssassa kotona. Joka ikinen ilta piti soittaa koulukaverille ja kysyä läksyjä, kun opettaja ilmoitti, että opettaa lapsille vastuuta, kun itse huolehtii läksynsä. Lapsi siis yritti joka päivä vähän tehdä tunneille käsiteltyjä asioita, vaikka kipeä olikin.

Nyt ei sitten tietty ole edes kenenkään vapaaehtoisessa kielessä olevan puhelinnumeroa edes, kun viime vuoden opettaja laittoi läksyt Wilmaan, jos lapsi oli sairaana.

Itse ajattelisin, että opettaja saa palkan ja hänen pitäisi hoitaa tällaiset asiat. 

Ymmärrän, että töitä paljon, mutta tylsää....

Äetsässä

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä Wilma on olemassa? Juuri tälläistä varten.

Vierailija
42/83 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja voisi olla iloisesti yllättynyt tänäpäivänä että joitakin vanhempia ylipäänsä kiinnostaa läksyt ja lapsen pärjääminen. Kaikkia ei kiinnosta, sen huomaa jo siitä miten myöhään nuo ala-aste ikäiset pyörii pihalla ja muualla huoritellen toisiaan ja kiroten...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 22:20"]

Mitä jos lapsella ei ole yhdenkään koulukaverin numeroa?

[/quote]

Suosittelen, että kehotat lastasi jo tässä vaiheessa lukukautta pyytämään koulukaverien numeroita.

Vierailija
44/83 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos numeroita ei saa jos on esim kiusattu? Syrjitty? Sanooko opettaja silloinkin että voi voi?

Vierailija
45/83 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 22:24"]

Opettaja voisi olla iloisesti yllättynyt tänäpäivänä että joitakin vanhempia ylipäänsä kiinnostaa läksyt ja lapsen pärjääminen. Kaikkia ei kiinnosta, sen huomaa jo siitä miten myöhään nuo ala-aste ikäiset pyörii pihalla ja muualla huoritellen toisiaan ja kiroten...

[/quote]

Ai nyt se ala-asteikäisten huoritteleminenkin on opettajien syy. Opettajat kun eivät kirjoita Wilmaan läksyjä, niin seurauksena on se, että lapset huorittelevat...

Oppilailla ei ole tunnuksia Wilmaan, vain huoltajilla on. Opettajilla ei ole velvollisuutta kirjata läksyjä Wilmaan, koska opettaja ilmoittaa läksyt oppilaille oppitunnilla. Poissa oleva oppilas saa läksyt soittamalla kaverille kuten aina ennenkin. Jos sinun lapsesi on idiootti eikä anna läksyjä kaverilleen, niin itsepä olet hänet sellaiseksi kasvattanut. Opettaja ei sille asialle mitään voi.

Wilma on tarkoitettu yhteiseksi työkaluksi, jolla pääasiassa selvitetään poissaolot mutta jonka avulla opettaja voi halutessaan kirjata oppilaan tuntikäyttäytymisestä huomioita. Joskus jotkut opettajat kirjaavat Wilmaan myös läksyt, vaikkei mikään tai kukaan heitä siihen velvoita.

Opettajat eivät ole saaneet palkanlisää Wilman käyttöönotosta. Maailma menee kyllä eteenpäin, mutta edelleen siis läksyt ilmoitetaan oppitunnilla oppilaille ja oppilaan tulee huolehtia sitä kautta läksyistä. Läksyjen merkitseminen Wilmaan on nopeaa ja helppoa opettajalle, mutta miettikääpäs sitä, että se on yksi kymmenistä asioista, joita opettajien harteille on viime aikoina tullut lisätyönä, eikä niistä mistään saa lisäpalkkaa. Samalla palkalla mennään (paitsi indeksikorotuksia nyt on tullut kuten muillekin aloille) edelleen, vaikka työmäärä on kasvanut entisestään. Enää ei voi edes puhua normaaliluokista, koska siellä on ties mitä integroituna tavallisten oppilaiden sekaan, eikä mikään muutos näy palkassa. Yläkoulun aineenopettajalla on päivässä 150 oppilasta nokkansa edessä, joka päivä vähän eri kokoonpanolla. Opettajilla menee ihan hirveästi aikaa sen kirjaamiseen, kuka on tehnyt mitäkin, mitä opettaja itse on tehnyt, mitä on puhuttu, miten tuntisuunnitelmassa on edetty, millaista tukea kukakin niistä 150 oppilaasta on mahdollisesti saanut, mitä pitää jatkossa huomioida, kuka lähetetään erityisopetukseen, mitä materiaalia hänelle sinne täytyy laittaa mukaan, mitä sattui välitunnilla, mitä sattui ruokalassa, mitä sattui käytävällä ennen tunnin alkua, miksi Maija näytti itkettyneeltä, täytyy muistaa puhua Maijan kanssa jossain sopivassa välissä, ehkä pitäisi pyytää kuraattoria puhumaan Maijan kanssa, koskakohan se terkka on paikalla jos lähettäisikin Maijan sinne, milläköhän tunnilla olisi sellainen rako, että Maija voisi olla pois tunnilta asioitaan setvimässä jäämättä kuitenkaan jälkeen tuntiasioissa, sitten täytyy vielä setviä se juttu kun Lasse tönäisi Pekkaa, olikohan se kiusaamista vai ei, täytyy kirjoittaa raportti ja jututtaa molempia ja ehkä kutsua vanhemmatkin koululle ja sopia aika niin että kuraattorikin ehtii paikalle... Opettajan työhön mahtuu miljoona asiaa, joista huoltajat eivät ole lainkaan tietoisia, ja ne kaikki hoidetaan oppituntien ulkopuolella. Siinä ei todellakaan jaksa ajatella, onko Sepe saanut läksynsä selville.

Oppilas voi nostaa koulussa kokemistaan asioista oikeussyytteen vielä 10 vuotta koulun päättymisen jälkeen. Opettajalla täytyy olla todella tehokas kirjanpito kaikesta tekemisestään ja sanomisestaan, jotta hän pystyy puolustautumaan vielä 10 vuotta senkin jälkeen, kun oppilas on päässyt pois koulusta. Opettajan on turvattava selustansa, siihen se tänä päivänä on mennyt. Että selvittäkää ihan vaan siltä naapurin Vesalta, mitä läksyä on tullut. Se on Vesan velvollisuus kertoa ne läksyt. Opettajan velvollisuus on kertoa ne siellä oppitunnilla.

Vierailija
46/83 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 46 varsin realistisesta kuvauksesta. Palkkaa ei ole tullut lisää hommien lisääntyessä, mutta eipä se raha toisaalta auta jos aikaa on liian vähän. Mistäs sitä aikaa taikoisi lisää?

Vierailija
47/83 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö seiskaluokkalaiselta (ja kuutos-, ja viitos-) voi odottaa että hän tietää läksynsä ilman että opettaja joutuu joka päivä erikseen kirjaamaan läksyt johonkin ohjelmaan? Eikö se ole sitä kasvattamista...?

Sairastelut tietysti erikseen. 

Vierailija
48/83 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään kun läksyt on Wilmassa. Tämä ihan siksi, sillä esikoiseni (nelosluokkalainen tyttö) on hiukan huithapeli ja läksyjä jää tekemättä, mistä tulee merkintöjä. Vika on siinä, että tyttö ei aina merkkaa kaikkia läksyjä tunnilla. Muuten koulu sujuu tosi hyvin. Minun olisi helpompi tukea tyttöä, kun pystyisin Wilmasta tarkistamaan mitä läksyksi oikeasti tuli. Tietenkin olen tytön kanssa keskustellut siitä, että täytyy tarkasti kuunnella läksyt ja sitten merkata ne, mutta jos minä en läksyjä mistään näe, niin keinoni auttaa ovat aika vähissä. Nytkin tuli opelta viesti, että huolettaa kun joillakin on useampia unohduksia, mutta tarvitsisin keinoja puuttua asiaan. Tosin tältä syksyltä näkyy vasta olevan kaksi merkintää, joten luulen että joillain on enemmänkin.

Vierailija
49/83 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hooh,

mäkin vielä viime vuonna merkkasin läksyjä aina kun joku oli poissa...Parhaimpina päivinä parikymmentä erilaista läksyviestiä...Ja siihen siis kaikki muut viestit päälle kiusaamisista, edistymistä, juoksevista asioista ym...Olen lisäksi koko koulun tiedotusvastaava koskien yleisiä koko koulun asioita...

Olen alakoulun ope, mutta opetan luokilla 1-6...Koulussamme on paljon ns. inkluusio-opilaita, joilla erilliset tavoitteet...

En periaateesta merkitse yhteisesti läksyjä Wilmaan, koska esim. matematiikasta annan oppilaille eri läksyjä tason mukaan.

Oppilaille olen sitä vastoin korostanut, että jos joku kaveri kysyy läksyjä, on hyvän luokkakaverin velvollisuus ne kertoa.Siis ainakin se, mitä tunnilla tehtiin.  Ja että aika usein pystyy tulevat läksyt päättelemäänkin...Yleensä kirjaa jatketaan siitä mihin on jääty...Ja jos on oikein sairas, ei voi tehdä läksyjä. Tai jos on yrittänyt tehdä läksyjä, mutta tehnyt väärät sairaana, ei ope siitä rankaise...Tehköön sitten kun on terve ja saanut infoa lisää.

Ja olen myös maininut, että jos läksyjä ei saa kavereilta, voi ottaa opeen Wilman kautta yhteyttä...Kukaan ei ole ottanut...

Maalaisjrjen käyttö on sallittua - jopa suotavvaa - koulussakin:)

Vierailija
50/83 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

46, älä viitsi jauhaa paskaa jostain kiireestä. Teillä on jokaista tuntia kohden 15 minuuttia aikaa istua kahvilla opettajan huoneessa ja kahden ja puolen kuukauden kesäloma ja työpaivä päättyy usein jo klo 13 joten älä oikeasti viitsi.

Vierailija
51/83 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 22:50"]Että selvittäkää ihan vaan siltä naapurin Vesalta, mitä läksyä on tullut. Se on Vesan velvollisuus kertoa ne läksyt.

[/quote]

naapurin vesalla ei ole mitään velvollisuutta huolehtia naapurin läksyistä

Vierailija
52/83 |
13.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et selkeästi ole koskaan työskennellyt opettajana :D

Vierailija
53/83 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 23:28"]

46, älä viitsi jauhaa paskaa jostain kiireestä. Teillä on jokaista tuntia kohden 15 minuuttia aikaa istua kahvilla opettajan huoneessa ja kahden ja puolen kuukauden kesäloma ja työpaivä päättyy usein jo klo 13 joten älä oikeasti viitsi.

[/quote]

Ei jaksaisi tätä... Mutta väännetään nyt vielä paksusta rautalangasta. En ole viestin nro 46 kirjoittaja, mutta allekirjoitan osaltani kuvauksen hyvin realistiseksi.

Olen työskennellyt sekä alakoulussa että yläkoulun aineenopena, olen molempiin kelpoinen. Olisipa joskus päivä, jona ehtisin viettää kaikki välitunnit opettajainhuoneessa! Käytännössä sellaista ei voi olla, sillä joka päivä ainakin yksi välkkä menee valvonnassa. Jos se on ruokavälkkä, en yleensä ehdi päivän aikana syödä - olenkin varannut luokkaan hätävaraston niille päiville, kun syömiseen on käytettävissä viisi minuuttia. Välitunti menee usein luokassa, kun laitan järjestykseen edellisen ja seuraavan tuntini materiaalit. Vaihtoehtoisesti se mene kopiohuoneessa tai selvittäessä jonkun oppilaan asioita. Lukujärjestyksen pisin päiväni on klo 8.00-15.30, jonka aikana minulla on opetusta seitsemälle eri ryhmälle kahdessa eri aineessa. Pääni läpi kulkevan informaation määrä on valtava. Työvuosia ei vielä ole takana niin, että olisin jo täysin rutinoitunut, vaan joudun tekemään paljon suunnittelutyötä. Olen tälläkin viikolla viettänyt kaksi yli kymmentuntista päivää työpaikalla. Tänä viikonloppuna korjaan neljän ryhmän ainekirjoitukset.

Nippelit ovat oikeastaan juuri ne pahimmat kuormittajat. Kun on jo kymmenen palloa samaan aikaan ilmassa ja sata muuta juttua meneillään, niin jonglöörin selän katkaisee tiistai-iltapäivän viides viesti joltakulta vanhemmalta, joka (usein vaativin sanankääntein) olettaa open muistavan ulkoa, mitä juuri hänen lapselleen tuli läksyksi viime torstain aamutunnilta.

Vierailija
54/83 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 02:10"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 23:28"]

[/quote]

Ei jaksaisi tätä... Mutta väännetään nyt vielä paksusta rautalangasta. En ole viestin nro 46 kirjoittaja, mutta allekirjoitan osaltani kuvauksen hyvin realistiseksi.

Olen työskennellyt sekä alakoulussa että yläkoulun aineenopena, olen molempiin kelpoinen. Olisipa joskus päivä, jona ehtisin viettää kaikki välitunnit opettajainhuoneessa! Käytännössä sellaista ei voi olla, sillä joka päivä ainakin yksi välkkä menee valvonnassa. Jos se on ruokavälkkä, en yleensä ehdi päivän aikana syödä - olenkin varannut luokkaan hätävaraston niille päiville, kun syömiseen on käytettävissä viisi minuuttia. Välitunti menee usein luokassa, kun laitan järjestykseen edellisen ja seuraavan tuntini materiaalit. Vaihtoehtoisesti se mene kopiohuoneessa tai selvittäessä jonkun oppilaan asioita. Lukujärjestyksen pisin päiväni on klo 8.00-15.30, jonka aikana minulla on opetusta seitsemälle eri ryhmälle kahdessa eri aineessa. Pääni läpi kulkevan informaation määrä on valtava. Työvuosia ei vielä ole takana niin, että olisin jo täysin rutinoitunut, vaan joudun tekemään paljon suunnittelutyötä. Olen tälläkin viikolla viettänyt kaksi yli kymmentuntista päivää työpaikalla. Tänä viikonloppuna korjaan neljän ryhmän ainekirjoitukset.

Nippelit ovat oikeastaan juuri ne pahimmat kuormittajat. Kun on jo kymmenen palloa samaan aikaan ilmassa ja sata muuta juttua meneillään, niin jonglöörin selän katkaisee tiistai-iltapäivän viides viesti joltakulta vanhemmalta, joka (usein vaativin sanankääntein) olettaa open muistavan ulkoa, mitä juuri hänen lapselleen tuli läksyksi viime torstain aamutunnilta.

[/quote]

organisoi työsi paremmin. Älä stressaannu normaalista työstä. Vedä henkeä. Ajattele positiivisesti. Kiireenkin keskellä voit olla tyyni, ystävällinen ja rauhallinen. Kyse on paljon myös omista valinnoistasi. Voit itse päättää asenteesi. Sinulla on paljon aiheita, mistä voit olla kiitollinen ja iloinen. Yritä nähdä asia myös ap:n kannalta. Kun kykenet olemaan empaattinen ja myönteinen, voit lopulta itsekin paremmin. Jos suostut ottamaan itsellesi marttyyrin katkeran kruunun, oma vointisi, työtehosi ja työsi laatu kärsii. Lapset huomaavat sen, että et nauti työstäsi.

Vierailija
55/83 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella "tapeltiin" saman asian kanssa ja nyt kun poika meni seiskalle, niin opettajat merkkaavat läksyt yms. Wilmaan. Huojentavaa! Eipä tarvii enää arvuutella läksyjä ja kattella läksyt tekemättä merkintöjä.

Lapset myös sai omat Wilma tunnarit nyt, että voivat itsekin tarkistaa etusivulta läksyt. :)

Vierailija
56/83 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on väittänyt että huorittelu olisi ooettajien syy? Vanhempien kiinnostuksesta Jälkikasvunsa tekemisiin oli kysymys...että eipä aleta vääntämään kommentista muuta ku mitä se on...

Vierailija
57/83 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain kouluissa on sovittu, ettei läksyjä merkitä Wilmaan. Koulussa on huomattu, että moni nuori jättää läksyt merkkaamatta (kun ne kuitenkin löytyvät Wilmasta ja välitunnille pääsee 5 sekuntia aikaisemmin) . Nuori passivoituu eikä opi huolehtimaan asioistaan.

Yläkoulu kestää kuitenkin vain kolme vuotta ja tuona aikana pitäisi oppia hoitamaan asiat itse, jotta pärjäisi toisella asteella. Ammattikouluista ja lukiosta tulee jatkuvati viestiä, että opiskelijat tulevat peruskoulusta liian heikoin eväin!

Vierailija
58/83 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten koetaan, että soittaminen / tai vaikka facebookissa kavereilta läksyjen selvittäminen on parempi tapa huolehtia läksyjen saamisesta, kuin se, että voi tarkastaa ne Wilmasta (netistä, kun nykyisin pystyy tarkastamaan lähes kaiken muutenkin)?

Vierailija
59/83 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on vaivalloista kirjoittaa tunnista Wilmaan? Mä olin muutaman vuoden lukiossa, mutta opiskelen kolmatta opetettavaa ainetta. Mä kirjasin jokainen päivä tunnin lopuks Wilmaan pikaisesti lyhenteinä, mitkä sivut käytiin, mitkä tehtävät ja mitä tuli läksyksi. Olin koulun ainoa ope, joka teki tuon ja sanoin lukiolaisille, että sieltä sopii mun "koodikielestä" tarkastaa, jos on ollut pois tai läksyt meni ohi.

Samoin olin alakoulussa sijaisena puolisen vuotta ja laitin joka päivä lyhyet merkinnät Wilmaan. Tyyliin:

LT: pesäpalloa

MA: tunnilla s 41-42, kotiin s. 134 t1-3

AI: tunnilla lukukirja s. 32, t2-3, kotiin kaunovihko s. 18

jne. Tuossa meni about kolme minuuttia päivässä ja samalla ajattelin, että sieltä sopii vanhempienkin tarkastaa, jos haluavat nähdä, mitä on kunakin päivänä tehty. Tietysti muksut itse huolehtii läksyistään, mutta parempi sitten, että vanhemmat katsoo sieltä kuin läksyt on tekemättä. Tavallaan keräsin itselleni samalla tuntipäiväkirjaa, jota voi katsoa, jos tulee kyselyitä opetuksesta.

Vierailija
60/83 |
14.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 22:50"]

Oppilailla ei ole tunnuksia Wilmaan, vain huoltajilla on. Opettajilla ei ole velvollisuutta kirjata läksyjä Wilmaan, koska opettaja ilmoittaa läksyt oppilaille oppitunnilla. Poissa oleva oppilas saa läksyt soittamalla kaverille kuten aina ennenkin. Jos sinun lapsesi on idiootti eikä anna läksyjä kaverilleen, niin itsepä olet hänet sellaiseksi kasvattanut. Opettaja ei sille asialle mitään voi.

[/quote]

Ai miten niin oppilailla ei ole tunnuksia WIlmaan? Kyl meillä ainaki on. 

Ja jos tosiaan oot opettaja, niin kiitti vaan kun haukut toisten lapsia idiooteiksi. Voi vittu mikä lehmä ....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi