Miksi unohdetaan koko ajan, että boomereiden ja millenniaalien välissä on generation X?
Se alkuperäinen pullamössö-sukupolvi. Muistatteko?
t. vm72
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Mitään "meitä" ei ole olemassa, on vain yksilöitä, jotka ovat syntyneet samaan aikaan. Ei ole X-sukupolvea, ei milleniaaleja, ei boomereita, koska jokaisen yksilön luonne ja tausta on erilainen. Vain älyllisesti laiska luokittelee.
Moni tuntee kuuluvansa tiettyyn sukupolveen aikaan kuuluvien maaimantapahtumien, musiikin ja muiden yhteisten kokemusten ansiosta. Näin siitäkin huolimatta, että jokaiseen aikaan kuuluu myös vastakulttuureja on on ihmisiä, joita ei mikään näistä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaa, meillä ei ole mitään hävittävää. Olemme viimeisin sukupolvi, joka ansaitsee enemmän kuin edellinen sukupolvi. Millenniaalit ja zoomerit eivät pääse samaan. Me otimme netin ja sen oheispalvelut ekoina käyttöön. MTV (ja en tarkoita Mainostelevisiota, enkä varsinkaan nykyistä MTV:tä). Grunge, indie-filmit.
Minkäikäinen olet? Olin tietotekniikkakurssilla 1996 ja siellä vanhimmat olivat 1954 syntyneitä. Netti oli meillä yksi kurssin tärkeimmistä sisällöistä. Itse olen syntynyt 1964.
Ps. tuossa vaiheessa olin juuri palannut äitiyslomalta ja hoitovapailta työelämän käytettävissä olevaksi. Kurssin jälkeen olinkin mikrotukihenkilönä, kunnes jatkoin opintojani. Enne tuota kurssia olin koko ajan tietokoneiden ääressä töissä, näkemässä niiden nopean kehittymisen.
Gen X kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään "meitä" ei ole olemassa, on vain yksilöitä, jotka ovat syntyneet samaan aikaan. Ei ole X-sukupolvea, ei milleniaaleja, ei boomereita, koska jokaisen yksilön luonne ja tausta on erilainen. Vain älyllisesti laiska luokittelee.
Moni tuntee kuuluvansa tiettyyn sukupolveen aikaan kuuluvien maaimantapahtumien, musiikin ja muiden yhteisten kokemusten ansiosta. Näin siitäkin huolimatta, että jokaiseen aikaan kuuluu myös vastakulttuureja on on ihmisiä, joita ei mikään näistä kiinnosta.
Näin juuri. Sukupolvikokemukset on yllättävän tärkeitä.
Koronasta taitaa tulla zoomereiden sukupolvikokemus, valitettavasti. Toivottavasti tulee jotain positiivista jossain vaiheessa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka meitä muistais, niska kyyryssä yritettiin lähinnä selvitä lamasta hengissä siinä iässä missä nämä pelastavat maailman.
Mutta mikä ei tapa se vahvistaa, vai mitä.Mutta muistatko, miten upeaa oli, kun Nokia alkoi valloittaa maailmaa? Tuntui, että kaikki olisi mahdollista.
Ja eka lätkän MM kulta Tukholmassa -95. Se boostasi Suomea kanssa. Muistatte Den glider in:n!!!! Viime keväänä oltiin karaoke baarissa juhlimassa Suomen voittoa ja pyysin että haluan laulaa Den glider in , niin karaoke isäntä ei edes tiennyt mikä laulu on....oli zoomeri
Oijoijoi. MM95 oli niin upea juttu aikoinaan. Tuntui siltä, että siitä käynnistyi Suomen menestys. Ja mulla on hämärä käsitys, että Suomi on voittanut sen jälkeenkin mm-kultaa, mutta ei mitään käryä, milloin.
Vierailija kirjoitti:
Nokian 3310 oli hyvä peli. Tekstarit lensi ja silleen. Se oli upeeta aikaa, Mulla oli kavereista ekana kännykkä ja ostin kaikki lisäherkut, kuten erikoiskuoret ja yksi kaveri piti mua hulluna. Oli varmaan vaan kade
Mun eka työpuhelin taisi olla juurikin tuo 3310. Se tippui kerran kolmannesta kerroksesta töissä, meni säpäleiksi, kokosin sen uudelleen ja toimi kuin unelma :D Jos mun Samsung putoaisi nyt edes ekasta kerroksesta, niin tarttisin uuden puhelimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milleniaaleille itseä vähän vanhempi tuolikin on boomer ja jotenkin epäreilua.
Mutta siis joo. Gen X teki ja koki sen kaiken ensimmäiseksi, jota milleniaalit nyt pitävät omanaan.
Näin on. Työpaikan millenniaalit on huulet pyöreinä, kun kerroin, että käytin ekan kerran nettiä vuonna -97 :D Ihan kuin se netti olisi jotenkin ihmeellistä tällaiselle viisikymppiselle.
Gen X sentään teki internetin. No okei boomerit aloitti. Mutta googlet ja applet on vahvasti gen x:n miehittämiä.
Internetin kehittänyt Tim Berners-Lee taitaa lähestyä jo seitsemääkymppiä eli on buumeri :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaa, meillä ei ole mitään hävittävää. Olemme viimeisin sukupolvi, joka ansaitsee enemmän kuin edellinen sukupolvi. Millenniaalit ja zoomerit eivät pääse samaan. Me otimme netin ja sen oheispalvelut ekoina käyttöön. MTV (ja en tarkoita Mainostelevisiota, enkä varsinkaan nykyistä MTV:tä). Grunge, indie-filmit.
Minkäikäinen olet? Olin tietotekniikkakurssilla 1996 ja siellä vanhimmat olivat 1954 syntyneitä. Netti oli meillä yksi kurssin tärkeimmistä sisällöistä. Itse olen syntynyt 1964.
Olen 48-vuotias. Ekan kerran käytin nettiä siis yliopistolla, vuosi oli ehkä -97 eli olin 25-vuotias. Siitä kului kolmisen vuotta, kun hankin netin kotiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siis joo. Gen X teki ja koki sen kaiken ensimmäiseksi, jota milleniaalit nyt pitävät omanaan.
Näin on. Työpaikan millenniaalit on huulet pyöreinä, kun kerroin, että käytin ekan kerran nettiä vuonna -97 :D Ihan kuin se netti olisi jotenkin ihmeellistä tällaiselle viisikymppiselle.
Mä opiskelin atk:ta jo vuonna 1990!
Mä menin yläasteelle 1988. Meillä oli siellä tuliterä atk-luokka uusimpine koneineen. Mikro-Mikkoja taisivat olla. Jo seiskalla käytiin silloin tällöin kielten tunneilla opiskelemassa siellä, jotain pelejä ne tais lähinnä olla. Ristikkoja ja hirsipuuta ym. Kasilla mulla oli sitten valinnaisaineena atk, pari tuntia viikossa. Myös lukiossa mulla oli yks atk-kurssi 1990-luvun alkupuolella.
Eli on tässä tosiaan tietokoneiden kanssa puljattu jo kauan. Meillä oli kotonakin tietokone jo 1980-luvun loppupuolella. Eihän ne häävejä olleet sen aikaiset koneet, mutta kuitenkin.
Olen syntynyt 74. Kotona oli tietokone, jolla pelasin kissapeliä. Muuten ensimmäinen tietokoneenkäyttöni oli yliopistolla.
X-sukupolvella oli siinä mielessä hyvä ajoitus, että valmistuimme nousukauteen. Kaikki saivat töitä meidän vuosikurssilta. Pätkiä tosin. Sain ensimmäisen vakituisen työsuhteen 32 vuotiaana. Mutta päivääkään en ole ollut työttömänä.
Mä aloitin yliopistossa 1996. Heti saatiin sähköposti ym. tunnukset. Netti pelas kirjastossa ja atk-luokassa. Opiskelija-asuntoon netti tuli varmaan siinä 1990-luvun lopussa tai heti 2000 alussa.
Oon syntynyt -57. Hankin Amiga500:n -89, jolloin puhelinmodeemilla yhteys primitiiviseen verkkoon. Nykyaikainen nettiyhteys kotiin -95.
En pidä itseäni boomerina, mutta olen kai liian wanha ollakseni gen X.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen millenniaali ja käytin nettiä ekan kerran 96 🙄
Koulussa oli netti jo 94. Kotiin saatiin melkein 10 vuotta myöhemmin ja oikeastaan hyvä niin, nuo alku ajat oli todella karuja.
Eikö pullamössösukupolvi ole 50-luvulla syntyneet koska heille syötettiin pullamössöä ruoaksi, eivät kokeneet sotaa niin kuin vanhempansa ja olivat 60-70-luvulla hippiaikana nuoria? Pullamössösukupolvi on niitä boomereita eli tarkoittaa sitä, että sota-aikana tehtiin suuret ikäluokat kun oli baby boom ja nämä tosiaan syntyivät 50-luvulla.
Sodan kokeneet haukkuivat näitä 60-70-luvun nuoria pullamössösukupolveksi.
Generation X on näiden lapsia, samoin kuin osa Milleniaaleista.
Oon ite milleniaali vm. - 83 eli siitä alkupäästä. Mäkin käytin nettiä vuonna 96 ja Kurt Cobain oli myös mun idoli, samoin kuin Spice Girlsin jäsenet, jotka ovat Generation X:ään kuuluvia. He lauloivatkin siitä.
Mulle loppupään milleniaalit on kanssa sitä " nuorisoa " ja jaan enemmän yhteistä 73 syntyneen Generation X:ään kuuluvan veljeni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka meitä muistais, niska kyyryssä yritettiin lähinnä selvitä lamasta hengissä siinä iässä missä nämä pelastavat maailman.
Mutta mikä ei tapa se vahvistaa, vai mitä.Mutta muistatko, miten upeaa oli, kun Nokia alkoi valloittaa maailmaa? Tuntui, että kaikki olisi mahdollista.
Ja eka lätkän MM kulta Tukholmassa -95. Se boostasi Suomea kanssa. Muistatte Den glider in:n!!!! Viime keväänä oltiin karaoke baarissa juhlimassa Suomen voittoa ja pyysin että haluan laulaa Den glider in , niin karaoke isäntä ei edes tiennyt mikä laulu on....oli zoomeri
Oijoijoi. MM95 oli niin upea juttu aikoinaan. Tuntui siltä, että siitä käynnistyi Suomen menestys. Ja mulla on hämärä käsitys, että Suomi on voittanut sen jälkeenkin mm-kultaa, mutta ei mitään käryä, milloin.
Se oli niin upeaa, että pilasi Suomen urheilumenestyksen tulevaisuuden näihin päiviin asti.
Kiekkomafia kyllä hyödynsi pr:n hienosti. Lampaat syötiin komeasti.
Kaverin tytär kuittaillee aina äidilleen somessa, että boomer sitä ja boomer tätä. Ja äiti on vm. -74, tyttö on teini.
Oon joskus miettinyt, että onkohan boomer ihan eri asia kuin baby boomer? Itse ymmärrän sen jälkimmäisenä, mutta niin paljon näkee tuota boomeria käytettävän, että nuoremmat on varmaan yhdistäneet siihen muitakin kuin baby boomerit, ja boomer tarkoittaa heille ihan eri asiaa kuin baby boomer.
Meillä ei ollut tietokonetta kotona, mutta mulla oli sellainen pieni Nintendo, jossa oli Mikki Hiiri -peli. Keräili kananmunia. Miehen eka tietokone oli Commodore 64, edelleen meillä autotallissa.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin tytär kuittaillee aina äidilleen somessa, että boomer sitä ja boomer tätä. Ja äiti on vm. -74, tyttö on teini.
Oon joskus miettinyt, että onkohan boomer ihan eri asia kuin baby boomer? Itse ymmärrän sen jälkimmäisenä, mutta niin paljon näkee tuota boomeria käytettävän, että nuoremmat on varmaan yhdistäneet siihen muitakin kuin baby boomerit, ja boomer tarkoittaa heille ihan eri asiaa kuin baby boomer.
Ei, kyllä se boomer tarkoittaa baby boomereita. Alkuperäinen boomer-kommentti tuli muistakseeni Australin eduskunnassa, jossa millenniaali-edustaja kommentoi iäkkäämmän edustajan kommenttia sanoilla "Ok, boomer." Etenkään zoomerit eivät sitä vain käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan, nuorten kielessä boomer tuntuu tarkoittavan omien vanhempien ikäistä.