Miksi unohdetaan koko ajan, että boomereiden ja millenniaalien välissä on generation X?
Se alkuperäinen pullamössö-sukupolvi. Muistatteko?
t. vm72
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Suuret ikäluokat kyllä loppui johonkin 1952 vuoteen kun maalla enään niin tarvittu työvoimaa omasta takaa sekä kaupunkien ahtaus ja maaltapako jo hiljalleen alkoi.
Suomen tän hetken suurin ikäluokka on kyllä 1962 syntyneet, heitä on nyt eniten elossa kaikista ikäluokista.
Sukupolvista puhuminen on tylsää sotimista ja tölvimistä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys! Heitän toisen: miksi niin moni sekoittaa milleniaalit ja generation Z:n!
Baby Boomers: 1946 - 1964
Generation X: 1965 - 1980
Millennials: 1981 - 1996
Generation Z: 1997 - current
Jotkut ovat saaneet jostain päähänsä että millenniaali = syntynyt 2000-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaa, meillä ei ole mitään hävittävää. Olemme viimeisin sukupolvi, joka ansaitsee enemmän kuin edellinen sukupolvi. Millenniaalit ja zoomerit eivät pääse samaan. Me otimme netin ja sen oheispalvelut ekoina käyttöön. MTV (ja en tarkoita Mainostelevisiota, enkä varsinkaan nykyistä MTV:tä). Grunge, indie-filmit.
Mihin tuo perustuu? Ainakin anglomaissa (joiden juttuihin suomalaiset aina samaistavat itsensä) 60-luvulla syntyneet ovat köyhempiä kuin vanhempansa.
Suurin osa genX-sukupolvesta on syntynyt 60-luvun jålkeen. Itse olen syntynyt -72 ja tienaan kyllä enemmän kuin boomer-äitini aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Sukupolvista puhuminen on tylsää sotimista ja tölvimistä.
Niinpä. Se on tätä vasemmiston kulttuurisotaa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tosi iso ero x-sukupolven ja millenniaalien välillä on syntyvyys. Millenniaalien lastenhankinta on romahtanut verrattuna x-sukupolveen. Mikähän on syynä?
Muutama ehdotus:
-90-luvun lama ja suurtyttömyys
-koulukiusaaminen ja vanhempien alkoholismi/lasten jättäminen pärjäämään itsekseen oli vielä 80-90 luvulla yhteiskunnan silmissä ok-monilla on ollut melko turvaton lapsuus
-töitä ei enää laman jälkeen ole voinut pitää itsestäänselvyytenä
-yhteiskunnan arvot ovat koventuneet ja ihmiset kyynistyneet sekä tulleet itsekeskeisemmiksi
-irtosuhteet ovat enemmän normi, kuin poikkeus-perinteisillä arvoilla pyyhitään per..
-kristillisen arvomaailman/kulttuurin hajoaminen
-perhearvojen alasajo ja "huoli" luokittelu-kukaan ei pian kelpaa vanhemmuuteen koska vaatimustaso on aivan liian korkea ja tuen määrä yhteiskunnan puolelta olematon vaikka sille olisi tarvetta
-"pelastetaan maailma" ja sosialisoidaan kaikki-mitään et saa omistaa, siitä pidetään huoli
-ja joku muu voi jatkaa..
(alapeukuttelijat, teille pyytnö: kertokaa, miksi alapeukku, koska se voi auttaa ymmärtämään, jos ajatuas on pielessä, kiitos)
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaa, meillä ei ole mitään hävittävää. Olemme viimeisin sukupolvi, joka ansaitsee enemmän kuin edellinen sukupolvi. Millenniaalit ja zoomerit eivät pääse samaan. Me otimme netin ja sen oheispalvelut ekoina käyttöön. MTV (ja en tarkoita Mainostelevisiota, enkä varsinkaan nykyistä MTV:tä). Grunge, indie-filmit.
Vanhempani ansaitsivat enemmän. Ei ollut pätkätöitä kuin hamassa nuoruudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuo perustuu? Ainakin anglomaissa (joiden juttuihin suomalaiset aina samaistavat itsensä) 60-luvulla syntyneet ovat köyhempiä kuin vanhempansa.
Nyt ollaan Suomessa. Mun isä oli huutolaispoika eikä käynyt kuin kiertokoulun. Niin nopea on muutos Suomessa. Totta h****tissä mä akateemisena olen vauraampi, koulutetumpi ja menestyneempi kuin vanhempani. Ja siihenhän he tähtäsikin.
Olet onnekas-olethan myös kiitollinen?
Käsitteen "boomer" ainoa tarkoitus on olla haukkumasana valkoisille setämiehille vasemmiston kulttuurisodassa. Itse en käytä kyseistä sanaa ikinä sen takia - en halua antaa vasemmistolle pientäkään voittoa enkä vasemmiston pilkkanimille yhtään tilaa uudessa normaalissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi iso ero x-sukupolven ja millenniaalien välillä on syntyvyys. Millenniaalien lastenhankinta on romahtanut verrattuna x-sukupolveen. Mikähän on syynä?
Muutama ehdotus:
-koulukiusaaminen ja vanhempien alkoholismi/lasten jättäminen pärjäämään itsekseen oli vielä 80-90 luvulla yhteiskunnan silmissä ok-monilla on ollut melko turvaton lapsuus
-yhteiskunnan arvot ovat koventuneet ja ihmiset kyynistyneet sekä tulleet itsekeskeisemmiksi
-irtosuhteet ovat enemmän normi, kuin poikkeus-perinteisillä arvoilla pyyhitään per..
-perhearvojen alasajo ja "huoli" luokittelu-kukaan ei pian kelpaa vanhemmuuteen koska vaatimustaso on aivan liian korkea ja tuen määrä yhteiskunnan puolelta olematon vaikka sille olisi tarvetta
-"pelastetaan maailma" ja sosialisoidaan kaikki-mitään et saa omistaa, siitä pidetään huoli
(alapeukuttelijat, teille pyytnö: kertokaa, miksi alapeukku, koska se voi auttaa ymmärtämään, jos ajatuas on pielessä, kiitos)
Nämä samat asiat on ollut jo X-sukupolven riesana ja on edelleen. Ainakin 70-lukulaisilla.
Vierailija kirjoitti:
"X-sukupolveen kuuluvat vuosina 1964–1979 syntyneet ikäluokat, eli ne ikäluokat, joiden opiskeluihin tai työelämään astuminen osuu 1990-luvun vaihteeseen osuneeseen lamaan. Sukupolven yhteisiä suuria kokemuksia olivat Neuvostoliiton romahtaminen, Berliinin muurin murtuminen, Yhdysvaltojen jääminen maailman ainoaksi supervallaksi, 1990-luvun lama ja massatyöttömyys sekä globalisaatio. Monia X-sukupolven edustajia yhdistää lapsuudessa tai nuoruudessa koettu vanhempien avioero"
Ja sukupolven äänitorvi on optimistinen ja tervehenkinen Kurt Cobain...
Joka oli minulle täysin EVVK, ylästeteinien juttu.
Vierailija kirjoitti:
Käsitteen "boomer" ainoa tarkoitus on olla haukkumasana valkoisille setämiehille vasemmiston kulttuurisodassa. Itse en käytä kyseistä sanaa ikinä sen takia - en halua antaa vasemmistolle pientäkään voittoa enkä vasemmiston pilkkanimille yhtään tilaa uudessa normaalissa.
Koko sana on tuontilänkytystä. Asenteesi on lapsellisen tunkkainen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys! Heitän toisen: miksi niin moni sekoittaa milleniaalit ja generation Z:n!
Baby Boomers: 1946 - 1964
Generation X: 1965 - 1980
Millennials: 1981 - 1996
Generation Z: 1997 - current
Amerikan jaottelu.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ton sukupolven nuoremmasta päästä ja koen silti olevani ihan eri maailmaa kuin millenniaalit vaikka vanhimmat millenniaalit on melkein ikäisiäni.
Mun nuoruus oli ihan erilainen kuin pikkusiskoni. Minä tosiaan jonotin ATK-luokkaan yliopistossa ja älypuhelimista ollut tietoakaan. Ekan kännykän sain kun lähdin opiskelemaan. Opintoaikoja ei oltu rajattu ja porukka notkui yliopistolla melkein ikuisesti, siltä ainakin tuntui.
No ihan samalta kuulosta nuo jutut kuin omassa nuoruudessani. T. milleniaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on, ja samalla se on samaa feminististä uuskieltä kuin "toksinen maskuliinisuus", "manspreading" tai "valkoinen etuoikeus" ja sen on oma vasemmistomme suoraan adoptoinut jenkki-intersektionaaleilta, kuten käytännössä kaiken muunkin aatteensa nykyään.
Ikävä, että on tunkkaista, mutta ikävä kyllä myös 100% totta, ja minusta ihmisten pitäisi yleisellä tasolla paremmin tajuta suomessa mistä nämä uudet vasemmistolaisen valtamedian viljelemät tuontisanat tulevat ja mikä on agenda niiden pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milleniaaleille itseä vähän vanhempi tuolikin on boomer ja jotenkin epäreilua.
Mutta siis joo. Gen X teki ja koki sen kaiken ensimmäiseksi, jota milleniaalit nyt pitävät omanaan.
Näin on. Työpaikan millenniaalit on huulet pyöreinä, kun kerroin, että käytin ekan kerran nettiä vuonna -97 :D Ihan kuin se netti olisi jotenkin ihmeellistä tällaiselle viisikymppiselle.
Mä opiskelin atk:ta jo vuonna 1990!
Olin koulun atk kerhossa 1986. Oppiaineena sitä ei ollut vielä silloin peruskoulussa. Tietokonekiinnostuksen vuoksi otin valinnaiseksi konekirjoituksen, jotta opin kirjoittamaan nopeasti.
Meillä sitä oli jo valinnaisaineena tuohon aikaan.
Kotitietokoneet alkoivat yleistyä samaan aikaan kuin videot, 1982 eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on, ja samalla se on samaa feminististä uuskieltä kuin "toksinen maskuliinisuus", "manspreading" tai "valkoinen etuoikeus" ja sen on oma vasemmistomme suoraan adoptoinut jenkki-intersektionaaleilta, kuten käytännössä kaiken muunkin aatteensa nykyään.
Ikävä, että on tunkkaista, mutta ikävä kyllä myös 100% totta, ja minusta ihmisten pitäisi yleisellä tasolla paremmin tajuta suomessa mistä nämä uudet vasemmistolaisen valtamedian viljelemät tuontisanat tulevat ja mikä on agenda niiden pohjalla.
Hölpöti pölpön. Muista hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama ehdotus:
Nämä samat asiat on ollut jo X-sukupolven riesana ja on edelleen. Ainakin 70-lukulaisilla.
Joo, ei tuossa ollut mitään ihmeellisen uutta.
Irtosuhteetkin kuuluu oikeastaan ihmislajin käyttäytymiseen. Ja aina niitä paheksutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ton sukupolven nuoremmasta päästä ja koen silti olevani ihan eri maailmaa kuin millenniaalit vaikka vanhimmat millenniaalit on melkein ikäisiäni.
Mun nuoruus oli ihan erilainen kuin pikkusiskoni. Minä tosiaan jonotin ATK-luokkaan yliopistossa ja älypuhelimista ollut tietoakaan. Ekan kännykän sain kun lähdin opiskelemaan. Opintoaikoja ei oltu rajattu ja porukka notkui yliopistolla melkein ikuisesti, siltä ainakin tuntui.
No ihan samalta kuulosta nuo jutut kuin omassa nuoruudessani. T. milleniaali.
No mun pikkusisko tutustu ekoihin poikaystäviin irc-galleriassa, mun ollessa sen ikäinen ei tällaista tapahtunut. Kun yksi opiskelukaveri tapasi poikakaverin nettideittipalstalla ja menivät naimisiin, hän antoi haastatteluja useille lehdille, se oli sillon ilmeisesti aika harvinaista vielä se.
T. Se x-sukupolven muumio
Nyt ollaan Suomessa. Mun isä oli huutolaispoika eikä käynyt kuin kiertokoulun. Niin nopea on muutos Suomessa. Totta h****tissä mä akateemisena olen vauraampi, koulutetumpi ja menestyneempi kuin vanhempani. Ja siihenhän he tähtäsikin.