Oletko sukua kellekään keskiajan julkkikselle?
Kommentit (43)
Määritelkäähän ensin, mitä tarkoitatte keskiajalla. Minusta näyttää, että nuo mainitut henkilöt elivät kyllä uudella ajalla. Keskiajalta ei taida olla juurikaan kirkonkirjoja jäljellä Suomesta, siis ristiretken jälkeiseltä ajalta ja jos onkin, niin harva nykyihminen niistä saa selvää. Kieli oli latinaa eikä käsialakaan muistuta sitä, mitä meille 50-luvulla kansakoulussa opetettiin, saati sitten 2000-luvun koululaisille.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 17:27"]
Sinänsä tuo, että suvut väittävät olevansa dna-testin perusteella sukua Vilhelm Valloittajalle on samanlaista omahyväistä tuubaa kuin yleinen väite sukulaisuudesta Jaakko Ilkkaan. Helppo väittää, vaikea tutkia.
[/quote]
Totta. Tosin on kuitenkin uskottavampaa, että joku polveutuisi Vilhelm Valloittajasta, koska Vilhelm Valloittajasta polveutuvat kuitenkin kaikki, jotka polveutuvat Englannin kuninkaallisista ties kuinka monenkin vuosisadan takaa. Kun laskee kaikki kuninkaallisten aviottomat lapsetkin yhteen, ja lisää siihen vielä aviottomien lasten aviottomat lapset, niin aikamoinen lauma siitä syntyy... Muistan lukeneeni, että melkein kaikki englantilaiset polveutuvat Edvard III:sta tavalla tai toisella.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 16:47"]
Nää on hauskoja... harrastan sukututkimusta, ja voin paljastaa, että meillä on ihan yleisenä vitsinä tää, että jokainen suomalainen on oman puheensa mukaan sukua Jaakko Ilkalle.
[/quote]
Niin harrastan minäkin, mutta voin ihan vakavalla naamalla sanoa että sukupuussamme ensimmäinen 100 % varmuudella tiedetty henkilö oli Jaakko Ilkka. Olen siis tuo eka vastaaja.
22, keskiaika määritetään yleensä päättymään kirjapainotaidon keksimiseen 1400-luvun puoliväliin.
F.E. Sillanpää tietenkään ei ole keskiajan hahmo, mutta sitä ei 21 väittänytkään...
Jaakko Ilkka eli 1500-luvulla, Vilhelm Valloittaja taas nimenomaan keskiajalla.
Flemingin suku mainitaan ensi kerran 1300-luvun lopulla - mutta 19 hyvä: Flemingit eivät ole kuninkaallisia, vaikka aatelisia ovatkin.
18
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 18:01"]
F.E. Sillanpää tietenkään ei ole keskiajan hahmo, mutta sitä ei 21 väittänytkään...
[/quote]
Juu niin, kysyttiinkin siis nimenomaan keskiajan julkkiksia. Joo, ei ole Sillanpää keskiajalta. Mutta muita julkimoita ei meikäläisen köyhästä suvusta löydy, täytyy siis leveillä tuolla ainoalla...
kyllä me pohojalaaset ollahan kaikki sukua joko Ilkalle tai Rannanjärvelle., oli ne sevverran kovia poikia.
Olen myös sukua Jaakko Ilkalle. 100%:lla varmuudella. Kaverinikin on hänen jälkeläisiään...
Sukua Suomen ensimmäiselle suomensukuiselle piispalle. Mummin sukunimi ennen avioliittoa oli jopa vielä sama kuin hänellä.
Nää on niin hauskoja, nämä jotka kertoo olevansa sitä ja tätä sukua, ja että sukumme on sieltä ja täältä lähtöisin, ja että sukumme ensimmäinen oli se ja se. Mikä suku? Miksi juuri se "suku"? Laskekaapa joskus montako esivanhempaa teillä on vaikka tuon Jaakko Ilkan ajalta, ja perustelkaa sen jälkeen miksi koette olevanne juuri tuota sukua...
Minä olen ollut Urho Kekkosen kanssa samassa sateessa.
Kyllä löytyy mm. pohjoismaisia kunkkuja.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 16:47"]
Nää on hauskoja... harrastan sukututkimusta, ja voin paljastaa, että meillä on ihan yleisenä vitsinä tää, että jokainen suomalainen on oman puheensa mukaan sukua Jaakko Ilkalle.
[/quote]
Sama ilmiö kuin USA:ssa. Jos kaikki, jotka väittävät polveutuvansa Mayfair-laivalla tulleista, puhuisivat totta, tuo pieni purtilo olisi vetänyt kymmeniätuhansia ihmisiä.
Ja mitä esi-isien määrään tulee, niin sehän on meillä kaikilla valtava. Mennään sinne keskiaikaan eli vaikkapa 600 vuotta ajassa taaksepäin. Se on noin 25 sukupolvea, eli suoria esivanhempia oli sinulla ja minulla vuonna 1413 yli 33,5 miljoonaa. Kai siihen jokunen julkkis mahtuu.
Sukua sekä äidin puolelta Vihtori Kosola että isän puolelta Kustaa Tiitu. Joo ja en siedä viherpiiperöitä tai kommunisteja
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 03:09"]
Sukua Suomen ensimmäiselle suomensukuiselle piispalle. Mummin sukunimi ennen avioliittoa oli jopa vielä sama kuin hänellä.
[/quote]
Mikähän oli Maunun sukunimi?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 11:13"]
[/quote]
[/quote]
Särkilahti.
[/quote]
[/quote]
Muistelin, että Suomen ensimmäinen varmasti Suomessa syntynyt piispa oli tosiaan nimeltään Maunu. Wikipedia tietää, että hän oli Maunu I Ruskon Merttelän kylästä . Voihan olla, että tämän kommentin kirjoittajan joku esi-isä oli samasta kylästä tai jopa talosta kuin Maunu I, koska Turun seudulla tosiaan on näitä jo sydänkeskiajalta tunnettuja tiloja. Se, että sama tila olisi tuosta saakka ollut saman perheen hallussa, on kuitenkin yleensä ihan mahdoton todistaa, koska suurin osa myös Suomea koskevista keskiaikaisista kirkon- ja maakirjoista tuhoutui Tukholman vanhan kuninkaanlinnan (Tre Kronor) palossa 1697. Sukunimiä Pohjoismaissä käyttivät tuolloin vain saksalaisperäiset hansakauppiat, joilta tapa levisi porvareille. Mutta muuten sukunimiä ei tuolloin vielä käytetty, esim. aatelissuvut alkoivat käyttää sukunimiä Ruotsissa vasta Kustaa I Vaasan perustettua ritarishuoneen, ja talonpojat olivat sukunimettomiä itse Ruotsissa ja Länsi-Suomessa jopa pitkälle 1800-luvulle, joten väite sukunimen periytymisestä on myös luultavasti joko jonkun 1900-luvun alun vähän väriä tutkimukseen antamaan pyrkineen tutkijan tai tämän tarinan väitteen kommentin kirjoittaneelle kertoneen sukulaisen ihan oma lisä. ;-)
Sursillin suvun jälkeläisiä olen.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 12:36"]
[/quote]
[/quote]
Muistelin, että Suomen ensimmäinen varmasti Suomessa syntynyt piispa oli tosiaan nimeltään Maunu. Wikipedia tietää, että hän oli Maunu I Ruskon Merttelän kylästä . Voihan olla, että tämän kommentin kirjoittajan joku esi-isä oli samasta kylästä tai jopa talosta kuin Maunu I, koska Turun seudulla tosiaan on näitä jo sydänkeskiajalta tunnettuja tiloja. Se, että sama tila olisi tuosta saakka ollut saman perheen hallussa, on kuitenkin yleensä ihan mahdoton todistaa, koska suurin osa myös Suomea koskevista keskiaikaisista kirkon- ja maakirjoista tuhoutui Tukholman vanhan kuninkaanlinnan (Tre Kronor) palossa 1697. Sukunimiä Pohjoismaissä käyttivät tuolloin vain saksalaisperäiset hansakauppiat, joilta tapa levisi porvareille. Mutta muuten sukunimiä ei tuolloin vielä käytetty, esim. aatelissuvut alkoivat käyttää sukunimiä Ruotsissa vasta Kustaa I Vaasan perustettua ritarishuoneen, ja talonpojat olivat sukunimettomiä itse Ruotsissa ja Länsi-Suomessa jopa pitkälle 1800-luvulle, joten väite sukunimen periytymisestä on myös luultavasti joko jonkun 1900-luvun alun vähän väriä tutkimukseen antamaan pyrkineen tutkijan tai tämän tarinan väitteen kommentin kirjoittaneelle kertoneen sukulaisen ihan oma lisä. ;-)
[/quote]
Korjataan, wikipedian mukaan "ensimmäinen Suomessa syntynyt rälssisukuinen piispa". Löytyy kyllä varmasti googlettamalla, suoraa sukunimeä en tähän laita. :) Maunusta ei ole siis kyse.
-29
Mummini sanoi että oltaisiin sukua Jeanne D'arcille, sillä sukuni on lähtöisin ranskasta.
Minä olen kuitenkin 99% varma, että se ei ole totta.
Mutta, kuka tietää jos minä olisinkin jotain kaukaista sukua hänelle:D
F. E. Sillanpäälle olen sukua, mutta siihen se taitaa sitten jäädäkin.