Älkää vaimot valittako! Tekee ne sinkutkin kotitöitä!
Onko kotityöt jotenkin ekstraraskaita vaimoille kun niistä valitetaan jatkuvalla syötöllä? Kyllä sinkkutaloudessa on yhtä lailla siivottavaa ja pyykättävää, roskien vientiä ja muutakin puuhasteltavaa. Sitäpaitsi on itse huolehdittava kaikki autoon ym "miesten" hommiin liittyvät asiat.
Eikä ne kotityöt mun seksihalujani ole mitenkään vähentäneet. Panettaa tosi hyvin kun miesystävä tulee käymään.
Kommentit (65)
[/quote]
Älkäämme naiset suostuko kenellekään ilmaiseksi piiaksi.
[/quote]
Harva vaimo on ilmainen :/
En valita, enkä jaksanut lukea kaikkia, mutta kommentoin sen verran, että niitä kotitöitä nyt vaan ON perheellisellä todella paljon enemmän, kuin sinkulla. Itsekin muistan vielä sinkkuajat, eihän silloin juuri tarvinnut siivota tai tehdä mitään, sen kun omat jälkensä siivosi aina samantien ja kerran viikossa teki perussiivouksen kämpässä niin kaikki oli aina siistiä. Vaan toista se on nykyään, kolmen lapsen äitinä... Ikinä ei oikeastaan ole siistiä, vaikka kuinka siivoaisi. Pelkkä mies ei kylläkään aiheuta niin paljon sotkua, mutta uskoisin, että lapsettomat vaimot ovat aika marginaalinen ryhmä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 13:12"]
Imuroin kahdesti viikossa, ja ihan samat neliöt ne on imuroitava oli asukkaita yksi tai kaksi. Samoin pesukone on nyt puolitäysi, mitä sitten jos se tulee sitten ihan täyteen kahden pyykeistä. Ei ne kotityöt mitenkään kaksinkertaistu jos asukkaita on kaksi.
[/quote]
Et vissiin ikinä ole asunut kenenkään kanssa.
Olen itsekin ollut sinkkuna. Ja tosiaan, siivottavaa ei tullut ellei sitä tehnyt.
Lapsiperheessä se siivous ja järjestys pysyy noin puoli tuntia.
Mä haluan, että kotona saa tehdä asioita, joten olohuoneeseen ilmestyy askarteluasema. Keittiön pöytää saa olla raivaamassa jatkuvasti.
Ja olen eronnut lasten isästä, mikä helpotus kun ei jatkuvasti tarvitse olla kuuntelemassa sitä "te vaan sotkette" kun ukko itse siivosi kyllä korkeintaan omat jälkensä. Mikä tarkoitti sitä, että ruokailun jälkeen hän laittoi omat astiansa tiskikoneeseen. Ketsuppipullo, leipäkori ja maito eivät olleet hänen pöytään kattamia asioita joten hän ei niihin koskenut. Ja tämä oli vain esimerkki...
Kotihommat moninkertaistui lasten myötä ja pakko sanoa, että mies on kyllä aika lahjakas sotkija. Jättää esim. pöydän aika kaameaan kuntoon kun syöttää kuopusta, mutten viitsi nirsoilla kun kuitenkin hoitaa lapsia. Mutta siis likasia vaippoja, pyykkejä ja tiskejä saa siivota sen jäljiltä kiitettävästi. Jää niitä multakin, mutta omia sotkuja ei harmita siivota.
Sinkkuna kotitöiden määrä oli todellakin murto-osa nykyisestä ja olennaisinta ehkä oli nimenomaan se, että koskaan ei tarvinnut hoitaa muiden sotkuja (toki vieraiden jäljiltä joo). Osani olen kuitenkin valinnut ja musta on ihan reiluakin, että hoidan kotihommat kun oon lasten kanssa kotona ja mies päivät töissä. Ja hoidan kyllä ne "miesten hommatkin" pääosin.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 12:04"]
Väitätkö tosissasi, että sinkkutaloudessa ja esimerkiksi kolmenlapsen perheessä on kotitöitä saman verran?
[/quote]
Miksi kukaan hankkisi kolme lasta, jos ei nauti kotitöiden tekemisestä ja perheensä hyvinvoinnin edistämisestä? Mikään pakko kun lapsia ei ole hankkia.
Ai, kotitöiden nauttimisen takiako niitä lapsia hankitaan? :D Oon luullut jotain ihan muuta...
Olemme lapseton pariskunta, ja kotitöihin ei mene aikaa käytännössä yhtään. Pyykit koneeseen, ja kone päälle, kun se on täynnä. Tavarat paikoilleen käytön jälkeen. Keittiön tasot puhtaaksi ruoanlaiton yhteydessä. Tiskit koneeseen. Silitystä kerran viikossa tv:tä katsellen. Imurointia kerran viikossa tai kahdessa.
"Sotkua ei tule, ellei sitä tee" on aika hyvin sanottu. Minulla on elämässä tärkeämpääkin tekemistä kuin siivoaminen.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 13:14"]
[/quote]
Älkäämme naiset suostuko kenellekään ilmaiseksi piiaksi.
[/quote]
Harva vaimo on ilmainen :/
[/quote]
Onhan vaimot yleensä ilmaisia, koska enemmistö naisista käy töissä. Joten elättävät paitsi itsensä, osallistuvat myös yhteisiin kustannuksiin, kuten asuntoon, autoon, lehtitilauksiin, vakuutuksiin jnejne.
Joten siinä ne ovat "ilmaisia" kuin miehetkin.
Hohhoijaa, kyllä on taas mammojen luetunymmärtäminen huipussaan - aloituksessa vertaillaa sinkkujen ja vaimojen, ei kotiäitien, työn määrää. Ja heti linjoille hyökkää niska tanassa lauma perheenäitejä puolustelemaan, kuinka LAPSET aiheuttavat ylimääräistä sotkua.
Esimerkiksi nro 30 vastaa vihdoinkin itse kysymykseen, ja oikein vastaakin. Aloittajan esiintuoma ongelmahan on nimenomaan valittavat vaimot, jotka kuvittelevat, että vaimon status itsessään lisäisi työn määrää. Todennäköisesti näin on siksi, että tietyt naiset alistuvat tekemään lähes kaikki kotityöt.
Se on jokaisen oma valinta, minkä verran elämässään haluaa olla siivoamassa muiden sotkuja. Se on valinta, paljonko niitä lapsia esimerkiksi hankkii. Tottakai lapset aiheuttaa sotkua ja niissä on enemmän hommaa kuin jos vain itsestään huolehtisi. Elämä on valintoja, suuri määrä valinnoista ihan itsestä kiinni, niin se on turhaa jälkeenpäin muille valittaa kotitöiden ym. määrästä.
Sinkkuaikoina tein kotitöitä suunnilleen kerran kuukaudessa, eli kun satuin olemaan kotona. Silloin kun tuli helposti lähdettyä viikonlopun reisuun joka venähtikin sitten lähes kahdeksi viikoksi. Ei kotona -> ei sotkua.
Parisuhteessa ilman lapsia, vähän enemmän sotkua kun olimme vähän enemmän kotonakin. Mutta selvittiin tekemällä kerran-pari viikossa kotitöitä.
Lapsiperheenä joka päivä saisi tehdä kotitöitä ja silti jotain jää aina tekemättä. Ja pitäisi vielä sitä laatuaikaakin viettää perheen kesken. Saati sitten kun 4v haluaa askarrella saksien, liiman ja kaiken epämääräisen leikattavan ja liimattavan kanssa. Pientä paperisilppua on sängyssä, suihkussa ja löytyipä yksi jo jääkaapistakin! Ei minulla tällaista vaan silloin sinkkuaikana ollut vaikka olisinkin ollut pidempään kotona.
Ja sinkkuaikoina kun asui tarpeeksi lähellä omia vanhempia pystyi aina viikonloppuisin menemään sinne ja äiti pesi tottumuksesta ne minunkin pyykit kun ei ollut vielä itsellä pyykkikonetta eikä taloyhtiössä sellaista ollut. Lautasia minulla oli yksi syvä ja yksi matala käytössä joten tiskaamisessa meni se 2 minuuttia. Nyt tulee koneellinen tiskiä päivässä, jos olemme pois kotoa lähes koko päivän niin ehkä seuraavaan päivään pärjätään ilman koneen pyörittämistä.
Hemmetti, nyt iski haikeus sinkkuaikoja kohtaan...
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 14:30"]
Hohhoijaa, kyllä on taas mammojen luetunymmärtäminen huipussaan - aloituksessa vertaillaa sinkkujen ja vaimojen, ei kotiäitien, työn määrää. Ja heti linjoille hyökkää niska tanassa lauma perheenäitejä puolustelemaan, kuinka LAPSET aiheuttavat ylimääräistä sotkua.
Esimerkiksi nro 30 vastaa vihdoinkin itse kysymykseen, ja oikein vastaakin. Aloittajan esiintuoma ongelmahan on nimenomaan valittavat vaimot, jotka kuvittelevat, että vaimon status itsessään lisäisi työn määrää. Todennäköisesti näin on siksi, että tietyt naiset alistuvat tekemään lähes kaikki kotityöt.
[/quote]
Hyvä #32, ymmärsit oikein :)
Ärsyttää ns pikkuvaimot, jotka valittaa kotitöistä.
Lapsiperheiden arjesta en puhunut mitään, tiedän kyllä millaista se on.
ap
Mä ihan hätkähdin kesällä kun lapset olivat viikon poissa kotoa yhtäaikaa, miten vähän olikaan kotitöitä sitten loppuviikosta, kun kaikki niiden taakseen jättämät pyykit ja sotkut oli hoidettu. Siihen melkein meinasi tottua... tuntui ihan lomalta se loppuviikko vaikka kävinkin palkkatöissä.
Että mun mielestä ei voi edes samana päivänä puhua lapsiperheen ja sinkkutalouden/lapsettoman pariskunnan kotityömäärästä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 14:35"]
[/quote]
Hyvä #32, ymmärsit oikein :)
Ärsyttää ns pikkuvaimot, jotka valittaa kotitöistä.
Lapsiperheiden arjesta en puhunut mitään, tiedän kyllä millaista se on.
ap
[/quote]
Eli jos ei ole lapsia, ei saa jurppia eikä valittaa, jos mies ei osallistu kotitöihin? Oli niitä miten vähän hyvänsä. Eikö se ole hyvä, että jo tuossa vaiheessa asiaan puuttuu tai huomaa ja miettii, kannattaako niitä lapsia alkaa tekemään sellaisen miehen kanssa. Tuskin hän lasten synnyttyä yhtäkkiä alkaakin niitä runsaasti lisääntyneitä kotitöitä tekemään, jos ei niitä vähäisiäkään ennen lapsia?
[/quote]
Hoopolainen, kyllä ne äiditkin ovat vaimoja...
Lisäksi kysehän on nimenomaan epätasa-arvosta. Eli siitä, että sen sijaan, että nainen siivoaisi vain omat sotkunsa, hän joutuu siivoamaan myös miehen sotkut. Kun miehillä on ääliömäinen kuvitelma, että siivous, pyykkäys, ruuanlaitto ja kaupassa käynti on perustuslaissa kirjattu naisten hommiksi...
Vai luuletko, että joku muka valittaa pelkästään vaimouden itsessään vaikuttavan kotitöihin...? Ei, kyllä se kuule on se miehen saamattomuus ja vapaamatkustajuus *kuiskaa salaisuuden*
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 11:56"]
Onko kotityöt jotenkin ekstraraskaita vaimoille kun niistä valitetaan jatkuvalla syötöllä? Kyllä sinkkutaloudessa on yhtä lailla siivottavaa ja pyykättävää, roskien vientiä ja muutakin puuhasteltavaa. Sitäpaitsi on itse huolehdittava kaikki autoon ym "miesten" hommiin liittyvät asiat.
Eikä ne kotityöt mun seksihalujani ole mitenkään vähentäneet. Panettaa tosi hyvin kun miesystävä tulee käymään.
[/quote]
Ap on näitä analfabeetteja palstalaisia, jotka kirjoittavat sekavia aloituksia ja sitten narisevat suureen ääneen, kun ei heitä "kukaan ymmärrä"!
Puhut vaimoista. Vaimoja ovat myös perheenäidit. Jos haluat rajata heidät Vauva-lehden ketjussa ulos, mainitse siitä jatkossa.
Lisäksi mistä hitosta sinä oikein kuvittelet, että naisten kotityövalituksissa OIKEASTI on kyse? Voin kertoa, että ei kukaan kuvittele pelkän siviilisäädyn vaikuttavan kotitöiden määrään. Mutta kodissa asuvien ja kotitöihin osallistuvien määrällä taas jo onkin vaikutusta.
Keskeistä valituksissa on, että mies sotkee ja aiheuttaa työtä, muttei osallistu töihin edes likipitäen samassa määrässä.
Toisin sanoen valituksissa puhutaan epätasa-arvosta - siitä, että vaimo joutuu siivoamaan, pesemään pyykkiä jne. kahden, ei yhden edestä.
Epäoikeudenmukaisuus on se, joka vaikuttaa naisten seksihaluihin. Kun tulee riistetty ja kyykytetty olo, ei paljoa himota. Se, että sinä siivoat omassa kodissasi itse aiheuttamasi sotkut tietenkään ei aiheuta katkeruutta panokaveriasi kohtaan, miksi pitäisikään.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 14:53"]
[/quote]
Hoopolainen, kyllä ne äiditkin ovat vaimoja...
Lisäksi kysehän on nimenomaan epätasa-arvosta. Eli siitä, että sen sijaan, että nainen siivoaisi vain omat sotkunsa, hän joutuu siivoamaan myös miehen sotkut. Kun miehillä on ääliömäinen kuvitelma, että siivous, pyykkäys, ruuanlaitto ja kaupassa käynti on perustuslaissa kirjattu naisten hommiksi...
Vai luuletko, että joku muka valittaa pelkästään vaimouden itsessään vaikuttavan kotitöihin...? Ei, kyllä se kuule on se miehen saamattomuus ja vapaamatkustajuus *kuiskaa salaisuuden*
[/quote]
Toki äiditkin ovat vaimoja, mutta ei aloittaja viitannut työn määrään lapsiperheissä vaan nimenomaan parisuhteessa. Ja silloin ongelma on juuri tuo, jonka sekä sinä että minä mainitsimme - töiden huono jakautuminen ja siitä aiheutuva valitus sen sijaan, että tehtäisi alunperin kunnon työnjako.
39 - ja mistä se huono työnjako johtuukaan, hmmm...?
No ei johdu kuule siviilisäädystä, vaan siitä, että se siippa on MIES, ja miehillä on keskimäärin tuhat ja yksi vippaskonstia jättää joku ikävä kotityö vaimon harteille.
Joten kyllä: se liittyy mieheen, ei siviilisäätyyn. Ja miehet ne ovat ihan samalla lailla perheenäideilläkin, jos eivät ole yksinhuoltajia.
Jolloin asia koskee aivan samalla lailla perheenäitejä, joskin vielä suuremmassa määrin.
Imuroin kahdesti viikossa, ja ihan samat neliöt ne on imuroitava oli asukkaita yksi tai kaksi. Samoin pesukone on nyt puolitäysi, mitä sitten jos se tulee sitten ihan täyteen kahden pyykeistä. Ei ne kotityöt mitenkään kaksinkertaistu jos asukkaita on kaksi.