Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia että melkein 47v tulee kuukautiset kahden viikon välein?

Vierailija
24.08.2020 |

Kuuluuko se tähän ikään? Kokemuksia kaipaan

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikon välein? Siis tarkoitatko, että kierto on 14 päivää, vai että kuukautisten päättymisestä seuraavat alkavat parin viikon päästä? Jälkimmäinen valitettavasti ihan täysin tavallista. Mulla oli pitkään kierto n 24-26 päivää, nyt on pitkästä aikaa tullut jopa pari pidempää, 30-31 päivän kiertoa (ja väliin ihana 23 päivää). Toivottavasti alkaisi pikkuhiljaa taas pidetä...

Ja ikää vasta 45.

Vierailija
22/39 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 viikon välein? Siis tarkoitatko, että kierto on 14 päivää, vai että kuukautisten päättymisestä seuraavat alkavat parin viikon päästä? Jälkimmäinen valitettavasti ihan täysin tavallista. Mulla oli pitkään kierto n 24-26 päivää, nyt on pitkästä aikaa tullut jopa pari pidempää, 30-31 päivän kiertoa (ja väliin ihana 23 päivää). Toivottavasti alkaisi pikkuhiljaa taas pidetä...

Ja ikää vasta 45.

Ja mulle siis jopa 27 päivän kierto on lyhyt, sillä aina on kuukautiskierto ollut vähintään 30 päivää (epäsäännöllinen aina, muutamaa viime vuotta lukuunottamatta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatteko raivareita, käyttekö vieraissa ja hakkaatteko miestänne?

Vierailija
24/39 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites minä, olen 52 v, kuukautiset edelleen 29 päivän välein ja munasolukin irtoaa ... ei vaan kuulu eikä näy vaihdevuosia? Pari vuotta sitten lopetin yhdistelmäehkäisypillerit eli en tiedä, millaisia kiertoja silloin olisi ollut (noita lyhyitä vai näitä 29 päivää pitkiä).

KES-KIN-MÄÄ-RIN vaihdevuodet alkaa ikävuosina 45-55, mutta vaihtelu voi olla jopa 40-60:een ikävuoteen.

No joo. Minä 49 ja tässä 1,5 sitten ehdin jo hetken luuulla että nyt alko vaihdevuodet. Stressiä se silloin vaan oli.  Usealla mun 45-55 v kavereilla ollut ne jo, tuntuu harrastuksissa niin rasittavalta ainoana jolla menkat. Eikä kenelläkää oo lainaa...

Mutsilla myös myöhä menopaussi. Siitä se varmaan johtuu. Kerran olin kaverin kaa ostoksilla jotain 42 vuotiaana ja siellä oli tamppooni-tarjous. Heitin vaan, että tämän satsin  kun käytän niin sitten ei tarvii enää ostaa. Just.

Vierailija
25/39 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiekuttelen kyllä mutta muuta en tee. Tosin mieheni kiukuttelee vielä enemmän. ap

Vierailija
26/39 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tolle voisi tehdä. Kierukka ei käy laskeuman takia, ehkäisyn tarvetta ei ole, mutta horrormenkat 2vkon välein ja ferritiini 8.

Mene terveyskeskukseen niin laittavat lähetteen gynekologille, jossa mm. Ultra onko sinulla jotain, mikä lisää verenvuotoa. Edullisempi kuin mennä suoraan itse maksaen yksityiselle.

Varastorautasi on lähes lopussa, joten ehkä voisit saada myös rautaa suoraan suoneen terveyskeskuksessa, "rautainfuusio" koska sinulla on anemia.

Vierailija
27/39 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sä jaksat?

Kaverilla poistettiin kohtu, kun alkoi vuotamaan hullunlailla kahden viikon välein. Syy oli nimenomaan tuo, että väsytti koko ajan, ei vaan jaksanut enää tehdä yhtään mitään.

En mä jaksaisikaan. Kunnallisen puolen gyneltä ei saanut mitään apua vaikka hemoglobiini tosi huono. Tyrkytti hormonikierukkaa vaikka hormonaalisen ehkäisy ei sovi ja kohdunpoistoon ei suostunut.

Kannattaa ensin kokeilla kevyempiä vaihtoehtoja, koska kohdunpoisto on raju operaatio. Liialliseen vuotoon on lääkkeitä olemassa ja kohdulle voidaan myös tehdä lämpöhoito, jossa limakalvoja poltetaan, jonka jälkeen se ei enää vuoda paljoakaan.

Vierailija
28/39 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa naisilla on ollut menkat normaalisti yli viiskymppisiksi. Isotäti tuli luomusti raskaaksi 50-vuotiaana ja sai terveen lapsen. Myös muita tapauksia yli45v.

Vierailija
29/39 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin just ajan gynelle, kun viimeisin kierto lyheni kolmesta viikosta kahteen. Kiertopäivä 8, vuoto loppui pari päivää sitten, mutta kivut ei vielä helpottanut. Aikaisemmin oli sentään pari viikkoa kivutonta aikaa välissä, tällä tahdilla pari päivää. Toivottavasti löytyy apua.

N43

Vierailija
30/39 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiekuttelen kyllä mutta muuta en tee. Tosin mieheni kiukuttelee vielä enemmän. ap

Liioitteletko miehesi kiukkua jotta tuntisit itsesi paremmaksi?

Vierailija
31/39 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kivaa kun ei tiedä koska on menkat seuraavan kerran. Joskus menkat jää "tauolle" eli voivat olla pari kk pois ja välillä kierto on vain 21 päivää. Ja ennen menkat oli niukat tai normaalit ja nyt mallia "niagara". Ikä 51v.

Vierailija
32/39 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tolle voisi tehdä. Kierukka ei käy laskeuman takia, ehkäisyn tarvetta ei ole, mutta horrormenkat 2vkon välein ja ferritiini 8.

Oletko riittävän kevyt ehkäisykapselin asentamiseksi?

En tarvitse ehkäisyä.

Vierailija
33/39 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollakin ollut lisäksi tosi lyhyen kierron lisäksi vielä tiputtelua kuukautisten välissä? Itsellä oli kuukautiset kaksi viikkoa sitten, sen jälkeen tiputellut niukasti päivittäin ja eilen alkoi taas määrältään kuukautisiin sopiva vuoto. Ikää 47v.  Kokemusta vastaavasta?

Vierailija
34/39 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites minä, olen 52 v, kuukautiset edelleen 29 päivän välein ja munasolukin irtoaa ... ei vaan kuulu eikä näy vaihdevuosia? Pari vuotta sitten lopetin yhdistelmäehkäisypillerit eli en tiedä, millaisia kiertoja silloin olisi ollut (noita lyhyitä vai näitä 29 päivää pitkiä).

Mä olen 55 ja sama homma. Kierto ollut aina n. 30 päivää säännöllisesti. Kyllä tää vois jo loppua.

Vierailija
35/39 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niagara omaiset vuodot tämän tästä voivat olla oireita myös syövästä jossain kohdussa.

Vierailija
36/39 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
37/39 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla normaalia vaihdevuosiin kuuluvaa, tai sitten syyksi saattaa paljastua myoomia tmv. Itsellä oli kuukautiset kahden viikon välein ennekuin tuli megakuukautiset, ja sitten loppui. Mikäli taustalla ei ole muuta syytä kuin vaihdevuodet, niin pyydä esim. vuotoa tyrehdyttävää lääkettä kuten cyklokapron. Aloita myös rautalääkkeiden syönti. Mikäli eivät sovi, vaadi lähete rautatiputukseen. Itse sain lähetteen rautainfuusioon ja ferritiiniarvo nousi yli 200.

Vierailija
38/39 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samaa aikaisemmin. Nyt on kierto pidentynyt yli kuukauteen. Ikää 49v.

Vierailija
39/39 |
18.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kllä ihan   tervyskeskuslääkäri auttaa sinua.Labrakokeet ensin terv. keskuksessa. Et sinä välttämättä tarvitse erikoislääkäriä.  Kyllä niistä labroista  näkee jos kannattaa  aloittaa hormonihoito.. Samalla puhutaan muitakin oireista. Jotkut tulee ärtyisäksi,  uni huononee,  raivokohtauksiakin   voi olla.   Muitakin mt -oireita voi helpottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi