Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-asiat katkaisivat välit perheeseeni

Katkera sisko
24.08.2020 |

Onko minussa vikaa kun en pääse tästä asiasta yli?

Veljeni sotki asiansa totaalisesti vuosien kuluessa ja usean vuoden ajan vanhempani maksoivat hänen oikeudenkäyntikulujaan ym. Tapahtumat olivat minulle ok, kunnes selvisi, että vanhempani lainasivat veljelleni yli sata tonnia korottomasti. Tämän piti auttaa veljeni yli vaikean elämäntilanteen. Nyt yli vuotta myöhemmin minulle selvisi, että lainalla ei ole takaisinmaksusuunnitelmaa, eikä lainaa ole lyhennetty tai tulla lyhentämään vielä vuosiin, koska muitakin velkojia on. Laina on tarkoitus lyhentää niin sanotusti bulletina sitten joskus.

Olen useita kertoja todennut vanhemmilleni, että annoitte sitten ennakkoperinnön veljelleni. He eivät suostu myöntämään tätä, ovat jo iäkkäitä yli 70 vuotiaita. Minusta tuntuu, etteivät oikein ymmärrä mitä ovat tehneet. Olen kertonut, että olen katkera, eikä meitä sisaruksia ole kohdeltu tasa-arvoisesti. Omat asiani olen hoitanut tunnollisesti ja velkani pankin kanssa ovat realistisia.

Tiedän, että verottaja olisi tästä kaikesta hyvin kiinnostunut, mutta en aio tehdä mitään. Välit perheeseen ovat rikki ja olen voinut henkisesti ja fyysisesti jo tosi pitkään huonosti. Äitini mukaan olen kääntänyt selkäni heille. Olimme ennen tosi läheisiä.

Tiedän, että enää ei ole tehtävissä mitään, mikä voisi korjata asian ja elämä palautuisi ennalleen. Tapahtunutta ei voi kuitata maton alle millään teolla. Veljeni porskuttelee edelleen vastuuttomasti ja elää kuin viimeistä päivää, minä tunnollisesti ja vastuullisesti. Yritän pitää etäisyyttä perheeseeni terveyteni vuoksi, mutta se ei ole helppoa.

En olisi koskaan uskonut, että raha-asiat katkaisevat perhesiteeni. Pahinta tässä on se, että olen alkanut katsoa mennyttä elämää ja sen tapahtumia aivan uudessa valossa. Huomaan lukemattomia tilanteita, joissa vanhempani ovat kohdelleet veljeäni paremmin kuin minua. Olen vain ollut sokea.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltit tytöt eivät pyydä mitään, kiltit tytöt eivät saa mitään.

Vierailija
2/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vanhempasi tekemään siitä "lainasta" paperi, että näin on tehty.  Tai laita tiedot tarkkaan ylös, mitä ja minne on maksettu. Miltä tililtä, minne ja koska. Perunkirjoituksessa otat tämän asian esille. Veljesi tuskin tätä asiaa "muistaa" silloin.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee verottajalle se ilmoitus. Ihan oikeasti. Ehkä herättää vähän.

Vierailija
4/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole SINUN rahoistasi, kyllä vanhemmat saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

Vierailija
5/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, perintöä ei ole pakko jättää kuin lakiosan verran, ja se ei suinkaan ole niin iso osa kuin ihminen luulee. 

Jokaisella on oikeus laittaa rahansa minne haluaa, se ei kuulu muille eikä varsinkaan ahneelle jälkeläiselle.

Vierailija
6/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajalle ilmoitus! Hulttioveljesi saa luvan nyt alkaa ottaa vastuuta elämästä

Vierailija
7/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2, perintöä ei ole pakko jättää kuin lakiosan verran, ja se ei suinkaan ole niin iso osa kuin ihminen luulee. 

Jokaisella on oikeus laittaa rahansa minne haluaa, se ei kuulu muille eikä varsinkaan ahneelle jälkeläiselle.

Oikeus? Sanooko Suomen laki ja lahjaveron käsite sinulle mitään?

Vierailija
8/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lainasta tehty joku paperi?

Vierailija
9/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat verottajalle tietysti. Välit lapsuudenperheeseen ovat jo menneet. Mitä sinä enää välität? Kun asiaa oikein ajattelet, varmaan itsekin huomaat, että niin, et välitäkään. Varmaa on, että sinä et omiasi tule samaan odottamalla ja vaikenemalla.

Vierailija
10/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvää päivää taas. Meilläkin on lapsjusperheessä narsistivanhemman suosimiskuvio ja mun siskolle on ostettu lahjaksi 4kpl uutta autoa vuosien mittaan, rivitaloasunto, omakotitalo ja rakennutettu mökki. Siis kaikki nää lahjaksi, ei ennakkoperinnöksi. Samoin koko perintö menee tälle suosikille.

Tässä on annettu lahjaa jo äkkiä laskien 800 000 euroa ja vielä sitten perintö.

Ja sinä itket 100 000 e LAINASTA???

Tää yhden lapsen suosiminen on tosi yleistä. Ja mitäpä teet, et voi mitään. Voit toki suuttua mutta sekään ei tuota suosimista muuta.

Näin se vaan menee ja mikään puhe ei auta.

Sopeudu ja hyväksy. Et voi muuta.

Vierailija
11/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo verottajalle kuuluu? vanhemmat saavat antaa korotonta lainaa.

Vierailija
12/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pankki kiinnostunut sadantonnin tilisiirrosta? Minulta kyselevät muutamasta tonnistakin.

Vierailija
13/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeus? Sanooko Suomen laki ja lahjaveron käsite sinulle mitään?

Mutta onko se lahja vai onko siitä tehty velkakirja? Esim. me tehtiin äidin kanssa velkakirja, jossa laina lankesi maksuun 2021 ja hän kuoli vuosia ennen tuota päivää. Ja tämän jälkeen olin velkaa perikunnalle eli itselleni ja siskolleni.

Vierailija
14/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, arvaa vaan miten paljon kaikkea muuta lahjaa ja rahaa on annettu veljellesi. Sulle ei vaan kerrota siitä.

Mulla ihan sama kuvio vanhemmilla siis pitsi vielä törkeämmillä summilla ja mulle päin näköä sanotulla ”sua ei auteta kun et ole rakas, sisarusta autetaan kun se on paljon rakkaampi”.

Vähän se välejä viilentää tuollanen käytös.

Vierailija
15/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole SINUN rahoistasi, kyllä vanhemmat saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

Tämä, ei ap omista vanhempiensa rahoja tai omaisuutta. Perintöäkään ei vielä ole olemassakaan. 

Ymmärrän toki ap:n katkeruuden siitä, että sisaruksia ei ole kohdeltu tasapuolisesti. Mutta siltikään hän ei voi vaatia mitään vanhemmiltaan. Rahat ym. on vanhempien ja he itse päättävät kenelle sen antavat. Itselläni on isoveli, joka on saanut suunnilleen kaiken mitä on halunnut. Äitini aikanaan lupasi minulle korunsa, olenhan ainoa tytär. Nyt on veljentytär ilmoittanut, että mummon korut ovat sitten hänen kun mummo kuolee. Äitini itse kertoi ja samalla kuin siunasi tämän asian. Olen päättänyt, että viekööt veljen porukka kaiken jos haluavat, tuskin menen edes perunkirjoitukseen. Viekööt kaiken, mutta hoitakoot myös kaiken. Äidille soittelen joskus kun huvittaa. Jos ei huvita niin en soita. Onneksi itse asun niin kaukana, ettei äitiä voida säläyttää mun niskoille. Veljeni tuntien näin tapahtuisi. Mä olen rakentanut itselleni oman elämän tänne, en kuvittele mitään enkä odota lapsuudenperheeltäni mitään. Loppujen lopuksi, enhän mä mitään asioille voi. Vain omalle suhtautumiselleni voin.

Vierailija
16/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ykköselle) Juuri näin, mutta ainakin omatuntoni on puhdas ja moraali korkealla. Voi johtua myös siitä, että äiti muisti vuosien varrella voivotella minulle kuinka heillä on rahasta tiukkaa, eikä voi vaatteita ostaa. Kuinka olisin voinut pyytää heiltä rahaa? Varmistivat todella, etten pyydä.

Vierailija
17/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, oikeus niin, kyllä, jokaisella on oikeus vaikka törsätä koko omaisuutensa jos niikseen tulee ja "lainana" voi antaa rahaa kelle huvittaa. se ei kuulu tässä tapauksessa ap:lle eikä hän välttättä tiedä edes millainen lainasopimus on tehty oikeasti,  koska se EI KUULU hänelle.

Lahjaveroa on todella helppoa kiertää eikä siitä jää kiinni. Ahne ap  on, ja sinä olet aika yksinkertainen.

Vierailija
18/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvää päivää taas. Meilläkin on lapsjusperheessä narsistivanhemman suosimiskuvio ja mun siskolle on ostettu lahjaksi 4kpl uutta autoa vuosien mittaan, rivitaloasunto, omakotitalo ja rakennutettu mökki. Siis kaikki nää lahjaksi, ei ennakkoperinnöksi. Samoin koko perintö menee tälle suosikille.

Tässä on annettu lahjaa jo äkkiä laskien 800 000 euroa ja vielä sitten perintö.

Ja sinä itket 100 000 e LAINASTA???

Tää yhden lapsen suosiminen on tosi yleistä. Ja mitäpä teet, et voi mitään. Voit toki suuttua mutta sekään ei tuota suosimista muuta.

Näin se vaan menee ja mikään puhe ei auta.

Sopeudu ja hyväksy. Et voi muuta.

Onko noista tosiaan maksettu lahjavero?

Vierailija
19/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

14, vai olisko omissa asenteissa korjaamista? Vanhempien rahat ei ole sinun.

Vierailija
20/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla se on sun veljelle maksettu? Käteinen vai pankkisiirto?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi