Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raha-asiat katkaisivat välit perheeseeni

Katkera sisko
24.08.2020 |

Onko minussa vikaa kun en pääse tästä asiasta yli?

Veljeni sotki asiansa totaalisesti vuosien kuluessa ja usean vuoden ajan vanhempani maksoivat hänen oikeudenkäyntikulujaan ym. Tapahtumat olivat minulle ok, kunnes selvisi, että vanhempani lainasivat veljelleni yli sata tonnia korottomasti. Tämän piti auttaa veljeni yli vaikean elämäntilanteen. Nyt yli vuotta myöhemmin minulle selvisi, että lainalla ei ole takaisinmaksusuunnitelmaa, eikä lainaa ole lyhennetty tai tulla lyhentämään vielä vuosiin, koska muitakin velkojia on. Laina on tarkoitus lyhentää niin sanotusti bulletina sitten joskus.

Olen useita kertoja todennut vanhemmilleni, että annoitte sitten ennakkoperinnön veljelleni. He eivät suostu myöntämään tätä, ovat jo iäkkäitä yli 70 vuotiaita. Minusta tuntuu, etteivät oikein ymmärrä mitä ovat tehneet. Olen kertonut, että olen katkera, eikä meitä sisaruksia ole kohdeltu tasa-arvoisesti. Omat asiani olen hoitanut tunnollisesti ja velkani pankin kanssa ovat realistisia.

Tiedän, että verottaja olisi tästä kaikesta hyvin kiinnostunut, mutta en aio tehdä mitään. Välit perheeseen ovat rikki ja olen voinut henkisesti ja fyysisesti jo tosi pitkään huonosti. Äitini mukaan olen kääntänyt selkäni heille. Olimme ennen tosi läheisiä.

Tiedän, että enää ei ole tehtävissä mitään, mikä voisi korjata asian ja elämä palautuisi ennalleen. Tapahtunutta ei voi kuitata maton alle millään teolla. Veljeni porskuttelee edelleen vastuuttomasti ja elää kuin viimeistä päivää, minä tunnollisesti ja vastuullisesti. Yritän pitää etäisyyttä perheeseeni terveyteni vuoksi, mutta se ei ole helppoa.

En olisi koskaan uskonut, että raha-asiat katkaisevat perhesiteeni. Pahinta tässä on se, että olen alkanut katsoa mennyttä elämää ja sen tapahtumia aivan uudessa valossa. Huomaan lukemattomia tilanteita, joissa vanhempani ovat kohdelleet veljeäni paremmin kuin minua. Olen vain ollut sokea.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

28: vanhempani puolustivat lainan antoa sillä, että veljeni täytyy saada säilyttää sama elintaso, kuin mihin hän on tottunut. Kaikki tapahtunut ei siis ole veljeni vastuulla ollenkaan vaan muiden syytä ja häntä pitää auttaa hinnalla millä hyvänsä.

Minun mielestäni veljeni olisi ollut syytä ottaa vastuu hölmöilyistään, niellä tappionsa ja aloittaa puhtaalta pöydältä ns alusta. Hänen vyyhtinsä vain kasvaa tämän uuden lainan myötä.

Vierailija
42/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita vanhempasi tekemään siitä "lainasta" paperi, että näin on tehty.  Tai laita tiedot tarkkaan ylös, mitä ja minne on maksettu. Miltä tililtä, minne ja koska. Perunkirjoituksessa otat tämän asian esille. Veljesi tuskin tätä asiaa "muistaa" silloin.  

Kyllä minä ainakin muistin perunkirjoituksessa mitä olen saanut ja automaattisesti otin asian esiinkin. Ap:n veli tuskin tekee niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ainoa perhe, jossa poika on se nyt kuitenkin poika! Tärkeintä että se poika saa kaiken!

AP ole kiitollinen ettet ole takaaja tms. On tosi ikävää joutua pettymään läheisiin, mutta ainoa keino on hyväksyä ettet koskaan saa noilta yhtään mitään. Katkeruudesta vapaa mieli on arvokkainta pääomaa.

Vierailija
44/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 43. Katkeruus on kalvavaa ja syö sisältä. Teen kovasti töitä, että pääsisin siitä eroon. Olisi helpompaa jos ei tarvitsisi olla perheen kanssa missään tekemisissä, mutta se ei ole mahdollista. Siksi vaikeaa, kun asia muistuttelee olemassa olostaan jatkuvasti. Jos vanhempani olisivat rehellisesti ja avoimesti kertoneet tästä alun perin, olisi homma ollut helpompi hyväksyä. Muttei näin päin, valheiden kautta.

Täällä moni huutelee, että olen 5 vuotiaan tasolla ja minulla ei ole oikeutta vanhempieni rahoihin. Ei tietenkään ole, ymmärrän sen. Jostain syystä minulla on vain petetty olo ja yritän ymmärtää MIKSI.

Vierailija
45/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen reilusti katkera että sisarus on saanut jo 800 000 e arvosta lahjoja ja yhä saa kaikkea. Samaan aikaan itse en ole saanut pennin pyörylää. Turha jeesustella muiden että tällainen ei muka yhtään haittaisi!

Vierailija
46/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa rahan jakeluissa missä yksi vaan saa rahaa, on oikeastaan aina kyse vanhempien rakkaudesta. Eli vain sitä yhtä lasta rakastetaan, muut on ihan se ja sama. Tämä on se asia mistä se mieli pahoittuu. Kurjalta tuntuu että vanhemmat oikein alleviivaa että emme me suo rakasta mutta tuota veljeä kyllä, ja siksi hän saakin kaiken avun ja tuen ja sinä et mitään.

Vierailija
47/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkera sisko kirjoitti:

Kiitos 43. Katkeruus on kalvavaa ja syö sisältä. Teen kovasti töitä, että pääsisin siitä eroon. Olisi helpompaa jos ei tarvitsisi olla perheen kanssa missään tekemisissä, mutta se ei ole mahdollista. Siksi vaikeaa, kun asia muistuttelee olemassa olostaan jatkuvasti. Jos vanhempani olisivat rehellisesti ja avoimesti kertoneet tästä alun perin, olisi homma ollut helpompi hyväksyä. Muttei näin päin, valheiden kautta.

Täällä moni huutelee, että olen 5 vuotiaan tasolla ja minulla ei ole oikeutta vanhempieni rahoihin. Ei tietenkään ole, ymmärrän sen. Jostain syystä minulla on vain petetty olo ja yritän ymmärtää MIKSI.

Miksi katkeruudesta pitää päästä eroon? Koska naistenlehti sanoo niin? Koska katkeruus on kulttuurisesti tuomitti?

Mä oon katkera enkä häpeä sitä. Ja se ei mitenkään estä mua olemasta onnellinen ja nauttimaan elämästä. Oon katkera aiheesta, ja paskapäisille ihmisille. Ei siitä eroon tartte päästä.

Vierailija
48/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. autettiinko sinua mitenkään kun muutit pois kotoa?

Vuokrattiinko opiskelija asuntoa, ostettiinko kirjoja?

Pääsitkö kotiin jouluksi?

Vierailija
49/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katkera sisko kirjoitti:

Miksi katkeruudesta pitää päästä eroon? Koska naistenlehti sanoo niin? Koska katkeruus on kulttuurisesti tuomitti?

Mä oon katkera enkä häpeä sitä. Ja se ei mitenkään estä mua olemasta onnellinen ja nauttimaan elämästä. Oon katkera aiheesta, ja paskapäisille ihmisille. Ei siitä eroon tartte päästä.

Tämä on totta. Katkeruutta pelätään niin paljon, koska se vääristää helposti koko elämän ja siinä piehtaroivat usein isoon ääneen ihmiset, jotka ovat pohjattoman kateellisuuden ja tuhoavuuden vuoksi koko ajan aiheettomastikin katkeria.

Ja kuitenkin katkeruus on itsessään aiheellinen tunne, josta pitäisi oppia puhumaan siinä kuin muistakin tunteista. Mutta hienosteleva aikamme ei suvaitse muita kuin positiivisa tunteita, ja negatiivisista ylemmyydentuntoisen paheksunnan, joka ei tokikaan koskaan mene muodista.

Vierailija
50/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä vastaa sisko

Opinnot maksettu, ei opintovelkaa, asunto etsitty

mutta onko kiitollinen..EI

Itse koulut maksanut , kotoa 16 vuotiaana pois muuttanut

Vierailija
51/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aivan uskomatonta jos ei heti vastaa niin täyslaidallinen tulee.

On minua autettu. Jos olen ollut sairas ja pyytänyt kyydin sairaalaan, olen sen saanut. Jep, olen kiitollinen.

Kämpät olen hankkinut itse, vuokrat maksanut itse. Otin opintolainan ja maksoin takaisin. Otin asuntolainan (pankista) ja maksan sitä takaisin. Olettaako ihmiset etten huomioisi tällaisia asioita jos olisin rahallisesti jotenkin aiemmin hyötynyt veljeäni enemmän?

Vierailija
52/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin olen reilusti katkera että sisarus on saanut jo 800 000 e arvosta lahjoja ja yhä saa kaikkea. Samaan aikaan itse en ole saanut pennin pyörylää. Turha jeesustella muiden että tällainen ei muka yhtään haittaisi!

Olen samaa mieltä että se eriarvoisuus jää kyllä kalvamaan. Onnellisimpia ovat ne joilla niin köyhät vanhemmat etteivät pysty suosimaan räikeästi ketään. Jokainen kärsiköön omat sotkunsa. Raha ei tuo onnea muuta kuin sille suosikille tai joka tahallaan sörssii asiansa ja se nostetaan aina ojasta ylös. Vanhempia hävettää se luuseri ja koittavat peitellä, piilotella asioita. Koittavat rahalla taputella ongelmat pois silmistä. Se luuseri ei lopeta niin kauan kun vanhemmilla riittää rahaa ja se on nähty. Hän on se joka tarvitsee kaiken ja ihan sama jääkö muille yhtään mitään. Olen sivusta seurannut näitä tapauksia ja niitä on paljon. 

Vierailija
53/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli silmiä avaava kommentti. Vanhempiani kyllä hävettäisi jos muut näkisivät, että pojalla on ongelmia. He siis hinnalla millä hyvänsä pitävät poikansa kulissit pystyssä, koska ovat aina suureen ääneen kehuskelleet pojan työuraa ym. Kiitos 52.

Vierailija
54/54 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme