Raha-asiat katkaisivat välit perheeseeni
Onko minussa vikaa kun en pääse tästä asiasta yli?
Veljeni sotki asiansa totaalisesti vuosien kuluessa ja usean vuoden ajan vanhempani maksoivat hänen oikeudenkäyntikulujaan ym. Tapahtumat olivat minulle ok, kunnes selvisi, että vanhempani lainasivat veljelleni yli sata tonnia korottomasti. Tämän piti auttaa veljeni yli vaikean elämäntilanteen. Nyt yli vuotta myöhemmin minulle selvisi, että lainalla ei ole takaisinmaksusuunnitelmaa, eikä lainaa ole lyhennetty tai tulla lyhentämään vielä vuosiin, koska muitakin velkojia on. Laina on tarkoitus lyhentää niin sanotusti bulletina sitten joskus.
Olen useita kertoja todennut vanhemmilleni, että annoitte sitten ennakkoperinnön veljelleni. He eivät suostu myöntämään tätä, ovat jo iäkkäitä yli 70 vuotiaita. Minusta tuntuu, etteivät oikein ymmärrä mitä ovat tehneet. Olen kertonut, että olen katkera, eikä meitä sisaruksia ole kohdeltu tasa-arvoisesti. Omat asiani olen hoitanut tunnollisesti ja velkani pankin kanssa ovat realistisia.
Tiedän, että verottaja olisi tästä kaikesta hyvin kiinnostunut, mutta en aio tehdä mitään. Välit perheeseen ovat rikki ja olen voinut henkisesti ja fyysisesti jo tosi pitkään huonosti. Äitini mukaan olen kääntänyt selkäni heille. Olimme ennen tosi läheisiä.
Tiedän, että enää ei ole tehtävissä mitään, mikä voisi korjata asian ja elämä palautuisi ennalleen. Tapahtunutta ei voi kuitata maton alle millään teolla. Veljeni porskuttelee edelleen vastuuttomasti ja elää kuin viimeistä päivää, minä tunnollisesti ja vastuullisesti. Yritän pitää etäisyyttä perheeseeni terveyteni vuoksi, mutta se ei ole helppoa.
En olisi koskaan uskonut, että raha-asiat katkaisevat perhesiteeni. Pahinta tässä on se, että olen alkanut katsoa mennyttä elämää ja sen tapahtumia aivan uudessa valossa. Huomaan lukemattomia tilanteita, joissa vanhempani ovat kohdelleet veljeäni paremmin kuin minua. Olen vain ollut sokea.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
14, vai olisko omissa asenteissa korjaamista? Vanhempien rahat ei ole sinun.
Otappa omalle kohdallesi.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi hyvää päivää taas. Meilläkin on lapsjusperheessä narsistivanhemman suosimiskuvio ja mun siskolle on ostettu lahjaksi 4kpl uutta autoa vuosien mittaan, rivitaloasunto, omakotitalo ja rakennutettu mökki. Siis kaikki nää lahjaksi, ei ennakkoperinnöksi. Samoin koko perintö menee tälle suosikille.
Tässä on annettu lahjaa jo äkkiä laskien 800 000 euroa ja vielä sitten perintö.Ja sinä itket 100 000 e LAINASTA???
Tää yhden lapsen suosiminen on tosi yleistä. Ja mitäpä teet, et voi mitään. Voit toki suuttua mutta sekään ei tuota suosimista muuta.
Näin se vaan menee ja mikään puhe ei auta.
Sopeudu ja hyväksy. Et voi muuta.
Onko noista tosiaan maksettu lahjavero?
Vähän epäilen. Mutta sellainen lahjakirja on tehty jossa käy ilmi että tämä on nimenomaan lahja, ei saa ottaa ennakkoperintönä huomioon.
Turha edes yrittää käräyttää verottajalle, sitten se suosiminen jatkuu vaan entistä kovempna tiskin alta. Narsistivanhempi kun ei ole normaali.
Vierailija kirjoitti:
2, perintöä ei ole pakko jättää kuin lakiosan verran, ja se ei suinkaan ole niin iso osa kuin ihminen luulee.
Jokaisella on oikeus laittaa rahansa minne haluaa, se ei kuulu muille eikä varsinkaan ahneelle jälkeläiselle.
Minusta tuossa ap:n perheessä veli on se ahnein lapsi...
22, vanhempieni rahat ovat aina olleet heidän, miksi mun elämää vaivaisi se mihin he rahansa käyttää, koska itse olen kuitenkin aikuinen.
24, ap se täällä vinkuu kun veli sai sitä ja veli sai tätä.
Kyllä meidänkin perheessä tiedetään, että veli saa enemmän taloudellista apua äidiltä, kuin minä ja sisko. Eikä ihme, hän sitä tarvitsee, minä ja sisko emme. Miksi siis ruinaisin kuin viisivuotiaana, että minunkin pitää saada, kun toinenkin sai?
Ap, miten vanhempasi ovat puhuneet näistä asioista? Ovatko myöntäneet, että ovat pettyneitä veljeesi, vai millainen asenne heillä on häntä kohtaan? Mitä he vastasivat, kun sanoit, että teitä on kohdeltu eriarvoisesti?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2, perintöä ei ole pakko jättää kuin lakiosan verran, ja se ei suinkaan ole niin iso osa kuin ihminen luulee.
Jokaisella on oikeus laittaa rahansa minne haluaa, se ei kuulu muille eikä varsinkaan ahneelle jälkeläiselle.
Eihän se veli itke ja valita.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat verottajalle tietysti. Välit lapsuudenperheeseen ovat jo menneet. Mitä sinä enää välität? Kun asiaa oikein ajattelet, varmaan itsekin huomaat, että niin, et välitäkään. Varmaa on, että sinä et omiasi tule samaan odottamalla ja vaikenemalla.
Mitä omia ap:lla tässä nyt oikein on? Vanhemmat on elossa, ei ole mitään perintöjä. Eikä mikään laki käske antamaan sisaruksille saman verran lahjoja. Niitä saa antaa kelle haluaa ja kuinka paljon haluaa. Joten mitä omia ap:lla nyt on oikein haettavana?
Ahnetta on yrittää periä vanhempiaan vaikka nämä on vielä elossa. Antais vanhempiensa hoitaa omat asiansa miten haluaa. Ei ap loppupeleissä edes asialle mitään voi. Jos velasta on paperit tehty niin verottaja ei sille mitään voi. Ja ne paperit on helppo tehdä myös jälkikäteen jos tarve tulee eli jos verottajalle tehdään ilmoitus ja sieltä aletaan kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Laita vanhempasi tekemään siitä "lainasta" paperi, että näin on tehty. Tai laita tiedot tarkkaan ylös, mitä ja minne on maksettu. Miltä tililtä, minne ja koska. Perunkirjoituksessa otat tämän asian esille. Veljesi tuskin tätä asiaa "muistaa" silloin.
Miten ap laittaa ne vanhemmat tekemään sen paperin? Aseella uhaten vai miten? Ne vanhemmat on aikuisian ihmisiä, ei ap voi sanella mitä tehdään ja mitä ei. Ne tekee paperit jos haluavat tai sitten eivät tee. Ehdottaa voi, mutta ei laittaa tekemään.
26: Odotinkin tällaisia kommentteja. Missasit koko pointin. Minua kalvaa se, että tämä asia kalvaa minua. Tulen taloudellisesti hyvin toimeen, koska elän vastuullisesti. Haluaisin kuitenkin toteuttaa monia unelmia, joihin ei ole varaa. Veljeni toteuttaa kaiken laista, koska lypsää vanhempiani. Olen aina auttanut vanhempiani kaikessa. Veljeni ei. Nyt en enää auta ja olen siis heidän mukaansa kääntänyt selkäni.
Ap taitaa saada vain lakiosan ei muuta :))
Vierailija kirjoitti:
24, ap se täällä vinkuu kun veli sai sitä ja veli sai tätä.
Veli vaikuttaa siltä, että kaikki menee eikä riitäkään. Jatkaa pe***lyä niin kauan kuin vanhemmilla rahat riittää ja henki pihisee. Tulee viemään ihan kaiken mikä irti lähtee. Miksei se saisi siskoa vaivata? Oma lapsuudenperhe kyseessä.
Tulevaisuutta voi sen verran ennustaa, että kun vanhempien rahat loppuu, alkaa siskolta pummiminen ja myös näiden vanhempien auttaminen - myös taloudellinen - kosahtaa hänelle siinä vaiheessa.
Meillä yksi sisarus käytti dementoituneen vanhemman rahoja peliriippuvuutensa vuoksi. Jäi kiinni ja tehtiin velkakirja, katuu tekemisiään. Meillä on hyvät välit, asia selvitetty, vaikka aluksi oli aikamoinen sokki, kun tilanne selvisi.
Eli sä olet katkera kun et saa rahaa aikuisena ihmisenä ja käännät selkäsi vanhemmillesi? Kuinka lapsellista ja naurettavaa. Mene itseesi ja mieti asioita.
Ymmärrän Ap tilannettasi todella hyvin.
Tuo kohtelu on todella eriarvoistavaa. En itsekään sinuna jaksaisi tuollaisia vanhempia juosta auttelemassa.
Juoskoon veli sitten, kultapoika.
🇺🇦🇮🇱
34, miksi pitäisi auttaa ketään jos ei halua, ja pummia voi aina, pakko ei ole antaa rahaa. Omaa lastaan saa auttaa niin paljon kuin haluaa, mitä se ap:lle kuuluu, paitsi kun on kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se veli itke ja valita.
Hänellähän on asiat hyvällä mallilla, tulee massia ovista, ikkunoista ja ilmastointiaukoista.
AIKUISIA!!! Jessus, eriarvoista kohtelua, ette te ole enää mitään 5-vuotiaita, paitsi henkisesti kyllä ainakin ap.
18, sä se jankkaat lahjaverosta, etkä yksinkertaisuus ymmärrä että sen voi kiertää miljoonilla eri tavoilla.