Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko liian tiukka miehen lapselle, joka hyppii nenille?

Vierailija
24.08.2020 |

Eli kyseessä mieheni lapsi 7v, hyvin nenäkäs ja uhmakas tyttö. Uskoo miestäni, vaikka vääntöä heilläkin tuntuu olevan. Olen huomannut että mieheni antaa vähän liian monta mahdollisuutta asioiden hoitamiseen, saattaa 5x sanoa ja varoitella että nyt jos ei niin tapahtuu näin, ja sitten että nyt on sanottu ja ihan kohta tiedät kuinka käy. Tätä jatkuu ja lapsi käyttäytyy todella huonosti. Lopulta kun mies karjaisee, lapsi toimii ja saa lopulta vielä usein jonkun kivan jutun esim kun tarkoitus oli lähteä pyöräilemään niin kaikesta huolimatta sinne lähtevät.

Minulle tyttö ryttyilee huolella. Ihan siis uhmaa ja oikuttelee, hakee rajoja. Itselläni myös yksi lapsi joten tiedän homman kyllä. Hän saattaa sanoa joka asiaan ei, en tee, tee itse, ei kiinnosta, juosta karkuun, repiä jopa vaatteitani. Haluaisin toimia näin: sanon kerran, sanon toisen kerran ja muistuta että nyt on toimittava, tai käy näin ja näin (esim jos ei nyt pakkaa pyyhettä ja uimapukuja kassiin, emme voi lähteä uimaan)ja jos edelleenkin irvailee minulle että pakkaa itse, totean että selvä, valitettavasti et voi lähteä muiden kanssa uimaan tällä kertaa, katsotaan sujuuko lähtö ensi kerralla paremmin. Ja tästäkös tyttö riemastuu. Mutta joku raja ja minä aikuisena asetan ne. Miehelle tämä vaikeaa kun näkevät vain vuoro viikon, ei haluaisi jättää yhtä tekemisistä pois. Selitin miehelle että luultavasti tätä tapahtuu vain hetken, kunnes tyttö oppii että tolle muijalle ei kannata ryttyillä.

Mitä mieltä? Onko liian tiukkaa vai just oikeaa rajan vetoa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat päättää lapsensa kasvatuksesta. Sitten perheessä on toinen aikuinen, joka ei voi päättää lapsen kasvatuksesta mutta voi keskustella puolisonsa kanssa mitkä ovat kasvatuslinjat ja omalta osaltaan toteuttaa valittua linjaa ja tarvittaessa keskustella puolisonsa kanssa linjojen kehittämisestä.

Näen riskin siinä jos tämä perheessä asuva toinen aikuinen on ainoastaan kurinpitäjä lapselle ilman, että rakastaa lasta tai edes pitää lapsesta, jolloin tämä aikuinen saattaa olla määräilevä, ehdoton, tyrannimainen, despootti, epäreilu, jästipää, itsekäs ja ilkeä aikuinen - tilanne voi olla pienelle lapselle erittäin epäreilu.

Vierailija
22/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa. uusperhe, ihanaa! Ei tule arki tylsäksi, ei!!

No se on tämä sinun kakarat, minun kakarat ja yhteiset, mutta mitään kuria ja järjestystä ei kenelläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tarvitsee rajat kokeakseen olonsa turvalliseksi ja ikään kuuluu tuossa vaiheessa testata niin aikuista kuin rajoja. Toiset testaavat enemmän, toiset vähemmän. Minä toimisin, kuten ap. On yhdessä sovittu, että lähdetään uimaan. Asiasta sanotaan, sanotaan uudestaan kertoen nätisti, että jos nyt et esim pakkaa sitä tarvittavaa uimapukua, niin valitettavasti uiminen jää sinulta väliin. Lapsen pitää kokea myös pettymyksiä ja syy-seurassuhteita. Ikävistä tunteista pitää myös puhua ja lapsen oppia niitä käsittelemään. Perheessä aikuinen on pomo, jonka on otettava vastaan ne ikävät tunteenpurkaukset, pidettävä rajat ja annettava rakkautta eikä hypittävä lapsen pillin mukaan. Aikuinen ei voi olla aina kiva ja myötäävä, hän on se peili ja vahvuus josta lapsi saa tuen kasvamiseen. Aikuisia pomottava lapsi on turvaton, hän ei oikeasti saa olla lapsi, häneltä puuttuu turvallinen aikuinen.

Vierailija
24/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia pomottava aikuinen on lapsellinen. Kasvatus on eri asia kuin pomottaminen mutta vähemmällä älykapasiteetilla ja empatialla varustettu ihminen vetää mutkat suoraksi. Tai pehmeämmät keinot on varattu niille omille, rakkaille lapsille.

Lapsen kasvatuksesta päättää lapsen vanhempi/vanhemmat, ei perheen muut aikuiset.

Palvovin koirat sai sähköiskuja, oppisiko samalla tavalla pakkaamaan uimapuvun mukaan? Koska jos testaa perheen toisen vanhemman kärsivällisyyttä ja rakkautta katsomalla viekkaasti ja vääryydellä ja punoen selvästi jotain juonia tai peräti vallankaappausta niin onhan se nyt otettava luulot pois!

Vierailija
25/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Good old nahkaremmi

Vierailija
26/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä 7v:n ei tarvitse elää missään bootcsmpissa.

Vierailija
27/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokan ainekirjoitus, mitä tein kesällä

Meidän iskä hylkäsi minut ja otti uuden perheen, ja uudet paremmat lapset, joita se nyt vie uimaan kun minä en pakannut uimapukua vaikka se tyhmä täti käski ja katsoi minua kuin kärpästä, se täti joka vei meidän iskän pois. Minä olisin pakannut sen uimapuvun jos se täti ei olisi katsonut minua kuin kärpästä. Minä jäin ajattelemaan miltä siitä kärpäsestä tuntuu olla tapetilla ja olla kuin ei olisi olemassa ja sitten se täti suuttui.

Vierailija
28/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tarvitsee rajat kokeakseen olonsa turvalliseksi ja ikään kuuluu tuossa vaiheessa testata niin aikuista kuin rajoja. Toiset testaavat enemmän, toiset vähemmän. Minä toimisin, kuten ap. On yhdessä sovittu, että lähdetään uimaan. Asiasta sanotaan, sanotaan uudestaan kertoen nätisti, että jos nyt et esim pakkaa sitä tarvittavaa uimapukua, niin valitettavasti uiminen jää sinulta väliin. Lapsen pitää kokea myös pettymyksiä ja syy-seurassuhteita. Ikävistä tunteista pitää myös puhua ja lapsen oppia niitä käsittelemään. Perheessä aikuinen on pomo, jonka on otettava vastaan ne ikävät tunteenpurkaukset, pidettävä rajat ja annettava rakkautta eikä hypittävä lapsen pillin mukaan. Aikuinen ei voi olla aina kiva ja myötäävä, hän on se peili ja vahvuus josta lapsi saa tuen kasvamiseen. Aikuisia pomottava lapsi on turvaton, hän ei oikeasti saa olla lapsi, häneltä puuttuu turvallinen aikuinen.

En muista omasta lapsuudesta mitään tuollaista, että olisin testannut rajoja vain testaamisen takia tai että olisin halunnut aikuisen yksin asettavan rajat. Taitaa olla aikuisten keksimä myytti tuo.

Vierailija
29/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä uimahalli juttukin on sellainen että hän tasan sinne haluaa, rakastaa uimista. Mutta katsoo minua tietyllä ilmeellä ja sanoo ylimielisesti Ei. En pakkaa. Minusta täysin oikea seuraamus on se että sitten ei lähdetä. Muut lähtee, hän jää toisen vanhemman kanssa kotiin. Hän puhuu välillä kaikille hyvin inhottavasti ja röyhkeästi. Minusta häneltä on otettava ensin luulot pois. Ja ihan rauhassa totean nämä asiat, en huutaen, sanon että varmasti häntä harmittaa kun ei päässyt uimaan, mutta täällä uskotaan aikuisia, aikuiset määrää ja lapset tottelee. Ehkä ensi kerralla sitten sujuu. Saa tulla syliin jne. Mutta minä määrään. Koska tämä on nyt teemana meillä että hän yrittää määrätä. AP

Kuulostaa ihan hyvältä. Itse toimisin samoin. Vänkäämiseen ei tarvitse mennä mukaan vaan säilyttää aikuinen rauhallinen ja määrätietoinen asenne.

Vierailija
30/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on vaikeassa iässä.  Tärkeintä että olette yksimieliset, ettei kukaan kiusaannu, kun ojennat.  Hankala muksu voi olla täysin erilainen muualla, nähty on.

Ikinä ei saisi sanoa:  et taida pitää tuosta lapsesta, ei tarvitsekaan aina pitää. 

Vierailija
31/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän on tapahtunut ennen kuin 7-vuotias lapsi sanoo Ei. En pakkaa. Ap:n tarina ei kerro sitä miksi lapsi reagoi niin, että ei halua totella ap:n käskyjä. Jos ne todellakin ovat käskyjä? Jos lapsi vaistoaa, että hänet otetaan vain pakosta mukaan, hänestä ei pidetä. Häntä ei haluta mukaan ja koska hänet on jo erossa lapsen tunneymmärryksen myötä hylätty niin hän suojelee itseään luottamasta enää mihinkään. Hänet on ehkä lokeroitu jo tuhmaksi lapseksi.

Aikuinen voi provosoida lapsen käyttäytymään ”tuhmasti” ja silmät kirkkaina selittää puolisolleen, että lapselta on otettava luulot pois.

Vierailija
32/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mitä mieltä olet? Oletko lapselle liian ankara käskyissäsi vai ymmärrätkö, että vastassasi on pieni 7-vuotias lapsi?

Vierailija
33/33 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskoisi, että vuonna 2020 joku sanoo, että lapselta pitää ottaa luulot pois.

Ja saa vielä kannustavia kommentteja.

Miksi lasta pitää alistaa ja nöyryyttää?

Kasvatus sekä lapsen opastaminen ja pomottaminen ovat eri asia.

Kauaskatseinen ja viisas kasvattaja ei pomota. Hänellä on auktoriteettia, mutta hän ei nimenomaan käytä sitä väärin.

Kuka aikuinenkaan haluaisi asua sellaisessa kodissa jossa kumppani pomottaa häntä. Miksi sitten pitäisi avuttoman ja aikuisista riippuvaisen lapsen.