Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jää hyvästi ystävä, en jaksa enää perustella elämääni sinulle.

Vierailija
10.09.2013 |

Onko muilla vastaavia kokemuksia negatiivisista ihmisistä?

Minulla on lapsuudenystävä, johon aion nyt ottaa etäisyyttä. En vain yksinkertaisesti jaksa sitä, miten hän suhtautuu kaikkeen tekemiseeni. Tässä vain muutamia esimerkkejä viime ajoilta, vastaavia on vuosien aikana ollut paljon:

- ostin tyttärelleni Iphonen, hänestä se oli pröystäilyä ja "ihan turhaa". Nojoopajoo, tyttäreni on 13-vuotias ja käyttää kännykkäänsä todella paljon erilaisiin asioihin, joten hän jos kuka kai hyötyy hyvästä luurista...

- juhlimme miehen tasavuosia pitkällä viikonlopulla Nizzassa, hänen mielestään on "turhaa tehdä itsestään numeroa, ei hän vaan..." Mies siis täytti 50 vuotta, joten jos silloin ei juhlita niin koska se EI olisi "turhaa"?

- ostimme kesämökin, hänestä se on luonnonvarojen tuhlausta mökkeillä ja sitä paitsi tylsää. Joo, no: toki voisi elää säästäväisemminkin, mutta tuo nyt on onneksi lähellä kotia ja kerrostaloasukkaana kaipaa vähän ruopsuttelua puutarhassa.

- tykkäämme lukea paljon. Ihan sekin on ajanhaaskuuta, ei hänellä "vaan ole aikaa sellaiseen".

Ja niin edelleen. Minusta nuo eivät varsinaisesti edes KUULU hänelle pätkääkään, ja on suorastaan huonoa käytöstä mollata kaikkea toisen tekemistä negatiivisesti.

Kommentit (178)

Vierailija
1/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oo huonokäytöksinen. Sehän on vain kateellinen.

Vierailija
2/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet selvästi pröystäilevä typerys, joten uskon "ystäväsi" olevan vain onnellinen päästessään sinusta eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän samanlainen tilanne. Olemme olleet ystäviä parikymmentä vuotta, jonka ajan ystäväni on lähinä paheksunut kaikkia tekemisiäni ja valintojani. Nyt olen alkanut miettiä asiaa vähän tarkemmin ja tullut siihen tulokseen, että olen tainnut olla tässä se tyhmä osapuoli, joka on luullut että ystävyys on molemminpuolista. Kun miettii ystäväni asennetta, se on tainnut olla vihjailua siihen suuntaan. Nyt olen päättänyt ottaa etäisyyttä, mutta se on vähän hankalaa kun on yhteisiä tuttavia joiden kautta ollaan tekemisissä.

Vierailija
4/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:38"]

Ei se oo huonokäytöksinen. Sehän on vain kateellinen.

[/quote]

Kateudella on hyvä perustella kaikki. Kukaan ei voi olla eri mieltä ystäviensä kanssa muusta syystä kuin kateudesta. 

Vierailija
5/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen - mistä niin luulet? En pröystäile, mutta toki tiiviisti yhteyksissä oleva ihminen kuulee ja näkee näitä juttuja.

Kakkonen - en oikein usko hänen olevan kateellinenkaan, koska hänellä on samanlainen tulotaso, eivätkä nämä hankinnat mitenkään erityisen kalliita ole, meidän kaveripiirissä. Ihan ollaan keskituloista sakkia. Luulen, että kyse on pikemminkin kaverini perusluonteesta, joka aina on ollut tuollainen negatiivisen puoleinen, myös muihin ihmisiin kuin minuun. Nuorempana sitä jaksoi sietää, mutta kai tässä alkaa ikää jo olla niin, etten enää jaksa. Kaverini ikään kuin syö hapein ympäriltään!

ap

Vierailija
6/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te taidatte vaan tosiaan olla liian erilaisia ihmisiä olemaan enää ystäviä, varsinkin kun se ystäväsi ei voi suhtautua hyväksyvästi siihen että et arvosta samoja asioita kuin hän.

Vierailija
7/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, niinpä, niinpä. Toisaalta ystävä sopii koko ajan oma-aloitteisesti tekemisiä ja menoja kanssani, haluaa olla kanssani. Ja sitten tuntuu, kuin koko yhdessäolo on puolustuskannalla oloa. Eihän sitä jaksa!

ap

Vierailija
8/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten se on vaan oikeasti eri mieltä sun kanssasi. En tosin tajua miksi tuon takia välit poikki, koska ei se minusta nyt suoraan tai edes epäsuoraan ole tuon perusteella sanonut että sun valintasi olisivat jotenkin typeriä tai vääriä. Kunhan on todennut, että se ei sopisi hänen omaansa elämäntyyliinsä.

Tuskin kukaan oikeasti on noin tavallisista jutuista kateellinen. Täytyy sanoa, että ihan hyvin voisin itsekin todeta, että ei ole mitään järkeä ostaa 13-vuotiaalle Iphonea. Nykyäänhän ne ovat halpoja, mutta siltikin on hyvä aina jättää lapset hieman vähemmälle, jotta tottuvat siihen että aina ei saa heti kaikkea mitä haluaa.

Vierailija
9/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuollaisia ap:n kaltaisia materialisteja voi joskus joku tiputella maan pinnalle.

Vierailija
10/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:46"]

Te taidatte vaan tosiaan olla liian erilaisia ihmisiä olemaan enää ystäviä, varsinkin kun se ystäväsi ei voi suhtautua hyväksyvästi siihen että et arvosta samoja asioita kuin hän.

[/quote]

Minä en oikeasti koskaan kommentoi samalla lailla negatiivisesti hänen tekemisiään. Kehun hankintojaan, koska se on minusta hyvää käytöstä, että ei littaa toisen innostusta. Eikä hän elä oikeasti mitenkään poikkeavalla elämäntyylillä, esim. erityisen nuukasti tai ekosti: hänen lapsillaan taitaa olla samsungin kännykkä eli kyse ei ole siitä, että valinnat olisi hänellä edes kovin erilaisia.

ap

Vierailija
11/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettet nyt olisi vaan liian herkkänahkainen? Jos toinen kommentoi puhelinasiaan vaikkapa että "ei meidän tyttö kyllä sellaista tarvitse, pärjää ihan hyvin huonommallakin puhelimella", matkailuun "en minä kyllä tykkää yhtään matkustella, mieluummin olen kotona", lukemiseen "ei mulla ole ikinä aikaa lukea kun on niin paljon kaikkea muuta" ja mökkeilyyn "en kyllä yhtään viihdy mökillä kun siellä ei ole sähköjä ja on paljon itikoita", niin eivätkö nuo olen vain hänen mieltymyksiään eikä kritisointia sinun valintojasi kohtaan? Itse varmaan osaat tietenkin keskustelun sävyn tulkita, mutta tuli tämmöinen asia mieleen, että jos joku on eri mieltä niin ei kai se aina tarkoita negatiivisuutta ja arvostelua vaan sitä että toinen vaan tykkää eri jutuista?

Vierailija
12/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:47"]

Kai tuollaisia ap:n kaltaisia materialisteja voi joskus joku tiputella maan pinnalle.

[/quote]

Äh, kun en ole mikään erityisen materialistinen. Ihan asutaan tavallisessa kerrostaloasunnossa, ajetaan tavallista 11-vuotiasta kotteroa ja kuljetaan julkisilla. Eikä se kaverini ole sen kummemmin eko.

Nuo nyt vaan olivat esimerkkejä viime ajoilta, koskien lähinnä hankintoja, mutta samantyylistä kommentointia tulee vastaan myös mielipideasioissa koskien yhteiskunnallisia asioita.

ap

Vierailija
13/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ystäväsi vaan sattuu olemaan suorapuheinen ja tykkää sanoa mielipiteensä ääneen. Ne nyt vaan sattuvat osumaan sinuun, koska sinun seurassasi sillä hetkellä on. Hän tekee varmaan muiden aikana täysin samaa.

Itse en jaksaisi moisella päätäni vaivata. Miksi se minulta on pois, jos ystäväni tykkää eri asioista kuin minä ja uskaltaa sanoa sen ääneen?

Vaikutat ap jotenkin epävarmalta ja nuorelta.

Vierailija
14/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:48"]

[/quote]

Minä en oikeasti koskaan kommentoi samalla lailla negatiivisesti hänen tekemisiään. Kehun hankintojaan, koska se on minusta hyvää käytöstä, että ei littaa toisen innostusta. Eikä hän elä oikeasti mitenkään poikkeavalla elämäntyylillä, esim. erityisen nuukasti tai ekosti: hänen lapsillaan taitaa olla samsungin kännykkä eli kyse ei ole siitä, että valinnat olisi hänellä edes kovin erilaisia.

ap

[/quote]

Itse loukkaantuisin ja luultavasti suuttuisinkin, jos saisin tietää ystäväni kehuvan hankintojani vain hyvän käytöksen vuoksi. Jos en itse tajua tehneeni paskaa hankintaa, olisi ihan mukava, jos ystävä sen kertoisi. Kaikkea kun ei huomaa itse, ja ystävät ovat sitä varten, että yhdessä tehdään fiksumpia ratkaisuja.

Vierailija
15/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:49"]

Ettet nyt olisi vaan liian herkkänahkainen? Jos toinen kommentoi puhelinasiaan vaikkapa että "ei meidän tyttö kyllä sellaista tarvitse, pärjää ihan hyvin huonommallakin puhelimella", matkailuun "en minä kyllä tykkää yhtään matkustella, mieluummin olen kotona", lukemiseen "ei mulla ole ikinä aikaa lukea kun on niin paljon kaikkea muuta" ja mökkeilyyn "en kyllä yhtään viihdy mökillä kun siellä ei ole sähköjä ja on paljon itikoita", niin eivätkö nuo olen vain hänen mieltymyksiään eikä kritisointia sinun valintojasi kohtaan? Itse varmaan osaat tietenkin keskustelun sävyn tulkita, mutta tuli tämmöinen asia mieleen, että jos joku on eri mieltä niin ei kai se aina tarkoita negatiivisuutta ja arvostelua vaan sitä että toinen vaan tykkää eri jutuista?

[/quote]

No ei, hän ei esitä asioita niin, että ilmaisee vaan eriävän mielipiteensä.

Ja sitä paitsi yleisellä tasolla: ei sitä eriävää mielipidettä ole tapana joka tapauksessa ilmaista kysymättä heti, kun saa kuulla toisen puhuvan jostain tekemisestä tai hankinnasta. Kyllä siinä tulee ikävä fiilis, jos toinen mitenkään kaverinsa innostusta myötäelämättä alkaa paasata, kuinka ei yhtään arvosta moisia.

Eri juttu, jos myöhemmin sanoo mielipiteensä, jos toinen vaikka yllyttää tekemään samoin kuin mitä itse on tehnyt.

ap

Vierailija
16/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:54"]

[/quote]

Ja sitä paitsi yleisellä tasolla: ei sitä eriävää mielipidettä ole tapana joka tapauksessa ilmaista kysymättä heti, kun saa kuulla toisen puhuvan jostain tekemisestä tai hankinnasta. Kyllä siinä tulee ikävä fiilis, jos toinen mitenkään kaverinsa innostusta myötäelämättä alkaa paasata, kuinka ei yhtään arvosta moisia.

Eri juttu, jos myöhemmin sanoo mielipiteensä, jos toinen vaikka yllyttää tekemään samoin kuin mitä itse on tehnyt.

ap

[/quote]

Ap, ei mulla muuta neuvoa ole sulle kuin että hommaat ystäviä jotka on sun kans aina samaa mieltä.

Vierailija
17/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:52"]

Jos ystäväsi vaan sattuu olemaan suorapuheinen ja tykkää sanoa mielipiteensä ääneen. Ne nyt vaan sattuvat osumaan sinuun, koska sinun seurassasi sillä hetkellä on. Hän tekee varmaan muiden aikana täysin samaa.

Itse en jaksaisi moisella päätäni vaivata. Miksi se minulta on pois, jos ystäväni tykkää eri asioista kuin minä ja uskaltaa sanoa sen ääneen?

Vaikutat ap jotenkin epävarmalta ja nuorelta.

[/quote]

No ei, ainoastaan ryytyneeltä. En enää tässä iässä (40+) vaan näe pointtia kuunnella toisen negatiivista jurputusta, joka siis on likipitäen jatkuvaa, ei ainoastaan silloin tällöin ilmaantuvaa. Miksi ihmeessä pitäisi? Kai tämä on seikka, jota ei nuorempi ihminen ymmärrä: ystävyyssuhteen pitää ANTAA jotain iloa, ei pelkästään ottaa. 

Ja juu: olen pari kertaa jopa sanonut, että "olipa kivasti sanottu, miksi mollaat tätä tuolla lailla?" Ei tehoa, kaveri alkaa vaan mököttää.

ap

Vierailija
18/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:54"]

[/quote]

ap

[/quote]

Ap, ei mulla muuta neuvoa ole sulle kuin että hommaat ystäviä jotka on sun kans aina samaa mieltä.

[/quote]

Hei - ei todellakaan tarvitse olla samaa mieltä. Mielipiteitä mahtuu maailmaan ja erilaista elämäntyyliä. Pikemminkin olen sitä mieltä, että ystäväni kaltainen ihminen ei kestä mitään erilaisuutta, koska kaikki hänen elämästään ja valinnoistaan eriävä pitää heti ampua alas ja teilata.

ap

Vierailija
19/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Ap!!

Vierailija
20/178 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:52"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 10:48"]

[/quote]

ap

[/quote]

Itse loukkaantuisin ja luultavasti suuttuisinkin, jos saisin tietää ystäväni kehuvan hankintojani vain hyvän käytöksen vuoksi. Jos en itse tajua tehneeni paskaa hankintaa, olisi ihan mukava, jos ystävä sen kertoisi. Kaikkea kun ei huomaa itse, ja ystävät ovat sitä varten, että yhdessä tehdään fiksumpia ratkaisuja.

[/quote]

Juu, en minä valehtele, vaan myötäelän, jos toinen esittelee jotain ostamaansa. Esimerkiksi: jos toinen ostaa sanotaan vaikkapa uuden takin, voi aina sanoa, että "tosi kiva, että löysit mieleisesi, tiedän miten pitkään olet etsinyt" sen sijaan että sanoo jotain tyyliin "onpa tylsä väri, ei sovi sun naamaasi yhtään". Miten se kritiikki oikeasti auttaa, kun ostos on jo tehty? Ei niin mitenkään, vie vaan toiselta ilon hankinnastaan.

ap