Neljäs lapsi ja ihmisten ilkeät kommentit
Siis olen täysin pöyristynyt tästä. Ihmisten reaktiot, kun olemme julkistaneet neljännen lapsemme odotuksen, ovat olleet ihan järkyttäviä. Mikähän siinä nyt on niin kamalaa, olemme kuitenkin työssäkäyviä, normaaleita asiamme ja lapsemme hoitavia ihmisiä. Mielestäni 4 lasta ei vielä ole edes mikään ihan "överimäärä", joka oikeuttaisi tuollaiset reaktiot.
On tullut useammaltakin ihan suoraa, muka vitsikästä kommenttia siitä, että emmekö ole kuulleet ehkäisystä. On sanottu, että hei, ei teidän tarvitse KOKO maailmaa täyttää jne. Mielestäni todella asiattomia kommentteja, en voisi kuvitellakaan sanovani kenellekään noin! Ja nämä ovat siis ystävinämme pitämiltämme henkilöitä ja lähisukulaisia.
Oma äitini totesi ensireaktionaan "jaa, eipä sitten enää oteta kaikkia lapsia yhtäaikaa hoitoon." Ihan kuin olisivat ottaneet tähänkään asti, ei todellakaan olla ennenkään hoidatettu lapsia isovanhemmilla. Kaksi isointa (6 ja 7-v.) ovat olleet yhteensä ehkä 5 kertaa kumpikin siellä yökylässä, yleensä vain yksi kerrallaan, tämänhetkinen kuopus (2-v.) ei vielä kertaakaan.
Anoppi totesi kyllästyneellä äänellä, että eikö ne jo riitä.
Neuvolassakin kysyttiin, että oliko vahinko!
Ei jumalauta! Onko muilla tälläisiä kokemuksia? Eihän näistä pitäisi välittää, mutta ärsyttää todella.
Kommentit (82)
Nykyaikana lapset elävät täysikasvuisiksi paljon varmemmin kuin muutama vuosikymmen sitten, joten niitä ei tarvitse enää tehtailla.
Itsekästä touhua..
No tässä maailmassa nyt on oikeasti liikaa populaa. Miten ajattelet, että sinun geeniperimälläsi jälkeläisesi ovat niin ainutlaatuisia, että heitä pitää tehdä tänne neljä kappaletta. Kyllä meillä on näistä asioista jokaisella vastuu, sinulla myös.
Toisekseen, onko teillä niin paljon rahaa, että kykenette elättämään nuo muksut vaivattomasti, niin että kaikki saa mitä tarvitsevatkin, myös läsnäoloa. Ettei perheen elättäminen tapahdu sillä, että kumpikin tai aina joko isä tai äiti raataa töitä yötä päivää.
Sitä ajatellaan aina omana oikeutena tehdä niin monta lasta kuin haluaa. Ja sitten osa tekee monta, ei pystytäkään huolehtimaan todellakaan samalla mittakaavalla kuin IHAN KOHTUULLISESTA MÄÄRÄSTÄ, kuten kahdesta. Kaks lasta kahta aikuista kohti niin väkiluku pysyy samana, yhdellä lapsella vähenee.
Voitko sä ap nyt siis vastata,miten olet niin erityisen kyvykäs, että sinulla on mielestäsi hyvä syy pukata jälkiläisiä noin paljon. Noh, tiedetäänhän se ihan lähipiiriä ja tutkimuksia kuulemalla, että yleensä ne lisääntyvät eniten, jotka on tyhmimpiä.
No muiden ihmisten törppöydestä ei kannata kovin mieltään pahoittaa, ääliöitä nyt löytyy aina. Mutta en kyllä ymmärrä isovanhempia jotka eivät iloitse uudesta lapsenlapsesta. :(
Mekin saimme samantyylistä kommenttia kolmannen lapsen odotusaikana, ei nyt häiritsevissä määrin mutta mieleen on kyllä jäänyt se, miten eräs miehen naispuolinen kaveri (lapseton ja miehetön) lähetti vauvan synnyttyä "onnitteluna" miehelle jonkun kortsumainoksen FB:ssa. Ja miehen mielestä se oli vielä hauska juttu. Heko heko.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:11"]
No tässä maailmassa nyt on oikeasti liikaa populaa. Miten ajattelet, että sinun geeniperimälläsi jälkeläisesi ovat niin ainutlaatuisia, että heitä pitää tehdä tänne neljä kappaletta. Kyllä meillä on näistä asioista jokaisella vastuu, sinulla myös.
Toisekseen, onko teillä niin paljon rahaa, että kykenette elättämään nuo muksut vaivattomasti, niin että kaikki saa mitä tarvitsevatkin, myös läsnäoloa. Ettei perheen elättäminen tapahdu sillä, että kumpikin tai aina joko isä tai äiti raataa töitä yötä päivää.
Sitä ajatellaan aina omana oikeutena tehdä niin monta lasta kuin haluaa. Ja sitten osa tekee monta, ei pystytäkään huolehtimaan todellakaan samalla mittakaavalla kuin IHAN KOHTUULLISESTA MÄÄRÄSTÄ, kuten kahdesta. Kaks lasta kahta aikuista kohti niin väkiluku pysyy samana, yhdellä lapsella vähenee.
Voitko sä ap nyt siis vastata,miten olet niin erityisen kyvykäs, että sinulla on mielestäsi hyvä syy pukata jälkiläisiä noin paljon. Noh, tiedetäänhän se ihan lähipiiriä ja tutkimuksia kuulemalla, että yleensä ne lisääntyvät eniten, jotka on tyhmimpiä.
[/quote]
Jatkan vielä esimerkkiä bloggaajista. He sanovat, että kai he saavat rahansa käyttää miten hyvänsä, ja vastuu loppuu siihen. Kyllä se on meidän jokaisen vastuulla, miten tätä ympäristöä kohdellaan, ostetaanko joka päivä uutta krääsää ja tuhlataan maapallon luonnonvaroja päättömästi.
Ei tämän maapallon kantokyky kestä, jos me kaikki miljardit ihmiset teemme neljä lasta. MIKSI siis juuri sinun pitäisi saada olla kylän pullakone?
Miettikää joskus tulevaisuuttakin..Jos ärsyttää niin pyrkikää nyt edes vastaamaan järkevästi älkääkä iniskö mitään, perustelkaa se, miten sinun henkilökohtainen halusi saada lapsia on merkittävämpi seikka kuin maapallon kantokyvyn pettäminen.
Minä kuulin vastaavat kommentit odottaessani kolmatta. Neljännen raskauteni kommentoinnissa ihmiset olivat asiallisemmin - tai ehkä minä olin kasvattanut paksumman nahan ;)
Nauti raskaudestasi ja lapsistasi!
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 14:55"]
5lasta, 10 vuotta pois työelämästä ja tiedän vielä että kiireellä on koitettu tehdä ettei töihin tarvitse mennä... Jep jep!
Ei paljoa eläkettä kerry ja sitten ihmetellään miksi on niin vaikeaa saada vakituista työsuhdetta!!!
[/quote]
eläkettä ? Hyppää homo voltti . Kenen kuvittelet saavasi eläkettä, jos on raskautumisiässä.
yllätys, Suomen valtiolta loppuu rahat ennen sitä ja sinä etkä minä tulla saamaan eläkettä senttiäkään tästä maasta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 13:49"]
Nykyään on aika vaikea ymmärtää, miksi hankkia tuollaista määrää lapsia. Lapsia ei tarvita vanhuuden turvaksi, asuminen on kallista...ym. Itselleni tulee aina näistä tapauksista mieleen, että (yleensä) nainen hakee elämänsä sisältöä ja oikeutusta kouluttamattomuudelle tai työvoiman ulkopuolella ololle, hankkimalla lisää lapsia. Tai sitten ei osata käsitellä sitä surua, joka aina syntyy siitä, että "tämä lapsi oli viimeinen". Siirretään vaan tätä surua, vaikka se on aina ennemmin tai myöhemmin edessä.
Jos et kuulu edellä manittuihin, niin hyvä niin. Onnea joka tapauksessa.
[/quote]
On näitä naisia, joilla ei oikein työelämän, opiskelun, tai oikein minkään saralla ole mitään intohimoa ja kyvykkyyttä oppia uutta ja edetä pitkälle. Ne ovat näitä, jotka toteavat, "oon aina pienestä asti tienny haluavani äidiksi".
Täytyy kyllä sanoa, että edes ala-asteella ei tuollaiset asiat käyny mielessäkään. Nytkään parikymppisenä en koe vielä mitään mielenkiintoa lisääntymiseen, lääketieteenopinnot merkitsevät vielä melko paljon enemmän.
En halua kokea niin, että ainut tehtäväni tällä pallolla olisi tehdä lapsia. Ajatelkaa te kouluttamattomat yhteiskunnan loiset noin sitten kuinka kauan tahansa, jospa siellä kävisi sitten ajan myötä mielessä, että ehkä sitä olisi voinut tehdä jotain muutakin kuin kotiäiteillä 20 vuotta.
Täällä Espoossa kyllä se 4 lasta alkaa olla aika normi. Ikinä ei ole kuulunut vastaavia kommentteja - lapsia on siis se neljä meillä. Kuten joku sanoikin, enemmän ja enemmän on lapsettomia, ja enemmän ja enemmän on 4- enemmän lapsisia perheitä. Siksi keskiarvo pysyy siinä kahden tuntumassa.
Myönnän itse joskus syyllistyväni ajatteluun "pitääkö noidenkin se neljäs hankkia", silloin kun itsestä tuntuu, että perheellä ei lasten kasvatus ole oikein hallussa ja lapset jo nyt kärsivät. Joillekin kun sekin on statuskysymys, ne neljä lasta hankitaan, koska "kuuluu"
Olin viime vuoden opintovapaalla ja pari kertaa laittelin kuvia kaupungista kahvikupista ja kirjoitin tyyliin officehours. Minun vanha, yläasteelainen luokkakaveri, nyt 4 lapsen äiti pyysi minua vuoden aikana monta kertaa hänen kanssaan mm neuvolaan, tai muuten vaan hänen lapsiaan hoitamaan.
ekan kerran ilmoitti odotan sinun tulevan huomenna klo 11 meille osoite x ja y, koska tarvitsen apua lasten viemisessä, kuinka monta tuntia voit olla ? Kirjoitin olevani opintovapaalla ja minulla on huomenna luento klo 10 - 11.40, joten en kyllä pääse tulemaan, kiitos vaan.
Emme ole olleet siis missään tekemisissä moneen moneen vuoteen, ainoastaan hän halusi fb-ystäväksi ja hyväksyin pyynnön.
Oikeesti en edes muista monta kertaa hän pyysi vuoden aikana apua, tai pyysi vaan pikemminkin ilmoitti että minua odotetaan.
Yhden ainoan kerran hän kysyi fb.ssä voisiko kukaan tulla auttamaan, oli lumitilanne tai joku. Ja sitten jälkikäteen selvisi että oli menossa hakemaan jotain täysin ylimääräistä juttua, joka oli sinä päivänä tarjouksessa.
Toinen entinen luokkakaverini on 4 lapsen äiti ja heillä kaikki vaatteet kiertää, pyörät kiertää, kännykät kiertää, viimeinen lapsi ei saa ikinä mitään ehjää. Aloitti koulun nyt syksyllä ja hänen puhelin on esikoisen vanha.
Kierrättäminen on kiva asia, mutta voit vaan kuvitella kuinka kiva on 7 v pojan käyttää kahden isosiskon entisiä tavaroita ja vaatteita, kun isoveljen ovat jo vuosien kuluessa hävinneet ja loppuunkuluneet.
Upeaa jos teillä on varaa elättää 4 lasta, sillä erittäin monella ei ole. Tänä päivänä elämä on hyvin materiaalipitoista ja ei ole kiva jos joku joutuu aina käyttämään muiden vanhoja vaatteita.
Kannattaa ottaa tälläinenkin pointti huomioon kun lapsia maailmaan vääntää. Vaikka itse omistaa vihreät arvot, ei se lasta yhtään auta, kun luokkakaverit kiusaa rikkinäisestä ja kulahtaneesta repusta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 11:01"]
Minä olen törmännyt asiattomiin kommenteihin vain nettipalstoilla. Livessä kaikista lapsista on onniteltu ja selvästi iloittu puolestamme.
- Yhdeksän lapsen äiti.
[/quote]
Yhdeksän on jo aika monta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:35"]
Toinen entinen luokkakaverini on 4 lapsen äiti ja heillä kaikki vaatteet kiertää, pyörät kiertää, kännykät kiertää, viimeinen lapsi ei saa ikinä mitään ehjää. Aloitti koulun nyt syksyllä ja hänen puhelin on esikoisen vanha.
Kierrättäminen on kiva asia, mutta voit vaan kuvitella kuinka kiva on 7 v pojan käyttää kahden isosiskon entisiä tavaroita ja vaatteita, kun isoveljen ovat jo vuosien kuluessa hävinneet ja loppuunkuluneet.
Upeaa jos teillä on varaa elättää 4 lasta, sillä erittäin monella ei ole. Tänä päivänä elämä on hyvin materiaalipitoista ja ei ole kiva jos joku joutuu aina käyttämään muiden vanhoja vaatteita.
Kannattaa ottaa tälläinenkin pointti huomioon kun lapsia maailmaan vääntää. Vaikka itse omistaa vihreät arvot, ei se lasta yhtään auta, kun luokkakaverit kiusaa rikkinäisestä ja kulahtaneesta repusta.
[/quote]
Tämä on surullista :(
Tyttöjä ei vaan voi pukea poikien vaatteisiin ja toistepäin.
Kommentoijalla on tässä ihan oikea pointti, täytyy miettiä tarkkaan kuinka monta lasta pystyy oikeasti elättämään niin, ettei niiltä joudu kieltämään ehjiä vaatteita ja harrastusvälineitä. Minunkin mielestäni on kohtuutonta että lapset joutuvat kärsimään vanhempiensa valinnoista!
Sama kokemus! kolmannen jälkeen samanlaisia kommentteja, eivät vain raukat arvanneet,että hullua ei saa yllyttää ;). No seiskan ja kasin tulosta ilmoitettiin vasta ku oli syntynyt ,siinäpä saivat miettiä miksei kerrottu aiemmin. Ja ei, ei ole mitään vakaumusta mitä usea tiedusteli jo viidennen jälkeen. Itsellä yksi sisarus ja oli heti selvää että jos mahdollista useamman lapsen haluan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 14:55"]
5lasta, 10 vuotta pois työelämästä ja tiedän vielä että kiireellä on koitettu tehdä ettei töihin tarvitse mennä... Jep jep!
Ei paljoa eläkettä kerry ja sitten ihmetellään miksi on niin vaikeaa saada vakituista työsuhdetta!!!
[/quote]
eläkettä ? Hyppää homo voltti . Kenen kuvittelet saavasi eläkettä, jos on raskautumisiässä.
yllätys, Suomen valtiolta loppuu rahat ennen sitä ja sinä etkä minä tulla saamaan eläkettä senttiäkään tästä maasta.
[/quote]
olen kiitos vain hetero, mutta onko sinulla kenties jotain seksualivähemmistöjä vastaan?
Minullekin on eräs sukulaistäti sanonut muuta viikko kuopuksen syntymän jälkeen (ei vitsinä vaan totesi suoraan ilmekään värähtämättä) kun sain neljännen että ette te kai tätä enempää lapsia hommaa? Se tuli niin nopeasti häneltä että en voinut kuvitella että sanoo jotain niin kammottavaa.
Sattumalta törmättiin kaupassa ja noin tuli tuollainen teksti heti onnittelujen jälkeen.
Normaalisti ihmiset vääntää asiasta vitsiä mutta en minäkään ymmärrä mikä se juttu siinä on nauraa muiden perhemuodosta. Ihan sama jos eroavalle tai leskelle nauraisi? Ei tietenkään se niin mene? Mutta joku siinä on jees että me ei osata ehkäistä.
Meillä ei ole ollenkaan vahinkolapsia ja vielä muutama lapsi olisi ihana saada. Eiköhän joku ei lapsia tahtova pari tee tasotusta tuon ylikansoituksen kanssa.. :( En minä niillekään mene avautumaan jotka ei lasta tahdo.
Juuri tälläisiä kommentteja nuo lest. oerheiden naiset / äidit saavat kuulla jatkuvasti mediassa, ihmisiltä, terveydenhuollossa jne. Ja se on melkomonesta vielä ihan ok. Kunnioitusta tai suvaitsevaisuutta ei tunne edes korkeastikoulutetutkaan ihmiset tuossa kohtaa . Kuitenkin jokainen tekee ratkaisunsa itse ja jokainen tietää kuinka ehkäistä.
Minullakin on samanlainen kokemus neuvolasta! Terveydenhoitaja totesi heti käynnin alussa "ja tämähän oli vahinko" Ihme porukkaa(odotin vasta pikku kakkosta) Älä välitä typeristä kommenteista ja onnea odotukseen!
[/quote]
ja haista sinä ämmä paska. Suomessa on kuntia joissa lapsiperheille tarjotaan korotettuja lapsilisiä ja toimeentulotukia jotta tekisivät lisää lapsia. Suomessa monissa paikoissa ikäjakaumassa lapsia on vähiten ja mummoja eniten. Eri asia jossain Intiassa, kiinassa ja kehitysmaissa missä väestö kasvaa räjähdysmäisesti. Suomessa on lääniä, mitä se sinun persettäsi raapii jos joku haluaa ison perheen ja olosuhteet sen sallivat? Oletko lapseton vai eikö taloustilanteesi salli kuin sen 2 lasta kun olet noin kateellinen aplle?
APLLE PALJON ONNEA RASKAUDESTA!!! Kumpa minullakin olisi jo 4 masuasukki masussa.
T. Toistaan odottava
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 22:27"]
[/quote]
ja haista sinä ämmä paska. Suomessa on kuntia joissa lapsiperheille tarjotaan korotettuja lapsilisiä ja toimeentulotukia jotta tekisivät lisää lapsia. Suomessa monissa paikoissa ikäjakaumassa lapsia on vähiten ja mummoja eniten. Eri asia jossain Intiassa, kiinassa ja kehitysmaissa missä väestö kasvaa räjähdysmäisesti. Suomessa on lääniä, mitä se sinun persettäsi raapii jos joku haluaa ison perheen ja olosuhteet sen sallivat? Oletko lapseton vai eikö taloustilanteesi salli kuin sen 2 lasta kun olet noin kateellinen aplle?
APLLE PALJON ONNEA RASKAUDESTA!!! Kumpa minullakin olisi jo 4 masuasukki masussa.
T. Toistaan odottava
[/quote]
Olen lapseton parikymppinen opiskelija, joka ehkä joskus, omien intressien ja olosuhteiden salliessa voisi hankkia yhden lapsen. Enköhän tällä koulusella saa sellaisen työn, jolla elätetään lapsi jos toinenkin.
Älä nyt politiikalla perustele asioita, ihan kuin lain sana olisi moraalinen fakta (karmaisevan onnettomat "tuomiot" raiskauksista näin esimerkkinä). Oma mielipiteeni on, että kannattaisi ennemmin tukea paluumuutta maaseuduile. Pääkaupunkiseudulla ja isoissa kaupungeissa on jo muutenkin ruuhkaa, kyllä täältä riittäisi siirtää suurperheitänne syrjäisempiin kuntiin.
Sovitaan että minä olen ämmä. Teen samalla omat oletukseni sinusta: olet monen lapsen kotiäiti, älykkyysosamäärältäsi hieman tilastollista keskiarvoa alempana, matalasti koulutettu, elämään intohimottomasti suhtautuva, äitiyden elämänsä tärkeimmäksi asiaksi kokeva tantta, jonka ulkomuotoa kuvaa pehmeät muodot, kärttyisä ilme ja Citymarketin punainen trikoopusero.
Et ole kunnianhimoinen tai ylipäänsä tavoitellut elämässä suuria. Toki itse koet, että elämäsi tarkoitus on täytetty ja kaikista suurin kulminaatiopiste saavutettu, kun kykenit penetraatioon saman lajin vastakkaisen sukupuolen kanssa.
Tässähän tämä maailma toki olisi tänäkin päivänä, kerättäisiin pelloista marjoja ja saalistettaisiin lihaa, jollei niille lajinsa älykkäimmille kehittyisi aina motivaatiota kehittyä itse, ideoida, suunnitella, rakentaa, olla utelias. Mutta näiden kuutisen miljoonan vuoden aikana, joina miljardeja ja miljardeja ihmisiä on ollut ja elänyt ja onnistuneet lisääntymään, sinä koet sen elämäsi ainoaksi tehtäväksi ja koska olet niin iiiiihana ja ainutlaatuinen, tietysti sinun geeniperimäsi on niin kovin arvokasta, että haluat synnyttää tähän ylikansoitettuun ja -kulutettuun pieneen Tellukseemme monta sinun jälkeläistäsi.
Kaikessa kielellisessä neroudessasi osasit haistattaa paskaa, joten keskustelun jatkaminen kanssasi lienee aiheetonta.
On harmittomia tyhmiä ja tyhmiä, joista on ympärilleen haittaa. On täydellistä itsekkyyttä tuoda monta lasta tähän maailmaan, jonka tilanteesta sinäkin olet selvillä. Taidat siis kuulua noista tyhmistä jälkimmäiseen luokkaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:00"]
Nykyaikana lapset elävät täysikasvuisiksi paljon varmemmin kuin muutama vuosikymmen sitten, joten niitä ei tarvitse enää tehtailla.
Itsekästä touhua..
[/quote]
Vai se on tämäkin itsekästä! Ja itsekästä on kuulemma jättää lapset tekemättä! Sallittua on näköjään kaksi lasta, poika ja tyttö, ja saatu 25-30 -vuotiaana, 3 vuoden ikäerolla. Menikö oikein, vai onko tästä vielä tarkennuksia?
Kyllä multa on joka lapsen kohdalla neuvolassa kysytty oliko vahinko..
Toinen asia jota ihmiset tuntuvat kommentoivan säälimättömästi, on lapsen sukupuoli.
Meitä on säälitelty koska emme ole saaneet tyttölasta, vaikkemme koskaan ole kenellekkään sanoneet tyttöä haluavamme. Ihmisillä on vaan oletus, että molempia sukupuolia pitää olla. Itse olen täysin tyytyväinen kahteen ihanaan poikaamme, enkä tyttöä ole kaivannutkaan.
Nyt kun odotan kolmatta, moni on kysynyt yritämmekö tyttöä.
Onko oikeasti vaikea uskoa, että sillä sukupuolella ei ole merkitystä joillekkin ihmisille?