Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neljäs lapsi ja ihmisten ilkeät kommentit

Vierailija
10.09.2013 |

Siis olen täysin pöyristynyt tästä. Ihmisten reaktiot, kun olemme julkistaneet neljännen lapsemme odotuksen, ovat olleet ihan järkyttäviä. Mikähän siinä nyt on niin kamalaa, olemme kuitenkin työssäkäyviä, normaaleita asiamme ja lapsemme hoitavia ihmisiä. Mielestäni 4 lasta ei vielä ole edes mikään ihan "överimäärä", joka oikeuttaisi tuollaiset reaktiot.

On tullut useammaltakin ihan suoraa, muka vitsikästä kommenttia siitä, että emmekö ole kuulleet ehkäisystä. On sanottu, että hei, ei teidän tarvitse KOKO maailmaa täyttää jne. Mielestäni todella asiattomia kommentteja, en voisi kuvitellakaan sanovani kenellekään noin! Ja nämä ovat siis ystävinämme pitämiltämme henkilöitä ja lähisukulaisia.

Oma äitini totesi ensireaktionaan "jaa, eipä sitten enää oteta kaikkia lapsia yhtäaikaa hoitoon." Ihan kuin olisivat ottaneet tähänkään asti, ei todellakaan olla ennenkään hoidatettu lapsia isovanhemmilla. Kaksi isointa (6 ja 7-v.) ovat olleet yhteensä ehkä 5 kertaa kumpikin siellä yökylässä, yleensä vain yksi kerrallaan, tämänhetkinen kuopus (2-v.) ei vielä kertaakaan.

Anoppi totesi kyllästyneellä äänellä, että eikö ne jo riitä.

Neuvolassakin kysyttiin, että oliko vahinko!

Ei jumalauta! Onko muilla tälläisiä kokemuksia? Eihän näistä pitäisi välittää, mutta ärsyttää todella.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt 5 lasta ja mun isä ollut ainoa, joka on TÄYSIN vitsillä (kai?!) sanonut, että ei teitä (siis minua ja miestäni) voi minnekään päästää kaksin, kun aina sitten 9 kk päästä on uusi vauva maailmassa :) Enää ei lapsia kyllä tulekaan. 

Käly sanoi, kun ilmoitin odottavani toista, että se saa sitten riittää! Jätin kommentin omaan arvoonsa, vaikka otti päähän sillä hetkellä aika kovaa. 

Lähimmät ystävät kyseli heti kolmannen ja neljännen jälkeen, että piankos seuraavaa, kun tiesivät, että minä en "luovuta" ennen kuin olen 5 lasta saanut. Näinhän siinä kävi :) 

Vierailija
42/82 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5lasta, 10 vuotta pois työelämästä ja tiedän vielä että kiireellä on koitettu tehdä ettei töihin tarvitse mennä... Jep jep!

Ei paljoa eläkettä kerry ja sitten ihmetellään miksi on niin vaikeaa saada vakituista työsuhdetta!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kaikki ei halua sitä vakituista työsuhdetta!! Jos on viisi lasta, niin kotonakin riittää puuhaa ihan riittävästi!

Vierailija
44/82 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 14:55"]

5lasta, 10 vuotta pois työelämästä ja tiedän vielä että kiireellä on koitettu tehdä ettei töihin tarvitse mennä... Jep jep!

Ei paljoa eläkettä kerry ja sitten ihmetellään miksi on niin vaikeaa saada vakituista työsuhdetta!!!

[/quote]

Meillä on 5 lasta, olen yrittäjä (koulutukseltani opettaja), en ole pitänyt mitään pitkiä vapaita. Lapsilla on kotona hoitaja, minä teen töitä.

Vierailija
45/82 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yhteiskunta elättää! 

Mitäis sitten kun ne lapset kasvavat ja ei sitä äitiä tarvita kotona enää 24/7? 

Vierailija
46/82 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 12:58"]

Nykyään on kuitenkin 3-4 lapsen perheet lisääntyneeet siitä aiemmasta 2 lasta -mallista.

[/quote]

Edelleen nykyään naisten keskimääräinen lapsiluku on alle kaksi. Että näin.

[/quote]

Tästä oli jokin aika sitten ihan tilastotietoa lehdissä. Keskimääräinen lapsiluku on pysynyt samana, mutta jakauma on muuttunut. Suomessa on esimerkiksi Ruotsiin verrattuna poikkeuksellisen paljon naisia, jotka pysyvät kokonaan lapsettomina. Toisaalta 3- ja 4-lapsiset perheet ovat yleistyneet huomattavasti.

Vierailija
47/82 |
10.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä anoppi kysyi toisen lapsen kohdalla, oliko vahinko. No, raskaus meni kesken. Tulevien raskauksien kohdalla ei tullut vastaavaa kommenttia. Lapsia meilläkin on 4.

Vierailija
48/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuollaiset parikymppiset lapsettomat maailmanparantajat jätän kyllä ihan omaan arvoonsa, kyllä se elämä vielä opettaa sinuakin ;-) Tulet huomaamaan, että kaikki ei ehkä menekään ihan niin, kuin nuorena ajattelee mustavalkoisin silmin. En nyt ihan jaksa uskoa, että maailma pilaantuisi minun neljän lapseni takia, jotkut tekevät enemmän, jotkut vähemmän ja Suomessa ikäjakauma on kuitenkin sellainen, että lisää nuorta väkeä kaivataan tulevaisuudessa.

Muutenkin suorastaan etoo tuollainen ajattelutapa, että kaikkien pitäisi olla jotain "kunnianhimoisia", tehokkaita, älykkäitä jne. En minä sitäkään kannata, että ollaan monta vuotta pelkästään kotona lasten kanssa yhteiskunnan tuilla, kuten sanoin jo edellä, niin itselläni on koulutus ja vakituinen työ ja olen ollut työstä pois vain vanhempainvapaiden ajan. Monet ihmiset ovat yhtä pitkään tai pitempään poissa työstä työuransa aikana ihan muiden syiden takia, esim. sairauslomat. Tykkään työstäni, mutta ei minulla mitään intohimoa ole sitä kohtaan, elämässä on niin paljon kaikkea muuta tärkeämpää.

Ja joo, ei meillä tarvitse poikien pukeutua tyttöjen vanhoihin vaatteisiin tai päinvastoin. Käytettyä kylläkin ostan paljon kaikille lapsille ja tavaroita käytetään niin kauan kuin ovat kelvollisessa kunnossa, kannatan vihreitä arvoja. Ei lapsillekaan tarvitse ostaa jatkuvasti uutta vain sen takia että "kaikilla muilla on", monissa perheissä nykypäivän materialistisuus tuntuu menneen ihan överiksi.

En myöskään vaadi enkä tarvitse ystäviltä tai tuttavilta lastenhoitoapua, kuten taisin jo sanoa edellä. Ihan omasta halustaan on kummitädit tms. joskus vieneet lapsia johonkin, koskaan en ole pyytänyt saati vaatinut. Minulle on ihan itsestäänselvää, että en voi työssäkäyviä ihmisiä vaivata omien lasteni hoidolla. Maksullisen lastenhoitajan saa sitten tarvittaessa.

Näitä kommentteja lukiessa en ehkä enää niin hirveästi ihmettele, miten ihmiset kehtaavat laukoa tuollaisia kommentteja mitä olemme saaneet, aikamoiset ennakkoluulot tuntuu olevan täällä(kin). Mutta se kyllä edelleen ihmetyttää, että miten kummassa ihmiset pitävät oikeutenaan kommentoida noinkin henkilökohtaista asiaa tuollaiseen sävyyn. Mitäs sitten, jos ehkäisy olisikin pettänyt tai unohtunut, olisiko se vielä yhtä hauska vitsi?

ap

Vierailija
49/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 22:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:11"]

Tässähän tämä maailma toki olisi tänäkin päivänä, kerättäisiin pelloista marjoja ja saalistettaisiin lihaa, jollei niille lajinsa älykkäimmille kehittyisi aina motivaatiota kehittyä itse, ideoida, suunnitella, rakentaa, olla utelias. Mutta näiden kuutisen miljoonan vuoden aikana, joina miljardeja ja miljardeja ihmisiä on ollut ja elänyt ja onnistuneet lisääntymään, sinä koet sen elämäsi ainoaksi tehtäväksi ja koska olet niin iiiiihana ja ainutlaatuinen, tietysti sinun geeniperimäsi on niin kovin arvokasta, että haluat synnyttää tähän ylikansoitettuun ja -kulutettuun pieneen Tellukseemme monta sinun jälkeläistäsi. 

[/quote]

Mistäs niitä neroja ja maailman eteenpäin viejiä tulee? Eikös joku ole heidätkin synnyttänyt? Ai niin, vai meinaatko että kaikki ne "tärkeät" ihmiset ovat olleet ainoita lapsia ylikansoituskiihkoilijoiden sukupolviketjussa? Maailman liikakansoitus on vakava tosiasia, samoin keskimääräisen hyväosaisen suomalaislapsen jättimäinen hiilijalanjälki. Viime kädessä maailmaa ei kuitenkaan pelasta se, että kaikki normaalit, perusälykkäät, vastuulliset, empaattiset ja vanhemman kutsumusta kokevat ihmiset jättävät lisääntymättä, samoin "tiedostavat" kiihkoilijat, ja syntymään jäävät vain sellaiset lapset, jotka vain tulevat ilman että kukaan on toivonut - vahingossa, elämänhallinnan puutteesta, mistä syystä hyvänsä. Ellet sitten halua tänne meillekin Kiinan mallin mukaista yleistä perheiden koon pakkorajoittamista, sehän on ollut oikein toimiva... 

Vierailija
50/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ap! Koeta kestää. Itse neljättä odottaessani sain anopilta ensireaktiona herran jestas! Appiukko totes vaan rauhallisesti no mikä herran jestas se on. Ihana appiukko, tosin anoppi on suorapuheinen vähän liiankin itsevarma toisinaan, mutta sanoopahan päin naama eikä muille päivittele.

Vierailija
51/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä jaksa kaikkia lukee, mutta sitä mä, vaan ihmettelen, että miksi monen lapsen vastustajat sallii sitten 2 lasta? Mikä maaginen luku on 2, jos lapsi on niin paha asia miksi niitä kannattaa hommata edes sitä kahta?

Neljä löytyy itseltänikin ja aika moisia kommentteja tuli jo kolmannen kohdalla, koska olin vielä suht nuori, eikä lasten ikäero ollut kovinkaan iso. Nyt haaveillaan (monen vuoden yrittämisen jälkeen) yhä ainakin yhdestä lapsesta, jos se lapsi joskus saadaan en todellakaan ota itseeni kommenteista joita todennäköisesti tulee. Tässä iässä uskallan kyllä vastata typeriin kommentteihin niin, että niiden esittäjäkin tajuaa tyhmyytensä. Huumoria unohtamatta tietenkään.

Ja omahyväisille nipoille tidoksi Todellakin itse on rahaa elättää lapsemme. Luultavasti meille tulis halvemmaksi maksaa kaikki (päivähoito, peruskoulu, äitiysraha, hammashuolto, neuvolat ym.) omasta pussista, kuin verojen muodossa, koska meillä on perheyritys, jossa myös minä toivottavasti joskus 5 lapsen äiti työskentelen.

Vierailija
52/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 10:05"]

En myöskään vaadi enkä tarvitse ystäviltä tai tuttavilta lastenhoitoapua, kuten taisin jo sanoa edellä. Ihan omasta halustaan on kummitädit tms. joskus vieneet lapsia johonkin, koskaan en ole pyytänyt saati vaatinut. Minulle on ihan itsestäänselvää, että en voi työssäkäyviä ihmisiä vaivata omien lasteni hoidolla. Maksullisen lastenhoitajan saa sitten tarvittaessa.

Näitä kommentteja lukiessa en ehkä enää niin hirveästi ihmettele, miten ihmiset kehtaavat laukoa tuollaisia kommentteja mitä olemme saaneet, aikamoiset ennakkoluulot tuntuu olevan täällä(kin). Mutta se kyllä edelleen ihmetyttää, että miten kummassa ihmiset pitävät oikeutenaan kommentoida noinkin henkilökohtaista asiaa tuollaiseen sävyyn. Mitäs sitten, jos ehkäisy olisikin pettänyt tai unohtunut, olisiko se vielä yhtä hauska vitsi?

ap

[/quote]

Mutta kun eihän se ole vain sinun henkilökohtainen asiasi teetkö monta mukulaa. Se vaikuttaa ympäristöösi, sinun lapsesi kuluttavat maailman varantoja, ekologinen jalanjälkenne perhettä kohden suurenee. Kaksi aikuista ja neljä lasta yskinkertaisesti kuormittavat enemmän, kuin kaksi aikuista ja yksi lapsi. 

Ei tätä elämää eletä ilman seurauksia niin, että kaikki elämänvalinnat ja teot ovat henkilökohtaisia ja niihin ei saa puuttua. Sitä varten on lakeja ja kulttuurin asettamia normeja, joiden mukaan suurin osa meistä pyrkii toimimaan. Ehkä tännekin vähitellen sopisi yhden lapsen politiikka. Te, jotka mäyhäätte, että Afrikassa se ylikansoittumisen ongelma on, niin eiväthän afrikkalaiset käytä kuin kärpäsen paskan verran tämän maailman varannoista ja haitalliset päästöt eivät tule sieltä. 

Länsimaalaiset tehotuottavat kananpoikia, jotta te suurperheenne kanssa voitte savuttaa menemään Prismaan ostamaan tarjouskoipireisiä. Kyllä se ongelma on länsimaalainen kuluttava elämäntyyli, ja mitä enemmän meitä kuluttajia on, sitä huonompi.

Tottakai minä opin ikäni myötä. Saatan olla 30 vuoden kuluttua täysin eri mieltä, mutta se sallittakoon. Tarkoitus mielestäni onkin keskustella näistä asoista, argumentoida näkemyksensä, oppia uutta ja mahdollisesti, jos oikein leikkaa päässä, muutta sen perusteella käytöstänsä. Enkä ikinä mikään viherhippi ole ollut. Provosoidun vain nyt itselleni epätyypillisen herkästi, mutta tuollainen itsekeskeinen ajattelu, vastuun ulkoistaminen itsestä ja välinpitämättömyys muita kohtaan saa mielen kuplimaan. 

Toivoin vain asiallisia vastauksia esittämääni kysymykseen, mutta toteat vain, että jätät mielipiteeni omaan arvoonsa. Näin taas väistät sen, että sinun tulisi vastata teoistasi.

"Mä voin tehä niin monta lasta ku haluun, mä voin tehä ihan mitä vaa, Suomi on vapaa maa1!!!!!!11 ;D Eli haista paska ämmä, mun ei tarvi kuunnella sua!!"

Tällä logiikalla voisin samantien mennä murhaamaan naapurini. En vain halua, koska välillä kannattaa miettiä tekojensa seurauksia ympäristölleen, läheisilleen ja tulevaisuudelle. 

Vierailija
53/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälle parikymppiselle: en ole ap, ja minulla on vasta 1 lapsi, mutta olen eri mieltä kanssasi. Luontoa pitää suojella ja nykykulutuksesta seuraa katastrofi ja pian. Lasten lukumäärän rajoittaminen ei kuitenkaan ole ratkaisu, sillä ihmisoikeudet sekä ihmisten vapaus ja onnellisuus on myös olennainen tavoite. Ja lapset ovat yksi useimpien ihmisten suurimmista onnen lähteistä ja vapaus valita lapsilukunsa on tärkeä ihmisoikeus. Esim. Kiinan politiikka on johtanut valtavaan määrään tuskaa ja inhimillisiä katastrofeja.

Toiseksi, jos lasten määrä johtaisi suoraan ympäristökatastrofiin, niin rajoitukset voisivat olla perusteltuja. Näin ei kuitenkaan ole, vaan ympäristöä voidaan suojella vaikka maapallon väkiluku nousee. Väkiluvun rajoittaminen ei itse asiassa mitenkään riitä pelastamaan maailmaa, vaan tarvitaan energiankulutuksen ja saasteiden rajua leikkaamista. Esim. autoille suuret käyttömaksut, saastuttavalle teollisuudelle niin suuret sanktiot, että ei kerta kaikkiaan ole kannattavaa saastuttaa, ihmisille henkilökohtaiset päästökiintiöt jne. Jos tähän päästään niin ei haittaa vaikka kaikki saisivat 4 lasta, jos taas ei niin ei auta vaikka kaikki tyytyisivät yhteen.

Kolmanneksi, väkiluku ei enää nouse sitä tahtia kuin monet (sinä?) kuvittelevat. Maailman naiset synnyttävät tällä hetkellä keskimäärin 2.5 lasta, ja kehitysmaissa enemmän kuin länsimaissa. Eli ap:n kaltaiset ovat poikkeuksia, varsinkin länsimaissa. Lasten määrä ei siis ole mitenkään leviämässä käsiin täällä.

p.s. toivottavasti et paasauksesi lomassa hirveästi lentele lentokoneella, syö punaista lihaa tai juustoa, tai aja autolla.

Vierailija
54/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 12:03"]

Minulle suositeltiin piuhojen katkaisua kun kerroin neljännen lapsen odotuksesta.

No en ole tehnyt sitä :)

[/quote]

Mekin olemme saaneet kumpikin tälläiset kommentit, kahdelta eri ihmiseltä siis. Tämä unohtuikin tuosta aloitusviestistä ;-)

ap

[/quote]

Tämä oli asiaton kommentti omasta mielestäni vaikka kyllähän se myös huvitti :)

Vierailija
55/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan aina mietin että miten ihmisillä on vara niihin pikkubusseihin, joilla pystyvät perhettään liikuttamaan.

Vierailija
56/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 16:40"]

Mä vaan aina mietin että miten ihmisillä on vara niihin pikkubusseihin, joilla pystyvät perhettään liikuttamaan.

[/quote]

No me ei mitään pikkubussia olla tarvittu vaikka neljä lasta onkin :)

Vierailija
57/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 10:19"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 22:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:11"]

Tässähän tämä maailma toki olisi tänäkin päivänä, kerättäisiin pelloista marjoja ja saalistettaisiin lihaa, jollei niille lajinsa älykkäimmille kehittyisi aina motivaatiota kehittyä itse, ideoida, suunnitella, rakentaa, olla utelias. Mutta näiden kuutisen miljoonan vuoden aikana, joina miljardeja ja miljardeja ihmisiä on ollut ja elänyt ja onnistuneet lisääntymään, sinä koet sen elämäsi ainoaksi tehtäväksi ja koska olet niin iiiiihana ja ainutlaatuinen, tietysti sinun geeniperimäsi on niin kovin arvokasta, että haluat synnyttää tähän ylikansoitettuun ja -kulutettuun pieneen Tellukseemme monta sinun jälkeläistäsi. 

[/quote]

Mistäs niitä neroja ja maailman eteenpäin viejiä tulee? Eikös joku ole heidätkin synnyttänyt? Ai niin, vai meinaatko että kaikki ne "tärkeät" ihmiset ovat olleet ainoita lapsia ylikansoituskiihkoilijoiden sukupolviketjussa? Maailman liikakansoitus on vakava tosiasia, samoin keskimääräisen hyväosaisen suomalaislapsen jättimäinen hiilijalanjälki. Viime kädessä maailmaa ei kuitenkaan pelasta se, että kaikki normaalit, perusälykkäät, vastuulliset, empaattiset ja vanhemman kutsumusta kokevat ihmiset jättävät lisääntymättä, samoin "tiedostavat" kiihkoilijat, ja syntymään jäävät vain sellaiset lapset, jotka vain tulevat ilman että kukaan on toivonut - vahingossa, elämänhallinnan puutteesta, mistä syystä hyvänsä. Ellet sitten halua tänne meillekin Kiinan mallin mukaista yleistä perheiden koon pakkorajoittamista, sehän on ollut oikein toimiva... 

[/quote]

Tottakai ne synnyttämällä alkunsa saa, mutta kasvatuksella niistä päteviä tehdään. Kyseenalaistan kyllä jokaisen lapsen saannin riittävään huomioon, auttamiseen koulunkäynnissä, tukemiseen ym, jos lapsia on erityisen monta. Enkä sanonut ettei kenenkään pitäisi lisääntyä, vain rajansa silläkin.

Toivon, että lapsia hankittaisiin vain, kun jokaisen elatus on taloudellisesti turvattu (ja ei, en tarkoita tällä että jokaisen pitää saada uusin omppupuhelin, kun sellainen tulee myyntiin, vaan ihan tavallisen elämisen edellytykset) ja on aikaa ja halua panostaa lasten hyvinvointiin ja kasvattamiseen. 

T. Se ämmä :)

Vierailija
58/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 16:14"]

Tälle parikymppiselle: en ole ap, ja minulla on vasta 1 lapsi, mutta olen eri mieltä kanssasi. Luontoa pitää suojella ja nykykulutuksesta seuraa katastrofi ja pian. Lasten lukumäärän rajoittaminen ei kuitenkaan ole ratkaisu, sillä ihmisoikeudet sekä ihmisten vapaus ja onnellisuus on myös olennainen tavoite. Ja lapset ovat yksi useimpien ihmisten suurimmista onnen lähteistä ja vapaus valita lapsilukunsa on tärkeä ihmisoikeus. Esim. Kiinan politiikka on johtanut valtavaan määrään tuskaa ja inhimillisiä katastrofeja.

Toiseksi, jos lasten määrä johtaisi suoraan ympäristökatastrofiin, niin rajoitukset voisivat olla perusteltuja. Näin ei kuitenkaan ole, vaan ympäristöä voidaan suojella vaikka maapallon väkiluku nousee. Väkiluvun rajoittaminen ei itse asiassa mitenkään riitä pelastamaan maailmaa, vaan tarvitaan energiankulutuksen ja saasteiden rajua leikkaamista. Esim. autoille suuret käyttömaksut, saastuttavalle teollisuudelle niin suuret sanktiot, että ei kerta kaikkiaan ole kannattavaa saastuttaa, ihmisille henkilökohtaiset päästökiintiöt jne. Jos tähän päästään niin ei haittaa vaikka kaikki saisivat 4 lasta, jos taas ei niin ei auta vaikka kaikki tyytyisivät yhteen.

Kolmanneksi, väkiluku ei enää nouse sitä tahtia kuin monet (sinä?) kuvittelevat. Maailman naiset synnyttävät tällä hetkellä keskimäärin 2.5 lasta, ja kehitysmaissa enemmän kuin länsimaissa. Eli ap:n kaltaiset ovat poikkeuksia, varsinkin länsimaissa. Lasten määrä ei siis ole mitenkään leviämässä käsiin täällä.

p.s. toivottavasti et paasauksesi lomassa hirveästi lentele lentokoneella, syö punaista lihaa tai juustoa, tai aja autolla.

[/quote]

Ymmärrän kyllä sinua. Ei lasten määrä täällä olekaan karkaamassa käsiin, mutta eikös Suomessakin parina viime vuonna ole syntynyt enemmän lapsia kuin pitkään aikaan. En sano, että se on katastrofin alku, ja todellakin on tärkeämpää ja oleellisempaa leikata jo olemassa olevien ihmisien kulutusta muuttamalla säädöksiä ja asenteita. 

Muista toki myös se, ettei tämä ollut ainut syyni kritisoida suurperheitä, kyseenalaistin myös heidän kyvyn huolehtia kaikista jälkeläisistään. Omilla vanhemmillani oli aina aikaa ja kiinnostusta panostaa minuun, mistä olen nykyään erittäin kiitollinen. 

Hyvää syksyä nyt kuitenkin kaikille, myös niille palleroillenne, oli niitä kuinka monta hyvänsä :)

T. Ämmä

Vierailija
59/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 16:14"]

[/quote]

Ymmärrän kyllä sinua. Ei lasten määrä täällä olekaan karkaamassa käsiin, mutta eikös Suomessakin parina viime vuonna ole syntynyt enemmän lapsia kuin pitkään aikaan. En sano, että se on katastrofin alku, ja todellakin on tärkeämpää ja oleellisempaa leikata jo olemassa olevien ihmisien kulutusta muuttamalla säädöksiä ja asenteita. 

Muista toki myös se, ettei tämä ollut ainut syyni kritisoida suurperheitä, kyseenalaistin myös heidän kyvyn huolehtia kaikista jälkeläisistään. Omilla vanhemmillani oli aina aikaa ja kiinnostusta panostaa minuun, mistä olen nykyään erittäin kiitollinen. 

Hyvää syksyä nyt kuitenkin kaikille, myös niille palleroillenne, oli niitä kuinka monta hyvänsä :)

T. Ämmä

[/quote]

Anteeksi, katselin tilastoja lasten syntyvyydestä ja kyllä se tuolla näyttäisi laskeneen parina viime vuonnakin. Miksi olen sitten jotenkin ollut aivan kuulevani uutisissa, että lapsia on syntynyt tänä tai viime vuonna enemmän kuin aikoihin....

Kuka tietää enemmän?

t. ämmä

Vierailija
60/82 |
11.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2013 klo 17:02"]

T. Ämmä

[/quote]

Tästä olenkin samaa mieltä. Ihmettelen ihmisiä, jotka tekevät 3 lasta vuoden ikäeroille, ja kertovat sitten, että olihan se pikkulapsivaihe täydellistä helvettiä, mutta onneksi se oli nopeasti ohi. Mulle pikkulapsivaihe oli elämäni parasta aikaa, ja surin sitä, että se menee nopeasti ohi. Meille onkin tulossa toinen nyt 5 vuoden ikäerolla (olisi voinut tulla hieman aiemminkin, mutta ei onnistunut).

Mutta ympäristösyyt lasten hankinnan rajoittamisessa kuulostavat aina hiukan tökeröiltä. Olen aika varma, että ihmiset päättävät ensin lapsilukunsa tunteella, ja sitten perustelevat päätöstään ympäristö- tai muilla järkisyillä, jos kykenevät. Ja ne, joille lastenhankinta ei ole ajankohtaista, voivat viisastella asialla miten tahansa, kun heillä ei ole siinä tunteita kiinni.