Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä järjestetään Asunto Osakeyhtiöissä yhtiökokoukset, kiinnostaa tietää...

Vierailija
17.03.2024 |

Olemme asuneet reilut 5 vuotta uudessa as oy:ssa omassa kodissa. Meillä on talon hallituksesta heikko kokemus. Perustuu moniin asioihin. Nyt on taas vuoden yhtiökokouksen aika, ja kyllä taas järjestävät ns. hybridi-kokouksen. Toive näyttää olevan, että osakkaat osallistuvat teams-kokouksella tai kirjepostina. Paikanpäälle kokoustilaan menoa ei näytetä lainkaan toivovan. Kokouskutsu sisältää asiat jo valmiissa pöytäkirja pohjassa.

Myös hallituksen jäsenet on ilmoitettu etukäteen... Aika jännä mielestäni. Noudattavat kuulema isännöintiliiton ja kiinteistöliiton ohjeita. Koronasta on jo  monta vuotta, eli mielestäni etäkoukous tämmöisenään ei ole perusteltu. Talon hallitus ei ole halunnut varata tiloja ns. vanhanajan kokousta varten, kahveista nyt puhumattakaan. MIten muualla toimitaan? Asumme Vantaalla.

Miten teillä järestetään Yhtiökokoukset ?

Vaihtoehdot

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole vuosiin osallistunut yhtiökokoukseen, on vieras asia minulle.

Vierailija
2/12 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiökokouksessa valitaan yhtiölle hallitus jos se valinta on asialistalla kokouskutsussa. Vuoden muissa mahdollisissa yhtiökokouksissa ei valita hallitusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko hallituksen jäsenet ilmoitettu etukäteen siksi, ettei niitä välttis valita joka vuosikokouksessa uusia? Yleensä hallitukseen ei ole tunkua, vaan ollaan enemmänkin mielissään jos vanhat suostuvat jatkamaan.

Kokouskutsussa on esitetty asiat etukäteen, koska se on asialista. Nämä asiat tullaan käsittelemään kokouksessa. Se pitääkin lähettää tiedoksi etukäteen. Kokous etenee asialistan mukaan. Tämä on yleinen tapa ihan jokaisessa virallisessa kokouksessa.

Kokous teamsissa= ei tilavuokraa, ei tarjoilu kuluja, ei isännöitsijän matkakuluja.

Henk.koht en näe tässä asiassa mitään hämärää.

T. Hallituksen jäsen, vantaa

Vierailija
4/12 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meillä on kutsussa ( joka siis on samalla tehty jo valmiiseen pöytäkirjan muotoon) nimet henilöistä jotka haluavat olla hallituksessa. Jos se ei käy muille osakkaille niin  " uhataan" että sitten täytyy pitää uusi ylimääräinen yhtiökokous. Kuulostaa mielestäni hurjalta, sama joukkio voi tällä systeemillä " hallita" loputtomiin eikä mikään talossa muutu. Onkohan ihan ok menettely kyseessä, siksi kysyn muiltakin asiaa. ap

Vierailija
5/12 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiiä on yleensä sellainen kokous jossa osakkaat tulevat paikalle, monet ovat vanhempia henkilöitä, tykkäävät puhella asioista kasvotusten. Eivät ymmärrä (kuten en itsekään) etäkokouksien päälle. Aina joudaan kahvit ja tarjolla on viinerit. Hyvin on sujunut. 

Vierailija
6/12 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätösehdotukset voidaan merkitä esityslistaan valmiiksi. Näin ainakin itse olen erään yhteisön kokouksissa nähnyt tehtävän. 

Meillä on taloyhtiössä niin paljon osakkaita, että yhtiökokouksen pitämiseen on vain muutama vaihtoehto lähietäisyydellä.  Yleensä kokous on pidetty erään ison koulun juhlasalissa. Välillä on ollut myös jossain auditoriossa,  mutta näissä ongelmana on ollut paikkojen riittävyys. Etäkokouksia ei ole ollut, tosin olemme muuttaneet tähän taloyhtiöön vasta vajaa kaksi vuotta sitten. 

Vierailija
7/12 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hybridikokous, kuten muuten teilläkin, koska paikalle on mahdollista mennä. Ehkä teidän  taloyhtiössä ei ole ollut innokkaita paikalle menijöitä montaakaan, joten järjetöntä on ollut järjestää pullia ja kahveja ja ehkä vuokrata tilakin, jos paikalle on saapunut kaksi tai kolme ihmistä.

Eikä ole mitään järkeä estää etänä osallistumasta niiden jotka haluavat. Esimerkiksi meidän perhe joutuu terveyssyistä välttelemään infektioita, joten mieluummin olen etänä. Lisäksi olen itse välillä työmatkoilla, jolloin etäkokous on ainoa keino osallistua. (Kaikki riskiryhmät ja kroonisesti sairaat eivät ole 90 v. laitoksissa asuvia mummoja. Meitä terveen näköisiä työelämässä aktiivisesti olevia on myös.) Myös muualla asuvat osakkeenomistajat ovat olleet tyytyväisiä etämahdollisuudesta.

Ei kokouksen sijainti tee siitä yhtään hämärämpää, tai avoimempaa.

Vierailija
8/12 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin meillä on kutsussa ( joka siis on samalla tehty jo valmiiseen pöytäkirjan muotoon) nimet henilöistä jotka haluavat olla hallituksessa. Jos se ei käy muille osakkaille niin  " uhataan" että sitten täytyy pitää uusi ylimääräinen yhtiökokous. Kuulostaa mielestäni hurjalta, sama joukkio voi tällä systeemillä " hallita" loputtomiin eikä mikään talossa muutu. Onkohan ihan ok menettely kyseessä, siksi kysyn muiltakin asiaa. ap

Eihän tuo uhkailu asiallista ole. Olennaista tässä on se, oletteko ilmaisseet halukkuutenne hallituksen jäseneksi/pj:ksi hyvissä ajoin ennen kokousta. Normaalisti näinbei toki menetellä, mutta teidän yhtiössänne on erikoinen tapa toteuttaa demokratiaa. Toisekseen, vielä Teams-kokouksessakin voi kyseisen asian kohdalla ilmoittaa halukkuutensa hallitukseen. Tod näk asiasta tällöin äänestetään. Nimi on helppo vaihtaa "pöytäkirjaluonnokseen", jos teistä jompikumpi valitaan. Ei sitä varten tarvi uutta kokousta  pitää.

Vierailija
9/12 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mitään kahveja.  Kokous kokouksena.  Noin puolet 100 asunnosta osallistuu,  lähikoululla joskus,  joskus suuressa yhden seuran harrastetilassa.

Vierailija
10/12 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosikymmeniä ollut hallituksessa ja en ole kuullut että jäsenet olisiko valmiiksi nimetyt. Meillä valitaan joka vuosi hallitus. Jäsenet tosin ovat vuodesta toiseen samoja, mutta ainahan kokouksessa voi ehdottaa uutta jäsentä esim.jos joku on vasta muuttanut taloon. Hallitukseen ei yleensä ole ruuhkaa.

Vierailija
11/12 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Vantaalla pienehkössä kerrostalossa n. 10 v. Silloin oli yhtiökokoukset talon pommisuoja/kerhotiloissa jonne kokoonnuttiin.

Koronan jälkeen yleistyi tapa että ne jotka haluavat  osallistua Teamsin kautta etänä, heille lähetetään kutsulinkki s-postilla. Muuten kerhotilaan kokoonnutaan normaalisti jossa myös fyysisesti läsnä isännöitsijä, hallituksen puheenjohtaja ja hallituksen jäsenet.

Etänä osallistujat ovat selkeä vähemmistö. 

Kokouskutsussa ei lue hallituksen jäsenten nimiä vaan ne vahvistetaan/valitaan  aina ennen kokouksen alkua.

Kahvia ym.virvokkeita ei ole koskaan ollut tarjolla. 

Vierailija
12/12 |
17.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi