Neljäs lapsi ja ihmisten ilkeät kommentit
Siis olen täysin pöyristynyt tästä. Ihmisten reaktiot, kun olemme julkistaneet neljännen lapsemme odotuksen, ovat olleet ihan järkyttäviä. Mikähän siinä nyt on niin kamalaa, olemme kuitenkin työssäkäyviä, normaaleita asiamme ja lapsemme hoitavia ihmisiä. Mielestäni 4 lasta ei vielä ole edes mikään ihan "överimäärä", joka oikeuttaisi tuollaiset reaktiot.
On tullut useammaltakin ihan suoraa, muka vitsikästä kommenttia siitä, että emmekö ole kuulleet ehkäisystä. On sanottu, että hei, ei teidän tarvitse KOKO maailmaa täyttää jne. Mielestäni todella asiattomia kommentteja, en voisi kuvitellakaan sanovani kenellekään noin! Ja nämä ovat siis ystävinämme pitämiltämme henkilöitä ja lähisukulaisia.
Oma äitini totesi ensireaktionaan "jaa, eipä sitten enää oteta kaikkia lapsia yhtäaikaa hoitoon." Ihan kuin olisivat ottaneet tähänkään asti, ei todellakaan olla ennenkään hoidatettu lapsia isovanhemmilla. Kaksi isointa (6 ja 7-v.) ovat olleet yhteensä ehkä 5 kertaa kumpikin siellä yökylässä, yleensä vain yksi kerrallaan, tämänhetkinen kuopus (2-v.) ei vielä kertaakaan.
Anoppi totesi kyllästyneellä äänellä, että eikö ne jo riitä.
Neuvolassakin kysyttiin, että oliko vahinko!
Ei jumalauta! Onko muilla tälläisiä kokemuksia? Eihän näistä pitäisi välittää, mutta ärsyttää todella.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 17:35"]
Olin viime vuoden opintovapaalla ja pari kertaa laittelin kuvia kaupungista kahvikupista ja kirjoitin tyyliin officehours. Minun vanha, yläasteelainen luokkakaveri, nyt 4 lapsen äiti pyysi minua vuoden aikana monta kertaa hänen kanssaan mm neuvolaan, tai muuten vaan hänen lapsiaan hoitamaan.
ekan kerran ilmoitti odotan sinun tulevan huomenna klo 11 meille osoite x ja y, koska tarvitsen apua lasten viemisessä, kuinka monta tuntia voit olla ? Kirjoitin olevani opintovapaalla ja minulla on huomenna luento klo 10 - 11.40, joten en kyllä pääse tulemaan, kiitos vaan.
Emme ole olleet siis missään tekemisissä moneen moneen vuoteen, ainoastaan hän halusi fb-ystäväksi ja hyväksyin pyynnön.
Oikeesti en edes muista monta kertaa hän pyysi vuoden aikana apua, tai pyysi vaan pikemminkin ilmoitti että minua odotetaan.
Yhden ainoan kerran hän kysyi fb.ssä voisiko kukaan tulla auttamaan, oli lumitilanne tai joku. Ja sitten jälkikäteen selvisi että oli menossa hakemaan jotain täysin ylimääräistä juttua, joka oli sinä päivänä tarjouksessa.
Toinen entinen luokkakaverini on 4 lapsen äiti ja heillä kaikki vaatteet kiertää, pyörät kiertää, kännykät kiertää, viimeinen lapsi ei saa ikinä mitään ehjää. Aloitti koulun nyt syksyllä ja hänen puhelin on esikoisen vanha.
Kierrättäminen on kiva asia, mutta voit vaan kuvitella kuinka kiva on 7 v pojan käyttää kahden isosiskon entisiä tavaroita ja vaatteita, kun isoveljen ovat jo vuosien kuluessa hävinneet ja loppuunkuluneet.
Upeaa jos teillä on varaa elättää 4 lasta, sillä erittäin monella ei ole. Tänä päivänä elämä on hyvin materiaalipitoista ja ei ole kiva jos joku joutuu aina käyttämään muiden vanhoja vaatteita.
Kannattaa ottaa tälläinenkin pointti huomioon kun lapsia maailmaan vääntää. Vaikka itse omistaa vihreät arvot, ei se lasta yhtään auta, kun luokkakaverit kiusaa rikkinäisestä ja kulahtaneesta repusta.
[/quote]
No ei sitä nyt sen takia jokaiselle lapselle osteta aina uutta, koska "maailma on nykyään niin materialistinen ja muut kiusaa". Kai sitä nyt itse pitää osata edes yrittää muuttaa tätä suuntausta, opettaa lapsillekin vihreitä arvoja.
Pointti onkin siinä, ettei aina vanhimmille lapsille pitäisi ostaa uusia ja pienille antaa vanhempien lasten käytetyt vaatteet ja kännykät. Pitäisi ensimmäisillekin lapsille ostaa välillä käytettyä, ja välillä taas uutta pienemmille. Tasapuolisesti.
Miksi hyvä niin?
Onko vanhemmuus sitten huonoa tai köyhää sisältöä elämälle?
Kyllä neljän lapsen äiti toki kerkeää muutakin tekemään kun pelkästään hoitamaan lapsia, vaikka lasten kokonaisvaltainen hoito ja kasvatus täyttääkin suuren osan elämästä?
[quote author="Vierailija" time="10.09.2013 klo 13:49"]
Nykyään on aika vaikea ymmärtää, miksi hankkia tuollaista määrää lapsia. Lapsia ei tarvita vanhuuden turvaksi, asuminen on kallista...ym. Itselleni tulee aina näistä tapauksista mieleen, että (yleensä) nainen hakee elämänsä sisältöä ja oikeutusta kouluttamattomuudelle tai työvoiman ulkopuolella ololle, hankkimalla lisää lapsia. Tai sitten ei osata käsitellä sitä surua, joka aina syntyy siitä, että "tämä lapsi oli viimeinen". Siirretään vaan tätä surua, vaikka se on aina ennemmin tai myöhemmin edessä.
Jos et kuulu edellä manittuihin, niin hyvä niin. Onnea joka tapauksessa.
[/quote]