Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sopiva rangaistus teinille

Vierailija
09.09.2013 |

Teini 15v jäin viikonloppuna kiinni tupakasta, juomisesta ja piti luvattomat kotibileet. Isänsä oli viikonloppuna reissussa ja tyttö meillä, valehteli menevänsä kaverille yöksi. Miten hoitaisitte tilanteen? Mikä olisi sopiva rangaistus, ettei menisi yli eikä ali?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole nyt siitä, jos luet aloituksen, että lasta ei olisi minnekkään päästetty, vaan piti itse bileet luvatta toisen vanhemman kotona. Lähetän ne jatkossa teille kun olette poissa, laita yhteystietosi vaan tulemaan.

Vierailija
22/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-ah, mitenhän minä opin elämään ihan täysipainoista ja onnellista elämää, vaikken dokannut 15-vuotiaana enkä bilettänyt? Olin kavereitten kanssa, harrastin liikuntaa, olin seurakunnan nuortentoiminnassa, kävin koulun noin 8 keskiarvolla. Voi ei, olen siis missannut jotain olennaista, oon nyt 35 ja perheellinen työssäkäyvä ihminen, pitäisikö taantua ja bilettää? Ryhtyä valehtelemaan ja huijaamaan (miestä mahdollisesti, vai pitääkö järkätä bileet lapsuudenkodissa kun vanhemmat on matkoilla, ehdotuksia?)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 15:09"]

No pitäiskö niitten lasten vaan istua kotona ja lukea raamattua?

Miten ne oppii elämään muuten kun elämällä ja näkemällä ja kokemalla?

On tainnut itseltä jäädä jotain paitsi rangaistusten pelossa kun pitää omia lapsia kiusata samalla tavalla?

[/quote] No, meidän tyttö on päässyt vaikka kuinka usein ja myös bileisiin, luvalla pidettyihin. Ihme homma että kun teini saa luvan mennä, täällä huudetaan että mikset seuraa tarkemmin lapsesi menemisiä. Jos ei päästä, olet pinko joka pakottaa lapsen lukemaan raamattua huoneessaan. Jos teini on tarkoituksellisesti rikkonut sääntöä jonka hyvin tietää: bileitä ei pidetä, siitä ei pitäisi seurata mitään. AV:lla taas logiikka kukkii. AP.

Vierailija
24/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO oliko ne bileet asialliset ja käyttäydyttiinkö siellä fiksusti?  Jos olivat niin eikö silloin vastuuta ole kannettu?

Vierailija
25/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vanhempien loputon tehtävä olla niin syvällä lastensa päänsisällä, että lapset tietävät, jos he vetäisivät kännit tai pitäisivät bileet niin vanhemmat repisivät pelihousunsa, että he eivät edes sellaisia järjestäisi.

Turha se on enää parkua, kun maitolasi on jo nurin. Ei teini-ikäistä enää niinkään kasvateta rangaisemalla yms. Nyt pitäisi nauttia siitä mitä on kasvatuksellaan lapsilleen periyttänyt ja antaa heille luottoa ja tilaa.

Vierailija
26/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on erilaisia, toiset haluaa mennä ja kokea ja toisilla riittää kotona istuminen.

Se mikä toimii yhdelle ei toimi toiselle. Eikä tuollaista asiaa voi rangaistuksilla alkaa muuttamaan. Jos on mentävä on mentävä. Pitää vaan luottaa että osaa olla asiallisesti.

Vierailija
27/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On normaalia, että teinit haluaa kokeilla viinaa ja bilettää, mutta minusta on hyvää vanhemmuutta, ettei ota siihen hälläväliä-asennetta. Teinit eivät saisi juoda eivätkä polttaa, ja minusta vanhempien on hyvä osoittaa, etteivät hyväksy sitä, vaikka samalla tiedostaisivatkin, että eivät pysty sitä täysin estämään. En siis kannata koppiin sulkemista enkä missään nimessä sellaista, että kännissä ei uskalla tulla kotiin. Ei-hyväksymistä voi viestittää muutenkin.

Sitten bileet ovat asia erikseen, siinä mielessä, että harva vanhempi varmaan haluaa tarjota taloaan teinilaumalle biletyspaikaksi. Tämä on vaan estettävä konkreettisesti.

Vierailija
28/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 15:21"]

Se on vanhempien loputon tehtävä olla niin syvällä lastensa päänsisällä, että lapset tietävät, jos he vetäisivät kännit tai pitäisivät bileet niin vanhemmat repisivät pelihousunsa, että he eivät edes sellaisia järjestäisi.

Turha se on enää parkua, kun maitolasi on jo nurin. Ei teini-ikäistä enää niinkään kasvateta rangaisemalla yms. Nyt pitäisi nauttia siitä mitä on kasvatuksellaan lapsilleen periyttänyt ja antaa heille luottoa ja tilaa.

[/quote]

Kyllä teini-ikäisemkin täytyy joku rangaistus saada. Muutenhan annetaan ikäänkuin lupa: meille saa valehdella, saa ryypätä, saa tupakoida!

Vierailija
29/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 14:49"]Pöyristyttävää, numero 8. Ettäkö 15-v tyttöjen juomisen annat vaa olla jos ei mitään mene rikki eikä paikalla ole poikia? Jo on järki unohtunut johonkin, liekkö rikki mennyt omassa nuoruudessa kun 15-v on dokailtu?[/quote]

En minä näe siinä mitään kauhean kamalaa. Olen itsekin kuten sinäkin ollut nuori ja tuo tyttöporukassa bilettäminen on aika turvallinen vaihtoehto. En tarkoita sillä tietenkään mitään päivittäistä sekoilua ja kyllä tavaroiden rikkoutumiset ym sotkemiset luonnollisesti kiinnosta ja niistä kuuluu saada rangaistus. 

Vierailija
30/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on pannu ja rietastellut teidän paljussa! Toivotaan, ettei kukaan tullut raskaaksi..

Vierailija
31/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti on että ei ollut lupaa!!! Jos olisi kysynyt luvan niin olisi ehkä saanutkin: REHELLISYYTTÄ arvon mammat

Vierailija
32/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 14:49"]Pöyristyttävää, numero 8. Ettäkö 15-v tyttöjen juomisen annat vaa olla jos ei mitään mene rikki eikä paikalla ole poikia? Jo on järki unohtunut johonkin, liekkö rikki mennyt omassa nuoruudessa kun 15-v on dokailtu?[/quote]

En minä näe siinä mitään kauhean kamalaa. Olen itsekin kuten sinäkin ollut nuori ja tuo tyttöporukassa bilettäminen on aika turvallinen vaihtoehto. En tarkoita sillä tietenkään mitään päivittäistä sekoilua ja kyllä tavaroiden rikkoutumiset ym sotkemiset luonnollisesti kiinnosta ja niistä kuuluu saada rangaistus. 

[/quote]

Mäkään en näe siinä mitään kauhean kamalaa (normaalia pikemminkin, varsinkin meidän kulttuurissa), mutta olen silti sitä mieltä, että teinin itsensä kannalta on parempi, että vanhemmat osoittavat etteivät hyväksy juomista. Se osoittaa välittämistä. Se ei tarkoita sisään lukitsemista tms.

Vierailija
33/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 15:21"]

[/quote]

Kyllä teini-ikäisemkin täytyy joku rangaistus saada. Muutenhan annetaan ikäänkuin lupa: meille saa valehdella, saa ryypätä, saa tupakoida!

[/quote]

Uusi yritys...Mutta ei se lapsi valehtele, ryyppää ja tupakoi, jos lapselle opetetaan oikeat arvot jne. On auttamatta myöhäistä kasvattaa teini-ikäistä rankaisemalla, jos ei ole rajoja lapsuudessa vedetty. Nuori kyllä käy dialoginsa päänsisäisen äitinsä ja isänsä kanssa, jos kasvatuksellaan on oikeat arvot perittänyt.

Vierailija
34/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on teini-iästä sen verran vähän aikaa (20v) että kehtaan vastatakin vähän nuoremman näkökulmasta.

Se on totta että nuoret kyllä keksivät konstit dokata ja polttaa, mutta se ei tarkoita sitä että kaikki perseily pitää hyväksyä. Itse sain äidiltä parit siideripullot mukaan alkaen 16-vuotiaasta jos kerroin tasan että minne ollaan menossa ja mitä tekemässä, ja vannotin mutsille että tasan ne juodaan ja käyttäydytään kuin aikuiset ihmiset kun aikuisten ihmisten juomatkin on. Ymmärrän AP:n pointin tässä, koska teini ei kertonut että bileet järjestetään - luottamushan siinä menee kun teini huijaa kuin pahainen kakara.

AP:lle: Riippuen teinistä pistäisin sosiaalisen median/nettilakkoon ja kävisin vakavan keskustelun siitä, mitä on olla aikuinen ja vastuullinen sellainen. Jos haluaa käyttäytyä kuin pikkukakara niin saa pikkukakaran rangaistuksetkin. Teinille mikään ei ole hirveämpää kuin se, että henkistä ja fyysistä kasvua ei noteerata, mutta ei niillä ole vielä taitoja ja ymmärrystä siitä, millaista aikuisten maailmassa oikeasti on ja mitä siinä ihmiseltä edellytetään. Siksi he tarvitsevat vielä tukea, neuvoja ja vielä rajojakin. En ole omassa lähipiirissäni törmännyt ihmisiin, jotka ovat kärsineet siitä että vanhemmat välittävät. Päin vastoin kyllä useastikin.

Vierailija
35/35 |
09.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 15:34"]

[/quote]

15-v on LAPSI ja kehittyy edelleen. On olemassa ihan oikea SYY miksi alaikäisten ei pidä juoda. Jumalauta jos ei aikuinen ihminen tajua tätä!!! Aivot iotse asiassa kehittyy vielä 20-vuotiaanakin. En mitenkään hyväksy sitä että vanhempi hyväksyy sen että lapsi tuhoaa aivosolujaan ja häiritsee kasvuaan alkoholilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän