Kokemuksia älyvaahtopatjoista?
Olisi kiva kuulla kokemuksia etenkin Askon AirFlow-sängyistä. Askossa kertovat että tämä on tällä hetkellä heidän suosituin sänky. Onko kellään hyviä tai huonoja kokemuksia?
Kommentit (48)
Tempur on hyvä sänky, mutta vain korkealla petarilla. Peruspetarin kanssa liian kuuma ja pehmenee. Tempur-tyynyistä ei ole mitään huonoa sanottavaa. Helpottanut paljon niska- ja päänsärkyä.
Airflow petari vuodessa hankasi vanun suojakankaan sisäpuolella pilalle. Reklamaatio Askoon tuotti vastauksen: ottakaa toista mallia, pysyy paremmin paikoillaan. Haettiin se, tulos: lonkat kipeänä. Vaihdoin uudesta päällisen airflowin päälle ja laitoin patjansuojuksen vaahdon ja vanun väliin. Nyt pysyy viikon paikoillaan, mutta koko ajan sitä petaria pitää nykiä suuntaan tai toiseen, kun menee kurttuun. Älyvaahto on niin tahmaista, että väkisin tarrautuu sitä vasten olevaan materiaaliin. Asko ei luvannut mitään parannusta materiaalien suhteen, joten seuraava sänky ja patjasysteemit ostetaan toiselta valmistajalta.
Ostin Asko Airflow sängyn viime keväänä ja selkä ollut joka ikinen aamu kipeänä sängyssä nukkumisen jälkeen. Sama efekti kun nukuin kaverin Tempurilla. Ehkä memory foam ei vain ole minua varten.
Ensimmäinen Ikean Tussöy-petari oli alkuun tosi hyvä, mutta painui kuopalle alle vuodessa. Ostin uuden samanlaisen ja se ei ollut enää hyvä edes alussa. Harmi ettei tullut vaihdettua.
Ostimme airflown pari kk sitten. Itselleni Hard ja medium miehelle. Itsellä selkä ei sopusuhtainen kumpaankaan patjaan. Takamus painuu kuoppaan ja alaselkä jännittyy. Joka aamu alaselkä todella kipeä. Onneksi 100vrk vaihto-oikeus mikä käytetään pussijousitettuun Aadaan.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko ne sellaisia patjoja, jotka painuvat täysin kehon muotojen mukaan? Minulla ei ole sellaista, mutta olen joskus testannut. En tykännyt siitä tunteesta, että olen ikään kuin muotin sisällä. Ehkä ne sopivat paremmin ihmisille, jotka pitävät pehmeistä, upottavista patjoista. Itse tykkään kovasta patjasta, koska se ei tunnu rajoittavalta. Mielipidekysymyksiä.
Ei älyvaahto mitään pehmeää ole vaikka muotoutuukin.
Itselläni on Familonin yksin nukuttava (120cm) sänky, hinta +2000€.
Siinä vajaa 20cm paksu patja, jossa toinen puoli älyvaahtoa ja toinen erikoisoehmustettu puoli ja tämä erikoispyolibon PEHMEÄMPI kuin älyvaahto.
Ja tämä lukee Famulinin suvuillakin, jos haluat kovemman/topakamman patjan käytä älyvaahtopuolta. Valitse toinen puoli, jos haluat pehmeämmän...
*erikoispyolibon = erikoispuoli on
Vastaavaa memoryvaahtomuovipatjaa kokeilin. Onneksi sitä sai kokeilla 100 päivää. Mulle riitti 15 järkyttävää yötä, sillä koin nukkuvani kourussa jossa ei edes kyljen kääntäminen onnistunut. Se patja sain kenkää ja hain tilalle kovemman patjan. Puolisoni on sen sijaan tykännyt tosi paljon. Näyttää olevan ihan ihmisestä kiinni kenelle tuo sopii.
Jos on mahdollista testata patjaa, niin ilman muuta testiin. Kyllä sen aika pian huomaa nukkuuko siinä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko ne sellaisia patjoja, jotka painuvat täysin kehon muotojen mukaan? Minulla ei ole sellaista, mutta olen joskus testannut. En tykännyt siitä tunteesta, että olen ikään kuin muotin sisällä. Ehkä ne sopivat paremmin ihmisille, jotka pitävät pehmeistä, upottavista patjoista. Itse tykkään kovasta patjasta, koska se ei tunnu rajoittavalta. Mielipidekysymyksiä.
Siinä vajaa 20cm paksu patja, jossa toinen puoli älyvaahtoa ja toinen erikoisoehmustettu puoli ja tämä erikoispyolibon PEHMEÄMPI kuin älyvaahto.
Ja tämä lukee Famulinin suvuillakin, jos haluat kovemman/topakamman patjan käytä älyvaahtopuolta. Valitse toinen puoli, jos haluat pehmeämmän...
Juuri näin. Mulla sama ja kuvauksessa lukee seuraavasti:
"Muotoutuvan ja muhkean Lux-petauspatjan rakenteessa yhdistyvät myötäilevä vaahtomuovipehmuste ja ihanteellisesti tukeva, hieman NAPAKAMMALTA TUNTUVA ÄLYPEHMUSTE. Ergonominen ja sileäpintainen ÄLYPEHMUSTE ANTAA PAINOTTOMUUDEN TUNTEEN sekä alentaa kehoon kohdistuvaa pintapainetta, mikä vähentää tarvetta kääntyillä unen aikana. Täyte on 100 % polyuretaanivaahtoa eli vaahtomuovia."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Muotoutuvan ja muhkean Lux-petauspatjan rakenteessa yhdistyvät myötäilevä vaahtomuovipehmuste ja ihanteellisesti tukeva, hieman NAPAKAMMALTA TUNTUVA ÄLYPEHMUSTE. Ergonominen ja sileäpintainen ÄLYPEHMUSTE ANTAA PAINOTTOMUUDEN TUNTEEN sekä alentaa kehoon kohdistuvaa pintapainetta, mikä vähentää tarvetta kääntyillä unen aikana. Täyte on 100 % polyuretaanivaahtoa eli vaahtomuovia."
Tältä se juuri tuntuukin. Eli älypehnuste on KOVEMPI kuin erikoisvaahtomuovipehmuste.
-edellinen-
Minusta memory foam on oikein mukavan tuntuista kun menen siihen makaamaan, enkä koe maksavani kuopassa tai kourussa. Mutta selkä vaan tulee kipeäksi aina! Ei alaselkä tai lavat vaan keskiselkä.
Minulla ei ollut mitään selkävaivoja ennen Airflow-sängyn hankintaa, nyt joka aamu selkä jäykän ja kipeän tuntuinen. Aiemmin ongelmana oli hartioiden kipeytyminen, se helpotti kyllä paksun petarin ansiosta. Tilalle vaan tuli selkävaivat.
Harmittaa että käytin Askon vaihto-oikeuden aikanaan toiseen älyvaahtoon enkä ottanut jousisänkyä. Memory foam kun ei ole näköjään mun juttu, vaikka luulin ensituntuman perusteella niin. Harmi.
Itse tykkään airflow sängystä ja petarista. Varmaan viisivuotta olleet nyt käytössä. Patjat otin hard ominaisuudella ja muistaakseni petauspatjan pehmeämmällä ominaisuudella.
Itse nukun pääasiassa kyljellä, välillä myös vatsallaan. Mies pääasiassa kyljellä sekä selällään. Meillä myös käytössä airflow tyynyt. Itse en vaihtaisi enää mihinkään muuhun merkkiin. Päänsäryt ja selkäkivut hävinneet kun keho saa hyvän asennon. En myöskään koe että hiostaisi.
Patjat pitäneet hyvin ryhtinsä vaikka ei olla kevyitä henkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lateksipetari ja siihen verrattuna älyvaahto petari on surkea. Lateksi ei reagoi lämpenemiseen, joten siihen ei tule sulanutta onkaloa, vaan on kimmoisa ja hyvä. Ei myöskään hikoilua, vaan pysyy sopivan viileänä. Älyvaahto tyyny oli epämiellyttävä,kun se viileässä nukkuessa lämpeni pään alta, muuten jähmettyi. Kun käänsi päätä, oli järkyttävää laittaa pää kylmälle kynnykselle, joka tietysti muotoutui kyllä. Itse en tuhlaisi senttiäkään älyvaahtotuotteisiin, vaan panostaisin suoraan laadukkaampiin. Tietysti, kuka tykkää mistäkin, jokainen saa laittaa rahansa mihin laittaa.
Lateksipetari on kyllä paras petari jolla olen ikinä nukkunut. Kuin kellahtaisi pilven päälle, pehmeä mutta ei upottava. Harmi vaan että lateksille voi allergisoitua jos sille altistuu jatkuvasti, siksi vaidoin toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Familonin sängyt on kauhean kovia, menin ostamaan sellaisen kun tuntui myymälässä pehmeämmältä. Iso miinus ettei familonilla ole vaihto-oikeutta, nyt kärsin tällä sängyllä. Yli tonni kankkulan kaivoon eikä varaa ostaa uutta. Lux petaria kokeilin myymälässä, oli kova molemmilta puolilta. Heidän periaatteet sen sijaan voisin ylistää maasta taivaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Tempur oli niin kova ja hiostava että mäkeen lähti.
90% halvempi jyskyn vempur on iihana.
Todella eri mieltä Jyskyn vempur meni hetkessä vetkuksi.
Vierailija kirjoitti:
Ystävällä jäi tempuriin pysyvä kuoppa jossa joutui nukkumaan kun patja niin kallis ettei ollut varaa vaihtaa sitä vaikka oli paha nukkua. Lopulta siirtyi nukkumaan nojatuoliin.
Kuinka kauan hän oli nukkunut tuolla kunnes tuli kuoppa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävällä jäi tempuriin pysyvä kuoppa jossa joutui nukkumaan kun patja niin kallis ettei ollut varaa vaihtaa sitä vaikka oli paha nukkua. Lopulta siirtyi nukkumaan nojatuoliin.
Kuinka kauan hän oli nukkunut tuolla kunnes tuli kuoppa?
aa tämä onkin vanha ketju....
Vierailija kirjoitti:
Tempur on hyvä sänky, mutta vain korkealla petarilla. Peruspetarin kanssa liian kuuma ja pehmenee. Tempur-tyynyistä ei ole mitään huonoa sanottavaa. Helpottanut paljon niska- ja päänsärkyä.
Mulla taas ei tempurin tyynyistä hyvää sanottavaa, ollut niitä neljä.
Unikulman säädettävä tyyny ollut tähän mennessä itselle sopivin.
Nostan tätä! Kokemuksia Airflow älyvaahto sängyistä ja petareist, verrattuna runkopatjaan?
Itelläni notkoselkä, joka aamuisin jähmeä ja kolottaa nyt kun on siis yli 20v.vanha runkopatja ja pohditaan et kandeeko älyvaahto vai tavis?
Onko joku älyvaahdoista sellanen ettei tuu nukkues kuoppaa eikä liian kuuma?!
En suosittele 👎